(לכל החכמים הסופרים מספר הודעותי אני מוסר מודעה לפחות מכאן ואילך שהיכן שמגיבים לתגובתי אני משאיר הודעה נוספת... ומזה ריבוי ההודעות משא"כ באשכולות אחרים שלא מגיבים לדברי. ואזלת לקרתא נהג בנימוסיה... למשל כאן הייתי שמח מאוד לעשות טובה ליהודי ולברר העניין אלא שאין ביקוש...)
מ"מ את רחשי ליבי אביע. נוסף חכם חדש בביהמ"ד, בואו נקבלו בסבר פנים יפות.
ואמנם הוא נכנס לסוגיא רגישה, אבל הוא מביע דעה מאוד מקובלת ורווחת בבני תורה, וגם אם הוא הציג אותה קצת בחריפות [ובהתיחסות לאישים מסומים] מ"מ זו גישה רווחת, גם אם היא לא מקובלת על חלק מחכמי הפורום.
לקבלת פנים הייתי שמח אבל לא חושב בכלל שהבעתי ביקורת. הפוך, הבעתי בצורה מכובדת ואלגנטית נושא שקראתי לו 'צורה', (ומקובל לקרוא לו 'השקפה' או 'אידאולוגיה') והצגתי שלפחות לחלק מהמצדדים בשני הצדדים בנושא התכלת הוא קיים. ואם הייתה הבעיה בהזכרת שמות חשבתי שדי ברור שאיני מכוון ח"ו להוריד מכבוד מישהו אלא לגדיר פרופורציות. אלא שמעתה נראה שאכן לכן זה התסיס ותיכף אני עורך.
דווקא נהניתי מדבריו של לש"ד. הוא העלה תובנה מעניינת בהחלט. אך המסקנה שלו תמוהה: האם באמת נוותר על מצווה אחת מתרי"ג מצוות, כי נתגלגל הדבר שרבותינו לא דנו בה כראוי? האם תירוץ כזה יתקבל בעומדנו במקום שבו ידונו אותנו לבד, בלי אף אחד שיסייע לנו?
לא אמרתי נוותר. הדגשתי דווקא את השיקול החיצוני
אחרי שסבורים שאין חיוב להטיל אק"ק בכנפי הציצית. (אבל אח"כ שמתי לב שבעצם יש כאן גם שיקול מצד הדבר בעצמו, זאת אומרת ברור שהמשקל שיש לחלק מהתורה שלא נתבררה מהפוסקים הוא משקל אחר לחלוטין. רק שאחר כך מתווסף לזה גם ה'צורה'.) בקיצור, אני הארכתי לכתוב למה במקרה זה, כלשון החזון איש, לא נלבש משקפיים ללא עדשות מחשש רחוק לאיזה טובה שתצמח לנו מזה
אגב בעמדנו לבד לדין נצטרך בוודאי לסמוך על רבותינו הפוסקים שבכל הדורות ומכיוון שנעמוד לפני מוסר התורה בוודאי שיקבל זאת. זה יתקבל הרבה יותר טוב מאשר נגיד 'סמכנו על שכלנו המזוקק'. (אמרתי רק כהערה ולא דווקא לנושא שלנו נא לא לתקוף 'מה הקשר' וכו')
אודה ליבנה שהציג את הדעה החולקת
ולהמעיין, אני חושב שדווקא ביארתי באריכות את הצורה שיש לי בדבר,
(אם הייתה הערה צינית ולצערי לא הבנתי אז בסדר)ועוד במה שהוזכר למעלה, המשפט 'תורה מונחת בקרן זווית' התפרש ע"י חז"ל כאפיקורסות ביחס לתושבע"פ. כמובן שההבנה הפשוטה בגמ' שתושבע"פ בזמנם פשוט לא הייתה כתובה ובהריגת החכמים היא תישכח ח"ו, אבל כבר האריכו וכתבו שהדבר נוגע לכל צורת לימוד תושבע"פ מרב לתלמיד ומדור לדור