פולסברג כתב:שאלה צדדית (בלי ספר לפני):
האם כתוב מפורש שטעם הביטול היה משום שלא היו מקוואות מצויין? אפשר סתם מפני טרחת הטבילה בעצמה.
נחומצ'ה כתב:כידוע בחנוכה, עיקר מצוות הדלקה היא בחוץ על פתח ביתו. אחר זמן שהיו גזירות וסכנה, חז"ל התירו להדליק בפנים הבית.
בזמנינו ובארץ הקודש בפרט, חזרו רבים לעיקר הדין על פתח הבית [או החצר], כי הסיבה בטלה.
והנה במקוואות בטבילת עזרא. חז"ל ביטלוה משום שלא היו מצויים וזמינים.
ולכאורה בזמנינו שסיבה זו בטלה, א"כ חזר דין הטבילה לעיקרא.
משום מה המהדרים בחנוכה להדלקה בחוץ כי הסיבה בטלה, לא מעוררים לחזור למקוואות כי הסיבה בטלה.
[אמנם, כאן זה 'ביטול' הטבילה וכאן זה 'תיקון' משום סכנה].
אך לימוד הוא צריך
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי את עיקר השאלה.
יש ברוך ה' ת"ח רבים שמדליקים בחוץ וגם נוהגים בטבילת עזרא.
לארץ ולדרים כתב:לא הבאת מקור לזה שביטלו את תקנת עזרא מחוסר ברירה
מה הקשר בין דבר שכתוב שביטלוהו לדבר שאמרו שכתהיה סכנה יש דרך נוספת לקיים אותו
הוה אמינא כתב:טפי הו"ל לאקשויי - מה בין חנוכה לקרבנות?
הרי חז"ל ביטלו שתיהן, והחזירו את הדלקת הנר בחוץ, אז למה שלא יעשו אותו דבר בעוד קצת מאמץ להקריב בהר הבית? למ"ד שעושים מזבח אע"פ שאין בית?
נחומצ'ה כתב:לארץ ולדרים כתב:לא הבאת מקור לזה שביטלו את תקנת עזרא מחוסר ברירה
מה הקשר בין דבר שכתוב שביטלוהו לדבר שאמרו שכתהיה סכנה יש דרך נוספת לקיים אותו
אך מלשון הרמ"א, פעמיים איתא, שבזמן הזה שמדליקים נרות בפנים,
ואף במ"ב אין שום פיסקא לבעל נפש או מעין זה, להדר להדליק בחוץ.
פולסברג כתב:לא יודע למה, אבל כשראיתי קושיא כזה, תיכף עלה בדעתי דברי הגר''ח בפנים חדשות...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים