עמוד 1 מתוך 1

הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 12:53 am
על ידי דרך ישרה
אני מסתפק הרבה שנים מהי הדרך הראויה בקבלת היסורין, מצד אחד רואים אנשים שכ"כ שמחים ביסורים, אך יש לשאול ע"ז שני שאלות, א', אולי ה' נותן את זה בתור עונש, ורוצה שהאדם יכנע וירגיש כעבד שזרק לו רבו כוס בפניו, ואילו האדם הזה נשאר שמח ולא מתפעל מזה כפי שאדם אמור להתפעל מעונש. ב', ראיתי באחד המפרשים הכותב שמדת הכפרה מהיסורים הוא לפום צערא, ונמצא שאילו ניתנו לאדם הזה היסורים לכפרה, הרי כיון שהוא שמח ואינו מתפעל מזה, יגבר סאת יסוריו עוד ועוד, כדי למלאות מדת הצער הראויה לו. מצד שני, אולי זה באמת יסורים של אהבה ויש לו לשמוח בהם, ועוד, דספרי המוסר והחסידות אכן מעודדים להיות שמח ביסורים.
אז מהי הדרך הנכונה?

Re: הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 8:43 am
על ידי צורב מתחיל
למה הכניעה מלפני ה' סותרת לשמחה בייסורים?

שערי תשובה שער השני אות ד-ה כתב:וכאשר יקבל האדם את מוסר השם וייטיב דרכיו ומעלליו. ראוי לו שישמח ביסוריו לפי שהועילוהו תועלות נשגבות. ויש לו להודות לשם יתעלה עליהם כמו כל שאר ההצלחות. שנאמר (תהלים קטז) כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא ונאמר (שם) צרה ויגון אמצא ובשם ה' אקרא. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה בספרי ראב"י אומר כל זמן שהאדם שרוי בשלוה אין מתכפר לו מעונותיו כלום וע"י היסורין הוא מתרצה למקום שנאמר - (משלי ג) כי את אשר יאהב ה' יוכיח וכאב את בן ירצה, פירושו - כאב את בן, כן ירצה ה' את אשר הוכיח וקבל מוסרו וכדרך שהאב ירצה את בנו אחרי התוכחות. ויש לפרש עוד וכאב יוכיח את הבן אשר ירצה בו, ואינו מוכיח את הבנים אשר נואש מהם ויודע שלא יועילם התוכחות, ונאמר על האנשים שאינם מכירים טובת התוכחה ותועלתה. כמ"ש (הושע ז) ואנכי אפדם והמה דברו עלי כזבים ונאמר (שם) ואני יסרתי חזקתי זרועותם ואלי יחשבו רע ונאמר (שם יא) ואנכי תרגלתי לאפרים קחם על זרועותי ולא ידעו כי רפאתים:
ויש על הבוטח בשם להוחיל במעוף צוקתו כי יהיה החשך סבת האורה. כמו שכתוב (מיכה ז) אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי כי אשב בחשך ה' אור לי. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה אלמלא נפלתי לא קמתי אלמלא ישבתי בחשך לא היה אור לי.

Re: הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 9:08 am
על ידי מענה איש
דומה שיש כאן עניין של תהליך תחילה הצער והמכאוב בייסורים כל אחד לפום, ולאחר מכן האדם מצדיק עליו את הדין ואף שמח בהם.
כמובן שזה משתנה מאדם לאדם לפי עוצמתם של היסורים
ככה גם נראה מלשון הפסוקים ביסורי איוב בתחילה (קודם שנתייסר בייסורי הגוף)
וַיָּקָם אִיּוֹב וַיִּקְרַע אֶת מְעִלוֹ, וַיָּגָז אֶת רֹאשׁוֹ וַיִּפֹּל אַרְצָה, וַיִּשְׁתָּחוּ. - הבעת צער והכנה לקבלת הדין
וַיֹּאמֶר עָרֹם יָצָתִי מִבֶּטֶן אִמִּי, וְעָרֹם אָשׁוּב שָׁמָּה--יְהוָה נָתַן, וַיהוָה לָקָח; יְהִי שֵׁם יְהוָה, מְבֹרָךְ. - קבלת היסורים.

היום בדור מדברים בסגנון אחר ואכמ''ל.

Re: הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 3:55 pm
על ידי דרומי
היה פעם אשכול על זה.

Re: הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 10:45 pm
על ידי דרך ישרה
דרומי כתב:היה פעם אשכול על זה.

נו, היכן?

Re: הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 11:45 pm
על ידי סגי נהור
שמא הכוונה לזה (ראה שם בהמשך האשכול).

Re: הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ג' ינואר 19, 2021 1:24 pm
על ידי גלעד
דרך ישרה כתב:
דרומי כתב:היה פעם אשכול על זה.

נו, היכן?

viewtopic.php?p=482319#p482319

Re: הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ה' ינואר 21, 2021 12:32 am
על ידי דרך ישרה
דרך ישרה כתב:אני מסתפק הרבה שנים מהי הדרך הראויה בקבלת היסורין, מצד אחד רואים אנשים שכ"כ שמחים ביסורים, אך יש לשאול ע"ז שני שאלות, א', אולי ה' נותן את זה בתור עונש, ורוצה שהאדם יכנע וירגיש כעבד שזרק לו רבו כוס בפניו, ואילו האדם הזה נשאר שמח ולא מתפעל מזה כפי שאדם אמור להתפעל מעונש. ב', ראיתי באחד המפרשים הכותב שמדת הכפרה מהיסורים הוא לפום צערא, ונמצא שאילו ניתנו לאדם הזה היסורים לכפרה, הרי כיון שהוא שמח ואינו מתפעל מזה, יגבר סאת יסוריו עוד ועוד, כדי למלאות מדת הצער הראויה לו. מצד שני, אולי זה באמת יסורים של אהבה ויש לו לשמוח בהם, ועוד, דספרי המוסר והחסידות אכן מעודדים להיות שמח ביסורים.
אז מהי הדרך הנכונה?

שני אסמכתאות לשאלתי הנ"ל:
בפסחים נד: כתוב שבעה דברים מכוסים מבני אדם, שניים מהם הם 'יום הנחמה', ו'עומק הדין', להלן פירושו של ה'בניהו' לזה, הנוגע לענינינו הנ"ל:
ויום הנחמה. כתב הבן יהוידע (ד"ה שבעה) טעם שנתכסה מבני אדם, שאם ידע מתי תבוא ישועתו, הרי שכבר קודם בוא הישועה תהיה לו שמחה בלבו, ואז יקל עליו מן הצער שגזר עליו ה' לצורך כפרתו, ומאחר שהקב"ה קצב לו מידת צער שתספיק לכפרתו, א"כ כיון שצערו פחת יגרע הדבר ממה שנדרש לו לכפרתו, ולא תהיה כפרתו שלימה. ומאידך, אם ישמע שישועתו תבוא רק בעוד זמן רב, יכבד עליו צערו כפל כפליים, ועל כן העלם הדבר טוב לקיום העולם.
ועומק הדין. כ' בבניהו (ד"ה ויום הנחמה וד"ה ויש אומרים (בשם בנו ר' יעקב)) שעומק הדין הם יסורים הנראים לעין שהם דין, ואין אדם יכול לצייר בשכלו את העומק שלהם לדעת אם הם אכן דין ופורענות או שהם סיבה לטובה גדולה. אם עבור מה שעשה בהיותו עתה בעוה"ז, או מה שעשה בגלגול קודם, או בשביל להגן על הדור.

Re: הדרך הראויה בקבלת היסורין

פורסם: ה' ינואר 21, 2021 6:23 am
על ידי כולל יונגערמאן
יש אימרה ידועה שהמרור אין בולעים וצריך לכוסס ולהרגיש טעם המר, כן הדבר ביסורים שצריך להרגיש המרירות ולקבל באהבה,