בראנסוויל כתב:תזהר שלא תשכח לנשקו כשאתה סוגר אותו בסוף התפילה
כרמי שלי כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=64&t=43067&p=505680&hilit#p505680
סגי נהור כתב:כבר העירו שסידור וספר מודפס הם חפצא דקדושה, משא"כ מחשב / טלפון.
זאב ערבות כתב:בעקבות אשכול זה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=46864 - גלילה חלקה באוצר החכמה, שבו אני טוען שיש חסרון בלימוד מעל גבי מסך דיגיטלי, ואילו אחרים בין השאר אומרים שאין כל חסרון בכך וכל אחד יכול לבחור ללמוד בדרך הנראית הנוחה לו ביותר, אם כך אז לכאורה גם לא צריכה להיות בעיה להתפלל מתוך סמרטפון (כמובן מוגן וכו' וכו'), בפרט שיש סידורים דיגיטליים שבאופן אוטומטי מעבירים את הסמרטפון למצב שקט ואף גוללים את המסך באופן אוטומטי ולכאורה זה אפילו יותר טוב מסידור שצריך להעביר דף אחר דף שיכול להפריע לכוונה. האם יש בכך איזושהיא בעיה הלכתית או אחרת פרט לעובדה שזה לא נראה טוב.
כשהוא מתפלל לא יאחוז בידו תפילין ולא ספר מכתבי הקודש ולא קערה מלאה ולא סכין ומעות וככר מפני שלבו עליהם שלא יפלו ויטרד ותתבטל כוונתו. ולולב בזמנו מותר לאחוז בידו כיון שהאחיזה בידו היא מצוה אינו נטרד בשבילו:
שאין ליטול שום דבר בידו בשעת התפלה וכן הסכים הט"ז
בסדר כתב:אודות מנהג מתפללי אייפונים בשעת יציאת נשמה
עזריאל ברגר כתב:בסדר כתב:אודות מנהג מתפללי אייפונים בשעת יציאת נשמה
ויש שמתלוצצים הפוך, כגון כמה אנשים שמפריע להם לראות אותי לומד מהסמארטפון בדרכים, וטורחים להעיר לי בליצנות...
ישראליק כתב:למה? ברור שמפחד שלא יפול, כי אם יפול ישבר המכשיר, ובזה שונה לגמרי מסידור
הוגה כתב:אולי הכוונה לומר מצד ההלכה שיסלק דברים הטורדים אותו, ובמכשיר שדמיו ביוקר יכול להיות יותר חשש (אם יש)
אבל מלבד הסיבה הנ"ל אף פעם לא הבנתי מה ההבדל האמיתי בין מחשב לספר מודפס, בסופו של דבר שניהם אינם אלא אמצעי להכיל את התיבות שהן קדושות, וכמו שיש ספרי קודש מדוע לא נתרגל למציאות להגדיר את המחשבים המיועדים ללימוד ומחקר כמחשבי קודש, ואע"פ שוודאי זה חדשני ומוזר לנשק מחשב כשסוגרים אותו, אבל גם הספרים הכתובים לתושבע"פ היו חדשניים בזמן ר"י הנשיא, האם משום שיש למחשב גם שימושי חולין לכן נפחת ממעלתו?
הוגה כתב:זה אפשר להבין בנוגע להגדרת 'כתיבה', שבמחשב פחות יש לו ממשות וקיום מאשר מודפס או בכת"י. (ואם הבנתי נכון כנראה לכן אנו נוהגים היתר לכתוב במחשב בחוה"מ).
אבל בנוגע לכבוד שאנו נוהגים בספרים משום שהם מכילים את תושבע"פ, מצד זה מדוע שלא ננהג כבוד במחשב שגם הוא מכיל ולומדים בו כמו ספר.
ואני משער שכבר דיברו על הכל, אעפ"כ התעוררתי לזה מפני השאלה הנ"ל על תפלה מתוך סמארטפון, שבדומה להנ"ל אם ננהג בסמארט' בכבוד כמו סידור, לכאורה ג"כ נוכל להתפלל בו.
הוגה כתב:זה אפשר להבין בנוגע להגדרת 'כתיבה', שבמחשב פחות יש לו ממשות וקיום מאשר מודפס או בכת"י. (ואם הבנתי נכון כנראה לכן אנו נוהגים היתר לכתוב במחשב בחוה"מ).
אבל בנוגע לכבוד שאנו נוהגים בספרים משום שהם מכילים את תושבע"פ, מצד זה מדוע שלא ננהג כבוד במחשב שגם הוא מכיל ולומדים בו כמו ספר.
זאב ערבות כתב:הוגה כתב:זה אפשר להבין בנוגע להגדרת 'כתיבה', שבמחשב פחות יש לו ממשות וקיום מאשר מודפס או בכת"י. (ואם הבנתי נכון כנראה לכן אנו נוהגים היתר לכתוב במחשב בחוה"מ).
אבל בנוגע לכבוד שאנו נוהגים בספרים משום שהם מכילים את תושבע"פ, מצד זה מדוע שלא ננהג כבוד במחשב שגם הוא מכיל ולומדים בו כמו ספר.
ואני משער שכבר דיברו על הכל, אעפ"כ התעוררתי לזה מפני השאלה הנ"ל על תפלה מתוך סמארטפון, שבדומה להנ"ל אם ננהג בסמארט' בכבוד כמו סידור, לכאורה ג"כ נוכל להתפלל בו.
ומי אמר שאסור להתפלל בו? ניחא אין בו קדושה, אך האם מותר להתפלל רק מתוך דפוס? אז מדוע שלא נאמר זאת גם על שאר לימוד התורה שיהיה רק מדפוס וחסל אוצר החכמה.
סגי נהור כתב:הוגה כתב:זה אפשר להבין בנוגע להגדרת 'כתיבה', שבמחשב פחות יש לו ממשות וקיום מאשר מודפס או בכת"י. (ואם הבנתי נכון כנראה לכן אנו נוהגים היתר לכתוב במחשב בחוה"מ).
אבל בנוגע לכבוד שאנו נוהגים בספרים משום שהם מכילים את תושבע"פ, מצד זה מדוע שלא ננהג כבוד במחשב שגם הוא מכיל ולומדים בו כמו ספר.
כיון שכן הוא לענין הגדרת כתיבה, ממילא כן הוא לענין הגדרת מה נחשב 'כתוב', היינו שדברי התורה אינם כתובים במחשב.
(האם כוונתך שיש לנהוג בקדושה בדיסק הקשיח שבו מאוחסן החומר או במסך שמקרין אותו?)
הוגה כתב:במסך לפחות בשעה שמופיעים בו ד"ת
אף על פי שנאמר שכתיבה במחשב לא נחשבת "כתובה", מי אמר שסיבת הקדושה לספרי קודש מצד זה שהם כתובים, אולי מפני שהם משמשים לנו ללימוד?
לבי במערב כתב:ישראליק כתב:למה? ברור שמפחד שלא יפול, כי אם יפול ישבר המכשיר, ובזה שונה לגמרי מסידור
ועל הסידור אינו מפחד שיפול? אתמהה!
אם זו אינה קהות חושים, איני יודע מה ראוי לתואר זה.
כשהוא מתפלל לא יאחוז בידו תפילין ולא ספר מכתבי הקודש ולא קערה מלאה ולא סכין ומעות וככר מפני שלבו עליהם שלא יפלו ויטרד ותתבטל כוונתו. ולולב בזמנו מותר לאחוז בידו כיון שהאחיזה בידו היא מצוה אינו נטרד בשבילו:
הוגה כתב:, אבל גם הספרים הכתובים לתושבע"פ היו חדשניים בזמן ר"י הנשיא
ישראליק כתב:אני מתאר שכבודו יש לו שכל להבין הנפק"מ בין אם סידור יפול על הרצפה שמגביהים אותה ומנשקים אותה בכבוד, משא"כ סמרטפון אם נופל - בדרך כלל נשבר כליל או למחצה לשליש ולרביע, ע"כ לבו טריד כל הזמן
עזריאל ברגר כתב:ישראליק כתב:אני מתאר שכבודו יש לו שכל להבין הנפק"מ בין אם סידור יפול על הרצפה שמגביהים אותה ומנשקים אותה בכבוד, משא"כ סמרטפון אם נופל - בדרך כלל נשבר כליל או למחצה לשליש ולרביע, ע"כ לבו טריד כל הזמן
א. היום לרוב הסמארטפונים יש עטיפות של הגנה ("מגן מסך", "נרתיק" וכיו"ב) ששומרות עליהם בעת נפילה שלא יישברו כלל.
ב. נראה לי שהרבה יותר פעמים נופל לי הסמארטפון מהיד מאשר ספרי קודש. וזאת מפני הידיעה שיש לי שספר קודש - אסור שייפול על הרצפה בשום פנים ואופן, משא"כ הסמארטפון - אינו נשבר כלל מנפילה רגילה.
ג. לא מצאנו מי שיאסור להתפלל שמו"ע מתוך סידור יקר, או מתוך סידור שאינו מכורך כראוי ועלול להתפרק בנפילה, ואף לא במצב של שניהם כאחד (כגון להתפלל מתוך סידור עתיק שהיה שייך לא' הצדיקים וכו').
ישראליק כתב:יש להוסיף שיכולים גם לבוא לביהמ"ד ע"י הוברבורד, שיש בזה מעלה שמקיל ההליכה
עתניאל בן קנז כתב:ישראליק כתב:יש להוסיף שיכולים גם לבוא לביהמ"ד ע"י הוברבורד, שיש בזה מעלה שמקיל ההליכה
ובשבת ע"י קלונעית גרמא...
אראל כתב:חילוק גדול יש בין סמרטפון לסידור, הסידור זה חפץ של תפלה, והסמרטפון, עם הסינון, סוכ"ס זה מכשיר המיוחד למשא ומתן וכדו', ובפרט אם יגיע לו באמצע שמו"ע הודעה וכדו', וכי לא יתבלבל כונתו?
הטענה שהסמרטפון יפול, יש להביא ראיה ממה שמצינו גדולי ישראל מתפללים בסידור יקר, כגון הרבי מליובאוויטש התפלל בסידור הבעל שם טוב... ולא חששו שמא יפול ויקרע..
אראל כתב:חילוק גדול יש בין סמרטפון לסידור, הסידור זה חפץ של תפלה, והסמרטפון, עם הסינון, סוכ"ס זה מכשיר המיוחד למשא ומתן וכדו', ובפרט אם יגיע לו באמצע שמו"ע הודעה וכדו', וכי לא יתבלבל כונתו?
הטענה שהסמרטפון יפול, יש להביא ראיה ממה שמצינו גדולי ישראל מתפללים בסידור יקר, כגון הרבי מליובאוויטש התפלל בסידור הבעל שם טוב... ולא חששו שמא יפול ויקרע..
זאב ערבות כתב:אראל כתב:חילוק גדול יש בין סמרטפון לסידור, הסידור זה חפץ של תפלה, והסמרטפון, עם הסינון, סוכ"ס זה מכשיר המיוחד למשא ומתן וכדו', ובפרט אם יגיע לו באמצע שמו"ע הודעה וכדו', וכי לא יתבלבל כונתו?
הטענה שהסמרטפון יפול, יש להביא ראיה ממה שמצינו גדולי ישראל מתפללים בסידור יקר, כגון הרבי מליובאוויטש התפלל בסידור הבעל שם טוב... ולא חששו שמא יפול ויקרע..
כנראה שלכבודו אין סמרטפון. אפליקציות הסידורים בשעת התפילה מנטרלות את כל הצלילים וההודעות והטלפון וכו'. אז אדרבה, למי שהסמרטפון בכיסו ושוכח לכבות את הצלילים זה עושה זאת עבורו.
בקשר לטענה שזה מכשיר המיוחד למשא ומתן, מנין לך זאת? לכל אחד יש שימושים אחרים, לאחד כדבריך משא ומתן, השני משתמש אתו לצורך לימוד ובלכתך בדרך, השלישי בכדי לשמור על קשר עם המשפחה וכו' וכו' לא מדובר כאן עם אנשים שסתם שורפים אתו את הזמן בהבלים, שלצערינו יש כאלה שעושים זאת אף בלי סמרטפון.
אני כותב כאן את הדברים לפלפולא בעלמא! איני משתמש בסמרטפון לתפילה (למרות שאני אכן לצערי סובל משכחה) ומשתדל לעשות סימנים בכדי לזכור.
אראל כתב:הרבי מליובאוויטש התפלל בסידור הבעל שם טוב... ולא חששו שמא יפול ויקרע..
ישראליק כתב:למה? ברור שמפחד שלא יפול, כי אם יפול ישבר המכשיר, ובזה שונה לגמרי מסידור
נהר שלום כתב:ישראליק כתב:למה? ברור שמפחד שלא יפול, כי אם יפול ישבר המכשיר, ובזה שונה לגמרי מסידור
מבואר בשו"ע שגם בסידור יש חשש שמא יפול וטעם ההיתר הוא "הואיל ותופס לצורך תפלה עצמה לא טריד" (סי' צו ס"ב), וכ"כ בילקו"י לגבי "מחשב כיס קטן" (והבהיר שאינו נותן היתר לסמארטפון), ודימה זאת לסידור יקר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים