מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ללמוד שלא לשמה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מלבב
הודעות: 3475
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

ללמוד שלא לשמה

הודעהעל ידי מלבב » ה' פברואר 13, 2020 1:04 pm

לעולם ילמד אדם אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה, האם צריך קודם לעבור את השלב של שלא לשמה כדי שיגיע לשמה, או שאפשר מיד להתחיל לשמה רק שעדיף מלא ללמוד בכלל ללמוד שלא לשמה?

דרומי
הודעות: 9131
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ללמוד שלא לשמה

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 13, 2020 1:09 pm

הלשון "לעולם כו'" משמע שזהו הסדר ההכרחי.

וכבר האריכו בדבר בספרי מוסר וחסידות וכו'.

צופה_ומביט
הודעות: 4819
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ללמוד שלא לשמה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 13, 2020 1:45 pm

דרומי כתב:הלשון "לעולם כו'" משמע שזהו הסדר ההכרחי.

וכבר האריכו בדבר בספרי מוסר וחסידות וכו'.


איני שומע כאן שום דיוק ומשמעות כזו.

ואיך אפשר להתעלם מהלשון "אפילו/אע"פ" שמשמע להיפך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11775
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ללמוד שלא לשמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 13, 2020 1:56 pm

לעולם ידור אדם בא"י אפי' בעיר שרובה גויים.

---
ראה רו"ח א, יג במשל הסולם. [ואעפ"כ לשונו שם 'אף של"ש', וכן 'לפעמים'. ולשיטתו שבת"ת סתמא לשמה א"ש בפשטות].
[בלשון לעולם הוא רואה רמז ללימוד בקביעות ובהתמדה. ראה פירושו ב, א; ג, א].

צופה_ומביט
הודעות: 4819
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ללמוד שלא לשמה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 13, 2020 4:15 pm

"לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום ואפילו עטרות ודיבון" (ברכות ח, א).

וכן עזה"ד.

ה"לעולם" קאי על עיקר הדבר (ישלים פרשיותיו, ידור בא"י, יעסוק בתו"מ וכו'), וה"אפילו" מוסיף רבותא (עטרות ודיבון שאין עליו תרגום, עיר שרובה גויים שהו"א שאין לדור בא"י באופן זה, שלא לשמה שהו"א שאין ללמוד באופן זה וכו').


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים