עמוד 1 מתוך 1

אכשר דרא

פורסם: ב' מרץ 28, 2022 10:00 am
על ידי קמצן_קדוש
בעבר כאשר שאלו רב האם מותר (לדוגמא) להכשיר כלי כזה וכזה לפסח, התשובה היתה "מותר" או "אסור".

היום כשאני שואל התשובה היא "עדיף שלא..".

ואם אני מתעקש ומברר "הרי פעם היה כו"כ והתירו..?".

התשובה היא "נכון אבל היום אכשר דרא אז עדיף להחמיר..".

***
הנה ידועים דברי התניא שמסביר שהכל מקליפת נגה וכו' ומה שיש בו צד איסור הכוונה שהוא "אסור" בידי החיצונים והקליפות, ומה שהוא מותר היינו שהוא "מותר" מהם וכו'

וזה לשונו:
אַךְ מִי שֶׁהוּא בְּזוֹלְלֵי בָּשָׂר וְסוֹבְאֵי יַיִן לְמַלֹּאת תַּאֲוַת גּוּפוֹ וְנַפְשׁוֹ הַבַּהֲמִית, שֶׁהִוא בְּחִינַת יְסוֹד הַמַּיִם מֵאַרְבַּע יְסוֹדוֹת הָרָעִים שֶׁבָּהּ שֶׁמִּמֶּנּוּ מִדַּת הַתַּאֲוָה, הִנֵּה עַל יְדֵי זֶה יוֹרֵד חִיּוּת הַבָּשָׂר וְהַיַּיִן שֶׁבְּקִרְבּוֹ וְנִכְלָל לְפִי שָׁעָה בְּרַע גָּמוּר שֶׁבְּשָׁלֹש קְלִפּוֹת הַטְּמֵאוֹת, וְגוּפוֹ נַעֲשֶׂה לָהֶן לְבוּשׁ וּמֶרְכָּבָה לְפִי שָׁעָה, עַד אֲשֶׁר יָשׁוּב הָאָדָם וְיַחֲזֹר לַעֲבוֹדַת ה' וּלְתוֹרָתוֹ.
כִּי לְפִי שֶׁהָיָה בְּשַׂר הֶתֵּר וְיַיִן כָּשֵׁר, לְכָךְ יְכוֹלִים לַחֲזֹר וְלַעֲלוֹת עִמּוֹ בְּשׁוּבוֹ לַעֲבוֹדַת ה', שֶׁזֶּהוּ לְשׁוֹן הֶתֵּר וּמֻתָּר, כְּלוֹמַר שֶׁאֵינוֹ קָשׁוּר וְאָסוּר בִּידֵי הַחִיצוֹנִים שֶׁלֹּא יוּכַל לַחֲזֹר וְלַעֲלוֹת לַה'. רַק שֶׁהָרְשִׁימוּ מִמֶּנּוּ נִשְׁאָר בַּגּוּף, וְעַל כֵּן צָרִיךְ הַגּוּף לְחִבּוּט הַקֶּבֶר כְּמוֹ שֶׁיְּבֹאָר לְקַמָּן וכו'.
מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּמַאֲכָלוֹת אֲסוּרוֹת וּבִיאוֹת אֲסוּרוֹת, שֶׁהֵן מִשָּׁלֹשׁ קְלִפּוֹת הַטְּמֵאוֹת לְגַמְרֵי, הֵם אֲסוּרִים וּקְשׁוּרִים בִּידֵי הַחִיצוֹנִים לְעוֹלָם, וְאֵין עוֹלִין מִשָּׁם עַד כִּי יָבֹא יוֹם וִיבֻלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ".


אולי צריך להוסיף שהיום יש מושג חדש של "אכשר דרא" שהוא לא מותר ולא אסור כי אם בגדר של "מותר ועדיף שלא"..

וצ"ע.


נ.ב. רציתי להביא מהגמרא בברכות (ד.) לגבי דוד המלך ומפיבושת:
אלא כל מה שאני עושה אני נמלך במפיבשת רבי ואומר לו מפיבשת רבי יפה דנתי יפה חייבתי יפה זכיתי יפה טהרתי יפה טמאתי ולא בושתי.

וזכרוני הטעה אותי שמזכיר גם לשון אסור ומותר.

ויש לעיין מדוע באמת השמיט דוד לשון איסור והיתר.

Re: אכשר דרא

פורסם: ב' מרץ 28, 2022 10:36 am
על ידי בברכה המשולשת
נכב"ב
ולא מצאתי מה השבח הגדול להקל, והרי עיקר החסידות לברוח מ99 שערי היתר כדי לא לפגוע בשער אחד של איסור
מצ"ב מאמר שכתבתי בס"ד על נושא משיק

Re: אכשר דרא

פורסם: ב' מרץ 28, 2022 11:24 am
על ידי עקביה
בברכה המשולשת כתב:ולא מצאתי מה השבח הגדול להקל,

השבח הגדול הוא לדעת את ההלכה, ולא להכביד על אחרים ללא צורך.

Re: אכשר דרא

פורסם: ב' מרץ 28, 2022 11:48 am
על ידי חד ברנש
כבר נודע המעשה מאותו כפרי ששאל את ה... שלו, ובסוף הפסיק, כי תמיד אסר והחמיר.

Re: אכשר דרא

פורסם: ב' מרץ 28, 2022 3:09 pm
על ידי בברכה המשולשת
אם כן, אנחנו מדברים על שני דברים שונים.
אני דברתי על מצב בו יש ספק, אז למה להקל אם ניתן להחמיר?
נראה לי שהרבנים שהגיבו על דבריי דיברו על חומרות ללא טעם.
על זה לא דיברתי

Re: אכשר דרא

פורסם: ב' מרץ 28, 2022 3:37 pm
על ידי אוהב אוצר
לא נראה לי שאפשר לחתוך את הסיפור/נושא הזה.
מורכב מאד, ותלוי בהרבה צדדים ופרטים.
אף אחד היום לא יניח תפילין 'דקות' אע"פ שכל הראשונים הניחו, ואף אחד לא 'יגרר היטב' את הכלים של מאפיית המצות כל ח"י רגעים [ולא ישטוף אותם] כמן שמזהיר בשו"ע.
לעומת זאת יש איסורים וחששות של איסורים מהותיים שאסרו הקדמונים ולא חשים להם הציבור.
אז אני הקטן שבכולם פה חושב, שכדאי להפסיק פה, כי אף אחד 'לא יצא ראש'....

Re: אכשר דרא

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 12:13 am
על ידי עקביה
בברכה המשולשת כתב:אני דברתי על מצב בו יש ספק, אז למה להקל אם ניתן להחמיר?
נראה לי שהרבנים שהגיבו על דבריי דיברו על חומרות ללא טעם.

אני לא דיברתי על חומרות ללא טעם. יש חומרות שיש בהן טעם ואעפ"כ הלכה רווחת ומבוססת היא להקל, כמו למשל עירוב שכונתי.

הטענה "למה להקל אם ניתן להחמיר?" יכולה להתאים לאנשים מסוימים, אבל היא בגדר שערוריה אם מדובר בכלל הציבור כולו.

מה שחשוב לענ"ד הוא שהנתונים יהיו פרוסים בפני השואל, שידע מהו עיקר הדין ומה המנהג וכל כיו"ב.

Re: אכשר דרא

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 1:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
עקביה כתב:
בברכה המשולשת כתב:אני דברתי על מצב בו יש ספק, אז למה להקל אם ניתן להחמיר?
נראה לי שהרבנים שהגיבו על דבריי דיברו על חומרות ללא טעם.

אני לא דיברתי על חומרות ללא טעם. יש חומרות שיש בהן טעם ואעפ"כ הלכה רווחת ומבוססת היא להקל, כמו למשל עירוב שכונתי.

הטענה "למה להקל אם ניתן להחמיר?" יכולה להתאים לאנשים מסוימים, אבל היא בגדר שערוריה אם מדובר בכלל הציבור כולו.

מה שחשוב לענ"ד הוא שהנתונים יהיו פרוסים בפני השואל, שידע מהו עיקר הדין ומה המנהג וכל כיו"ב.


עם מש"כ כתר"ה שליט"א בסוף גם אני הקטן מסכים
(רק שהבנתי שבזה עסקינן, שהרב המשיב מסביר לשואל את זה וממליץ לו להחמיר)

Re: אכשר דרא

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 5:44 pm
על ידי כדכד
ולי נראה שהטענה למה להקל אם אפשר להחמיר אינה טענה כלל
ועדיפה ממנה הטענה למה להחמיר אם אפשר להקל
ובאמת אין ענין להחמיר כשלא צריך ולא להקל כשלא ניתן אלא לדעת את ההלכה
מה שטען הרב פותח האשכול שכיום אומרים שעדיף להחמיר, נראה לי שהרבה מזה לא נובע מאיכשר דרא מבחינה הלכתית אלא מהאפשרויות המעשיות שיש כיום ליותר אנשים (לדוגמא לקנות או לייחד כלים לפסח ולא להכשיר) שזה נובע מרמת חיים אחרת מבדורות קודמים (או משימוש בכלים שבעייתי מבחינה הלכתית להכשיר)