אביר הרועים! כתב:האם לא הגיע הזמן לומר: 'הפרד נא מעלי'?!
הגם שאני מקורב יותר לתורת הקנאות מאשר להצבעה לממשל(ו)ת הזדון למיניהם, הרי נאמר "החכם עיניו בראשו", ועל מה ולמה ההתלהמות? בסך הכל פאשלה זמנית, מסתמא יתוקן, ויבוא לכם הרווחה ותקציבים וסגני שרים וכו'
ומה צדקו דבריו של הרב "דרומי". ועל של עתה אנו (אתם) בוכים, שגיליתם את פניו האמיתיות של המזרחי (מבלי לרכוב על גלי ההיסטריה ה"יתדית" או ה"פלסית", אלא אמיתה פשוטה כמדקרות חרב).
ישא ברכה כתב:הציבור הזה, מקבל חלקית את הכפייה הדתית שמוביל המגזר החרדי על דמותה של מדינת ישראל.
הרבה מהם עם אמונה בבורא עולם, הרבה מהם מקיימים מסורת ומצוות בסיסיות, רבים מהם לא נוסעים בשבת (אבל גם מדליקים חשמל וכדומה), ועוד כהנה.
ועבורם יש על מה להילחם!
.
ההפך הוא הנכון. האם סבור אתה כי הם שומרים בגלל הכפיה? דחוק לומר כן. אולי התמונה בפרטים מסויימים היתה משתנה, היו שומרים זה יותר מזה, או אחרת, אבל היו עדיין שומרים מסורת.
הכפיה הדתית (שמסתמא רבים, או רוב, יושבי הפורום, רואים אותה בחיוב רב), חוזרת כבומרנג כמעט בכל תחום*. בפרט בתחום הרבנות-מטעם (אני מדבר על כלל עניין ההיררכיה של הרה"ר, לא ח"ו על הרבנים עצמם שעושים עבודת קודש בכלום-כלים שיש להם. ואחרון הכביד, ששופט פנסיונר יבוא ויכריע דינו של הראשון לציון (כמעט בבחי' מעשה אבות סימן לבנים)).
כי באופן כללי, כולנו, הן קנאים והן ממלכתיים (במלעיל או מלרע), כולנו ממש, שבויים בידי גווארדיה מצומצמת של מספר אינטלקטואלים-בעיני-עצמם, היושבי בשמי האקדמיה והמשפט, והם "הציבור הנאור" הכופים את ערכיהם, בכוח הזרוע, הנכלים, או הערכאות, על כולנו, ומי שלא יציית אותם אחת דינו. וכל המאמץ לשווא הוא, במוקדם או במאוחר.
עד כאן אלו דברים שגרתיים שנאמרים בעניין כפיה דתית.
בנוסף לכך, בלי קשר לכל האמור לעיל ביחס לחילונים, למסורתיים, למזרחים הלא-אינטלקטואלים (מה זה אומר בעצם?). הגע עצמך, ובוא נלך "על כל הקופה", האם אתה מוכן שתהיה כאן (במהלך של שנה מהיום, נניח, או אולי מחר) מדינת
הלכה? כן, הלכה ממש. כל הכנסת כולה תהיה מורכבת מרבנים גאונים, אפס עסקנים, אפס נשים, רפורמים וקונסרבטיביים מאן דכר שמייהו. ולא זו בלבד, אלא כל העוזרים הפרלמנטריים כולם יהיו אברכים חשובים, אברכי משי. יהיו מעשין על הצדקה, בתי דין יעסקו גם בממונות, בדיני קנסות, בענייני ציבור, בד' מיתות בית דין וכו'. הכל בכל מכל. אפילו מנופים יתחילו לפרק את אל-אקצא וישלחו אותו בחלקים לסעודיה או לאמירויות, ומנופים אחרים יבנו את בית המקדש בתפארתו, עם כל המצוות הכלולות בו.
רק דבר אחד יהיה חסר -
משיח.
איני יודע בדיוק מה זה אומר משיח, מלבד אי-אלו גדרים בסיסיים שנתבארו ברמב"ם הל' מלכים ומלחמותיהם, שגם את רובם אני לא תמיד מבין בעומק. אבל אני יכול לשער דבר אחד, שאחד הקריטריונים של משיח הוא "שלא יחלקו עליו". וכלשון הרמב"ם "ויכוף בה כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה". ממוצא דבר אתה למד, שמדינת ההלכה המתוארת לעיל, לא תהיה חפה ממחלוקות. האם במצב כזה אפשר לתחזק מדינת הלכה?
חדשים לבקרים נפתח כאן בפורום אשכול על "ביטול קידושין", ובבתי הכנסת מחולקים זעיר שם זעיר שם פרי ביכוריהם של אברכים שבחרו להתערב באיזה גט מעבר להרי החושך, שלדעתם הגאונית משום-מה הוא פסול. ולמחרת מתחדשת מחאה ע צ ו מ ה נגד הרס המסורת וגדר מהות ה"מים" במקוואות, ומאידך אלה מתירים בשופי, וכן על זה הדרך וכו' וכו'.
מאידך, לעתיד-לבא המתואר לעיל, המחלוקות שיהיו לא יהיו בקידושין וגיטין לכאן ולכאן, שכמובן הכל חמור כדיני נפשות (אבל אנחנו לא חשים את זה בפועל, כי אף אחד לא מת בפועל, ומה לעשות רובנו אנשים גשמיים...), אלא בדיני נפשות כפשוטו, ומה יהיה אז? יתלו פשקווילים למה הרגו את פלוני הלא לא היו בדיוק מניין ברחוב כשהוא נסע בשבת?! וגם הוא לא התריס בפירוש כנגד מי שמחה בו, אלא רק נפנף להם "ככה" עם היד?! וכן על זה הדרך מחלוקות מכאן ומשם לאין קץ, בעניינים חמורים הרבה-הרבה יותר, ולמעשה.
לעומת חזרת קיום תרי"ג המצוות בשלימותם (מתוך מצב הזוי שאנחנו שרויים עדיין בתוקף המחלוקת כמעט בכל פרט), ההפרש בין המצב שבו אנחנו שרויים היום למה שעתיד להיות כנ"ל, נראה (במקרה המאוד-טוב) כמו ההלוך-ילך של איזה בחורצ'יק מסורתי מקריית-אתא, לעומת דמותו של הגראי"ל שטיינמן, לדוגמא, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות.
כאן לא תעזור האפולוגטיקה של מחזירים בתשובה, או משגיחי ישיבות נושרים, מספרים לשומעי לקחם, כאשר מה שנקרא "דוחקים אותם לקיר" (אילו לא שמעתי לא האמנתי) ש"מיתות ועונשי בית דין נועדו להדגיש את חומרת העבירות, ולא על מנת לבצען בפועל". תשובה כזו אפשר לענות רק באחד משני מקרים - או שאתה בגלות, ואתה ציניקן שאינך צופה כלל לגאולה, או לחלופין הגאולה שלך היא ניסית לגמרי (כתפיסה החרדית הקלאסית) כוללת ביטול כל המצוות (דבר מאוד אמביוולנטי, ותפיסה די-אנטינומיסטית, שהאחרונים שאחזו כך למעשה היו השבתאים... לא גאווה גדולה) כך שלא תידרש לשאלה הזו כלל. או אפשרות שניה והיא שאתה לא מאמין בדברי תורה. (עם זאת, שמעתי שהם אומרים סברא זו בשם החזו"א. ועל כך י"ל אחת מן השתיים, או שהחזו"א לא כתב את זה, או שהוא כתב דבר דומה, והם בורים שלא הבינו כלום).האם תרצה שזו תהיה הצורה של המדינה-על-פי-תורה? האם תרצה
באמת מדינת הלכה כזו?
היש בה מעלה על שאר מדינות העולם?
(ויש לתמצת זאת לפי דברי מי שאמר (אולי מרן הרב מבריסק זיע"א) ש''אפילו אם יקימו מדינה בראשות החפץ חיים, אסור לנו לקבל מדינה טרם בוא משיח צדקנו'' (אם כי פשטות כוונתו מצד מרידה באומות וביאת משיח, אך לעתים ויש בדברי הרב מבריסק רובד לפנים מרובד)).