עמוד 1 מתוך 2

על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 12:51 pm
על ידי איש_ספר
אי לי כח להשחיז את עטי ולא רצון לדבר דלטוריא, ולכן אכתוב בנימוס ובלי כותרות צווחניות ובתהיה האם יש עוד השותפים לתחושה זו.

אין טעם להעתיק מד' הפוסקים על חשיבות סעודת מצוה של ברית, וכבר ידוע שהגר"א מיחה ביד המפירים.

ובכן, רבים מהבריתות בהם השתתפתי לאחרונה, עליבות היתה נסוכה וזרועה על כל האירוע.
מיעוט משתתפים, כיבוד זול, סעודה בזויה.
אה, ויש משהו אחד הניתן כדת, כדת יש אונס, והוא מוגש כיד המלך, מאן מלכי רבנן, הדרשה !
ארוך עד כדי מבוכה, בלי שום הלימה למצב הסעודה, בלי התחשבות במזגם של הנוכחים, ובלי שום יומרה לכוון לטעמם של השומעים.
מקום שאמרו להאריך מקצרים ומקום שאמרו לקצר מאריכים.
כי העיקר כמובן זה תורה. וגלל כן שאין לי אלא תורה, עושים את הברית בצהרים, אחר חצות, בין סדר א לסדר ב, כאדם החש בשינו ומכוון את עקירתה ביני וביני.
וכ"כ פלוני וכן הורה אלמוני.
ובפועל, אין לכל המעמד טעם ואין לזה צורה.
"והנלענ"ד כתבתי".

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 1:03 pm
על ידי דרומי
אולי קשור איכשהו לקורונה ותוצאותיה?

כלימוד זכות עכ"פ

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 1:40 pm
על ידי קו ירוק
טרם נתקלתי בכגון דא.

אגב, אציין יצא לי לקרא שהיו עיתים (אולי עיתות מצוקה בימים עברו) שהביאו כיבוד עוגת לקח ויין, וזו היתה סעודת הברית.
יתכן שבני המשפחה המצומצמת הסבו לסעודה בפני עצמם.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 1:53 pm
על ידי דמשק
שו"ת חת"ס או"ח סי' מט.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 2:53 pm
על ידי פלגינן
צודק בהחלט. וכבר העירו בזה בבית מדרשנו:
viewtopic.php?f=7&t=33144

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 2:56 pm
על ידי חד ברנש
עוד צרה שהציבור החסידי נמלט ממנה.
שם, עד כמה שראיתי (ואיני רץ הרבה לבריתות), הסעודה היא בסדר למדי, ואין דרשות. מקסימום דברי תורה קצרים מאחד מיושבי המזרח.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:07 pm
על ידי תא חזי
איש_ספר כתב:אי לי כח להשחיז את עטי ולא רצון לדבר דלטוריא, ולכן אכתוב בנימוס ובלי כותרות צווחניות ובתהיה האם יש עוד השותפים לתחושה זו.

אין טעם להעתיק מד' הפוסקים על חשיבות סעודת מצוה של ברית, וכבר ידוע שהגר"א מיחה ביד המפירים.

ובכן, רבים מהבריתות בהם השתתפתי לאחרונה, עליבות היתה נסוכה וזרועה על כל האירוע.
מיעוט משתתפים, כיבוד זול, סעודה בזויה.
אה, ויש משהו אחד הניתן כדת, כדת יש אונס, והוא מוגש כיד המלך, מאן מלכי רבנן, הדרשה !
ארוך עד כדי מבוכה, בלי שום הלימה למצב הסעודה, בלי התחשבות במזגם של הנוכחים, ובלי שום יומרה לכוון לטעמם של השומעים.
מקום שאמרו להאריך מקצרים ומקום שאמרו לקצר מאריכים.
כי העיקר כמובן זה תורה. וגלל כן שאין לי אלא תורה, עושים את הברית בצהרים, אחר חצות, בין סדר א לסדר ב, כאדם החש בשינו ומכוון את עקירתה ביני וביני.
וכ"כ פלוני וכן הורה אלמוני.
ובפועל, אין לכל המעמד טעם ואין לזה צורה.
"והנלענ"ד כתבתי".

דפח"ח.
מ"מ יש לדון לכף זכות מצד עצם הסעודה, "ראה בדחק השעה"
(וי"ל דאולי חוסכים לתשלום עבור ה'מעון' לכשיגדל הנער ויגמל, כידוע ליודעי ח-ן)

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:08 pm
על ידי אור עולם
תא חזי כתב:(וי"ל דאולי חוסכים לתשלום עבור ה'מעון' לכשיגדל הנער ויגמל, כידוע ליודעי ח-ן)

שיצטרפו לערבים או יצרפו מישהו, ויכנסו להגרלה.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:15 pm
על ידי אראל
בתקופה שאנו חיים, שכל המרבה ב'סגולות' ו'הבטחות ישועות' הרי זה משובח....
בתקופה אשר הביזנעס של דרישה אל המתים ואל הקברים, הולך וגדול....

המקום לציין לדברי תוספות מפורשת במסכת פסחים דף קי"ד ע"א ד"ה ואין, הנהנה מסעודת ברית ניצול מדינה של גיהנם...

זה תוספות!, לא מאיזה ספר ספרדי...

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:24 pm
על ידי קרית מלך
דמשק כתב:שו"ת חת"ס או"ח סי' מט.


אינני יודע אם ניתן להביא ראיה מדברי החת"ס, כי בכללות מנהגם היה שונה, כדבריו הידועים אודות עריכת שבע ברכות בכל יום שהיה זה מנהג יוצא דופן.

כאבו של הרב אי"ש שליט"א הוא כאבם של רבים וטובים. והלוואי יתעוררו רבים לייקר כראוי את המצוה הגדולה הזאת ולקיים בהידור "עדיין עושין אותה בשמחה".

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:24 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
שמעתי שאצל החסידים בארה"ב לקחה סעודת הוואכנאכט מקומה של סעודת הברית, אשר שם מוציאים הרבה כסף ויושבים ואוכלים ושותים כיד המלך.

מאז לידת בניי לא הסכמתי לעשות 'ברית של סנדוויצים', שלוקחים בייגל ומורחים חמאה ובורחים אתה. הגשתי סעודה בשרית בכל הבריתים של בניי, למעט אחד שהזמנתי בשר והגיע חלב. מה הייתי יכול לעשות?

אמנם תבעתי תשלומים מלאים מהמשתתפים, שדרשתי בסוגיות שלמדתי אז, המלוה לחבירו על המטבע, התומים בסי' כ"ה או משהו דומה לזה.רוצים לאכול? תשלמו! וזה עדיף לי מכסף.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:30 pm
על ידי אור עולם
אראל כתב:בתקופה שאנו חיים, שכל המרבה ב'סגולות' ו'הבטחות ישועות' הרי זה משובח....
בתקופה אשר הביזנעס של דרישה אל המתים ואל הקברים, הולך וגדול....

המקום לציין לדברי תוספות מפורשת במסכת פסחים דף קי"ד ע"א ד"ה ואין, הנהנה מסעודת ברית ניצול מדינה של גיהנם...

זה תוספות!, לא מאיזה ספר ספרדי...

הרב אראל, מעשיך לוקים בחוסר אחריות ודאגה לשלום הציבור.
חכה שימכרו לך עכשיו חבילה משודרגת של קרן "וישמרך" + תוספת צד ג' שכוללת 45 כרטיסים לחבילת מירון + 3 כרטיסי בונוס לחבילת קרלין, בהגרלה תוגרל הזכות להשתתף בסעודת ברית לפטר חמור בצירוף פדיון הבן לכהן שאמו עברה גיור רפורמי בראשות מניין חקלאים גיבורי כח שיעתירו בעדך בציונו של ר' חנינא בן דוסא ואשתו בעת חצות הלילה ביחד עם קריאת שמך מתוך מגילת משביתי הארץ וכו'.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:32 pm
על ידי אראל
בתקופה לפני המלחמה, היה המנהג [עכ"פ בעיר מולדת אבותי] שהמשלם הוצאות סעודת הברית זוכה בכיבוד סנדקאות, כך שהכיבוד 'סנדקאות' היה נפוץ בין הבעלי בתים והנגידים, ששילמו סעודות ברית לבני העניים, וזכו במצוה, [ואולי יש סמוכין לסגולת הסנדקאות המסוגל לעשירות.. כי בתר עניא אזלא עניותא...]
בזכרוני שיש מקור קדום למנהג זה

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:33 pm
על ידי אור עולם
אראל כתב:בתקופה לפני המלחמה, היה המנהג [עכ"פ בעיר מולדת אבותי] שהמשלם הוצאות סעודת הברית מתכבד בסנדקאות, כך שהכיבוד 'סנדקאות' היה נפוץ בין הבעלי בתים והנגידים, ששילמו סעודות ברית לבני העניים, וזכו במצוה
בזכרוני שיש מקור קדום למנהג זה

אני הדל שמעתי על מנהג הפוך - שהמתכבד בסנדקאות משלם את הוצאות הברית או עכ"פ חלקן.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:36 pm
על ידי אראל
במקרה סיפר לי יהודי א', נכדו של אחד מהנכבדים וראשי הקהילה בק"ק ב., על סבו שהיה הסנדק לסבי, אף שלא הי' ביניהם שום קירבה משפחתית, כי הלה שילם הוצאות הסעודה...

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:41 pm
על ידי אור עולם
לא באתי לחלוק עליך אלא לחלוק איתך את המידע שברשותי.
ואולי זו הייתה הדרך של חסרי הממון להשיג מימון לסעודה - למכור את הסנדקאות.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 3:58 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
אראל כתב:בתקופה שאנו חיים, שכל המרבה ב'סגולות' ו'הבטחות ישועות' הרי זה משובח....
בתקופה אשר הביזנעס של דרישה אל המתים ואל הקברים, הולך וגדול....

המקום לציין לדברי תוספות מפורשת במסכת פסחים דף קי"ד ע"א ד"ה ואין, הנהנה מסעודת ברית ניצול מדינה של גיהנם...

זה תוספות!, לא מאיזה ספר ספרדי...


דווקא אצל ספרדים בדרך כלל לא מבינים בכלל את התיאור המצוייר בהודעת פותח האשכול... צא ובדוק.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 4:17 pm
על ידי גביר
א. גם לי המציאות המתוארת בפתיחה אינה מוכרת כלל והמוכר לי הוא סעודות גדולות, עם כמה וכמה מנות וכו'.
ב. אגב העיסוק בסעודת מילה, סיפר לי יהודי ישיש ממוצא פרשבורגי שבילדותו בתל אביב לפני שבעים שנה לא עשו שלום זכר כלל, למרות שמסתמא ידעו על המנהג, מחמת העוני הגדול ששרר אז.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 4:27 pm
על ידי דורשי יחודך
אראל כתב:בתקופה שאנו חיים, שכל המרבה ב'סגולות' ו'הבטחות ישועות' הרי זה משובח....
בתקופה אשר הביזנעס של דרישה אל המתים ואל הקברים, הולך וגדול....

המקום לציין לדברי תוספות מפורשת במסכת פסחים דף קי"ד ע"א ד"ה ואין, הנהנה מסעודת ברית ניצול מדינה של גיהנם...

זה תוספות!, לא מאיזה ספר ספרדי...

היא הנותנת, אם לא זה בספר ספרדי או חסידי לא ברור בכלל שזה עובד. ועדיף שיהיה ספר כמה שיותר עלום (הכי טוב שעדיין בכת"י ועוד לא נדפס).

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 5:13 pm
על ידי שש ושמח
אשרי הרב אי"ס שכסתו מוטלת בין ת"ח שעולים על גדותיהם בד"ת, גם אם לפעמים מאריכים מדי בדרשה,
בבריתות שאני מכיר בד"כ הבעיה הפוכה, אין כמעט שום ד"ת [ולא משום שהבעל ברית ע"ה] וזה ממש מציק.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 5:25 pm
על ידי יבנה
אראל כתב:
אור עולם כתב:
אראל כתב:בתקופה לפני המלחמה, היה המנהג [עכ"פ בעיר מולדת אבותי] שהמשלם הוצאות סעודת הברית מתכבד בסנדקאות, כך שהכיבוד 'סנדקאות' היה נפוץ בין הבעלי בתים והנגידים, ששילמו סעודות ברית לבני העניים, וזכו במצוה
בזכרוני שיש מקור קדום למנהג זה

אני הדל שמעתי על מנהג הפוך - שהמתכבד בסנדקאות משלם את הוצאות הברית או עכ"פ חלקן.


במקרה סיפר לי יהודי א', נכדו של אחד מהנכבדים וראשי הקהילה בק"ק ב., על סבו שהיה הסנדק לסבי, אף שלא הי' ביניהם שום קירבה משפחתית, כי הלה שילם הוצאות הסעודה...

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=41167
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=26177
https://din.org.il/2017/10/07/%D7%A1%D7 ... %99%D7%AA/

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 5:41 pm
על ידי דמשק
קרית מלך כתב:
דמשק כתב:שו"ת חת"ס או"ח סי' מט.


אינני יודע אם ניתן להביא ראיה מדברי החת"ס, כי בכללות מנהגם היה שונה, כדבריו הידועים אודות עריכת שבע ברכות בכל יום שהיה זה מנהג יוצא דופן.

כאבו של הרב אי"ש שליט"א הוא כאבם של רבים וטובים. והלוואי יתעוררו רבים לייקר כראוי את המצוה הגדולה הזאת ולקיים בהידור "עדיין עושין אותה בשמחה".

לא התכוונתי להביאו כראיה לימינו, הבאתיו רק כציון לדברי הרב קו ירוק שהיו עיתים שהביאו כיבוד עוגת לקח ויין, וזו היתה סעודת הברית.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 5:43 pm
על ידי איש_ספר
יש"כ למשתתפים.

הארכתי גם אני בגנות הדרשה הארוכה יותר מדאי... אבל לא זו העיר. עיקר ההערה היתה הסעודה העלובה, במיעוט משתתפיה ובדלות מנותיה.

דמשק כתב:
קרית מלך כתב:
דמשק כתב:שו"ת חת"ס או"ח סי' מט.


אינני יודע אם ניתן להביא ראיה מדברי החת"ס, כי בכללות מנהגם היה שונה, כדבריו הידועים אודות עריכת שבע ברכות בכל יום שהיה זה מנהג יוצא דופן.

כאבו של הרב אי"ש שליט"א הוא כאבם של רבים וטובים. והלוואי יתעוררו רבים לייקר כראוי את המצוה הגדולה הזאת ולקיים בהידור "עדיין עושין אותה בשמחה".

לא התכוונתי להביאו כראיה לימינו, הבאתיו רק כציון לדברי הרב קו ירוק שהיו עיתים שהביאו כיבוד עוגת לקח ויין, וזו היתה סעודת הברית.

כנראה ע"ז וכיו"ב נסובים ד' החיי"א בשם הגר"א.
קו ירוק כתב:טרם נתקלתי בכגון דא.

אגב, אציין יצא לי לקרא שהיו עיתים (אולי עיתות מצוקה בימים עברו)
אכן לפעמים זו התחושה של המשתתפים, כביכול מדובר בטקס הנעשה תחת שלטון עוין שיש לעשותו באופן המינימליסטי ביותר

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 5:44 pm
על ידי אור עולם
ידוע שהיא נקראת 'מת מצווה'.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 6:16 pm
על ידי סגי נהור
התופעה החברתית המתוארת בראש האשכול אינה מוכרת לי. אבל בהנחה שהדיון בכל זאת פתוח לכולם, התפלאתי מעט מן התלונה על ... פשטות יתר?! האמנם?
לפחות לפי מה שחשבתי עד היום, יצירת סטנדרט של פשטות, באופן שהוא במידה רבה מנוגד לדינמיקה החברתית והאנושית, היא דבר שיש לשאוף אליו.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 6:42 pm
על ידי מקדש מלך
סטנדרט פשוט הוא דבר גדול, אבל כשהוא מגיע מחוסר עניין לנושא, הן מצד בעלי הברית והן מצד המשתתפים, זה סיפור שונה קצת.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 7:08 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הקנה מדה היא הארוחה הרגילה בבית. אם אוכלים לחם וריבה כל יום, ובברית מוסיפים חמאה ודגים, מה טוב ומה נעים. אם אוכלים כל מעדני עולם בעת סעודה רגילה, אז גם סעודת מצוה עליה לעלות בהתאם.

וזו היא הסבה שתקנות החתונות נכשלו. משום שכאשר חיים חיים של לוקסוס, א"א לצפות משהו אחר מהחתונות.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 7:29 pm
על ידי אבני גזית
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הקנה מדה היא הארוחה הרגילה בבית. אם אוכלים לחם וריבה כל יום, ובברית מוסיפים חמאה ודגים, מה טוב ומה נעים. אם אוכלים כל מעדני עולם בעת סעודה רגילה, אז גם סעודת מצוה עליה לעלות בהתאם.

וזו היא הסבה שתקנות החתונות נכשלו. משום שכאשר חיים חיים של לוקסוס, א"א לצפות משהו אחר מהחתונות.


עיקר התופעה הזו בקרב הציבור הליטאי. אצלנו הספרדים עדיין לא צריכים תוכחות להרבות בסעודה, בינתיים. וזה לא רק בשמחות מצוה, יש בהחלט הרגלי צריכה שונים בתוך הבית פנימה, בין בית מזרחי לבית ליטאי.

אמרתי פעם, ספרדי וליטאי לומדים חברותא סי' תקכ"ט, צריך לענג את יו"ט בבשר. הספרדי מפרש שדי לו בחצי צלחת אסאדו, והליטאי מסתפק בשתי פרוסות פסטרמה.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 7:38 pm
על ידי נוטר הכרמים
אין לי מה לחדש בנושא הבריתות,
דווקא לא נתקלתי כ"כ בעליבות, אולי כן בדרשות ארוכות.
יש כאלו 'אבי הבן' שה'חבורה' הזאת מחזיקה אותם טוב בבית כנסת של הביה"ח
עם כל הטירדות והטלפונים מהבית והמתח.

אם כבר, הייתי מציע לשנות את המתכונת המוזרה של חגיגות הבר מצוה ההמוניות,
שרוב המשתתפים מגיעים רק בעשר וחצי.
חסרת טעם, דלת תוכן, ונעדרת קשר וקביעות.
עדיף קצת וטוב, משפחה שנמצאים מהתחלה עד הסוף,
ואולי כמה ידידים קרובים,
גם ד"ת, גם חגיגיות,
והשכנים יסתפקו בקידוש בבית הכנסת בשבת,
בד"כ לא סיפור יקר מדי.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 7:41 pm
על ידי אראל
אור עולם כתב:ידוע שהיא נקראת 'מת מצווה'.

כי עליך 'הורגנו' כל היום, זו מילה...

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 7:43 pm
על ידי תא חזי
אבני גזית כתב:עיקר התופעה הזו בקרב הציבור הליטאי. אצלנו הספרדים עדיין לא צריכים תוכחות להרבות בסעודה, בינתיים. וזה לא רק בשמחות מצוה, יש בהחלט הרגלי צריכה שונים בתוך הבית פנימה, בין בית מזרחי לבית ליטאי.

אמרתי פעם, ספרדי וליטאי לומדים חברותא סי' תקכ"ט, צריך לענג את יו"ט בבשר. הספרדי מפרש שדי לו בחצי צלחת אסאדו, והליטאי מסתפק בשתי פרוסות פסטרמה.

אמת ויציב, לכן מה נוראות נפלאתי על הרב אראל, שכתב:
אראל כתב:זה תוספות!, לא מאיזה ספר ספרדי...

ובנוגע ל:
דורשי יחודך כתב:היא הנותנת, אם לא זה בספר ספרדי או חסידי לא ברור בכלל שזה עובד. ועדיף שיהיה ספר כמה שיותר עלום (הכי טוב שעדיין בכת"י ועוד לא נדפס).
.
האמת - הכי טוב ספר שלא קיים בכלל....
ועוד, מחילה מכבודו, הבקיאים באמת ברזי ההתרמות יודעים שאיזכורו של דבר על שם הגר"א, הרי הוא מכפיל בכמה וכמה את התורמים, ודומה הוא לשואב בקומפרעסו"ר מתוך הדלי, וסגולות אחרות הרי הן כשואב בכפית מן הים. (ויש ליישב על פי תועמלני העיון הספרדי, דאומרים שהגר"א וכו', ואכמ"ל)

אור עולם כתב:הרב אראל, מעשיך לוקים בחוסר אחריות ודאגה לשלום הציבור.
חכה שימכרו לך עכשיו חבילה משודרגת של קרן "וישמרך" + תוספת צד ג' שכוללת 45 כרטיסים לחבילת מירון + 3 כרטיסי בונוס לחבילת קרלין, בהגרלה תוגרל הזכות להשתתף בסעודת ברית לפטר חמור בצירוף פדיון הבן לכהן שאמו עברה גיור רפורמי בראשות מניין חקלאים גיבורי כח שיעתירו בעדך בציונו של ר' חנינא בן דוסא ואשתו בעת חצות הלילה ביחד עם קריאת שמך מתוך מגילת משביתי הארץ וכו'.

יש לציין, שאמנם לפני דקות ספורות פורסם כי יו"ר המועצה האחראית על עמוקה הוציא צו סגירה לציון יונתן בן עוזיאל בט"ו באב האי שתא (ובתורת ""לקח"" מאסון מירון).
ואנו אנה אנו באים....

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 7:48 pm
על ידי תא חזי
נוטר הכרמים כתב:אם כבר, הייתי מציע לשנות את המתכונת המוזרה של חגיגות הבר מצוה ההמוניות,
שרוב המשתתפים מגיעים רק בעשר וחצי.
חסרת טעם, דלת תוכן, ונעדרת קשר וקביעות.
עדיף קצת וטוב, משפחה שנמצאים מהתחלה עד הסוף,

אדרבה, אני חושב שדווקא אירועים "משפחתיים" - מהתחלה עד הסוף, הם מעיקים לעילא ולעילא, בפרט לאנשים השומרים את לילותיהם.
דווקא התחלופה הזו, "שיטת הכסא החם", מאפשרת לבני התורה שבמשפחה למזל"ט את בעלי השמחה, לפטפט דקה שתיים, צלוחית קוגל קארטאפל+לאקשין, "ויחזור לתלמודו".
אירועים משפחתיים בהם אתה נתון כבצלחת פטרי תחת המיקרוסקופ, הם עצם בגרון, בפרט במשפחות ברוכות ילדים ואירועים כ"י.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 7:55 pm
על ידי סגי נהור
אבני גזית כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הקנה מדה היא הארוחה הרגילה בבית. אם אוכלים לחם וריבה כל יום, ובברית מוסיפים חמאה ודגים, מה טוב ומה נעים. אם אוכלים כל מעדני עולם בעת סעודה רגילה, אז גם סעודת מצוה עליה לעלות בהתאם.

וזו היא הסבה שתקנות החתונות נכשלו. משום שכאשר חיים חיים של לוקסוס, א"א לצפות משהו אחר מהחתונות.


עיקר התופעה הזו בקרב הציבור הליטאי. אצלנו הספרדים עדיין לא צריכים תוכחות להרבות בסעודה, בינתיים. וזה לא רק בשמחות מצוה, יש בהחלט הרגלי צריכה שונים בתוך הבית פנימה, בין בית מזרחי לבית ליטאי.

אמרתי פעם, ספרדי וליטאי לומדים חברותא סי' תקכ"ט, צריך לענג את יו"ט בבשר. הספרדי מפרש שדי לו בחצי צלחת אסאדו, והליטאי מסתפק בשתי פרוסות פסטרמה.

זה לא שייך למנהגי קהילות אלא לסיבות היסטוריות. כמדומה מרבית יהודי מזרח אירופה לא הורגלו כאחיהם באצרות המזרח בבשר בקר וצאן, וגם לא בשפע ירקות, קטניות ותבלינים. גם את סימני ר"ה לא הכירו באופן אישי עד הדור האחרון...

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 8:07 pm
על ידי בן ראובן
תא חזי כתב:
נוטר הכרמים כתב:אם כבר, הייתי מציע לשנות את המתכונת המוזרה של חגיגות הבר מצוה ההמוניות,
שרוב המשתתפים מגיעים רק בעשר וחצי.
חסרת טעם, דלת תוכן, ונעדרת קשר וקביעות.
עדיף קצת וטוב, משפחה שנמצאים מהתחלה עד הסוף,

אדרבה, אני חושב שדווקא אירועים "משפחתיים" - מהתחלה עד הסוף, הם מעיקים לעילא ולעילא, בפרט לאנשים השומרים את לילותיהם.
דווקא התחלופה הזו, "שיטת הכסא החם", מאפשרת לבני התורה שבמשפחה למזל"ט את בעלי השמחה, לפטפט דקה שתיים, צלוחית קוגל קארטאפל+לאקשין, "ויחזור לתלמודו".
אירועים משפחתיים בהם אתה נתון כבצלחת פטרי תחת המיקרוסקופ, הם עצם בגרון, בפרט במשפחות ברוכות ילדים ואירועים כ"י.


בחוות יאיר (סי' ע) כתב שמקום "שאין אוכלין שם בקבע, רק אלו נכנסין ואלו יוצאין, ושותין מעט מזעיר, וכמה לא יטעמו דבר" אינו בגדר סעודה כלל ואינו סעודת מצוה.
"

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 9:57 pm
על ידי אבני גזית
סגי נהור כתב:
אבני גזית כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הקנה מדה היא הארוחה הרגילה בבית. אם אוכלים לחם וריבה כל יום, ובברית מוסיפים חמאה ודגים, מה טוב ומה נעים. אם אוכלים כל מעדני עולם בעת סעודה רגילה, אז גם סעודת מצוה עליה לעלות בהתאם.

וזו היא הסבה שתקנות החתונות נכשלו. משום שכאשר חיים חיים של לוקסוס, א"א לצפות משהו אחר מהחתונות.


עיקר התופעה הזו בקרב הציבור הליטאי. אצלנו הספרדים עדיין לא צריכים תוכחות להרבות בסעודה, בינתיים. וזה לא רק בשמחות מצוה, יש בהחלט הרגלי צריכה שונים בתוך הבית פנימה, בין בית מזרחי לבית ליטאי.

אמרתי פעם, ספרדי וליטאי לומדים חברותא סי' תקכ"ט, צריך לענג את יו"ט בבשר. הספרדי מפרש שדי לו בחצי צלחת אסאדו, והליטאי מסתפק בשתי פרוסות פסטרמה.

זה לא שייך למנהגי קהילות אלא לסיבות היסטוריות. כמדומה מרבית יהודי מזרח אירופה לא הורגלו כאחיהם באצרות המזרח בבשר בקר וצאן, וגם לא בשפע ירקות, קטניות ותבלינים. גם את סימני ר"ה לא הכירו באופן אישי עד הדור האחרון...


משפחת אייזנבאך ועזראן היו שכנים במשך מאתיים שנה מירושלים העתיקה ועד עכשיו בבית שמש ואלעד. המנטליות לא השתנתה למרות שמידות השפע והצמצום פקדו את שניהם בשווה.

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 11:00 pm
על ידי סגי נהור
אבני גזית כתב:משפחת אייזנבאך ועזראן היו שכנים במשך מאתיים שנה מירושלים העתיקה ועד עכשיו בבית שמש ואלעד. המנטליות לא השתנתה למרות שמידות השפע והצמצום פקדו את שניהם בשווה.

למה לא השתנתה? הרי בזכות שכנות זו הוסיפו הירושלמים פלפל שחור אל הקוגל דידהו, וכמדומה לימים הם שהכירו לאחיהם שמקרוב באו את מטבל הטחינה...

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 11:00 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אראל כתב:בתקופה שאנו חיים, שכל המרבה ב'סגולות' ו'הבטחות ישועות' הרי זה משובח....
בתקופה אשר הביזנעס של דרישה אל המתים ואל הקברים, הולך וגדול....

המקום לציין לדברי תוספות מפורשת במסכת פסחים דף קי"ד ע"א ד"ה ואין, הנהנה מסעודת ברית ניצול מדינה של גיהנם...

זה תוספות!, לא מאיזה ספר ספרדי...


נו, לפי דברי הרב אי"ס מובן מאוד למה לא מגיע לו גיהנום נוסף...

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ה' יולי 22, 2021 1:06 am
על ידי איש_ספר
מקדש מלך כתב:סטנדרט פשוט הוא דבר גדול, אבל כשהוא מגיע מחוסר עניין לנושא, הן מצד בעלי הברית והן מצד המשתתפים, זה סיפור שונה קצת.

הגדרה מצוינת!

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ה' יולי 22, 2021 2:20 am
על ידי הארי החי
מענין לענין יש להוסיף דדעת המג"א (רמט סק"ו) הוא דסעודת ברית חיובו בבשר דווקא ...

Re: על אופי סעודת הבריתות בימינו

פורסם: ה' יולי 22, 2021 3:05 am
על ידי לבי במערב
קרית מלך כתב:בכללות מנהגם היה שונה, כדבריו הידועים אודות עריכת שבע ברכות בכל יום שהיה זה מנהג יוצא דופן.
לא רק בהונגריא, כמובן...