מעיין כתב:להיא שיחתי :
בענין התכלת מי שמדבר לגופו של ענין
בענין מה שכ' תולעת ספרים07 שראה בספר 'דן ידין' והתלוצצו ממנו חכמי הפורום
אה"נ שיש כאן עירבוב והוא ספר 'מחנה דן'
אוצר החכמה כתב:עניין ענשיתו אעשה והתוס' ע"ז לא שייך לכאן, שהרי אנחנו לובשים ד' כנפות ואז חיוב הציצית הוא עשה גמור.
אני מבין שאתה לא מציע שנפסיק ללבוש ד' כנפות כדי להפטר מן הספק.
בגמ' מבואר שקשה להבדיל בין קלא אילן לתכלת
בערוך בר"ח ובגאונים מבואר שקלא אילן הינו צמח בשם אינדיג"ו
הצמח אינדיגו ידוע עד היום
והמדהים הוא שהמבנה המולקולרי שלו זהה למבנה המולקולרי של התכלת המופקת מארגמון קהה קוצים, (מלבד בכך שארגמון מכיל ברום ואילו אינדיגו מכיל אינדירובין)
למותר לציין שהסיכוי הסטטיסטי לזהות מולקולרית שואפת לאפס
ובפרט שהארגמון הוא הבע"ח היחיד בעולם המופק ממנו צבע כחול שלא מחומרים כימיים
וברור מזה שהארגמון הוא התכלת שעליו דיברו חז"ל ולכך השווהו לקלא אילן
האם אחד מחכמי הדור ענה על טענות אלו משהו?
אוצר החכמה כתב:בעניין הצבע הדומה די בכך שדומה בעין כמ"ש
בעניין הדמיון המולקולרי, מעבר לזה שעל בסיס סברא כזו אי אפשר לפסוק, אני לא מצאתי בגמרא בב"מ דרשה שהיא מיוחדת לקלא אילן, ואיני יודע מנין לך שחז"ל קיבלו שזה דומה. הגמרא שם דורשת שהקב"ה נפרע מרמאים ויש כמה דוגמאות, אחת הדוגמאות היא קלא אילן, שחז"ל ידעו מחמת המציאות של הדמיון, (שהכירו בעיניהם את התכלת ואת הקלא אילן) שאנשים עלולים לרמות ומרמים בזה.
תולעת ספרים07 כתב:במידה ונכנס לדון בממצאים ארכיאולוגיים לא נמצא ידינו ורגלינו בבית המדרש שהרי הרמב"ם כתב שהוא נמצא בים המלח והארכיאולוגיים מצאו מיליון חלזנות במקום אחר. - אם כי שהארכילוג פרו' דודן כמדומני כתב שלאחרונה מצא אותו בים המלח.
.pdf[/attachment]
חכם באשי כתב:תולעת ספרים07 כתב:במידה ונכנס לדון בממצאים ארכיאולוגיים לא נמצא ידינו ורגלינו בבית המדרש שהרי הרמב"ם כתב שהוא נמצא בים המלח והארכיאולוגיים מצאו מיליון חלזנות במקום אחר. - אם כי שהארכילוג פרו' דודן כמדומני כתב שלאחרונה מצא אותו בים המלח.
.pdf[/attachment]
הרמב"ם התכוון לים התיכון, שהוא הנקרא בפי הערביים 'ים המלח'!!!
זאת ועוד, כל הסיפור בנוגע לספר 'מחנה דן' או 'דן ידין' שהוא נמצא באמריקה וכו' וכו' וכו', הזכירו לי את הפתגם: "הרוצה לשקר ירחיק עדותו".
תולעת ספרים07 כתב:בכל מקרה בנוגע לשטויות שכתבת "שהוא נמצא באמריקה וכו' וכו' וכו', הזכירו לי את הפתגם: "הרוצה לשקר ירחיק עדותו" אני מביא לך תמונה שקיבלת מידיד זה הבוקר מפורום בשם חדרי-חרדים אשר אין לי גישה אליו ושם גם מחפשים את העותק היחידי שנמצא באמריקה. - ועל זה אמרו תען כסיל כאולתו. ראה בקובץ המצורף.
תולעת ספרים07 כתב:ראה בפורום שהובא [וצולם] כאן שמאן דהוא העתיקו בקובץ בית אהרן וישראל [ומה אעשה שאין לי גישה לפורום מסוג זה]. - כמו כן לפני שתי עשורים מישהו הביא בעיתון יתד נאמן שבמו עיניו ראה אותו והעתיק משם קטעים כמו שבשנת ת"ר יתגלה התכלת. - והשלישי כך שמעתי מאיש מפורסם ורב גדול כאשר חזר מארצות הברית והיה מלא התפעלות שראה את הספר. [יתכן שבהזדמנות כל שהוא אבקש את רשותו לפרסם זאת בשמו].
דרך אגב מוזר לי מאוד מה שכבודו כותב שהספר לא הודפס מעולם כי לפי החיפוש שעשיתי זה הבוקר הרי כל עניין יציאת מצרים וכפי שנוהגים לאומרו בערב פסח מקורו בספרו מחנה דן.. וחפש בספרים שהודפסו בוורשא ותווכח שצדקתי.
תולעת ספרים07 כתב:הרי לך מפורש שכל החוקרים חיפשו באיזור ים המלח, ומניין לך ולחכם באשי הברייטקייט לומר שכוונת הרמב"ם היא לים התיכון, ללא ראיה כל שהוא.. משום מה זה היה נראה כמזלזל וכותב מה שבא לו בראש ולכן קיימתי בי כאשר עשה כן ייעשה לו. אם כי שוב, במידה ואכן רצה לתת ולתן בדבר הלכה מי יתן ויקויים בנו ואת והב בסופה.
תולעת ספרים07 כתב:ראה גמ' שבת כו,א שהיו צדין חלזון מסולמות של צור עד עין גדי (אזור ים המלח).
יגל כתב:תולעת ספרים07 כתב:ראה גמ' שבת כו,א שהיו צדין חלזון מסולמות של צור עד עין גדי (אזור ים המלח).
???
חכם באשי כתב:הרמב"ם התכוון לים התיכון, שהוא הנקרא בפי הערביים 'ים המלח'!!!
זאת ועוד, כל הסיפור בנוגע לספר 'מחנה דן' או 'דן ידין' שהוא נמצא באמריקה וכו' וכו' וכו', הזכירו לי את הפתגם: "הרוצה לשקר ירחיק עדותו".
תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: תמיד כששאלתי אותי על גירסה כל שהוא הוכיח לי שגירסה שלו צודקת, ובדרך כלל הוא עונה על אתר, ובסגנון שלו, מה אתה רוצה והרי זה מפורש בתוספתא ועוד כהנה.
א. אין שום בל תוסיף בלבישת תכלת, [לבן כשר בכל צבע שהוא], אדרבא יש חשש בל תגרע כשלא לובשים.
ב. תכלת לא מעכב את הלבן הכונה שמקיימים מצוות לבן, אבל עוברים בביטול עשה של תכלת.
חד וחלק כתב:היא שיחתי כתב:כיון שלבשו תכלת עד לפני כאלף שש מאות שנה
א"כ בממצאים הארכאולוגיים היה למצוא מיני חלזונות שונים שמהם הפיקו תכלת למיליוני בני אדם
ואכן ליד צידון נמצאו במתקני ציעה עתיקים מיליוני חלזונות השבורים בראשיהם מול בלוטות הצבע, למותר לציין שחלזונות אלו הינם ארגמון קהה קוצים (נמצאו אף חד קוצים ואדומת הפה, אולם מאלו אין מייצרים תכלת)
אם הבנתי נכון ונמצאו אף אלו באותו מקום, הרי זו הוכחה שהאלמונים שניפצו את ראשי החלזונות המסכנים לא התכוונו לייצר תכלת, וממילא מה הענין לכאן.
הטיעון השני בכלל מצחיק, חז"ל דברו על זהות מולקולרית? אולי התכוונת שלמעשה הגוון המתקבל הוא דומה, אבל זה לא טענה מי יודע מה.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים