שבענו מטובך כתב:תמיהני על אנשים חכמים ונבונים שירדו לנמיכות דעת שכזו.
לא, אני לא חסיד, אבל מה הלגלוג הזה?
לפותח האשכול הנכבד, בזכרוני שכבר ראיתי דברים דומים, ואצטרך לחפש היכן.
בינתיים קח את דברי הרבי מקלויזנבורג בשפע חיים כרך כא עמ' רב:
שפע חיים.png
פשוט שחכם מרוקאי לא ראה או שמע על דברי השפע חיים.
והרי כבר ידוע לכל שהבעל שם טוב החזיק שהאור החיים (מערי המערב) גדול ממנו במדרגתו, ומה טרחת למצוא שמועות רחוקות ?
אלא שיש פרט קטן בשמועה הזו, שכאן איתא "צדיקים", וכאן איתא "אלף צדיקים" (או עשרים אלף), אבל אחד או אלף ביני ובינך מאי, ודינו ככולל של גימטריא ואין מדקדקים בו. והרי מצינו בחז"ל שיש אומרים שאשה במצרים ילדה ששה בכרס אחד ויש אומרים ששים ריבוא בכרס אחד, ועל כרחך שהחילוק ביניהם מזערי עד בלתי קיים. (או שנביא שמועות מצדיקים אחרים, או על מקומות אחרים, וכידוע שסגולה לפרנסה לספר סיפורי בעל שם טוב במוצ"ש, וי"א דמוצ"ש לאו דווקא ובעל שם טוב לאו דווקא ופרנסה לאו דווקא).
וידוע המעשה ממשולח שהגיע לעיירה וסיפר שנתקל בלהקה בת אלף זאבים שרדפו אחריו לטורפו. נענה אחד השומעים ושאל "וכי בטוח שהיו אלף ולא מעט פחות?". והמשולח מתפלא: "וכי למאי נפקא מינה המספר המדויק?! העיקר היו שם להקה גדולה עם הרבה זאבים!". אבל העקשן לא הרפה: "וכי בטוח אתה שהיו שם ממש הרבה זאבים?!". נפגע המשולח וטען: "גם זאב אחד יכול להיות מסוכן בהחלט!". "אבל" - הקשה טרדן אחר משולי עדת המאזינים - "וכי בטוח אתה שהיה שם זאב אחד?". והמשולח משיב להגנתו: "וכי איזה הסבר יכול להיות לרשרוש ששמעתי מאחורי השיח בדרכי הנה?!".