מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פולמוס המטריות החדשות

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פולמוס המטריות החדשות

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' אוגוסט 03, 2020 11:09 pm

עזריאל ברגר כתב: ציפיתי שאבוא לכאן אחרי כמה שעות ואראה דיון עניני לגופן של הלכות, ובמקום זאת ממשיכים לדון על הרבנית ההיא.

בקיצור: נראה שדינו של האשכול הזה כעת הוא לעבור לפורום "אספקלריא", כי דיון עניני של בית-מדרש - אינני רואה כאן, לא מצד המתירים ולא מצד האוסרים, וחבל מאוד!
עד כאן דבריו הנכוחים.

וכפי שמתחילה טענתי שזהו לא דיון הלכתי אלא דיון אחר! תקרא לזה באיזה שם שתרצה.
ואט אט הדברים צצים...
מסקרן אותי מה הגבולות של מגיני מגן השבת.
אקדים שאני מקצין רק בשביל לברר את עמדתכם. ואיני בא לומר שהדוגמאות שאביא הן דומות בהקשר האישים, אלא בעיקרון.
אם את הסקר הזה היתה עורכת...
1. אישה חילוניה שאינה שומרת שבת כשרות וטהרת המשפחה.
2. אישה נוצריה.
3. מסיונרית.
4. מחבלת עם דם על הידים.
5. אישה מדוגמאות 2+3+4.
6. אחת מנשות מחסום ווטש.
אני מבין, שלדעתכם, דרגת האמינות היתה פוחתת. אבל האם זה גם היה קביל, אם ברמה המקצועית היה ברור שהעבודה מקצועית.
בודאי התותחים ירעמו, אבל בין רעם לרעם תנסו גם לענות לי כאן או בפרטי.

ועוד שאלה שמסקרנת אותי.
כאמור יש בעיה עם הנשים בלילות שבת חורפיות. שמטרידה כאן את מגיני מגן השבת
הקדימו וביארו שהפתרון אינו כל כך משולם, כי יש רוח וקר והגשם וכל זה....
יש לי רעיון הרבה יותר פשוט ופרקטי, וגם לא משהו יקר.
ניקח בחשבון, שמיטריה, או מגן השבת [בעיני זה מקלקל השבת דווקא אבל] לא חשוב איך תכנו את זה, כזו תעלה כ 20 ש"ח.
סביר להניח, שלאישה אין יותר מטבילה אחת בליל שבת חורפי.
גם יתכן שלא תישמר משנה לשנה, ובטח אחרי ליל שבת סוער כבר תהיה חצי מקולקלת.
כך שיש השקעה של 20 ש"ח.
נקים פרוייקט של קלנועיות שבת מבית צומת, לא ממש לרכוש, רק להגיע להסדר עם מי שיש לו שבלילות שבת גשומות ישכיר את זה, בין כך מי שכל כך חלש ואינו יכול ללכת בשבת מן הסתם לא יצא מהבית כאשר סוער בחוץ. נסדר איזה גויה שתהיה 'נהגת הקלנועית'.
לפתרון הזה יש כמה מעלות.
1. פתרון מושלם מצד פגעי מזג האויר.
2. יש כאן אמירה לנכרי והנאה ממעשה נכרי לצורך מצות טבילה, דבר זה כבר מפורש להיתר.
3. הנכרי אינו עושה מלאכה ממש אלא רק בגרמא, שכבר התירו מי שהתירו.
4. את כל חיצי הבליסטראות של איש 'שעולמו צר כנמלה' [-כלשון הזהב של עקביה] יספוג מכון צומת והעומד בראשו, שכבר מורגל בזה.

מדהים לא?!
נערך לאחרונה על ידי יאיר1 ב ב' אוגוסט 03, 2020 11:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פולמוס המטריות החדשות

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' אוגוסט 03, 2020 11:12 pm

כן כן
ד"ר מיכל התלמידה החכמה אינה קשורה לאף אחת מההגדרות שהבאתי לעיל!!!!
ולא היתה לי כוונה כזו.
הבהרה זו נצרכת רק כדי שאף אחד לא יחשוב שמי שיסיט דבריי לשם עשה כן בתום לב.
לאותם מסיטים עצמם שום דבר לא יועיל

אש משמים
הודעות: 2465
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: פולמוס המטריות החדשות

הודעהעל ידי אש משמים » ב' אוגוסט 03, 2020 11:52 pm

לא הספקתי לעבור על כל האשכול (יש לו התפתחות אבוליציונית מהירה מאוד) אבל נראה שיש שני נושאים שלובים זב"ז בניד"ד. הנידון ההלכתי ה'יבש' ונידון של היחס של היהדות כלפי חידושים ברוח הזמן והמקום (המכונה, השקפה).
הנידון ההלכתי די קצר וברור ואין בו הרבה חידושים. (למה באמת לא לעשות כעצת הרב נבנצל שליט"א ולעשות מעיל שמחובר לו כמין כובע רחב שוליים שיגן מהגשם?? מעיל כזה יעורר פחות רעש והתנגדות).
הנידון ההשקפתי הוא הנושא ה'חם' של סוגית המטריות ובו רבו הפשקאווילים ההפגנות ההסברים והשיטות. גם בנושא זה לא חודש משהו מיוחד. ברור שכאשר באים להתיר דבר שהיה לסמל ל'איסור לא הלכתי גרידא' יקומו נוטרי קרתא וחמי המזג כנגד וכדי להצליח במהלך כזה נדרשת עבודה יסודית מאוד אצל כל גדול"י לפני פרסום הדברים וגם אז לשאת הרבה תפילות.
מי שטוען שאין כזה דבר רבנים שלא מוכנים לפסוק מחמת 'מה יאמרו/יעשו' לא יודע מה הולך סביבו. הרבה רבנים אומרים שאין להם כח או תעוזה לפסוק דבר שיעורר כל מיני אנטגוניזם מצד אנשי פוליטיקה או עסקנים וכדו'. אלו דברים פשוטים וידועים וכמובן עצובים.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: פולמוס המטריות החדשות

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' אוגוסט 04, 2020 12:12 am

מגן השבת כתב:
שש ושמח כתב:הטפות המוסר שלך ממש מרגשות עד כדי דמעות. אני רק מזכיר שהם יוצאות מפיו של מי שכבר בהודעה הראשונה שלו הסביר לנו שהרבנים האוסרים [כמובן "ממגזרים מסויימים"] הם פשוט חסרי אומץ וחוששים ל"מה יגידו". וכלשונו הזהב
חשוב לציין שתלמידי חכמים צריכים לומר את האמת ההלכתית שלהם ללא פחד של "מה יגידו עליהם" הציבור. "לא תגורו מפני איש" כתיב, אבל מנסיון רב הבעיה קיימת בצורה חזקה מאוד בפרט בנושא זה במגזרים מסוימים. ולא ארחיב מפני הכבוד. הרבנים שחתמו הם רבנים אמיצים ואנשי חייל, ועל כך תודתי.

אני עומד מאחורי מה שכתבתי, אבל צריך גם לדעת לקרוא נכון. מי שאוסר יכול לאסור עינינית וזה מצויין דכרכה של תורה מדורי דורות. כתבתי רק שיש רבנים חשובים שקשה להם להתיר למרות שהם מבינים שזה מותר בכלל חשש מה יגידו עליהם הרבנים האחרים או אפילו הציבור שלהם. אם הרב אשר וייס שליט"א אומר לי כשאני שולח לו את מגן השבת, שגם אם הכל מהדרין הוא לא יכול לחתום ציבורית על מיטרית שבת רק אחרי הרב שטרנבוך. ורב אחר גדול חותם על פסק בין 4 עמודים שזה כשר, אבל בשורות האחרונות הוא חושש שלא יתחלף מיטריה במיטריה ולכן חתם לאסור. בשיחה איתו על זה הוא אומר לי "תשמע הצדק איתך לגמרי, אבל הציבור הוא משוגע ואני מפחד ממנו". חזר על 3 פעמים. אז אני יודע על מה אני מדבר. ולכן צריכים רבנים אמיצים שלא מפחדים לדבר. תראה לדוגמה בפורום זה, שכל אחד מיתחבה מאחורי ניק ניים עלום איזה טרור יש פה ותבין מה קורה בשטח.

בקיצור אתה מאשש את מה שכתבתי, שאתה מאשים חלק מהרבנים האוסרים שהם מגלים פנים בתורה שלא כהלכה משום חשש מה יאמרו. אם אישיותך היתה מעניינת אותי הייתי אומר שזה מלמד עליך הרבה, מאחר שאתה אישית לא מעניין אותי אומר רק שמגוחך לומר כך ובאותה נשימה להתלונן על האשמת הרבנים המתירים בקלות ראש.
לגופו של ענין, אני די משוכנע שאתה פשוט מעוות, בשוגג או במזיד, את מה שאמר לך אותו רב "הציבור הוא משוגע ואני מפחד ממנו" [אם היה כזה רב]. הסיפור שלך לא הגיוני, א. קשה להניח שרב נורמלי יהיה מושפע במודע מכאלו שיקולים. ב. גם אם היה מושפע מזה היה יכול פשוט לא לכתוב בענין, במקום לכתוב לאסור, ג. שום רב לא טיפש עד כדי כך שיאמר בפירוש לשואליו את השיקולים האלו. כנראה שהוא טען שמאחר והציבור הוא "משוגע" יש לחשוש שהיתר מטריה כזו יגרום שינהגו היתר בכל מטריה. ושיקול כזה הוא בהחלט שיקול ראוי ונמצא כבר בגמרא.

דרך אגב, מתוך הודעתך זו שמענו לראשונה שיש רבנים שחתמו לאיסור. אם ברצונך לנהל כאן דיון הלכתי רציני היה ראוי שתעלה גם את פסקי האוסרים.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פולמוס המטריות החדשות

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אוגוסט 04, 2020 12:43 am

אש משמים כתב:לא הספקתי לעבור על כל האשכול (יש לו התפתחות אבוליציונית מהירה מאוד) אבל נראה שיש שני נושאים שלובים זב"ז בניד"ד. הנידון ההלכתי ה'יבש' ונידון של היחס של היהדות כלפי חידושים ברוח הזמן והמקום (המכונה, השקפה).
הנידון ההלכתי די קצר וברור ואין בו הרבה חידושים. (למה באמת לא לעשות כעצת הרב נבנצל שליט"א ולעשות מעיל שמחובר לו כמין כובע רחב שוליים שיגן מהגשם?? מעיל כזה יעורר פחות רעש והתנגדות).
הנידון ההשקפתי הוא הנושא ה'חם' של סוגית המטריות ובו רבו הפשקאווילים ההפגנות ההסברים והשיטות. גם בנושא זה לא חודש משהו מיוחד. ברור שכאשר באים להתיר דבר שהיה לסמל ל'איסור לא הלכתי גרידא' יקומו נוטרי קרתא וחמי המזג כנגד וכדי להצליח במהלך כזה נדרשת עבודה יסודית מאוד אצל כל גדול"י לפני פרסום הדברים וגם אז לשאת הרבה תפילות.
מי שטוען שאין כזה דבר רבנים שלא מוכנים לפסוק מחמת 'מה יאמרו/יעשו' לא יודע מה הולך סביבו. הרבה רבנים אומרים שאין להם כח או תעוזה לפסוק דבר שיעורר כל מיני אנטגוניזם מצד אנשי פוליטיקה או עסקנים וכדו'. אלו דברים פשוטים וידועים וכמובן עצובים.

הכי אהבתי שיצאתי בצד של נוטרי קרתא. ולא סתם אלא החמים שבהם!
עם כזו מחמאה נעימה יהיה לי הרבה יותר קשה להירדם.
זו תוית שמחייבת הרבה מאד!
אבל בכל אופן היא נעימה!
גם לשיטת מי שאומר שיש רבנים אמיצים ורבנים פחדנים, צריך להבין מי זה הציבור שפוחדים ממנו.
האם זה התקשורת החילונית או האקדמיה או להבדיל בני תורה שבוערת בליבם הרצון לשמור את העיר.
אותו ציבור הוא השדרה של זה שאנחנו עדיין יכולים להיכנס לבית מדרש, כל היידשקייט של עם ישראל מגיע מהחמימות הלא הגיונית הזו.
הפאנטיות הזו שמרה ושומרת עלינו. ועליה אנחנו נלחמים גם כאן.
בלעדיה מזמן היו אלף רפורמות שההלכה היבשה היתה סובלתם, ועל כנפי הגישה הזו קמו להם כל מיני ארגוני מתירי אסורות למיניהם. הספרות ההלכתית מלאה בפולמוסים כגון אלו, חמורים יותר וחמורים פחות. הרפורומות הללו באורח פלא פעמים מחמירות ממנהג ישראל ופעמים מקילות, והמשותף שבהם שהם באות לקעקע את המסורת.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים