עמוד 1 מתוך 1

פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 4:46 pm
על ידי עובר ושב
בין ניקוי תנור לכיריים נפניתי להסתכל בספר החדש "זית רענן" (מצ"ב), ומשהתחלתי לקרוא ראיתי שלא הניח אברך בארץ ישראל התופס משרה תורנית או מח"ס כלשהו שלא פנה אליו (וטוב עשה), והביא כל מכתב שכתבו לו, אבל כמה עצוב לקרוא את המכתבים הללו....

מכתב ועוד מכתב, אפילו שמות מוכרים וידועים, אחד אחרי השני כולם באותו נוסח: הנני לשבח ולפאר את המחבר שעמל ויגע וטרח וכתב וסיכם בצורה נפלאה את דעות הפוסקים... וראוי לעלות על שולחן מלכים שילמדו ממנו הלכה למעשה... (אבל מאן מלכי רבנן, אתה הוא המלך עכשיו, למה לא תכריע בנדון? למי אתה משאיר את ההכרעה? זקני הדור המפורסמים הלכו כולם לעולמם...)

ומהם שהפליגו לומר שמסקנת המחבר נכונה, וגאון אחד (גאון אמיתי) אפילו כתב שכך הוא מקובל מאביו, שזהו שיעור כזית (ואביו גם הוא רב מפורסם), ועם כל זאת... לדינא אינו יכול להכריע.

"לחוש לחומרא לברכה אחרונה" זה כל עם הארץ יכול לומר, אבל לפסוק ולהכריע לדינא הלכה למעשה, גם בליל הסדר וגם בכל מקום, שכזית הוא גודל של זית, 7 סמ"ק לכל היותר? זה כבר לא.

המסכימים היו מוכנים לכתוב כל דבר, ובלבד לא לכתוב שהלכה למעשה כדברי המחבר!

אחד אחרי השני, פשוט מפחדים להכריע, ותורה מה תהא עליה? עצוב מאוד מאוד.

בענין זה יש לציין לשבח את הגר"מ אלחרר שליט"א, רבה של שלומי, שמסר סדרת שיעורים בנושא (העלו זאת ליוטיוב), ולא נרתע מלפסוק הלכה למעשה בשער בת רבים שהזית הוא שיעור זית בינוני של ימינו, ומעורר על הנושא בכל הזדמנות, ולא רק "לחוש לחומרא" אלא גם לקולא בליל הסדר, להסתפק בכזית ולא לאכול אכילה גסה.

הנני מודה ומתוודה שמתוך בורותי בנושא הזה הסתכלתי עליו במעט חוסר כבוד, שאמנם נראים דבריו אבל איך מלאו לבו להורות הלכה למעשה נגד המקובל בכל מקום, ואחרי שראיתי את הספר הנזכר וכן את הקונטרס הנפלא "שיעורי המצוות" (מצ"ב גם הוא) השכלתי להבין שרבים וטובים פסקו כן וכך נהג למעשה החזון איש בליל הסדר וחילק חתיכות קטנות כשישית מצת מכונה, וכן ראיתי רבים המעידים שכך היה המנהג במרוקו ובעוד ארצות.

ועד כה לא דיברתי אלא על האסכולה האשכנזית, שפוסקים מאוד מפחדים לסטות מהמקובל ולחדש חידושים בהלכה, פן יבולע להם והציבור יתייג אותם כ"מקילים" בעידנא שיד המחמירים על העליונה (לשון הגר"מ קליין בשו"ת משנה הלכות: "ואחרים חתמו על האיסור מחמת שיראים שילעיזו עליהם המחמירים ויטרידו אותם, ואחרים מנועים מלהביע דעתם ברבים מפני שהוציאו ספרים, ויראים מפני הטרור שלא ילמדו בספריהם כאשר זה קרה בכמה ישיבות שזרקו ספרי גדולי הרבנים מהישיבות... ועוד יש רבנים שיראים שיאמרו עליהם שהם מן המקילין, בזמן שכוחא דמחמירין עדיף").

אבל באסכולה הספרדית יש בעיה נוספת, ועליה כתב הגאון רבי חנן אפללו שליט"א בהסכמה לאחד הספרים:

"וקרובים אנו בדורנו כמעט לבאר שחת, שאף הת"ח והרבנים המפורסמים בשמותיהם אין אצלם מידת האמת, ומי שאינו בשיטתם ובקו ההלכה שלהם זה בעיניהם פחיתות וחסרון, ואותו הת"ח כבר אינו רב או הרה"ג, אלא ערב רב, אבל מי שהוא משיטתם, אפי' איזה מאסף בספרו, ששום צל של עיון וחידוש אין בו, רק שמעתיק שמועה וסברא מאחד לשני או דרשן פה מפיק מרגליות אבל רחוק מאוד מהוראה, ק"ו שאין לו יד ורגל באבן העזר וחושן משפט, בכל אופן יקרא "הגאון" ואפילו "הגאון הגדול" משום שהוא כותב ואומר שההלכה כך וכך וכאותם הרבנים והספרים המפורסמים, והצביעות הזו חוגגת.

וידעתי מכמה ת"ח שלמדו היטב את הסוגיא ויצא להם להיתרא, אך הם מפחדים להעלות את האמת על הכתב, בכדי שהשולטים עלינו לא "יקטלגו" אותם כאשר מאיימים השכם והערב שלא יתנו שום משרה לאיש החולק עליהם בהלכה, ק"ו שעלולים לצאת עליו בריש גלי לפני כלל העם שרובו עמי הארצות ובכך יהיה מסומן כדמות שלילית, ולכן הם מעדיפים לשתוק ולהיראות כביכול הם משלהם, על מנת שיקבלו מתי שהוא משרות רבניות וכיו"ב.

ועל זה התורה חוגרת שק, גם על בעלי הזרוע וגם על הפחדנים, שיש מי שחושב שהוא הבעלים על התורה ושוכח שכתר תורה הוא לכולם, ומה שהשותקים לא מוציאים דעתם מפחד השולטים היא צביעות עצומה ומכירת התורה בזול, אי נמי שעוברים על אזהרת הכתוב "לא תגורו מפני איש" דלא תכסו דבריכם מפני פחד איש (סנהדרין ח.), והוא בבחינת שלא תאמר מתירא אני פלוני שמא יהרוג את פני או שמא ידליק את גדישי (ספרי דברים פסקא יז).

ואם באנו להכחיד האמת מפני היראה ואפי' לגדולים מאיתנו כ... זצ"ל, לא נמצא ידינו ורגלינו לעמוד בבית המדרש, ונסגור הספרים ונפתח רק את ספרי הקיצורים, כי אין טעם להמשיך ללמוד וללמד ולחדש דבר, כי הכל כבר נכתב ונפסק ואסור להרהר ולסתור. ובזה יהיה כל הדור הבא בלא דעה אלא כרובוטים, וחלילה לנו מעשות זאת, רק שמחובתנו להשיג בדרך כבוד והתנצלות".

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 9:26 pm
על ידי אור עולם
כשהג"ר הדר יהודה מרגולין שליט"א הדפיס הספר שלו 'הידורי המידות' המקטין מאד את ה'שיעורים',
אמר לו א' הרבנים החשובים שעדיף לו לשווק א"ז כחומרא בברכה אחרונה ולא כקולא בפסח וכיוצ"ב...

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 9:56 pm
על ידי חיים שאול
כנראה שאלו שבאמת בדרגה הזאת של פסיקת הלכה יודעים היטב את כובד האחריות, והיפוכם ב...

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 10:40 pm
על ידי עובר ושב
כובד אחריות אין פירושו להתחמק מהכרעה בתואנות של מה בכך, גם לאחר שמודים בפה מלא שהמחבר צודק.

יש לזה שם אחר: "בריחה מאחריות".

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 11:05 pm
על ידי מענה איש
כטיעון טהור הטענה נכונה

אבל כלך אצל כל הפוסקים בכל הדורות
שחששו לשיטות אף בדבר שברור היה להם כשיטתם ולא כהשיטה שחלקו עליה
ואדרבא הרגיל בספרות ההלכתית ואפי' בדברי הראשונים יראה שזה מה שעשו בכל הדורות........

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ו' אפריל 15, 2022 8:07 am
על ידי עובר ושב
לא כל פוסק חשש לכל שיטה חולקת. אם היה הדבר כך, לא היו מחלוקות בישראל, וכולם היו הולכים אחר המחמיר.

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 6:40 pm
על ידי מלבב
מה הפלא שמפחדים לפסוק נגד המחבר וכל הפוסקים ונגד המנהג מאז ומעולם ששיעור כזית הוא בין שליש לחצי ביצה?

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 8:40 pm
על ידי עובר ושב
גם אני חשבתי שכך המנהג מאז ומעולם, מסתבר שלא. הגר"מ אלחרר מביא כמה וכמה הוכחות למנהגי העדות בנושא. וכן עיין בספר ובקונטרס המצ"ב, כיצד נהג החזו"א בפועל (וממילא גם תלמידיו) והגר"ח מוואלוז'ין ועוד.

גם השו"ע, אין הכרח שדעתו כך, כמבואר בספר. ובוודאי לא "כל הפוסקים".

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 5:44 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
רק התחלתי את הספר, והניסוח צורמת מאד.

הוא מתחיל במקורות שהזית הוא זית, ולא תלוי בביצה.
ואח"כ הקשה קושיא על השו"ע, אמאי תלה הכזית בביצה?
ותי', שהוא עפ"י התוס'.

סליחה, אבל לא זו הדרך. נראה כסימון מסקנא טרם ההתחלה.

אולי יש לו משהו למכור, אבל סגנון הדברים אינו ראוי, ואין זה דרך ההלכה.

והמשיך בדבריו לומר שהואיל והרמב"ם ס"ל שאין צריכים ללמוד גמרא כדי להבין את ספרו, ע"כ 'כזית' ללא הסתייגות פירושו זית הגדל באילנו.
מי שלומד רמב"ם כן, נגד דעת כל הראשונים שאין ללמוד רמב"ם כן, הרי הוא חשוד מיד.

יש עוד כמה וכמה אי דיוקים בדבריו, ואין נראה שאנו צריכים לפרטם אחד אחד. נראה כמהלך הלימוד קלה מאד, ללא עיון אמיתי. אין לי עמדה בדין הזיתים כי לא למדתי הסוגיא, אבל סגנון הלימוד של המחבר איננה ברמה של תלמיד חכם פוסק הלכה כלל וכלל.

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 8:49 pm
על ידי עובר ושב
צירפתי עוד קונטרס, שלקוח מתוך ספר אחר, של הרב מרגולין.

אבל דומה שגישתך בכתיבת הביקורת היתה שלילית מלכתחילה.

למיטב הבנתי, המחבר לא בא לפסוק הלכה אלא לסדר את הדברים עבור המעיינים, שיסיקו בעצמם הלכה למעשה לאחר קריאת כל החומר (מה שכבודו לא עשה).

וכעת במאמר המוסגר, כשלומדים מהו שיעור כזית צריך קודם כל להבין מדוע בכלל חז"ל שיערו בכזית, ולא במשקל או בכל דבר אחר. זה נקרא עיון אמיתי.

והתשובה היא, שבזה היה כל אדם פשוט יכול לשער, והזית אינו משתנה לעולם.

אם כן, חז"ל באו להקל עלינו לשער, וכיום זה הפך למשימה מורכבת מאוד עד בלתי אפשרית, כך שיש פוסקים כמו הגר"ע יוסף שטוענים שהכי קל לשער במשקל ולא בנפח של זית (שהוא לשיטתו 27 סמ"ק) ולכן הוא מורה לשער במשקל.

ענין זה לבדו צריך להדליק נורה אדומה אצל כל מי שלומד את הסוגיה, ומכאן והלאה להבין את השתלשלות הדברים, כיצד זה הגיע לשיעור של חצי ביצה.

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 8:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
עובר ושב כתב:שיש פוסקים כמו הגר"ע יוסף שטוענים שהכי קל לשער במשקל ולא בנפח של זית (שהוא לשיטתו 27 סמ"ק) ולכן הוא מורה לשער במשקל.

למיטב ידיעתי, אין שום קשר בין המחלוקת אם כזית הוא 27 סמ"ק או 3-6 סמ"ק וכיו"ב לבין המחלוקת האם לשער "לפי משקל" או "לפי נפח".
ואכמ"ל בדיון של משקל או נפח, שזהו דיון אחר לגמרי (אם כי השלכותיו לגבי כזית מצה הן משמעותיות מאוד).

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 9:21 pm
על ידי עובר ושב
אכן, גם אני אינני חושב שיש קשר בין הדיון בגודל הכזית לבין הדיון במשקל או בנפח.

ויתירה מכך, אין פוסקים המשערים במשקל וכולם מודים שכזית היא מדת נפח, אלא כפי שכתבתי, הרב עובדיה טוען שקשה לשער בנפח ולכן משער במשקל, ומביא כמה פוסקים כראיה לשיטתו שכן נהגו.

גם הוא, מסופר בספר "רבינו" (של משמשו הרב יהודה שיטרית) שבאו כמה ת"ח לשאול אותו על הכזית שיצא להם 12 גרם לפי נפח של 27 סמ"ק, והסכים עמם שאם ברור להם שכן הוא, יכולים לסמוך על זה.

מה שכתבתי הוא לגבי זה שנפח כזית אמור להיות הדבר הכי פשוט בעולם, שכל אחד יתבונן וישער בדעתו האם יש בזה גודל של זית בינוני המצוי בשוק, והנה הוא הפך לכל כך מסובך, עד שיש המעדיפים לשער במשקל. וברור שלא זו היתה כוונת חז"ל.

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 11:46 pm
על ידי דורשי יחודך
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
והמשיך בדבריו לומר שהואיל והרמב"ם ס"ל שאין צריכים ללמוד גמרא כדי להבין את ספרו, ע"כ 'כזית' ללא הסתייגות פירושו זית הגדל באילנו.
מי שלומד רמב"ם כן, נגד דעת כל הראשונים שאין ללמוד רמב"ם כן, הרי הוא חשוד מיד.

טרם עיינתי בחיבור המדובר אבל אני חושב שיש בדבריך עירוב פרשיות.

הראשונים אכן כתבו שקשה מאד להבין את דברי הרמב"ם בלי ידיעה בסוגיות, וכמו כן שאסור לדמות מילתא למילתא מדברי הרמב"ם בלי לדעת את שורשם.

כאן אנו עוסקים בשאילה אחרת: האם הרמב"ם כלל בדבריו במשנה תורה את כל המידע הנצרך כדי להבין את פשט המילות שהוא כתב?

אם הרמב"ם מזכיר שיעור כזית, זה אכן מתמיה לומר שאין כוונתו שכל אחד ישער בזית אלא כוונתו לאיזה מושג אחר, שלא מוזכר בשום מקום בדבריו.
ודרך אגב יצויין שטענות כאלו נמצאות לרוב בדברי החזו"א, שהרמב"ם בא לפרש ולא לסתום כו'.

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ה' אפריל 21, 2022 12:17 am
על ידי אור עולם
ובפרט שבשיעורים אחרים הרמב"ם נותן אפשרויות איך לשער אותם בשעורות או בדרהמים או דינרים וכיוצ"ב.

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ה' אפריל 21, 2022 4:42 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הדלקת 'נורה אדומה'?!
האם זה מחקר אקדמי או עיתונאי?
אכן, סוגיא כשאר סוגיות. לא סברת כרס, ו'לי לא מסתבר' ודברים אחרים כאלה.

באמת, איני יודע למה שיערו חז"ל בזית, ואם הראשונים יאמרו לנו שהטעם הוא שהוא מצוי בכל מקום, אין זה שולל את האפשרות שנשתנו הטבעים.

עכ"פ,יש גישה הלכתית בכל נושא, וכאשר הלה רוצה לחולל מהפכה, ולשנות את דברי השו"ע מפשטם, וגם נגד דעת כמה וכמה גדולי ההכרעה, כמו המ"ב ועוד, עליו לגשת ברצינות

ולאלו שחושבים שהיה לי דעה מגובשת מקודם, תדעו שאין לנבואה שום משמעות בענין הלכה, וכמו"ש הרמב"ם, ומה גם שא"א לכם לדעת מה בלבי.

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ה' אפריל 21, 2022 9:33 am
על ידי בברכה המשולשת
ליטוואק פון בודאפעסט כתב: באמת, איני יודע למה שיערו חז"ל בזית, ואם הראשונים יאמרו לנו שהטעם הוא שהוא מצוי בכל מקום,


רב שרירא גאון

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: ו' אפריל 22, 2022 1:22 am
על ידי תורת המן
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הדלקת 'נורה אדומה'?!
האם זה מחקר אקדמי או עיתונאי?
אכן, סוגיא כשאר סוגיות. לא סברת כרס, ו'לי לא מסתבר' ודברים אחרים כאלה.

באמת, איני יודע למה שיערו חז"ל בזית, ואם הראשונים יאמרו לנו שהטעם הוא שהוא מצוי בכל מקום, אין זה שולל את האפשרות שנשתנו הטבעים.

עכ"פ,יש גישה הלכתית בכל נושא, וכאשר הלה רוצה לחולל מהפכה, ולשנות את דברי השו"ע מפשטם, וגם נגד דעת כמה וכמה גדולי ההכרעה, כמו המ"ב ועוד, עליו לגשת ברצינות

ולאלו שחושבים שהיה לי דעה מגובשת מקודם, תדעו שאין לנבואה שום משמעות בענין הלכה, וכמו"ש הרמב"ם, ומה גם שא"א לכם לדעת מה בלבי.

בסדר, כידוע רק מ'למדות' מגיעין להלכה למעשה. וקודם שבא הגר"ח לעולם היה כולם כעורים באפילה, עבורים עבירות לרוב.

גם כנראה הגרא"ב וואסרמאן לא היה למדן כדבעי, לידע איך לפסוק הלכה, ולכן כשראה תשובה הנ"ל מהרב שרירא גאון, "ולכן תלו השיעורים בבצים ופירות, שהן קיימין בכל עת ואין משתנים", כתב (קובץ שיעורים ח"ב סי' מו) דמבואר שלא כדעת האחרונים שנשתנו הביצים. וכ"ז גרם לו (לשיטתך), מפני שלא הבין לחלק ב'סופּר למדות'.

Re: פוסקים המפחדים לפסוק

פורסם: א' אפריל 24, 2022 6:15 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הגענו לרמה כזה?
ר' חיים לא חידש את הלומדות, והוא לא אשם עבורה.
גישה זו של 'הדלקת נורה אדומה' מאחרת את הגר"ח בכחמישים שנה, והיא גישת האקדמאיים. הראשונים לא השתמשו בגישה זו, וגם לא האחרונים