מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל דעביד רחמנא לטב

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

כל דעביד רחמנא לטב

הודעהעל ידי השעיר החיי » ה' דצמבר 09, 2021 5:04 pm

ברכות ס: רב הונא בשם ר' עקיבא לעולם יהא אדם רגיל לומר כל דעביד רחמנא לטב עביד ושם הביאו מעשה מר' עקיבא ובסוף באו ליסטים ואמר ר' עקיבא לאו אמרי לכו כל מה שעושה הקדוש ברוך הוא הכל לטובה.

לכאורה שבאים על אדם יסורים עליו לפשפש במעשיו, להרהר בתשובה ולחשוב למה עשה ד' ככה. אם במקום זה הוא אומר: בטח זה לטובה, לכאורה יכול להגיע למדרגת אם תלכו עמי בקרי.

אודה למי שיש איזה מראה מקום בשאלה הזו.

[כמובן שאם מבין שזה ייסורים בתור עונש אבל אומר שמה שהקב"ה מעניש אותו זה דבר טוב כי ככה או יחזור בתשובה או ירווח לו לעולם הבא לא קשה - אבל סיום הסיפור הוא הקשה שבסוף ניצול מהליסטים ורע"ק אמר או אתם רואים שצדקתי שהכל לטובה. וזה לטובה ממש ולא עונש ולא ייסורים. ולכאורה יש פגם של לא להתבונן לפשפש ולהרהר תשובה]


צופה_ומביט
הודעות: 4951
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כל דעביד רחמנא לטב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' דצמבר 09, 2021 5:15 pm

השומר אמונים [ראטה] מאריך בענין כל דעביד רחמנא לטב במאמר הביטחון וההתחזקות, אולי תמצא שם התייחסות לשאלתך.

הרואה
הודעות: 2178
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כל דעביד רחמנא לטב

הודעהעל ידי הרואה » ה' דצמבר 09, 2021 8:13 pm

רבי עקיבא היה צדיק גמור ועל כן זה היה לטובה בעולם הזה.
לאדם שאינו צדיק גמור יתכן שזה לשם כפרת עוונות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13277
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כל דעביד רחמנא לטב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 09, 2021 8:50 pm

הרואה כתב:רבי עקיבא היה צדיק גמור ועל כן זה היה לטובה בעולם הזה.
לאדם שאינו צדיק גמור יתכן שזה לשם כפרת עוונות.

א. בשו"ע נפסק שכל אדם צריך לומר "כל דעביד רחמנא לטב", ולא רק ר"ע.
ב. ר"ע מסתמא לא החזיק מעצמו לצדיק גמור, שהרי "משביעין אותו ... ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה היה בעיניך כרשע" (ובפרט למי שלומד את זה כפשוטו, ודלא כמבואר בתניא).

הרואה
הודעות: 2178
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כל דעביד רחמנא לטב

הודעהעל ידי הרואה » ו' דצמבר 10, 2021 12:46 am

עזריאל ברגר כתב:
הרואה כתב:רבי עקיבא היה צדיק גמור ועל כן זה היה לטובה בעולם הזה.
לאדם שאינו צדיק גמור יתכן שזה לשם כפרת עוונות.

א. בשו"ע נפסק שכל אדם צריך לומר "כל דעביד רחמנא לטב", ולא רק ר"ע.
ב. ר"ע מסתמא לא החזיק מעצמו לצדיק גמור, שהרי "משביעין אותו ... ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה היה בעיניך כרשע" (ובפרט למי שלומד את זה כפשוטו, ודלא כמבואר בתניא).

א. ברור. אבל החילוק שר"ע יראה בעולם הזה, ואחרים בעולם הבא.
ב. אולי באמת ר"ע לא ידע שלטב בעולם הזה, אבל הקב"ה כך נתן לו. חוץ מזה יש עוד הבחנות של צדיק גמור מלבד הגדרת התניא, יש הרבה דוגמאות בגמ' של חכמים שידעו שלא תקרה להם צרה או שלא תקרה צרה לפלוני ולא בהכרח שלא היה להם יצר הרע כלל.
יתכן אולי שההגדרה של צדיק גמור לעניין מקרי העוה"ז והעוה"ב שונה מהגדרת זה וזה שופטם אינני יודע.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים