עמוד 1 מתוך 1

פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 9:24 am
על ידי תוכן
נמצא כתב יד, לא ידוע של מסילת ישרים הכולל פרק חדש לא ידוע עד היום, והרי הוא לפניכם:

מדת האחדות

א. כלל האחדות
כלל האחדות הוא, שיתברר ויתאמת אצל האדם אחדותו השלמה והמוחלטת של הבורא יתברך. וירגיש האדם היות עצמו כחלק מן ההוויה כולה, העומדת כולה יחד תחת ממשלתו היחידה ורצונו המיוחד של הבורא ברוך הוא.

והיינו, שאף על פי שהעולם נראה כמורכב מחלקים ופרטים רבים ומשונים, הנה ישכיל האדם להבין, כי כל זה הוא רק במבט השטחי והחיצוני, אבל באמת אין ריבוי ואין נפרדות אמיתית בעולם, אלא הכל מתנהג על פי מטרה אחת ועומד תחת השגחה והנהגה אחת.

וכבר העיד הכתוב (דברים ד, לה): "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו", ואמר הנביא (ישעיה מד, ו): "אני ראשון ואני אחרון ומבלעדי אין אלהים". הרי שאמיתת היחוד והאחדות היא יסוד האמונה, ומוטל על האדם להשריש בנפשו הכרה עמוקה זו בכל עת.

ואין די בהכרה שכלית בלבד, אלא על האדם לחוש בפנימיות לבו, שהוא וכל הנמצאים כולם חלק מן המציאות האלוקית האין סופית, והכל בטל במציאות לגבי מציאותו יתברך. ובזה יתאחד האדם עם שורשו ומקורו, וירגיש שהוא מיוחד ודבוק בבוראו בקשר אמיץ ובל ינתק.

ומתוך שירגיש האדם את עצמו כחלק מאותה אחדות, שוב לא תתכן אצלו שנאה או קנאה כלפי שום נברא, כי הכל הוא מעשה ידיו של הבורא ית' ומקבל ממנו חיים וקיום, וכולם עובדים את ה' יתברך ומשרתים אותו כפי מהותם.

וזהו שדרשו חז"ל (ספרי במדבר מב): "ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט, יח) - זהו כלל גדול בתורה". כי מתוך אהבת האחדות, נכללים כל חלקי התורה ומצוותיה בציווי כללי זה, שכן אהבת הזולת מושרשת בהכרה שכולנו מאוחדים למקור אחד.

ב. התולדות הנמשכות מן האחדות
וכאשר ישריש האדם בלבו מדת האחדות, תצמח מזה אהבת הבריות וחיבתן, וישתדל האדם לראות תמיד את המאחד והמשותף בין כל הנבראים. וירחיק מן המחלוקת ומן הפילוג, כי ידע שאינם לרצונו יתברך.

וירגיש האדם שכולם שותפים למהלך אחד ומטרה אחת, והיא - להכיר את מציאות ה' ולהתקרב אליו. ויחשוב האדם תמיד, איך יוכל לקרב את הבריות לאביהן שבשמים ולהרבות אהבה ואחווה בעולם.

וכבר אמרו חז"ל (ספרי דברים רמג): "אחד היה אברהם (יחזקאל לג, כד) - מלמד שהיה אברהם אבינו יחיד בעולם, ודבק במדת הייחוד", ופירש רש"י: "שהכיר את בוראו מדעתו והכריז יחודו בעולם". הרי שהשגת האחדות מביאה לפעול בעולם ולזַכות את הבריות בדעת אלוקים אמת.

ובזה יקיים האדם את דברי הנביא (צפניה ג, ט): "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד", דהיינו שיהיו כל באי עולם מכירים ומייחדים את שמו יתברך. ועל זה אנו מתפללים בכל יום: "ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' אלוקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה".

ומתוך כך לא יתנשא האדם ולא ירים עצמו על זולתו, שהרי שניהם חלק מיצירה אלוקית אחת. ואין ראוי להתגאות ולהתפאר במעלות ומידות טובות, כי הכל נובע מאיתו יתברך, והצלחת האדם תלויה בו ולא בכוחות עצמו.

והיינו כמאמרם ז"ל (סוכה מה, ב): "לעולם יהא אדם ענוותן כהלל ואל יהא קפדן כשמאי". כי הלל שהיה שרוי תדיר בהשגת האחדות וביטול היש, נהג בכל אדם ענוה יתירה, והשפיל את עצמו לפני הכל בהכירו שהכל מאת ה' יתברך.

ג. דרך קניית מדת האחדות
והדרך לקנות מדה נשגבה זו היא ההתבוננות המעמיקה במהות הבורא ובתכונותיו, ובפרט במדת אחדותו ויחודו המוחלט, שאין עוד מלבדו ואין דבר נפרד ממנו באמת.

ועל האדם להסתכל תדיר על מטרת הבריאה ועל משמעות החיים, ולהכיר כי התכלית האמיתית היא להתאחד עמו יתברך ועם כל חלקי ההוויה. וכל החכמות והידיעות צריכות להביא את האדם אל ההכרה הזאת.

וכמו שנאמר (דברים ד, לט): "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד", ופירש האלשיך הקדוש: "וידעת היום - ידיעה חיצונית, והשבות אל לבבך - שישריש הדבר בלבו בקביעות גמור". הרי שנדרשת ידיעה פנימית מופנמת, ולא די בהכרה שטחית חולפת.

וככל שירבה האדם לעסוק בתורה ולהשתוקק אל ה', כן תתבהר אצלו האמת הברורה והטהורה, כי אין עוד מלבדו וכי כולם חלק מן האל האחד והיחיד. ובדרך זו יבוא אל ענוות האמת ואהבת הזולת.

ועל זה נאמר (תהלים כה, יד): "סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם", כי קרבת אלוקים לאוהביו וליראיו, וגילוי סודות אחדותו, הם הם הכלים שבהם יכול האדם לקנות את המדה הזאת ולהתעלות אל הדבקות השלמה בו יתברך.

ויתרה מזו אמרו (אבות ו, ב): "כל העוסק בתורה לשמה, זוכה לדברים הרבה... ומגלין לו רזי תורה, ונעשה כמעיין המתגבר וכנהר שאינו פוסק". כי התורה, שהיא חכמתו ורצונו של הקב"ה, מחברת את האדם אל שורשו ומאירה את עיניו להשיג את האמת האלוקית בבהירות גמורה.

ד. מפסידי מדת האחדות
והעיקר הגדול המעכב בעד רכישת מדת האחדות הוא המחשבה וההרגשה של נפרדות וייחודיות. כי כל זמן שהאדם רואה את עצמו כיחידה ייחודית ונבדלת, אין לו אפשרות להרגיש את האחדות הכוללת.

ועוד מסייע לקלקול זה - ההיקשרות והדבקות אל השכל האנושי המוגבל, המפריד בין הדברים ורואה רק את החיצוניות. כי רק מי שזוכה לחכמה האלוקית, מכיר את ההתכללות של כל המציאות במציאותו יתברך.

וכמו שדרשו חז"ל (ויקרא רבה ד, ח): "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם ה' כי גבהו שמים מארץ כן גבהו דרכי מדרכיכם ומחשבותי ממחשבותיכם (ישעיה נה, ח-ט) - אתם מחשבותיכם בטלים ודרכיכם בטלים, אבל אני, מחשבותי מחשבות של אמת ודרכי דרכים של אמת". ומכאן שעל האדם להתנתק מן המחשבות האנושיות הנפרדות, ולדבוק במחשבה האלוקית האחדותית.

ועל זה אמרו עוד (במדבר רבה יח, כב): "יש מחשבה טובה למעלה ממעשה, וזו מחשבה כנגד כל המעשים כולן... אמר הקב"ה, מחשבה שהנביאים והחסידים והצדיקים מחשבים לייחד את שמי כנגד כל המעשים". שמחשבת האחדות הטהורה, שורש כל התורה כולה, ועל ידה יתוקן האדם וייפרד מן הפירוד השולט בעולם עכשיו.

על כן צריך האדם להתגבר על מחשבותיו ורגשותיו הפרטיים, ולהשתדל תמיד להתאחד עם הבורא ועם הבריאה. ומתוך הכנעת השכל והתבטלות האישיות, יוכל להגיע אל אותה אחדות אמיתית ושלמה.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 9:56 am
על ידי הרואה
יש פה כמה אי דיוקים ולשונות שלא מתאימים לרמח"ל
לא הבנתי את הבדיחה

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 10:02 am
על ידי אורח
מריהוט הלשון והסגנון אינו נ"ל שהכותב הוא הרמח"ל ז"ל

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 10:07 am
על ידי זאב ערבות
כנראה הרמח"ל השמיט פרק זה כשנוכח לראות שזה מתאים רק למלאכים
ראה אשכול תנא מלפני 200 שנה

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 10:08 am
על ידי צופה_ומביט
הרב תוכן, מותר לשקר?

כמובן שזו יצירה של בינה מלאכותית, והרב תוכן מעוניין לפתוח דיון וכו'.
ומשום מה בחר להציג את העניין כפי שבחר.



זה מה שכתב היוצר:
נתתי לקלוד את מסילת ישרים וביקשתי שיחשוב על מידה נוספת שתתאים, שלא מופיעה בספר. וינסח אותה באופן דומה ללשונו של הרמח״ל. הוא בא מעצמו עם הרעיון של ״מידת האחדות״.
הייתי צריך לעודד אותו קצת להוסיף עוד פרטים ולשכלל עד שקיבלתי את התוצאה הדי-מרהיבה הבאה

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 11:11 am
על ידי אום אני חומה
פייק כמובן. הרמח"ל בנוי על ברייתא דרפב"י ואי אפשר לשתול מידה חדשה.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 11:37 am
על ידי תוכן
כמובן שזה לא כתב יד, אלא יצירה של קלוד (https://www.ai-tool.co.il/aitools/%D7%A ... claude-ai/), כפי שפרסם אברהם יצחק מאיר באתר שלו:

** קלוד מוסיף מידה למסילת ישרים **

נתתי לקלוד את מסילת ישרים וביקשתי שיחשוב על מידה נוספת שתתאים, שלא מופיעה בספר. וינסח אותה באופן דומה ללשונו של הרמח״ל. הוא בא מעצמו עם הרעיון של ״מידת האחדות״.

הייתי צריך לעודד אותו קצת להוסיף עוד פרטים ולשכלל עד שקיבלתי את התוצאה הדי-מרהיבה הבאה:


בוודאי יש פה חומר למחשבה, אבל מרוב מחשבות לא עולה בידי דבר ברור.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 11:39 am
על ידי תוכן
צופה_ומביט כתב:הרב תוכן, מותר לשקר?


לפי רוב הראשונים אין איסור לשקר, בטח לא במקרה כזה.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 12:34 pm
על ידי הרואה
לסיכום זה זיוף משעשע אבל כל מי שאי פעם עיין בכתבי רמח"ל יעלה עליו ב10 שניות
אין פה שום חומר למחשבה, קשקוש מוחלט.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 1:33 pm
על ידי יהושפט
מאד יפה ומרשים שבינה מלאכותית הצליחה ליצור טקסט כה קוהרנטי, אבל אין לזה דבר וחצי דבר עם סגנונו של רמח"ל

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 4:15 pm
על ידי גביר
לענ"ד אין חשש, כמו שכבר נכתב לעיל ניכר מייד שהדברים לא יצאו מעטו של רמח"ל.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 4:21 pm
על ידי זאב ערבות
לך ולחברי הפורום ניכר, אך תעשה נסיון, תדפיס כמה עותקים ותחלקם בבית הכנסת בשבת, נראה כמה יעלו על זה שזה זיוף.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 4:21 pm
על ידי בגולה
לדעתי, יש לשנות את כותרת האשכול לכל הפחות.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 5:59 pm
על ידי כדכד
איני מבין מה רוצים ממנו
הוא לא כתב שזה של הרמח"ל
הוא כתב רק שזה פרק במסילת ישרים

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 8:52 pm
על ידי זאב ערבות
זה כמו שמישהו יכתוב סימן חדש במ"ב ותבא ותגיד שהוא לא כתב שזה החפץ חיים. יש הרבה ספרים שלא צריך לומר מיהו המחבר

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 8:54 pm
על ידי במסתרים
ידעתי מיד שאין כאן דבר אמיתי, ובלא"ה לא הייתי טורח לקרוא אריכות כזו בלי תועלת או תמצית
הבטתי אחת הנה ואחת הנה ועפו כנגדי מלות שלא היו בזמן רמח"ל

מ"מ נראה לי שאם אין איסור שקר, קצת אונאה ורמאות יש כאן לצוד אנשים לקרוא הבלים ולא ליתן לפניהם הבחירה וההודעה כי מעשה דומם הוא

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 9:09 pm
על ידי זאב ערבות
ניתן ללמד זכות שזה בחודש אדר וכידוע בחדש זה מוציאים דפי גמרא היתוליים מעניני השעה עם רש"י ותוספות...

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 9:16 pm
על ידי הרואה
אני עובר על זה שוב, וזה לא רק סגנון ומילים שלא כסגנון ומילים של רמח"ל, אלא כמעט כל שורה פה בפני עצמה היא ממש להפך מדרכו של רמח"ל בספריו הידועים.
אני לא מצליח להבין איך ר' תוכן הגיע למסקנה שזה מעורר מחשבות כלשהן
ומה שמפליא אותי שזאת לא הפעם הראשונה שאני רואה אנשים שהם לכאורה חכמים ומקוריים אבל אינם מבינים רמח"ל במובן הבסיסי ביותר של המילה עד כדי כך שנראה שלהם שטקסט מטופש כזה היה עלול לצאת מעטו של רמח"ל, או במקרים אחרים שהם חושבים שהם יכולים לחלוק על רמח"ל מכוח קושיא קטנה כלשהי בעוד שהם לא התחילו להבין את הנידון.
אפשר לנסות לתת לאותו מנוע בינה מלאכותית להמציא קטעים שישמעו כמו הרמב"ם או רש"י ונראה אם מישהו יכשל בזה...

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 9:23 pm
על ידי זאב ערבות
במקרה כאן עם הקטע מהמ"י מהשורה הראשונה זה נראה חובבני ועצם העובדה שתוכן פרסם את הדברים כבר מספיקה היתה להתיחס לזה כהתלה בעלמא.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 10:44 pm
על ידי מעיין
לענ"ד יש בהעלאת דברים כאלה, לעורר את דעת הצבור בני תורה להתריע בעוד מועד מחורבן היוכל לצאת בהמשך הזמן מבינה מלאכותית, ויותר מהמה בני הזהר מהיום והלאה שלא לקנות ספר אלא מן המומחה, וגם משנה זהירות להיות הספר בהסכמה עלה מגדולי הרבנים.
אבל גם זה צריך רבה, מי יודע אם ההסכמה לא מזויף ע"י בינה מלאכתות... ואם תאמר שיהי' נצרך כתב יד, מי יודע אם בזמן מן הזמנים אם לא עכשיו, יש בהן כדי לזייף גם כתבי יד...
---
ולשעשוע אציין מהחדשות... בבית המחוקקים בארה"ב העלו ודנו בחורבן היוצא מאת הבינה מלאכתות ע"מ לתקן גדרים וחוקים בזה, ואו אז אחד מראשי המדברים שם, דיבר נאום ארוך בטוב טעם ודעת בגנות הבינה מלאכותית, וסיים שכל הנאום מפרי הבינה מלאכותית...

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 11:14 pm
על ידי עקביה
תוכן כתב:בוודאי יש פה חומר למחשבה, אבל מרוב מחשבות לא עולה בידי דבר ברור.

כבר עלה נושא זה כאן viewtopic.php?t=38339#p429984

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 11:38 pm
על ידי תוכן
לאלו שבזבזתי את זמנם, אני ממש מתנצל. לא חשבתי שזה מה שיקרה. ולעצם הענין, אכן ברור הוא שזה לא הרמח"ל, אבל יש פה טקסט קוהרנטי שדומה קצת לסגנון הרמח"ל. ומדובר בסך הכל שנה-שנתיים אחרי הופעת הבינה המלאכותית, מה יקרה בעוד עשרים שנה? יש פה תהליך, ואנחנו בראשיתו, ואם רואים את הנולד, יש פה הרבה תהיות על העתיד.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ב' מרץ 11, 2024 11:45 pm
על ידי זאב ערבות
תוכן כתב:לאלו שבזבזתי את זמנם, אני ממש מתנצל. לא חשבתי שזה מה שיקרה. ולעצם הענין, אכן ברור הוא שזה לא הרמח"ל, אבל יש פה טקסט קוהרנטי שדומה קצת לסגנון הרמח"ל. ומדובר בסך הכל שנה-שנתיים אחרי הופעת הבינה המלאכותית, מה יקרה בעוד עשרים שנה? יש פה תהליך, ואנחנו בראשיתו, ואם רואים את הנולד, יש פה הרבה תהיות על העתיד.

לא בזבזת אלא להפך, טוב שעוררת את הענין רק עכשיו תשנה את הכותרת למסילת ישרים מהדורת בינה מלאכותית, ועוד, האם כתיבת ספר ע"י חיפוש מקורות באוצר החכמה בסגנון ואנונו ועוד זה לא בינה מלאכותית? אם או בלי הסכמה.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ג' מרץ 12, 2024 12:46 am
על ידי מענה איש
מן הסתם אם היה מכניס גם את דעת תבונות התוצאה הרבה יותר מרשימה.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ג' מרץ 12, 2024 8:37 am
על ידי גביר
דומני שאדרבא מכאן נראה שהבינה המלאכותית חלשה למדי, שהרי היא נכשלה בנסיון לבנות טקסט שניתן לטעות וליחסו לרמח"ל וייצרה קטע שניתן להבחין בקלות שנכתב בעברית של זמננו ולו בזו של הרמח"ל.

דומה שמן הראוי להזכיר שלפני כמה שנים פותחה בבר אילן תכנה [נדמה לי שבידי פרופ' קליין, איני זוכר את שם התכנה] המנתחת שפה של מחברים וספרים ומנסה לאשר או לשלול אתי יחוסם.
אאל"ט באמצעותה הוכח שספר שו"ת 'תורה לשמה' נכתב בידי הבא"ח עצמו.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים

פורסם: ג' מרץ 12, 2024 4:50 pm
על ידי כדכד
זאב ערבות כתב:זה כמו שמישהו יכתוב סימן חדש במ"ב ותבא ותגיד שהוא לא כתב שזה החפץ חיים. יש הרבה ספרים שלא צריך לומר מיהו המחבר

לאז נדברו מותר?

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ג' מרץ 12, 2024 7:03 pm
על ידי הרואה
גביר כתב:דומני שאדרבא מכאן נראה שהבינה המלאכותית חלשה למדי, שהרי היא נכשלה בנסיון לבנות טקסט שניתן לטעות וליחסו לרמח"ל וייצרה קטע שניתן להבחין בקלות שנכתב בעברית של זמננו ולו בזו של הרמח"ל.

דומה שמן הראוי להזכיר שלפני כמה שנים פותחה בבר אילן תכנה [נדמה לי שבידי פרופ' קליין, איני זוכר את שם התכנה] המנתחת שפה של מחברים וספרים ומנסה לאשר או לשלול אתי יחוסם.
אאל"ט באמצעותה הוכח שספר שו"ת 'תורה לשמה' נכתב בידי הבא"ח עצמו.

דווקא הטעויות בעברית בעיני פחות נוראיות כי המנועים של הבינה המלאכותית נבנו באנגלית ומתורגמים אוטומטית לעברית כלומר זאת תקלה של תרגום ולא תקלה של חשיבה.
אבל התוכן המטופש אכן מוכיח כדבריך.

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 8:50 pm
על ידי גבול ים
כבר הדפיסו פרקים חדשים על שמו של רמח"ל מכתב יד, וכל חיך יטעם לו שלא מעטו של רמח"ל יצאו הדברים.
https://ramhal.net/16817/

Re: פרק חדש ממסילת ישרים...

פורסם: ג' אפריל 02, 2024 10:32 am
על ידי מחשב מסלול
מעיין כתב:לענ"ד יש בהעלאת דברים כאלה, לעורר את דעת הצבור בני תורה להתריע בעוד מועד מחורבן היוכל לצאת בהמשך הזמן מבינה מלאכותית, ויותר מהמה בני הזהר מהיום והלאה שלא לקנות ספר אלא מן המומחה, וגם משנה זהירות להיות הספר בהסכמה עלה מגדולי הרבנים.
אבל גם זה צריך רבה, מי יודע אם ההסכמה לא מזויף ע"י בינה מלאכתות... ואם תאמר שיהי' נצרך כתב יד, מי יודע אם בזמן מן הזמנים אם לא עכשיו, יש בהן כדי לזייף גם כתבי יד...
---
ולשעשוע אציין מהחדשות... בבית המחוקקים בארה"ב העלו ודנו בחורבן היוצא מאת הבינה מלאכתות ע"מ לתקן גדרים וחוקים בזה, ואו אז אחד מראשי המדברים שם, דיבר נאום ארוך בטוב טעם ודעת בגנות הבינה מלאכותית, וסיים שכל הנאום מפרי הבינה מלאכותית...


ואולי כבר בפורום יהיה שרשורים מלאים בבינה מלאכותית ואידך זיל גמור אין לדבר סוף