עמוד 1 מתוך 1

גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 12:00 pm
על ידי אברך
השבוע בסעודת שבת היתה סערה גדולה וויכוח עצום מהו בעצם התענוג שאנו מדברים עליו שיהיה בגן עדן.
ברור לכולנו שהתענוג בעולם העליון אינו כמו התענוג בעולם הזה, כאן הגוף והנפש נהנים שם הנשמה נהנת בסוגי הנאות אחרות לגמרי שאין לנו יכולת להשיג.
הנדון היה, שיש שטענו שבעצם אין כלל שום תענוג מיוחד בגן עדן מלבד עצם הקרבת אלוקים, וזהו התענוג הגדול שביותר, וממילא זהו הגן עדן, וכל התיאורים על נהרות אפרסמון וריח גן עדן וכדו', זהו משל כדי שנוכל להבין מהו תענוג, אבל בעצם אין שום תענוג מלבד עצם הקרבת אלוקים, וכמו שאדם בעולם הזה מרגיש לפעמים תענוג נפשי עצום מקרבת אלוקים, תוך כדי תפילה וכדו' או לימוד, כך זה שם. וככל שאדם מגיע לו גן עדן יותר גדול, כלומר הוא זוכה לקרבת אלוקים יותר גדולה.
ויש שטענו שמלבד הקרבת אלוקים שברור שזהו תענוג גדול בפני עצמו, מלבד זה יש שם הנאות רוחניות עצומות שגורמות לנשמה להנות באופן בלתי רגיל, כדרך ההנאות הגשמיות כאן בעולם הזה, ומתוך הנאות אלו זוכים גם לקרבת אלוקים ללא גבול. וגדול השכר בגן עדן הוא על ההנאות בעצמם, ככל שמגיע לאדם גן עדן יותר גדול כך ההנאות הרוחניות שם הם גדולות יותר.
יש שטענו שלא יתכן שיביאו דוגמאות של שקר על הנאות שיש בעולם הבא רק בשביל שנוכל לדמיין אותם כאן בעולם הזה. והרי נער צעיר בן 13 שעדיין לא טעם טעם של גן עדן בקרבת אלוקים, לא שייך להסביר לו מה ההנאות שיש לו שם, רק דרך משל להנאות שהוא מכיר כאן בעולם. ולא שייך לומר שאנו בעצם משקרים עליו.
האם יש בספרים דברים מפורשים בענין או יותר מוגדרים?

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 3:34 pm
על ידי לעמל יולד
הרמב"ן בספרו שער הגמול מאריך לבאר את השכר והעונש.
אמנם, רוב עניין השכר בגן עדן סוד עמוק ואין לנו עסק בנסתרות.

אבל אכתוב בקיצור נמרץ כמה נקודות העולים מדבריו.

א. יש גן עדן התחתון, והוא מקום פיזי בארץ, ויש שם כל הדברים הכתובים בחז"ל גם באופן פיזי ממש.
אבל המקום הזה, מבחר המקומות שבארץ, מסוגל ביותר להשגות נשגבות, כמו כנאמר שארץ ישראל מסוגל לנבואה, ובירושלים עוד יותר, ועאכו"כ מקום המקדש.

ב. נשמות הצדיקים מתענגות בגן עדן התחתון, ב12 חודשים שלאחר מיתה.

ג. התענוג גם בגן עדן התחתון עניינו השגות הרוחניות ודבקות בהקב"ה, אבל התענוג בתחתון נוטה יותר לתענוגים גשמיים, שהם כתענוגים הרוחניים שייכים לנו גם בחיינו בהיותנו בגוף, רק בלי גבולות הגוף, ובמקום המסוגל ביותר להשיג השגות אלו, כי יש עדיין השפעות גופניות על הנשמה בחודשים אלו.
אין כוונת חז"ל שהנשמות מתענגים ברחיצה פיזית, כי אין זה שייך לנשמה, אבל עכ"פ יש את כל מה שכתוב בחז"ל באופן פיזי וכדלהלן.

ד. אחרי 12 חודשים, עולים לגן עדן למעלה למקומות הרמוזים "גן" ו"עדן", ו"צרור החיים" שהם למעלה למעלה. ושם ההשגות מופלאות ומופשטות מכל עניין גשמי, ולמעלה מכל השגתנו בכלל, ועניין השכר הוא בהשגות ובדביקות.
מבואר בדבריו ששם ישיגו יותר ממה שהשיג משה רבינו בחייו!

ה. הנה כל המקומות והציורים שבחז"ל ישנם במציאות ממש, רק הם רומזים על מציאותיהם הרוחני.
כלומר ישנם במציאות, וישנם אותם הדברים (על מה שהם רומזים), באופן רוחני, גג על גג למעלה למעלה.
הנה כל המשלים שבחז"ל אמת לאמיתם גם בגשמיות, אבל העיקר על מה שרומזים ברוחניות, ואינם במשלים דברי שקר או דברי הבאי, אלא הם כפולים, גם מצד גשמיותם, וגם על מה שרמוזים בהם.

ו. לעתיד לבא, נשוב בגופנו לגן עדן בעולם הזה, ונגיע למדרגת משה רבינו בהשגה, בהיות נפשינו בתוך גופנו. וזה תענוג מיוחד בהיותנו בגופנו, להיות דבקים בו יתברך ויתעלה נפשנו על גופנו עד שיתבטל כוחות הגוף ברוח הקודש.

ז. נקודה חשובה! הרמב"ן מביא מהרמב"ם (אות שעט) שלרוחניות יש מציאות ממש, ולא כמו שחושבים השוטים שרק מה שאנו רואים לזה יקרא מציאות, אלא עיקר המציאות הוא הוא דוקא המציאות הרוחני!

ח. רוב עניין השכר העתידת מוסתר מהאדם, וגם מה שחז"ל גילו בזה, הם סודות מופלאים שאין לנו השגה בהם. ועלינו לעבוד את ה' ביראה ובאהבה, ובבא העת בעזרה"י נתענג על ה' בתענוגים מיוחדים שאין כל מלאך ובריה יכולים לשער.

כל הנ"ל נגזר מדברי רבינו בשער הגמול, ואידך זיל גמור.

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 3:37 pm
על ידי לעמל יולד
וזה לשון רבינו שם:
ואי אפשר לפרש יותר מזה בגן ועדן העליונים הנזכרים למעלה, אבל כוונתנו שיתבאר מדברינו לתלמידים, שאין דברי תורה בגן עדן וענינו משל שאינו אמת, ואין דברי רבותינו זיכרונם לברכה וקבלת האבות נוחי הנפש באלו הענינים דברי הבאי או משל בטל המליצה, אלא הכל אמת ואמונה: חיצון ופנימי מן מעלה למעלה, ומן רוממות לרוממות, וזוכה בו כל אחד ואחד למקום מעלתו ומשיג ממנו כפי הראוי לגמולו.

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 4:00 pm
על ידי אברך
ייש"כ.

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 4:48 pm
על ידי שייף נפיק
עיין מעלות התורה לר''א אחי הגר''א מהדורת אורייתא עמ' צד -צה

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 8:32 pm
על ידי פרנקל תאומים
לעמל יולד כתב:הרמב"ן בספרו שער הגמול מאריך לבאר את השכר והעונש.
אמנם, רוב עניין השכר בגן עדן סוד עמוק ואין לנו עסק בנסתרות.

אבל אכתוב בקיצור נמרץ כמה נקודות העולים מדבריו.

א. יש גן עדן התחתון, והוא מקום פיזי בארץ, ויש שם כל הדברים הכתובים בחז"ל גם באופן פיזי ממש.
אבל המקום הזה, מבחר המקומות שבארץ, מסוגל ביותר להשגות נשגבות, כמו כנאמר שארץ ישראל מסוגל לנבואה, ובירושלים עוד יותר, ועאכו"כ מקום המקדש.

ב. נשמות הצדיקים מתענגות בגן עדן התחתון, ב12 חודשים שלאחר מיתה.

ג. התענוג גם בגן עדן התחתון עניינו השגות הרוחניות ודבקות בהקב"ה, אבל התענוג בתחתון נוטה יותר לתענוגים גשמיים, שהם כתענוגים הרוחניים שייכים לנו גם בחיינו בהיותנו בגוף, רק בלי גבולות הגוף, ובמקום המסוגל ביותר להשיג השגות אלו, כי יש עדיין השפעות גופניות על הנשמה בחודשים אלו.
אין כוונת חז"ל שהנשמות מתענגים ברחיצה פיזית, כי אין זה שייך לנשמה, אבל עכ"פ יש את כל מה שכתוב בחז"ל באופן פיזי וכדלהלן.

ד. אחרי 12 חודשים, עולים לגן עדן למעלה למקומות הרמוזים "גן" ו"עדן", ו"צרור החיים" שהם למעלה למעלה. ושם ההשגות מופלאות ומופשטות מכל עניין גשמי, ולמעלה מכל השגתנו בכלל, ועניין השכר הוא בהשגות ובדביקות.
מבואר בדבריו ששם ישיגו יותר ממה שהשיג משה רבינו בחייו!

ה. הנה כל המקומות והציורים שבחז"ל ישנם במציאות ממש, רק הם רומזים על מציאותיהם הרוחני.
כלומר ישנם במציאות, וישנם אותם הדברים (על מה שהם רומזים), באופן רוחני, גג על גג למעלה למעלה.
הנה כל המשלים שבחז"ל אמת לאמיתם גם בגשמיות, אבל העיקר על מה שרומזים ברוחניות, ואינם במשלים דברי שקר או דברי הבאי, אלא הם כפולים, גם מצד גשמיותם, וגם על מה שרמוזים בהם.

ו. לעתיד לבא, נשוב בגופנו לגן עדן בעולם הזה, ונגיע למדרגת משה רבינו בהשגה, בהיות נפשינו בתוך גופנו. וזה תענוג מיוחד בהיותנו בגופנו, להיות דבקים בו יתברך ויתעלה נפשנו על גופנו עד שיתבטל כוחות הגוף ברוח הקודש.

ז. נקודה חשובה! הרמב"ן מביא מהרמב"ם (אות שעט) שלרוחניות יש מציאות ממש, ולא כמו שחושבים השוטים שרק מה שאנו רואים לזה יקרא מציאות, אלא עיקר המציאות הוא הוא דוקא המציאות הרוחני!

ח. רוב עניין השכר העתידת מוסתר מהאדם, וגם מה שחז"ל גילו בזה, הם סודות מופלאים שאין לנו השגה בהם. ועלינו לעבוד את ה' ביראה ובאהבה, ובבא העת בעזרה"י נתענג על ה' בתענוגים מיוחדים שאין כל מלאך ובריה יכולים לשער.

כל הנ"ל נגזר מדברי רבינו בשער הגמול, ואידך זיל גמור.

יש''כ גדול!

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 10:27 pm
על ידי דבי אליהו
אני קורא את דברי הרמב"ן בשער הגמול, שדבריו באים למטה, ואינני יודע כיצד לכלכל דבריו. אנא האירו את עיני.

על פי דבריו "גן עדן מצוי בעולם הזה בארץ ...וכל מה שבא בכתובת מפשוטי סוד בראשית הכל אמת אין מקרא יוצא מדי פשוטו". על פניו נראה ש"ארץ" היא ארץ ישראל הנזכרת להלן בדבריו. היכן בארץ? ומה משמע שהפרת סובב את ארץ ישראל? ולמה מודים אנשי המידות? הם אומרים שגן עדן הוא על קו המשווה, מקום שבו היום והלילה שוים תמיד. אם כך, אין מקומו בארץ ישראל. והנה על פי ספר אסף, ואספקלינוס הגיע לשם חכם מקדוני. ולא עוד אלא שאפילו בזמנו של הרמב"ן ראו אנשים "מרחוק הלהט המתהפכת". על פי כל הדברים יש בידנו למצוא את גן העדן את עץ החיים ואת להט החרב המתהפכת. היכן כל אלה?

אפשר היה לומר שכל דברי הרמב"ן מעולפי ספירי סוד. ואכן כאלה הם. אלא שהוא עומד על דעתו שכל הדברים כפשוטם. מה הוא פשוטם זה?

ומה שכר ועונש יש לנפשות הצדיקים בגן עדן? הנה דבר זה עיקרו בתורה ופירושו בדברי סופרים, שגן עדן מצוי הוא בעולם הזה בארץ, ושארבע נהרות יוצאין משם ואחד מהם פרת הסובב ארץ ישראל, וכל מה שבא בכתוב מפשוטי סוד בראשית הכל אמת, אין מקרא יוצא מידי פשוטו.

ואנשי המדות עצמן יודו ויאמרו שגן עדן תחת קו ההשויה, שלא יוסיף היום ולא יחסר. ובספרי הרפואות ליונים הקדמונים, וכן בספר אסף היהודי יספר כי אספקלינוס, חכם מקדוני, וארבעים איש מן החרטומים מלומדי הספרים, הלכו הלוך בארץ ויעברו מעבר להודו קדמת עדן, למצוא קצת עצי הרפואות ועץ החיים, למען תגדל תפארתם על כל חכמי הארץ. ובבואם אל המקום ההוא, ויברק עליהם להט החרב המתהפכת, ויתלהטו כולם בשביבי אש הברק, ולא נמלט מהם איש. ותשבות חכמת הרפואה מן הגויים ההם ימים רבים, עד מלוך ארתחששתא המלך. ואחרי כן נתחדשה בהם דעת הרופאים על ידי הנקובים בשם במלאכה ההיא. וכל אלה דברי אמת, ידועים ומפורסמים גם היום, כי רבים מבאי הארץ הלזו ארצה בני קדם יראו מרחוק הלהט המתהפכת.

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 10:34 pm
על ידי לעמל יולד
כמדומני שהוא גם אומר שג"ע גדול יותר מהעולם.
וכן, מה שהביא מספר אסף היהודי, מדובר בהודו, מאחרי הרי החשך, אבל גם כתב שהפתח הוא ליד מקום המקדש.

ולכן, מבחינת המקום קשה לדעת מה כוונתו, ואף שמידי פשוטו של הרמב"ן לא אצא, ובודאי לכאורה כוונתו שהוא בארץ ממש, אבל עכ"פ היה לי פעם משמעות מדבריו על התורה שאולי עיקר כוונתו לעולם הבריאה או היצירה, ולא בעולם הגשמי ממש (או כעניין האש והרוח והנפש, שהם דקים שבגשמים) אלא שזה העולם בבחינה רוחני הנברא בעולמנו הגשמי וקשור בה, ונמדד במדד הגשמי.

אבל כ"ז אינם אלא כעין מחשבות והרהורים בליבי, כי באמת לא ידעתי לפרש את דבריו על צד מהותם הגשמיים, ואולי נחטיא את המטרה לברוח ולפרש דבריו שכיוון לממדים רוחניים במקום הגשמי. והוא ספק אצלי, וה' יאיר עיני.

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 10:38 pm
על ידי ישראליק
שיחות הר"ן, סימן נה:
פעם אחת דבר מענין טוב העולם הבא מה שיכולין לזכות על ידי עבודת ה' באמת. ענה ואמר: מוכרחין לומר ולקרותו בשם טוב כי אי אפשר לקרותו בשם אחר להודיע לבני אדם, אבל באמת אפלו שם טוב אין שיך לומר על זה, כלומר שהוא אפלו למעלה למעלה מטוב. אך אי אפשר להודיע יותר לבני אדם כי אם כשמכנין אותו בשם טוב, אבל באמת וכו' "עין לא ראתה" וכו'

Re: גדר התענוג בגן עדן בעולם העליון

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 11:13 pm
על ידי אליעזר ג
אברך כתב:השבוע בסעודת שבת היתה סערה גדולה וויכוח עצום מהו בעצם התענוג שאנו מדברים עליו שיהיה בגן עדן.
ברור לכולנו שהתענוג בעולם העליון אינו כמו התענוג בעולם הזה, כאן הגוף והנפש נהנים שם הנשמה נהנת בסוגי הנאות אחרות לגמרי שאין לנו יכולת להשיג.
הנדון היה, שיש שטענו שבעצם אין כלל שום תענוג מיוחד בגן עדן מלבד עצם הקרבת אלוקים, וזהו התענוג הגדול שביותר, וממילא זהו הגן עדן, וכל התיאורים על נהרות אפרסמון וריח גן עדן וכדו', זהו משל כדי שנוכל להבין מהו תענוג, אבל בעצם אין שום תענוג מלבד עצם הקרבת אלוקים, וכמו שאדם בעולם הזה מרגיש לפעמים תענוג נפשי עצום מקרבת אלוקים, תוך כדי תפילה וכדו' או לימוד, כך זה שם. וככל שאדם מגיע לו גן עדן יותר גדול, כלומר הוא זוכה לקרבת אלוקים יותר גדולה.
ויש שטענו שמלבד הקרבת אלוקים שברור שזהו תענוג גדול בפני עצמו, מלבד זה יש שם הנאות רוחניות עצומות שגורמות לנשמה להנות באופן בלתי רגיל, כדרך ההנאות הגשמיות כאן בעולם הזה, ומתוך הנאות אלו זוכים גם לקרבת אלוקים ללא גבול. וגדול השכר בגן עדן הוא על ההנאות בעצמם, ככל שמגיע לאדם גן עדן יותר גדול כך ההנאות הרוחניות שם הם גדולות יותר.
יש שטענו שלא יתכן שיביאו דוגמאות של שקר על הנאות שיש בעולם הבא רק בשביל שנוכל לדמיין אותם כאן בעולם הזה. והרי נער צעיר בן 13 שעדיין לא טעם טעם של גן עדן בקרבת אלוקים, לא שייך להסביר לו מה ההנאות שיש לו שם, רק דרך משל להנאות שהוא מכיר כאן בעולם. ולא שייך לומר שאנו בעצם משקרים עליו.
האם יש בספרים דברים מפורשים בענין או יותר מוגדרים?



תוסיף הנאה מחכמה והשגה פנימית וראה רמח"ל דעת תבונות על העונג שבהשגת האחדות.