עמוד 1 מתוך 1

דעת תורה

פורסם: ה' נובמבר 23, 2023 10:26 pm
על ידי זיז שדי
מובטחני שנידון זה נידון בכמה מקומות בפורום אך לקראת עבודה על ספר חדש שיצא לאור אי"ה אבקש כמה שיותר מראה מקומות בנידון. בעיקר מ"מ ממאתיים שנה האחרונות.
בעיקר בשאלות עד היכן מגיע הדין של לשמוע לדברי חכמים? האם רק בפסקי תורה או גם בשאר עניינים?
מה מגדיר אדם לגדול? מי הם הגדולים?
גדר יכול להכריע במחלוקת? יודע להיכן הדין נוטה?
מי המציא ראשון את המושג "דעת תורה" לעניני השקפה?
האם יש פסק בהשקפה?
נא לכתוב רק מראה מקומות הלכתיות כמה שאפשר.

Re: דעת תורה

פורסם: ה' נובמבר 23, 2023 10:33 pm
על ידי כשתילי זיתים

Re: דעת תורה

פורסם: ה' נובמבר 23, 2023 11:41 pm
על ידי מעט דבש
חפץ חיים על התורה עמ' ל ב'מעשי למלך'
אור אלחנן תשנ"ח עמ' קכא (מ'הפרדס' א (ו) תרצ"ז) עמ' 9; מובא גם בספר הכנסיה הגדולה עמ' 70)
מכתב בענין הקהלות בגרמניא של הגרח"ע (ספר הזכרון לרב יחיאל מיכל וינברג עמ' יב)
מכתב מאליהו א, עמ' 75.

Re: דעת תורה

פורסם: ג' נובמבר 28, 2023 12:49 pm
על ידי זיז שדי
ותו לא מידי? האם אין אפילו מראה מקום הלכתי אחד?

Re: דעת תורה

פורסם: ג' נובמבר 28, 2023 2:43 pm
על ידי יבנה
זיז שדי כתב:ותו לא מידי? האם אין אפילו מראה מקום הלכתי אחד?

עיקרו כתולדותיו, מה תולדותיו אין להם מקור, אף עיקרו אין לו מקור.
הרי זה גופו הענין, ללכת אחרי האדם הסמכותי ולא אחרי הראיות ומקורות שבדבר.

Re: דעת תורה

פורסם: ג' נובמבר 28, 2023 3:35 pm
על ידי מעט דבש
זיז שדי כתב:עד היכן מגיע הדין של לשמוע לדברי חכמים? האם רק בפסקי תורה או גם בשאר עניינים?

viewtopic.php?t=16025

Re: דעת תורה

פורסם: ג' נובמבר 28, 2023 8:29 pm
על ידי עקביה
יבנה כתב:הרי זה גופו הענין, ללכת אחרי האדם הסמכותי ולא אחרי הראיות ומקורות שבדבר.

אבל האדם הסמכותי צריך לשאוב את סמכותו מהיכן שהוא.

מקובל להביא בהקשר זה את החינוך:
ספר החינוך מצוה תצה
ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ"ה ע"ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו.
ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.

אמנם אע"פ שהחינוך אומר "לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה", ממקומו הוא למד שאין כוונתו לענייני השקפה ו'דעת תורה' כמקובל היום, אלא להלכה, שכן זה הנושא של מצווה תצ"ה.

Re: דעת תורה

פורסם: ג' נובמבר 28, 2023 10:08 pm
על ידי יבנה
האדם הסמכותי מתקבל מצד הרגש, כגון איך שנראה או מתנהג והכריזמה שלו וכדומה. ובדור השני גם את זה לא צריך. וכבר אמרו סמכויות לא מקבלים, סמכויות נוטלים.

דברי החינוך ידועים ומחודשים והם דעת יחיד, ובכל זאת אף לדבריו מדובר רק על איש א׳ הגדול ביותר בחכמת התורה שבאותו דור, ובענייני הלכה.

Re: דעת תורה

פורסם: ג' נובמבר 28, 2023 10:16 pm
על ידי זיז שדי
עקביה כתב:
יבנה כתב:הרי זה גופו הענין, ללכת אחרי האדם הסמכותי ולא אחרי הראיות ומקורות שבדבר.

אבל האדם הסמכותי צריך לשאוב את סמכותו מהיכן שהוא.

מקובל להביא בהקשר זה את החינוך:
ספר החינוך מצוה תצה
ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ"ה ע"ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו.
ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.

אמנם אע"פ שהחינוך אומר "לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה", ממקומו הוא למד שאין כוונתו לענייני השקפה ו'דעת תורה' כמקובל היום, אלא להלכה, שכן זה הנושא של מצווה תצ"ה.

בדווקא ביקשתי מדורות האחרונים, פשוט לפלא הוא בעיני שאין תשובה הלכתית על זה מאחד מחכמי התורה, הרי בכל יום למשך כ50 שנים יוצא 'קול קורא' ו'דעת תורה ' "ועשית ככל אשר יורוך" למה לא נשאל אחד מגדולי פוסקי הדור למה ועל מה מבוסס החיוב הזה? ואם כן למה אין על זה תשובה ממרן בעל שבט הלוי? או הגר"ע יוסף זצ"ל שכתבו אלפי תשובות על כל מקצועות התורה, ואולי ממרן הגרמ"פ, הגריש"א, ועוד אלפי פוסקים שכתבו שו"ת על כל מקצועות התורה? האם יש אפילו תשובה הלכתית מבוססת על ראיות תוכניות? ואם לא, אדעה.

Re: דעת תורה

פורסם: ג' נובמבר 28, 2023 10:18 pm
על ידי זיז שדי
מעט דבש כתב:חפץ חיים על התורה עמ' ל ב'מעשי למלך'
אור אלחנן תשנ"ח עמ' קכא (מ'הפרדס' א (ו) תרצ"ז) עמ' 9; מובא גם בספר הכנסיה הגדולה עמ' 70)
מכתב בענין הקהלות בגרמניא של הגרח"ע (ספר הזכרון לרב יחיאל מיכל וינברג עמ' יב)
מכתב מאליהו א, עמ' 75.

היכן אפשר לקבל צילום מאור אלחנן שהבאת? וכן מכתב הגרח"ע? ספרים אלו אינם מצויים אצלי.

Re: דעת תורה

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 8:46 am
על ידי עקביה
זיז שדי כתב:בדווקא ביקשתי מדורות האחרונים, פשוט לפלא הוא בעיני שאין תשובה הלכתית על זה מאחד מחכמי התורה, הרי בכל יום למשך כ50 שנים יוצא 'קול קורא' ו'דעת תורה ' "ועשית ככל אשר יורוך" למה לא נשאל אחד מגדולי פוסקי הדור למה ועל מה מבוסס החיוב הזה? ואם כן למה אין על זה תשובה ממרן בעל שבט הלוי? או הגר"ע יוסף זצ"ל שכתבו אלפי תשובות על כל מקצועות התורה, ואולי ממרן הגרמ"פ, הגריש"א, ועוד אלפי פוסקים שכתבו שו"ת על כל מקצועות התורה? האם יש אפילו תשובה הלכתית מבוססת על ראיות תוכניות? ואם לא, אדעה.

כנראה קשה לערוך תשובה הלכתית על נושא שעיקרו - הרצון הטוב של הבריות.
החזו"א באיגרתו הידועה (אגרות חזו"א ח"ג צב) מדבר על כך ש"השיטה לעשות את התורה לחלקים שונים, הוראה באיסור והיתר חלק אחד והוראה בשוק החיים חלק שני, להיות נכנעים להוראות חכמי הדור בחלק הראשון ולהשאיר לחופש בחירתם בחלק השני, היא השיטה הישנה של המינים בירידת היהדות באשכנז" וכו'. עיי"ש.
ונראה מדבריו שסבר שזהו דבר פשוט שאינו צריך לפנים.
כאן (https://olamot.net/shiurim/%D7%95%D7%A2 ... %95%D7%9A/) יש שיעור על הנושא, ואפשר להוריד משם דף מקורות (בו מובאת גם חלק מהאיגרת הנ"ל).

בשנת תשע"ג, כאשר ציבור גדול יצא וטען לעצמאות בנושא זה, יצאו כנגדו באופן החריף ביותר שהיה מעולם, מאחר ואלה אושיות החברה החרדית, ומרתק לקרוא את כתבי הפולמוס שכתב הצד המותקף, זה שהיה אמון עד לא מכבר על חובת "ועשית ככל אשר יורוך" במובנה המודרני, וכעת השיל מעליו את אותה מחויבות. הכותבים הם ת"ח מעמיקים, והבירורים שלהם בסוגיית "דבר אחד לדור" והמסתעף, מאלפים.

Re: דעת תורה

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 8:50 am
על ידי צופה_ומביט
כנראה שרק פילוגים יכולים להצמיח מתוכנו חיבורים/בירורים כאלה. [מטעם הברור].
כך גם בפילוג בגור, אא"ט הצד המותקף כתב כו"כ קונטרסים בבירור הסוגיות האלה [חלקן נוגע לפן ה"חסידי" של העניין, ואינו שייך לנידו"ד].
וכן הקטע הידוע ממכתב הגרד"ל הידוע משנת תשמ"ט.

Re: דעת תורה

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 10:01 am
על ידי מעט דבש
עקביה כתב:מקובל להביא בהקשר זה את החינוך:
ספר החינוך מצוה תצה
ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ"ה ע"ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו.
ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.

אמנם אע"פ שהחינוך אומר "לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה", ממקומו הוא למד שאין כוונתו לענייני השקפה ו'דעת תורה' כמקובל היום, אלא להלכה, שכן זה הנושא של מצווה תצ"ה.

viewtopic.php?p=210743#p210743
viewtopic.php?p=143278#p143278
viewtopic.php?p=230589#p230589
viewtopic.php?p=302156#p302156
viewtopic.php?p=284087#p284087
viewtopic.php?p=649432#p649432
viewtopic.php?p=500964#p500964
viewtopic.php?p=149767#p149767
viewtopic.php?p=54056#p54056

Re: דעת תורה

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 10:39 am
על ידי מעט דבש
צופה_ומביט כתב:כנראה שרק פילוגים יכולים להצמיח מתוכנו חיבורים/בירורים כאלה. [מטעם הברור].
כך גם בפילוג בגור, אא"ט הצד המותקף כתב כו"כ קונטרסים בבירור הסוגיות האלה [חלקן נוגע לפן ה"חסידי" של העניין, ואינו שייך לנידו"ד]

קונטרס 'שופטים ושוטרים תתן לך' (על הצד של גור); ותגובה לקונטרס - 'במקום שיש חילול השם'.

לאחר התלבטות - מצ"ב; ואבקש מאד להתמקד רק בנושא התורני שבזה.

Re: דעת תורה

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 10:36 pm
על ידי זיז שדי
אז נראה שהמראה מקום היחיד הוא ספר החינוך ואין שום פוסק אחר שהביא את זה למעשה.

Re: דעת תורה

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 11:04 pm
על ידי מעט דבש
זיז שדי כתב:אז נראה שהמראה מקום היחיד הוא ספר החינוך ואין שום פוסק אחר שהביא את זה למעשה.

viewtopic.php?p=230589#p230589

Re: דעת תורה

פורסם: ו' דצמבר 01, 2023 6:26 am
על ידי דורשי יחודך
זיז שדי כתב:בעיקר בשאלות עד היכן מגיע הדין של לשמוע לדברי חכמים? האם רק בפסקי תורה או גם בשאר עניינים?
.

לענ"ד אם מעלים את השאילות ראוי לחדד קצת כדי להבין במה מדובר.
מה הכוונה "האם רק בפסקי תורה או גם בשאר ענינים?"
האם הכוונה לעצות במילי דעלמא, כמו באיזה מניות להשקיע?
או שמא הכוונה להוראות בעניני בחירות וכדומה, בדברים שיכולים להשפיע על מצב העמדת הדת על תלה?

Re: דעת תורה

פורסם: ו' דצמבר 01, 2023 7:08 am
על ידי זיז שדי
בעיקר כוונתי לעניני 'השקפה' או הנהגת הבית וכדו'
הרבה פעמים יגידו בפירוש שאין כך הדין אבל 'דעת תורה' כך היא. וצ"ב מה זה ה'דעת תורה' ואם יש לי חיוב לציית לזה

Re: דעת תורה

פורסם: ש' דצמבר 02, 2023 6:16 pm
על ידי דורשי יחודך
זיז שדי כתב:בעיקר כוונתי לעניני 'השקפה' או הנהגת הבית וכדו'
הרבה פעמים יגידו בפירוש שאין כך הדין אבל 'דעת תורה' כך היא. וצ"ב מה זה ה'דעת תורה' ואם יש לי חיוב לציית לזה

תודה על הבירור.
עדיין יש מקום לענ"ד לחדד מה הכוונה "השקפה." ומה הכוונה ב"לציית" להשקפה.
האם מדובר על דברים מעשיים כגון בחירות וכדומה?
או במה להאמין?

כמו כן בעניני הנהגת הבית (לא ברור לי מה בדיוק הכוונה), הרי ברור שיש דברים שלא נמצא להם איסורים אבל אנשים מעצמם לא יעשו כי מובן מאליו שזה לא הדבר הנכון.
אז האם השאילה כשיש לי ויכוח עם חכם פלוני האם מתאים לעשות דבר פלוני, האם עלי לבטל דעתי?

שוב, לענ"ד כדי לדון בדברים האלה צריך לדעת בדיוק מה הנידון.

Re: דעת תורה

פורסם: א' דצמבר 03, 2023 12:13 pm
על ידי השעיר החיי

Re: דעת תורה

פורסם: א' דצמבר 03, 2023 3:25 pm
על ידי זיז שדי
דורשי יחודך כתב:
זיז שדי כתב:בעיקר כוונתי לעניני 'השקפה' או הנהגת הבית וכדו'
הרבה פעמים יגידו בפירוש שאין כך הדין אבל 'דעת תורה' כך היא. וצ"ב מה זה ה'דעת תורה' ואם יש לי חיוב לציית לזה

תודה על הבירור.
עדיין יש מקום לענ"ד לחדד מה הכוונה "השקפה." ומה הכוונה ב"לציית" להשקפה.
האם מדובר על דברים מעשיים כגון בחירות וכדומה?
או במה להאמין?

כמו כן בעניני הנהגת הבית (לא ברור לי מה בדיוק הכוונה), הרי ברור שיש דברים שלא נמצא להם איסורים אבל אנשים מעצמם לא יעשו כי מובן מאליו שזה לא הדבר הנכון.
אז האם השאילה כשיש לי ויכוח עם חכם פלוני האם מתאים לעשות דבר פלוני, האם עלי לבטל דעתי?

שוב, לענ"ד כדי לדון בדברים האלה צריך לדעת בדיוק מה הנידון.

אשמח לשמוע חוו"ד חברי הפורום לכל אחד מהנידונים שהזכרת, אך שוב אבקש חוו"ד מבוססת על מקורות ורעיונות הלכתיים בצירוף כמה שאפשר ממ"מ הלכתיים.

Re: דעת תורה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2023 12:44 am
על ידי עקביה
השעיר החיי כתב:
אוצר החכמה_ילד שעשועים - סולובייציק, אהרן בן משה הלוי_327_337.pdf

להבא כדאי לכתוב שזה באנגלית.