עמוד 1 מתוך 5

היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ד' מרץ 17, 2021 11:31 pm
על ידי הרואה
אני מקווה מאד שלא יחרגו פה מהכללים וידברו על חכמים החיים איתנו לאוי"ט.
אספר סיפור ספציפי שקשור אלי, אבל שמעתי עשרות סיפורים דומים, ויש כאן תופעה רחבה שמצריכה בירור.
קרובת משפחתי חשה ברע ושלחה את שמה למרן הגרח"ק שיתפלל עליה.
הוא ראה את שמה העברי המודרני שאינו שם בתנ"ך ואמר שאין כזה שם.
היא החליטה להחליף שם, על אף שזה הרגיז מ א ד את הוריה והסיפור גרם לחילול ה' בקרב חלק מבני המשפחה שאינם חרדים.
לטענתה לר' חיים יש רוח הקודש וברור שהוא הורה לה לשנות את השם, ועל אף שזה ירגיז את הוריה ככה התורה אומרת לעשות.
אין לי ספק שאם ר' חיים היה שומע את כל הסיפור היה מורה לה להשאר עם שמה הישן ולכל היותר להוסיף שם.
יש לי כאן 2 שאלות:
א. האם אין כאן איבוד פרופורציות משמעותי ביהדות, ביטול כיבוד אב ואם בצורה חמורה מול משהו שזה מקסימום עצת חכם?
ב. מה עושים נגד זה?
נ. ב. אשמח לשמוע באישי אם יש כאן מישהו שיכול (או להמליץ על מישהו) לשאול את ר' חיים ולהציג את שני הצדדים לכל הפחות בכמה מילים.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ד' מרץ 17, 2021 11:44 pm
על ידי קו ירוק
מה אתה רוצה מחייו של הגרח"ק.
ההיא שרואה בו נביא שאמר וצריך לעשות כך ללא אבחנה היא השוטה.. (וזה מצוי אצל אי אלו שנתקרבו לדת או אצל סוג מסויים אחר).

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 12:28 am
על ידי תוכן
עד שאתה שואל על היחס לתשובות רח"ק למה אתה לא שואל על היחס אל רח"ק עצמו. אדם זקן בגילאי התשעים, שכל חשקו ומרצו הוא ללמוד תורת ה', מוקף באנשים שלא נותנים לו מנוחה, מטרטרים אותו בשאלות מטופשות כתנורו של עכנאי, ומרוב טובו ועוותנותו עושה עצמו כאסקופה הנדרסת ומפקיר את עצמו לטובת כל אלו שאינם מרחמים עליו, וממילא המצב הופך לבלתי נשלט... מה אתה אומר על זה?

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 12:47 am
על ידי ש. ספראי
בדידי הוי כמה עובדות שכשאמרתי למרן שליט"א בנושא החלפת שמות, שיהיה בזה עגמת נפש למשפחה, הורה שאם כך- יחליפו לשם אחר שנוח להם בו.
ברור שהדבר יצא מכל פורפורציה ואנשים שואלים רק פעם אחת ומקבלים תשובה, במקום להוסיף פרטים ולהסביר שכך וכך וכך וכך.
קרה לי פעמים רבות שקיבלתי תשובה, וכשהוספתי פרטים נוספים- התשובה השתנתה.
הגרח"ק נשאל שאלה ומשיב על מה שנשאל כדרך כל המשיבים בכל הדורות. מי שלא מציג את השאלה נכון או מחסיר פרטים- עושה עוול לעצמו או לסובבים אותו.
מי שסבור שיציג חצי שאלה ויקבל תשובה מושלמת, כי להגרח"ק הרי יש רוח הקודש. נו שוין.... משוגעים תמיד היו...

זה שאנשים מטומטמים מציגים לו שאלות מטומטמות, זה כבר שלושים שנה לפחות.
זה שהגרח"ק הוא גדול סבלני הדור- זה כבר ידוע תשעים שנה....
אגב, גם נכדיו ניחונו בכח הסבלנות, לקבל כל יום מאות שאלות מכל קצוות הארץ ולהעבירם אליו באדיקות שלא ע"מ לקבל פרס. זה יפה. זה תורשתי. הם הרי נינים של ר' אריה לוין....

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 2:58 am
על ידי שש ושמח
למרות כל גדלותו של הגרח"ק, הרי ענין החלפת השמות שהוא נוהג בו אינו ענין הלכתי כלל, ובכלל הוא דבר לא מובן כלל וגם לא ראינוהו אצל שאר גדולי ישראל במהלך הדורות, ולכן לפי כללי ההלכה אין סיבה לנהוג בזה כדבריו [חוץ מתלמידים מובהקים שלו].
מי שלמרות זאת נוהג כפי ההוראה הנ"ל, אינו עושה זאת משום שמתייחס להגרח"ק כת"ח אלא משום שמתייחס אליו [גם] כ "באבא" שדיבורו משפיע ישועות, לכן לנהוג כך ולטעון שאין להגרח"ק רוה"ק זה קצת תרתי דסתרי.

אני כופל שוב שאין כאן שום זלזול בגדלותו של הגרח"ק.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 6:54 am
על ידי עקביה
יצא לי לקרוא מפי כתבם של שני מחב"תים את הסיפור הבא (בערך):
אל בית רח"ק הגיעה אשה מרת נפש. בנה נהרג בתאונת דרכים והיא רוצה לשמוע מרח"ק שבנה נמצא בגן עדן.
הרבנית קניבסקי ע"ה שמעה את בקשתה ונכנסה אל רח"ק. היא יצאה ואמרה לאשה שרח"ק אמר שמסתבר שבנה בגן עדן.
האשה לא הסתפקה בזה, אלא דרשה לשמוע באיזה פסוק בתורה כתוב שבנה בגן עדן.
אמרה לה הרבנית, אם הרב יאמר באיזה פסוק זה כתוב הרי שזה כתוב רק בפסוק הזה, אבל כאשר הרב אומר שבנך בגן עדן הרי כל התורה כולה אומרת שבנך בגן עדן.
סברה האשה וקיבלה.

מה למדנו מסיפור זה?
למיטב הבנתי למדנו משהו על פיקחותה של הרבנית להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים.
אבל שני המחב"תים למדו מכאן על כוחו של רח"ק, שכשהוא אומר משהו כל התורה כולה אומרת את אותו משהו.

אם במחב"תים נפלה איוולת, מה יגידו אלה שחוזרים על ידם בתשובה...

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 8:11 am
על ידי דורשי יחודך
ש. ספראי כתב:הגרח"ק נשאל שאלה ומשיב על מה שנשאל כדרך כל המשיבים בכל הדורות. ן....

אני לא מכיר את התופעה מקרוב אבל יש כאן קושי.
אדם שנשאל שאילה בדבר שסביר להניח שכרוך בתנאים ופרטים רבים, אמור להגיב "אני לא יכול לענות על שאילתך בלי לדעת את הפרטים."
לכן אני לא מבין מה שכתבת "כדרך כל המשיבים בכל הדורות" - היכן ראינו משיב שישיב על שאילה סבוכה בלי לדעת את הפרטים?
רופא מנתח שיעצרו אותו ברחוב וישאלו אותו שאילה - אם הוא בעל אחריות הוא יגיב "בלי לדעת את הפרטים זוהי עוולה שאני אשיב לך."
אני לא מקשה על הגרח"ק, אלא על מה שכותבים כאן.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 8:19 am
על ידי דורשי יחודך
כהמשך להודעתי הקודמת,
עד כמה שהבנתי, הגראי"ל היה חוקר ודורש כדי להבין בדיוק את פרטי השאילה ומצב השואל.
כשהייתי בחור נכנסתי אצל הגרמי"ל זצ"ל לשאול אותו שאילה, אולם הוא לא נתן לי אפילו להציג את השאילה עד שחקר אותו מי הר"מ שלי, האם אני מדבר אתו, איזה ספר אני לומד בסדר מוסר, כו' כו', אחרי ה"ראיון" שנעשה בהתעניינות ומאור פנים נתן לי סוף סוף להציג את השאילה.
אצל הגרח"ק אין זמן לזה מחמת הדוחק, השאילה מה כן אמור לעשות בכזה מצב.
אם ברוה"ק עסקי' (אצלי זה לא מופקע אבל אין לי דרך לדעת) אז אין שאילות.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 8:30 am
על ידי עקביה
דורשי יחודך כתב:
ש. ספראי כתב:הגרח"ק נשאל שאלה ומשיב על מה שנשאל כדרך כל המשיבים בכל הדורות. ן....

אני לא מכיר את התופעה מקרוב אבל יש כאן קושי.
אדם שנשאל שאילה בדבר שסביר להניח כרוך בתנאים ופרטים רבים, אמור להגיב "אני לא יכול לענות על שאילתך בלי לדעת את הפרטים."
לכן אני לא מבין מה שכתבת "כדרך כל המשיבים בכל הדורות" - היכן ראינו משיב שישיב על שאילה סבוכה בלי לדעת את הפרטים?
רופא מנתח שיעצרו אותו ברחוב וישאלו אותו שאילה - אם הוא בעל אחריות הוא יגיב "בלי לדעת את הפרטים זוהי עוולה שאני אשיב לך."
אני לא מקשה על הגרח"ק, אלא על מה שכותבים כאן.

אכן צע"ג.
גם על הגריש"א ישנם סיפורים כאלה.
ויש ליישב בדוחק שהם רואים בשואלים טרדנים המבטלים את זמנם, וכל רצונם הוא להתפטר מהם כמה שיותר מהר.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 10:11 am
על ידי דורשי יחודך
עקביה כתב:ויש ליישב בדוחק שהם רואים בשואלים טרדנים המבטלים את זמנם, וכל רצונם הוא להתפטר מהם כמה שיותר מהר.

אם יגידו "אני לא עונה על שאילות כאלו" נראה לי שזה ילך הרבה יותר מהר.
אגב הגרח"ק יודע איך להפטר מטרדנים. אני לא יודע היום אבל פעם היה אפשר לשמוע ממנו "וואס דרייסטו א קאפ?" (מה אתה מבלבל את השכל?)

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 10:25 am
על ידי דורשי יחודך
לפי המסופר ישנה התייחסות של הגרח"ק עצמו לנושא.
אחד מה"מקורבים" שם מספר ששאל אותו פעם מדוע עונה תשובות שונות על אותה שאילה לאנשים שונים.
לפי דבריו הגרח"ק השיב "כפי מה שנותנים בפי מן השמים אני עונה."

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 10:32 am
על ידי איש גבעות
ישנם כל כך הרבה אנשים שלא יניחו לו עד שיענה להם שלא נותרה לו ברירה אלא לענות כן או לא הגם שאין בידו מספיק מידע כדי נתינת תשובה מלאה.
כדברים הללו שמעתי פעם מרב אחר שדרכו בעניית תשובות היתה כעין שיטת מרן הגר"ח ולשאלתי ענה כמתנצל שאין בידו ברירה ומתפלל הוא שמן השמים ישימו בפיו את התשובות הנכונות.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 10:35 am
על ידי יוֹסֵפֶר
דורשי יחודך כתב:לפי המסופר ישנה התייחסות של הגרח"ק עצמו לנושא.
אחד מה"מקורבים" שם מספר ששאל אותו פעם מדוע עונה תשובות שונות על אותה שאילה לאנשים שונים.
לפי דבריו הגרח"ק השיב "כפי מה שנותנים בפי מן השמים אני עונה."

פעם הביאו כאן כעי"ז בשם השיטמ"ק שתתיכן אפשרות כזו. צריך למצוא.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 10:40 am
על ידי מקדש מלך
הרואה כתב:אני מקווה מאד שלא יחרגו פה מהכללים וידברו על חכמים החיים איתנו לאוי"ט.
אספר סיפור ספציפי שקשור אלי, אבל שמעתי עשרות סיפורים דומים, ויש כאן תופעה רחבה שמצריכה בירור.
קרובת משפחתי חשה ברע ושלחה את שמה למרן הגרח"ק שיתפלל עליה.
הוא ראה את שמה העברי המודרני שאינו שם בתנ"ך ואמר שאין כזה שם.
היא החליטה להחליף שם, על אף שזה הרגיז מ א ד את הוריה והסיפור גרם לחילול ה' בקרב חלק מבני המשפחה שאינם חרדים.
לטענתה לר' חיים יש רוח הקודש וברור שהוא הורה לה לשנות את השם, ועל אף שזה ירגיז את הוריה ככה התורה אומרת לעשות.
אין לי ספק שאם ר' חיים היה שומע את כל הסיפור היה מורה לה להשאר עם שמה הישן ולכל היותר להוסיף שם.
יש לי כאן 2 שאלות:
א. האם אין כאן איבוד פרופורציות משמעותי ביהדות, ביטול כיבוד אב ואם בצורה חמורה מול משהו שזה מקסימום עצת חכם?
ב. מה עושים נגד זה?
נ. ב. אשמח לשמוע באישי אם יש כאן מישהו שיכול (או להמליץ על מישהו) לשאול את ר' חיים ולהציג את שני הצדדים לכל הפחות בכמה מילים.

לא ברור בכלל שמדובר על ביטול כיבוד אב ואם מול עצת חכם.
אין לי מושג בדיוק, אבל בהנחה שרבי חיים רואה בשמות מודרניים בעיה עקרונית שצריך להילחם בה (נניח). אם כן, שינוי שם כזה על פי עצתו היא בכלל עבודת ה', ואין לאב ואם זכות להתערב בכך.
נכון שמבחינה פרקטית בדרך כלל ההמלצה תהיה להסתדר עם ההורים ולא לצערם, וזאת ממכלול שיקולים, אבל הצגה העקרונית של הדברים כ"עצת חכם" מול "מצות כיבוד אב ואם" אינה מדויקת לענ"ד.

אגב, כמדומה שהגרח"ק סבור שתשובותיו הם ברוח הקודש (במובן שאינו יכול לענותם בשכל אלא במעין "את אשר ישים ה' בפי"). קראתי בעבר, אולי בפורום ואולי במקום אחר, שהוא רומז על כך ברמז עבה באחד מספריו, ולאחר שהספר נדפס הוא חלה, ואמר אחד החכמים שלא היה צריך להודיע על עצמו דבר כזה. מישהו יכול להעלות את הסיפור המדובר?

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 2:26 pm
על ידי עמקן
דורשי יחודך כתב:לפי המסופר ישנה התייחסות של הגרח"ק עצמו לנושא.
אחד מה"מקורבים" שם מספר ששאל אותו פעם מדוע עונה תשובות שונות על אותה שאילה לאנשים שונים.
לפי דבריו הגרח"ק השיב "כפי מה שנותנים בפי מן השמים אני עונה."

מספרים את זה על הרבה גדולים. בעיקר מציבור החסידי.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 3:21 pm
על ידי דורשי יחודך
ולכן?

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 4:07 pm
על ידי הקישון33
ש. ספראי כתב:בדידי הוי כמה עובדות שכשאמרתי למרן שליט"א בנושא החלפת שמות, שיהיה בזה עגמת נפש למשפחה, הורה שאם כך- יחליפו לשם אחר שנוח להם בו.
ברור שהדבר יצא מכל פורפורציה ואנשים שואלים רק פעם אחת ומקבלים תשובה, במקום להוסיף פרטים ולהסביר שכך וכך וכך וכך.
קרה לי פעמים רבות שקיבלתי תשובה, וכשהוספתי פרטים נוספים- התשובה השתנתה.
הגרח"ק נשאל שאלה ומשיב על מה שנשאל כדרך כל המשיבים בכל הדורות. מי שלא מציג את השאלה נכון או מחסיר פרטים- עושה עוול לעצמו או לסובבים אותו.
מי שסבור שיציג חצי שאלה ויקבל תשובה מושלמת, כי להגרח"ק הרי יש רוח הקודש. נו שוין.... משוגעים תמיד היו...

זה שאנשים מטומטמים מציגים לו שאלות מטומטמות, זה כבר שלושים שנה לפחות.
זה שהגרח"ק הוא גדול סבלני הדור- זה כבר ידוע תשעים שנה....
אגב, גם נכדיו ניחונו בכח הסבלנות, לקבל כל יום מאות שאלות מכל קצוות הארץ ולהעבירם אליו באדיקות שלא ע"מ לקבל פרס. זה יפה. זה תורשתי. הם הרי נינים של ר' אריה לוין....

נו שוין?! הרבה מתייעצים איתו בנושא של חיים ומוות למרות שהוא לא רופא ואין לו ידיעות ברפואה מעבר לסוגיות בגיטין ולמה שואלים אותו אם לא חושבים שיש לו רוח הקודש?!

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ה' מרץ 18, 2021 4:37 pm
על ידי עקביה
הקישון33 כתב:נו שוין?! הרבה מתייעצים איתו בנושא של חיים ומוות למרות שהוא לא רופא ואין לו ידיעות ברפואה מעבר לסוגיות בגיטין ולמה שואלים אותו אם לא חושבים שיש לו רוח הקודש?!

ודאי שחושבים שיש לו רוה"ק. הרי זה בדיוק מה שהסביר הרב ש. ספראי.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 11:36 am
על ידי ש. ספראי
מקדש מלך כתב:
הרואה כתב:אני מקווה מאד שלא יחרגו פה מהכללים וידברו על חכמים החיים איתנו לאוי"ט.
אספר סיפור ספציפי שקשור אלי, אבל שמעתי עשרות סיפורים דומים, ויש כאן תופעה רחבה שמצריכה בירור.
קרובת משפחתי חשה ברע ושלחה את שמה למרן הגרח"ק שיתפלל עליה.
הוא ראה את שמה העברי המודרני שאינו שם בתנ"ך ואמר שאין כזה שם.
היא החליטה להחליף שם, על אף שזה הרגיז מ א ד את הוריה והסיפור גרם לחילול ה' בקרב חלק מבני המשפחה שאינם חרדים.
לטענתה לר' חיים יש רוח הקודש וברור שהוא הורה לה לשנות את השם, ועל אף שזה ירגיז את הוריה ככה התורה אומרת לעשות.
אין לי ספק שאם ר' חיים היה שומע את כל הסיפור היה מורה לה להשאר עם שמה הישן ולכל היותר להוסיף שם.
יש לי כאן 2 שאלות:
א. האם אין כאן איבוד פרופורציות משמעותי ביהדות, ביטול כיבוד אב ואם בצורה חמורה מול משהו שזה מקסימום עצת חכם?
ב. מה עושים נגד זה?
נ. ב. אשמח לשמוע באישי אם יש כאן מישהו שיכול (או להמליץ על מישהו) לשאול את ר' חיים ולהציג את שני הצדדים לכל הפחות בכמה מילים.

לא ברור בכלל שמדובר על ביטול כיבוד אב ואם מול עצת חכם.
אין לי מושג בדיוק, אבל בהנחה שרבי חיים רואה בשמות מודרניים בעיה עקרונית שצריך להילחם בה (נניח). אם כן, שינוי שם כזה על פי עצתו היא בכלל עבודת ה', ואין לאב ואם זכות להתערב בכך.
נכון שמבחינה פרקטית בדרך כלל ההמלצה תהיה להסתדר עם ההורים ולא לצערם, וזאת ממכלול שיקולים, אבל הצגה העקרונית של הדברים כ"עצת חכם" מול "מצות כיבוד אב ואם" אינה מדויקת לענ"ד.

אגב, כמדומה שהגרח"ק סבור שתשובותיו הם ברוח הקודש (במובן שאינו יכול לענותם בשכל אלא במעין "את אשר ישים ה' בפי"). קראתי בעבר, אולי בפורום ואולי במקום אחר, שהוא רומז על כך ברמז עבה באחד מספריו, ולאחר שהספר נדפס הוא חלה, ואמר אחד החכמים שלא היה צריך להודיע על עצמו דבר כזה. מישהו יכול להעלות את הסיפור המדובר?


אין כאן שאלה של עצת חכם מול כיבוד אב ואם, משום שיש כאן 2 נושאים:
1) דעת הגרח"ק שיש להחליף שמות מסוימים, כפי שהתברר בהרחבה בספר שמות בארץ להרצ יברוב. ספר שכמה ימים אחרי שיצא לאור, אמר לי הגרח"ק: "הוצאתי ספר" (וביקש מנכדו אריה להביא לי את הספר במתנה). הוא הרגיש שזה ספר שלו עצמו.
2) הצעתו לשם אחר מתאים. בזה הוא רק ממליץ על שם שמצלצל לו דומה, כפי שנהג אביו הקה"י. אך בזה אין לו נפ"מ דווקא על שם זה בדווקא.

לכן אם זה נגד רצון ההורים, אפשר להחליף לשם שמצלצל להם טוב יותר ובזה אין לו קפידא. אני אומר זאת מידיעה ולא מהשערה.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 12:40 pm
על ידי הרואה
מה זאת אומרת דעת הגרח"ק שיש להחליף שמות מסוימים?
הוא סובר שלהלכה אסור להקרא בשמות אלו?
הוא סובר שזה יכול לעשות מזל רע לנקראים בהם?
הוא סובר שזה שם שאינו ראוי מסיבה אחרת?
הוא סובר שחינוכית זה לא טוב לקרוא בשמות מודרניים?
כל עוד שזה לא טיעון הלכתי או חינוכי ברמה של עת לעשות לה' - לכאורה ברור שזה לא דוחה כיבוד אב ואם.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 2:08 pm
על ידי יושב סתר
פשוט שלמיעוט הבנתינו יש להגר"ח מימד מסויים של רוה"ק, מעין דבר ה' בפיו.
ב"ה שאפי' בדורינו היתום יש אדם קדוש שאפשר להבין איך זכה לכך ביושר ע"י כח התורה ותו לא, ולא ע"י כל מיני סיפורי אגדות והנהגות משונות.
[סיפר לי הג"ר אליהו דיסקין שלפני 35 שנה הוא נכח כשא' שאל את הרב אלישיב על שמות של מחותנים שהיו קצת שוים והגרי"ש השיב שזה נראה לו בסדר, אמר לו הלה ששאל את הגר"ח ע"ז ואמר לו "אתה מסתכן בנפשך", הגרי"ש פער פיו בתדהמה, הרהר מעט ואמר "כבר הורה זקן".]
אני מכיר מכלי ראשון שידוך שהוצע שלאב קוראים שלמה ולשני שלמה זלמן והוא אמר שלא טוב, אחרי שבוע הציעו לבן של שלמה זלמן שידוך אחר שלאב קוראים שלמה והוא אישר. בשבוע שעבר הוא אישר לי שמות שוים לגמרי של מחותנות. רואים בחוש דבר ד'.

מה שפלא בעיני הוא שעל פניו נראה שהוא דבק דווקא בשמות מהתנ"ך וזה הרעיון של הספר של יברוב. אלא שמי שקצת ישים לב יגלה שלהגר"ח עצמו קוראים..... שמריהו וחיים, שתי שמות ללא מקור, וזה עוד קטן על שמות אחיותיו --- יוספה [???] ואהובה.
אני לא מבין איזה מקום יש לחלק בין יענטא לשירה, שניהם חדשים, אחד מלפני 300 שנה ואחד מלפני 30 שנה.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 2:28 pm
על ידי מקדש מלך
הרואה כתב:מה זאת אומרת דעת הגרח"ק שיש להחליף שמות מסוימים?
הוא סובר שלהלכה אסור להקרא בשמות אלו?
הוא סובר שזה יכול לעשות מזל רע לנקראים בהם?
הוא סובר שזה שם שאינו ראוי מסיבה אחרת?
הוא סובר שחינוכית זה לא טוב לקרוא בשמות מודרניים?
כל עוד שזה לא טיעון הלכתי או חינוכי ברמה של עת לעשות לה' - לכאורה ברור שזה לא דוחה כיבוד אב ואם.

זה לא צריך להיות ברמה של "עת לעשות לה'". עקרונית אין זכות לאב ואם להתערב בהתעלותו הרוחנית של בנם, גם אם לא מדובר בגופי תורה. ולכן אם הוא סובר שזה אינה צורתו של היהודי האוטנטי, זה מספיק לענ"ד.
כבר הערתי שזו לא תהיה ההוראה הפרקטית, וזה ממכלול שיקולים. אבל בעיקרון אדם אינו צריך להפסיד את הרוחניות שלו בגלל שאביו רוצה שלא יתעלה.

וכל זה רק במישור העיקרון. סביר להניח (והרב ספראי מעיד מידיעה שאכן כך הוא) שהרב קנייבסקי לא רואה בכך בכך סיבה לצער את ההורים.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 2:29 pm
על ידי לייטנר
יושב סתר כתב:מה שפלא בעיני הוא שעל פניו נראה שהוא דבק דווקא בשמות מהתנ"ך וזה הרעיון של הספר של יברוב. אלא שמי שקצת ישים לב יגלה שלהגר"ח עצמו קוראים..... שמריהו וחיים, שתי שמות ללא מקור, וזה עוד קטן על שמות אחיותיו --- יוספה [???] ואהובה.
אני לא מבין איזה מקום יש לחלק בין יענטא לשירה, שניהם חדשים, אחד מלפני 300 שנה ואחד מלפני 30 שנה.


כבר כתבו על כך כאן כמה פעמים.
לגבי השם 'שמריהו' שכתבת שזה שם שאין לו מקור בתנ"ך, במחילה, עיין דברי הימים א יב ה (וכן, עזרא י כב ולא, ובדברי הימים ב יא יט).

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 3:54 pm
על ידי יושב סתר
צדקה ממני

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 6:53 pm
על ידי אהרן תאומים
לייטנר כתב:
יושב סתר כתב:מה שפלא בעיני הוא שעל פניו נראה שהוא דבק דווקא בשמות מהתנ"ך וזה הרעיון של הספר של יברוב. אלא שמי שקצת ישים לב יגלה שלהגר"ח עצמו קוראים..... שמריהו וחיים, שתי שמות ללא מקור, וזה עוד קטן על שמות אחיותיו --- יוספה [???] ואהובה.
אני לא מבין איזה מקום יש לחלק בין יענטא לשירה, שניהם חדשים, אחד מלפני 300 שנה ואחד מלפני 30 שנה.


כבר כתבו על כך כאן כמה פעמים.
לגבי השם 'שמריהו' שכתבת שזה שם שאין לו מקור בתנ"ך, במחילה, עיין דברי הימים א יב ה (וכן, עזרא י כב ולא, ובדברי הימים ב יא יט).

נו נו לא דק אבל "חיים" כמוהו כ "שירה" "שקד" "נעם" "רון" וכו' וכו'
ונזכרתי בסיפור לפני 25 שנה בערך בזוויעל בני ברק, אבי הגבאי איחר קצת או היה צרוד אינני זוכר בכל אופן ניגש מישהוא אחר ז"ל לומר המי שברך ולהכריז העליות, בין הדברים ביקש אחד מן העולים לקרוא שם לביתו שנולד למז"ט וכמדומני שהיה מבני עדות המזרח ואמר שרוצה לקרוא נועה (בהגיית פתח תחת העיין כפי שהם קוראים גם כן לקמץ) המקריא הנ"ל שהיה קצת בעל חוש הומור קרא את כל המי שברך בהגייה ליטאית כפי שרגיל למעט את השם שאמר נועה בעברית , אחד מן הקנאים הכלייזמר באקורדיון א"פ ז"ל אמר נו נו עיברית שמות חדשים וכו', אני לאחר התפילה צחקתי ואמרתי לו א' זה שם תנכי מובהק בנות צלפחד, וב' (כביכול) אני זוכר פין דעם היים בפולין בשבת הראשונה שמשהוא קרא לביתו שפרינצא טאלצע, כולם צעקו עליו איך הוא לא מתבייש להמציא שמות חדשים, והמודרנים בשול צעקו גם כן שזה שמות המזכירים שמות של שחקנית גויות מהטיאטער, השיירה עברה וכולם התחילו לקרוא כל מיני שמות באידיש קריינדיל טרייטל זיסל וכו', אז מה קרה היום יש שמות חדשים שאפילו מוזכרים בתנ"ך!!
נועם- דְּרָכֶ֥יהָ דַרְכֵי־נֹ֑עַם וְֽכׇל־נְתִ֖יבוֹתֶ֣יהָ שָׁלֽוֹם׃
שירה- וְעַתָּ֗ה כִּתְב֤וּ לָכֶם֙ אֶת־הַשִּׁירָ֣ה הַזֹּ֔את וְלַמְּדָ֥הּ אֶת־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל שִׂימָ֣הּ בְּפִיהֶ֑ם לְמַ֨עַן תִּהְיֶה־לִּ֜י הַשִּׁירָ֥ה הַזֹּ֛את לְעֵ֖ד בִּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃
חיים - וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו נִשְׁמַ֣ת חַיִּ֑ים וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה׃
רון - בְּרׇן־יַ֭חַד כּ֣וֹכְבֵי בֹ֑קֶר וַ֝יָּרִ֗יעוּ כׇּל־בְּנֵ֥י אֱלֹהִֽים׃
שקד - מָה־אַתָּ֥ה רֹאֶ֖ה יִרְמְיָ֑הוּ וָאֹמַ֕ר מַקֵּ֥ל שָׁקֵ֖ד אֲנִ֥י רֹאֶֽה׃
אילה - נַפְתָּלִ֖י אַיָּלָ֣ה שְׁלֻחָ֑ה הַנֹּתֵ֖ן אִמְרֵי־שָֽׁפֶר
לביא - גּ֤וּר אַרְיֵה֙ יְהוּדָ֔ה מִטֶּ֖רֶף בְּנִ֣י עָלִ֑יתָ כָּרַ֨ע רָבַ֧ץ כְּאַרְיֵ֛ה וּכְלָבִ֖יא מִ֥י יְקִימֶֽנּוּ׃
איתן - וַתֵּ֤שֶׁב בְּאֵיתָן֙ קַשְׁתּ֔וֹ וַיָּפֹ֖זּוּ זְרֹעֵ֣י יָדָ֑יו מִידֵי֙ אֲבִ֣יר יַעֲקֹ֔ב מִשָּׁ֥ם רֹעֶ֖ה אֶ֥בֶן יִשְׂרָאֵֽל׃
ריף = ע"ש הרי"ף וכו'

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 8:13 pm
על ידי לבי במערב
אהרן תאומים כתב:ריף = ע"ש הרי"ף וכו'
צ"ל: אִ֥ם תִּכְתּֽוֹשׁ גו' בְּת֣וֹךְ הָ֭רִיפוֹת...

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 11:19 pm
על ידי פולסברג

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 11:34 pm
על ידי נוטר הכרמים
אהרן תאומים כתב:ונזכרתי בסיפור לפני 25 שנה בערך בזוויעל בני ברק, אבי הגבאי

אוי, איזה 'שטיבל' מיוחד זה היה בימים ההם,
הביקתה ברח' חגי.
איזה אנשים מיוחדים, תמיד צפוף ועמוס, ומעולם לא אמר אדם צר לי המקום.
ר' יענק'ל צוקר, ר' שמואל ברונר, ר' אברום פישר, אבא שלך, ר' נפתלי מנדלסון, ועוד
להיכנס שם בשלש סעודות היתה חויה מוזיקלית, ולא רק.
שילוב מדהים של קולות ואוירה טובה.
והיה יחדשהו של צוקר, תפילת טל של יוסל'ה בפיו של ברונר, ועוד כהנה וכהנה.

המרא דאתרא הגאון הגדול ר' דוד גולדמן שליט"א, לרפו"ש
מתנהג בשפלות מדהימה, אך בקי בכולא תלמודא.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 7:45 am
על ידי אהרן תאומים
נוטר הכרמים כתב:
אהרן תאומים כתב:ונזכרתי בסיפור לפני 25 שנה בערך בזוויעל בני ברק, אבי הגבאי

אוי, איזה 'שטיבל' מיוחד זה היה בימים ההם,
הביקתה ברח' חגי.
איזה אנשים מיוחדים, תמיד צפוף ועמוס, ומעולם לא אמר אדם צר לי המקום.
ר' יענק'ל צוקר, ר' שמואל ברונר, ר' אברום פישר, אבא שלך, ר' נפתלי מנדלסון, ועוד
להיכנס שם בשלש סעודות היתה חויה מוזיקלית, ולא רק.
שילוב מדהים של קולות ואוירה טובה.
והיה יחדשהו של צוקר, תפילת טל של יוסל'ה בפיו של ברונר, ועוד כהנה וכהנה.

המרא דאתרא הגאון הגדול ר' דוד גולדמן שליט"א, לרפו"ש
מתנהג בשפלות מדהימה, אך בקי בכולא תלמודא.

הואיל והזכרת את המרא דאתרא אז אוסיף פרט לסיפור שסיפרתי שהוא נכח שם גם על הבימה וסיכם את דברי באמירה של מילה פנינה!

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 8:19 am
על ידי עקביה
יושב סתר כתב:מה שפלא בעיני הוא שעל פניו נראה שהוא דבק דווקא בשמות מהתנ"ך וזה הרעיון של הספר של יברוב. אלא שמי שקצת ישים לב יגלה שלהגר"ח עצמו קוראים..... שמריהו וחיים, שתי שמות ללא מקור, וזה עוד קטן על שמות אחיותיו --- יוספה [???] ואהובה.
אני לא מבין איזה מקום יש לחלק בין יענטא לשירה, שניהם חדשים, אחד מלפני 300 שנה ואחד מלפני 30 שנה.

ראה כאן בנכתב בגופן מוקטן
viewtopic.php?f=17&t=27960&p=287165&hilit=%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%94#p287165

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 8:31 am
על ידי עקביה
יושב סתר כתב:[סיפר לי הג"ר אליהו דיסקין שלפני 35 שנה הוא נכח כשא' שאל את הרב אלישיב על שמות של מחותנים שהיו קצת שוים והגרי"ש השיב שזה נראה לו בסדר, אמר לו הלה ששאל את הגר"ח ע"ז ואמר לו "אתה מסתכן בנפשך", הגרי"ש פער פיו בתדהמה, הרהר מעט ואמר "כבר הורה זקן".]

כדי להתרשם מסיפור כזה באופן אליו כיוון המספר נדרשת מנה גדושה של אמונה מסוג מסוים. דא עקא שלא כל אדם ניחן באותה אמונה, ולכן עלול להיות שהסיפור יגרור תוצאות אחרות, שלא עלו על דעת המספר.

אני כותב את הדברים כהמלצה שלא לספר סיפורים כאלה בפורום כללי, בו קוראים וכותבים אנשים שונים בעלי דעות שונות.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 10:42 am
על ידי יושב סתר
עקביה כתב:
יושב סתר כתב:[סיפר לי הג"ר אליהו דיסקין שלפני 35 שנה הוא נכח כשא' שאל את הרב אלישיב על שמות של מחותנים שהיו קצת שוים והגרי"ש השיב שזה נראה לו בסדר, אמר לו הלה ששאל את הגר"ח ע"ז ואמר לו "אתה מסתכן בנפשך", הגרי"ש פער פיו בתדהמה, הרהר מעט ואמר "כבר הורה זקן".]

כדי להתרשם מסיפור כזה באופן אליו כיוון המספר נדרשת מנה גדושה של אמונה מסוג מסוים. דא עקא שלא כל אדם ניחן באותה אמונה, ולכן עלול להיות שהסיפור יגרור תוצאות אחרות, שלא עלו על דעת המספר.

אני כותב את הדברים כהמלצה שלא לספר סיפורים כאלה בפורום כללי, בו קוראים וכותבים אנשים שונים בעלי דעות שונות.

אינני יודע למה ירמזון מילותיך, את הסיפור הזה שמעתי באזניי מאדם מהימן ביותר ששמו הגר"א דיסקין שראה בעיניו ושמע באזניו. אתה יכול פשוט לפנות ולשאול אותו.
אין לי שום כוונות לשכנע אף אחד בשום אמונה, מעבר להעברת הסיפור כפי שהוא, אלו הדברים ששמעתי מילה במילה.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 10:56 am
על ידי יבנה
הרואה כתב:מה זאת אומרת דעת הגרח"ק שיש להחליף שמות מסוימים?
הוא סובר שלהלכה אסור להקרא בשמות אלו?
הוא סובר שזה יכול לעשות מזל רע לנקראים בהם?
הוא סובר שזה שם שאינו ראוי מסיבה אחרת?
הוא סובר שחינוכית זה לא טוב לקרוא בשמות מודרניים?
כל עוד שזה לא טיעון הלכתי או חינוכי ברמה של עת לעשות לה' - לכאורה ברור שזה לא דוחה כיבוד אב ואם.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 60#p287112

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 11:59 am
על ידי עקביה
יושב סתר כתב:
עקביה כתב:
יושב סתר כתב:[סיפר לי הג"ר אליהו דיסקין שלפני 35 שנה הוא נכח כשא' שאל את הרב אלישיב על שמות של מחותנים שהיו קצת שוים והגרי"ש השיב שזה נראה לו בסדר, אמר לו הלה ששאל את הגר"ח ע"ז ואמר לו "אתה מסתכן בנפשך", הגרי"ש פער פיו בתדהמה, הרהר מעט ואמר "כבר הורה זקן".]

כדי להתרשם מסיפור כזה באופן אליו כיוון המספר נדרשת מנה גדושה של אמונה מסוג מסוים. דא עקא שלא כל אדם ניחן באותה אמונה, ולכן עלול להיות שהסיפור יגרור תוצאות אחרות, שלא עלו על דעת המספר.

אני כותב את הדברים כהמלצה שלא לספר סיפורים כאלה בפורום כללי, בו קוראים וכותבים אנשים שונים בעלי דעות שונות.

אינני יודע למה ירמזון מילותיך, את הסיפור הזה שמעתי באזניי מאדם מהימן ביותר ששמו הגר"א דיסקין שראה בעיניו ושמע באזניו. אתה יכול פשוט לפנות ולשאול אותו.
אין לי שום כוונות לשכנע אף אחד בשום אמונה, מעבר להעברת הסיפור כפי שהוא, אלו הדברים ששמעתי מילה במילה.

כוונתי לכך שלא מעט אנשים יגחכו על הסיפור ועל הפרשנות שניתנה לתגובת הגריש"א.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 12:16 pm
על ידי יושב סתר
מה יגחכו? שהוא לא היה? שיגחכו. נאמן עלי הגר"א דיסקין מקורבו של הגרי"ש עשרות שנים יותר מאלף חסרי ב' שערות מגחכים.
פרשנות לדברים לא נכתבה כאן כלל.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 1:03 pm
על ידי הקישון33
אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר, אם כבר מדברים סיפורים לא מעט אנשים [וזה מידיעה ברורה] הגיעו לגן עדן מוקדם בגלל שהתייעצו אתו בניגוד לדעת הרופאים (הם מבלבלים את המח וכו') הגרי"ש מאד התנגד לזה ושמעתי את זה מכלי ראשון (תירוצים מסוג שממילא נגזר עליהם מיתה וכדומה תספר לסבתא שלך) ולמרות הגידופים שאקבל על זה, (במיוחד מאנשי החצר פה) אם זה יציל יהודי אחד והיה זה שכרי.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 2:02 pm
על ידי נוטר הכרמים
יושב סתר כתב:מה יגחכו? שהוא לא היה? שיגחכו. נאמן עלי הגר"א דיסקין מקורבו של הגרי"ש עשרות שנים יותר מאלף חסרי ב' שערות מגחכים.
פרשנות לדברים לא נכתבה כאן כלל.
תשתדל להיות הגון.
הרב דיסקין נאמן שהגרי"ש הגיב 'כבר הורה זקן', השאלה היא באיזו מנגינה, וזו כבר פרשנות של הרב דיסקין.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 3:00 pm
על ידי עקביה
הקישון33 כתב:אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר, אם כבר מדברים סיפורים לא מעט אנשים [וזה מידיעה ברורה] הגיעו לגן עדן מוקדם בגלל שהתייעצו אתו בניגוד לדעת הרופאים (הם מבלבלים את המח וכו') הגרי"ש מאד התנגד לזה ושמעתי את זה מכלי ראשון (תירוצים מסוג שממילא נגזר עליהם מיתה וכדומה תספר לסבתא שלך) ולמרות הגידופים שאקבל על זה, (במיוחד מאנשי החצר פה) אם זה יציל יהודי אחד והיה זה שכרי.

אוי לך אך ורק אם לא תאמר.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 3:08 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
נוטר הכרמים כתב:
יושב סתר כתב:מה יגחכו? שהוא לא היה? שיגחכו. נאמן עלי הגר"א דיסקין מקורבו של הגרי"ש עשרות שנים יותר מאלף חסרי ב' שערות מגחכים.
פרשנות לדברים לא נכתבה כאן כלל.
תשתדל להיות הגון.
הרב דיסקין נאמן שהגרי"ש הגיב 'כבר הורה זקן', השאלה היא באיזו מנגינה, וזו כבר פרשנות של הרב דיסקין.

כידוע שר אלי דייקן גדול מאד בעניני הגריש"א.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

פורסם: א' מרץ 21, 2021 4:36 pm
על ידי עקביה
יושב סתר כתב:מה יגחכו? שהוא לא היה? שיגחכו. נאמן עלי הגר"א דיסקין מקורבו של הגרי"ש עשרות שנים יותר מאלף חסרי ב' שערות מגחכים.
פרשנות לדברים לא נכתבה כאן כלל.

פרשנות לדברים היינו ההקשר בו הם הובאו בסיפור.
השומע את הסיפור מבין שדברי הגרי"ש נאמרו מתוך הערכה ויראת כבוד, בעוד אליבא דאמת יתכן שנאמרו מתוך משיכת כתפיים, רק כדי לא לפגוע בכבוד חתנו.