מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גזרו על המילה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
נחומצ'ה
הודעות: 1049
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

גזרו על המילה

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' נובמבר 30, 2021 11:17 pm

נפגשתי לאחרונה עם ידיד. אחר החלפת משפטי נימוסין, על עיסוקיו וכו',
הוא מספר לי שהוא בעל תעודת מוהל מומחה, עם שאיפות 'לכבוש' את השוק, כדרך כל אומן.

בין הדברים דרכתי על יבלת. שאלתיו: 'כמה זמן לוקח לך ברית'? במקום תשובה קיבלתי הרצאה נגדית.

וכך היה אומר:
"כשאתה מחפש 'מנתח לב' אתה גם מתעניין במי המנתח הכי מהר? אה, אז הילד בוכה. נו, ואצל רופא שיניים שאתה צריך להחזיק את הקטנצ'יק צורח..".

וכך ממשיך ומספר לי, שהוא קיבל הסמכה ממוהל מפורסם ז"ל, ששיטתו היתה בדווקא איטית ויסודית. דהיינו גומרים את הכל בזמן המילה בציבור, ללא כל 'תיקונים' לאחמ"כ.

שוחחתי אח"כ עם עוד מוהל מומחה, ואכן אישר לי הדיבורים הנ"ל.

בדורונו מי שאין להם במשפחה 'מוהל משפחתי' או שייכים לקהילה שכולם לוקחים אותו מוהל. על מה מבררים האב-רכים הצעירים, לא אצל מי למד [מי ההסמכה שלו],
אלא במדד המהירות של גמר המילה. [עיקר השיהוי הוא בחבישה בבריתות רגילות].

ווארט עתיק יומין אומר 'ואבדתם מהרה' יש לאַבֵד את המהירות.

משוש דורים
הודעות: 954
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: גזרו על המילה

הודעהעל ידי משוש דורים » ג' נובמבר 30, 2021 11:31 pm

אכן רעה חולה, אצל צעירים ואף אצל מבוגרים חסרי דעה והבנה.
בעיני ראיתי מוהלים המותירים ציצין (אף שאינן מעכבים), ע"מ לסיים מלאכתם מהרה.
ויש שאין עושין את מלאכת הפריעה כראוי.
ויותר נתפשט לאחרונה שכל מי שאין מכין את הילד קודם לכן, ומטפל בו לראשונה על ברכי הסנדק, למומחה גדול יחשב.
וכי מאן דהו היה מסכים לטיפול רפואי שכזה? ולא תהא כהנת כפונדקית.

רציני
הודעות: 928
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: גזרו על המילה

הודעהעל ידי רציני » ד' דצמבר 01, 2021 6:28 pm

מילה שלמה עמוד תנא:
'מעלות' במוהל
שאלה: ה'עולם' חושבים ש'מוהל מומחה' הוא מי שמל בזריזות, התינוק לא בוכה, ואין הרבה דם.
תשובה: אה"נ, הרי אלו מעלות. בירושלמי המוהל נקרא גוזר, ומשמע של"צ יותר מזה .... ולענין ידיעת פרטי הלכות ציצין וכו' מסתמא יודעים.
מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א

נחומצ'ה
הודעות: 1049
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: גזרו על המילה

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ה' דצמבר 02, 2021 2:47 pm

גם הכהנים התברכו במעלת ה'זריזות'.

אך הוסיף לך עוד נתון:
רוב המוהלים שמסיימים במהירות, [והחבישה נעשית כארעית, למען יוכלו להמשיך ב'טקס' הברכות והשֵמות].
בדר"כ מתקנים מיד אחר הברית, את עור הפריעה, ואז הם חובשים ב'חבישה של קיימא'.
משא"כ המוהלים המתונים, חובשים את המקום, מיד אחר הפריעה ל24 שעות ויותר.

[ה'תפיסה' צריכה להיות כמה שיותר תכוף לחיתוך הערלה, זה גם מכאיב. והחיתוך גופא, אין לו אפי' שניה.
מה'פריעה' ועד סיום החבישה, זה ה'עַצַבים' של הסובבים, ואומנות המוהל].

בברכה המשולשת
הודעות: 14293
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גזרו על המילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 05, 2021 8:06 pm

כששאלו את החזו"א מה הכונה המעולה ביותר של המוהל- ההשיב שיהיה כמה שפחות "צערא דינוקא"
נראה שבמידה וניתן להקפיד על כל הצדדים השונים של מילה ועוד לעשות זאת בזריזות, זו מעלה יתרה המביאה למידה הפחותה ביותר של סבל לנימול. אך כאשר יש קושי וסיבוך למשל ערלה פתוחה או איבר שונה מהרגיל ונדרש כובד ראש ודיוק רב במעשה התפיסה, החיתוך ואף החבישה- אם המוהל מכוון בראש ובראשונה לזריזות ולא להקפדה לעשות את כל המעשה בדקדוקי חומרת ההלכה. הרי שיסבול מזה היילוד בצורך בתיקון או מעשה שיוצאים בו בדיעבד. ברוך ה' כל התלמידים של הרב מילר שלמה זצ"ל זכו להיות מדקדקים ואף זריזים בד בבד בס"ד.
(מפי מע"כ ידידי רבי אברהם שמואל פרופ' נמיר)


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים