עמוד 1 מתוך 1

כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: ה' יוני 25, 2020 11:12 pm
על ידי תלמיד-חכמים
היכן ישנה תשובה לשאלה כיצד ישנם כיום אנשים העוברים על כרתות ואינם מתים לפני גיל 60 (אני מתכוון לספרים המבארים העניין לפי הפשט, ידוע לי שבאגרת התשובה לבעל התניא הדברים מבוארים לפי פנימיותם)?

והאם לדעת הרמב"ם אין כרת לגוף כלל (ובזה מתיישבת השאלה הנ"ל), ואם כן, האם לדעת הרמב"ם יש מצב של כרת לנפש ללא הגוף או לגוף ללא הנפש?

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 12:57 am
על ידי אליעזר ג
תלמיד-חכמים כתב:היכן ישנה תשובה לשאלה כיצד ישנם כיום אנשים העוברים על כרתות ואינם מתים לפני גיל 60 (אני מתכוון לספרים המבארים העניין לפי הפשט, ידוע לי שבאגרת התשובה לבעל התניא הדברים מבוארים לפי פנימיותם)?

והאם לדעת הרמב"ם אין כרת לגוף כלל (ובזה מתיישבת השאלה הנ"ל), ואם כן, האם לדעת הרמב"ם יש מצב של כרת לנפש ללא הגוף או לגוף ללא הנפש?



יש תנאי מזיד בכרת שבדר"כ אינו מתקיים בימינו . בנוסף דומני שהרמבן בשער הגמול מביא אפשרויות נוספות.

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 1:08 am
על ידי תלמיד-חכמים
למה אין מזיד בימינו? החילונים לא יודעים שאסור לנסוע בשבת?

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 1:10 pm
על ידי לעמל יולד
הרבה דיו נשפך בעניין, ועי בשער הגמול לרמב"ן סי' קצ"ט/ר, שהקב"ה יכול לאחר את המיתה ומאריכים לו לגמול מעשיו הטובים, ע"ש, וכן בהמשך דברו בדעת הרמב"ם בעונש כרת.
ומה שכתב הרב אליעזר ג, יש להוסיף שיתכן שיצטרך גם התראה ממש בכדי לחייבו כרת, ע' רמב"ם הלכ' סנהדרין והעונשין המסורין פי"ח, וע"ש בה"ב בלחם משנה ד"ה וכל לאו, ועי' במל"מ בפי"ז, וכן עי' בספר המצוות שורש י"ד שכך נראה בהדיא ברמב"ם.

גם בעניין דעת הרמב"ם במהות עונש כרת נשפך הרבה דיו, ע' הלכ תשובה פ"ח הל"א ובמפרשים שם, (ע"ע בתפא"י סנהדרין סופ"ט).

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 2:14 pm
על ידי לפי פשוטו
תלמיד-חכמים כתב:היכן ישנה תשובה לשאלה כיצד ישנם כיום אנשים העוברים על כרתות ואינם מתים לפני גיל 60 (אני מתכוון לספרים המבארים העניין לפי הפשט, ידוע לי שבאגרת התשובה לבעל התניא הדברים מבוארים לפי פנימיותם)?

והאם לדעת הרמב"ם אין כרת לגוף כלל (ובזה מתיישבת השאלה הנ"ל), ואם כן, האם לדעת הרמב"ם יש מצב של כרת לנפש ללא הגוף או לגוף ללא הנפש?

לא צריך להרחיק לבעה"ת ,הרמב"ן בסוף פרשת אחרי מאריך לבאר שיש כמה סוגי כריתות לפי ענין העבירה.

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 3:34 pm
על ידי אליעזר ג
תלמיד-חכמים כתב:למה אין מזיד בימינו? החילונים לא יודעים שאסור לנסוע בשבת?


הם יודעים שאתה אומר שאסור ומה להם ולמה שאתה אומר?

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 3:38 pm
על ידי תלמיד-חכמים
הם לא יודעים שהם יהודים?

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 3:48 pm
על ידי אליעזר ג
תלמיד-חכמים כתב:הם לא יודעים שהם יהודים?



הם יודעים אבל אינם יודעים שמקור התורה הוא השם וממילא בגדרי אומרי מותר ואינם מזידים כך פסק החזו"א כך הכריע רב חיים בריסקר ועוד.

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 8:48 pm
על ידי לפי פשוטו
הגר"ח מבריסק גם אמר שמי שלא מאמין ביג עקרים בשוגג ,הוא אפיקורוס.
ואחד מהיג' הוא תורה מהשמים.

Re: כרת בזמן הזה, ושיטת הרמב"ם בענין כרת

פורסם: א' יוני 28, 2020 9:35 pm
על ידי אליעזר ג
לפי פשוטו כתב:הגר"ח מבריסק גם אמר שמי שלא מאמין ביג עקרים בשוגג ,הוא אפיקורוס.
ואחד מהיג' הוא תורה מהשמים.



הגר"ח מבריסק דיבר לשיטת הרמבם על העיקר של ההגשמה וראה ברמבם מורה נבוכים לג שזה בדווקא על עיקר זה ועיקרים שרלוונטיים למינות . ע"פ סיפור בריסקאי מוסמך כדרכם, הוא הציל בונדיסט [קומוניסט יהודי] תוך חילול שבת ומכאן שלא אחז שהוא מזיד .