מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם התנגדות הגדולים לתכלת

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
יחף
הודעות: 14
הצטרף: ג' יולי 20, 2021 1:17 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יחף » ש' מאי 25, 2024 11:45 pm

זאב ערבות כתב: וענין נוסף, לשים פתיל תכלת שמחירו 120 דולר כאשר יש בממוצע 2 טליתות גדולות, וחמש טלית קטן, מדובר ב840 דולר, לו זה היה וודאי ללא כל ספק בהסכמת כל הפוסקים - ניחא, לא היה ברירה, .


אם כל כך מציק לך המחיר (אתה חוזר על זה הרבה) בארץ זה עולה 40 דולר אולי תבקש שישלחו לך

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מאי 26, 2024 6:23 am

אם התכלת היתה מקובלת על כל גדולי ישראל ללא חילוק, אפילו ב200 דולר הייתי קונה, עד אז אפילו ב10 דולר לא הייתי קונה, אך יש הרבה שכן מעונינים ולהם אין מזומנים בשפע. ולדבריך באמת שאלה טובה כיצד זה המחיר כאן כ"כ מפולפל. הלא הפתיל שוקל כמעט אפס (לגבי דמי המשלוח או מי שמביא לכאן במזוודה) ולא צריך לשלם מס על יבוא תשמישי קדושה, כך שיש מי שעושה על זה קופה וזה הפקעת מחיר!
(ודרך אגב מה הגדרתך ל"חוזר על כך הרבה", כלומר כמה זה הרבה? יותר משלש פעמים? שתי פעמים? תראה כמה פעמים מלבב חוזר על אותם הדברים, האם זה לא מציק לך?).

יחף
הודעות: 14
הצטרף: ג' יולי 20, 2021 1:17 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יחף » א' מאי 26, 2024 8:18 pm

אולי זה לא חוקי אולי כבודו רוצה לשבור את השוק
הפריעה לי טענה שנראית אמיתית ואפשר לפותרה בנקל שחוזרת על עצמה
אבל למעשה לך המחיר לא באמת מפריע ולי אין עניין לשכנע אף אחד רק זה כשניסו לשכנע אותי הלכתי לבדוק המחירים
כוט''ס

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מאי 26, 2024 8:35 pm

תגובתך הזויה. מי טען שזה לא חוקי. או שאני רוצה לשבור את השוק? טענתי שאם בארץ 40 וכאן 120, מישהו עושה רווחים הגונים. מי שרוצה לשלם, שישלם. גם אני רק הלכתי לחנות לבדוק מחירים ומה המחיר בארץ לא נוגע לי כמו שלך לא נוגע מה המחיר כאן.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' מאי 26, 2024 11:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כשתילי זיתים
הודעות: 791
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » א' מאי 26, 2024 9:27 pm

אני לא רואה חילוק גדול בין המחירים בחו"ל ובארץ

https://shop.tekhelet.com/collections/t ... 1063711884

https://chanut.tekhelet.com/collections ... 3327689881

יחף
הודעות: 14
הצטרף: ג' יולי 20, 2021 1:17 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יחף » ב' מאי 27, 2024 3:00 am

זאב ערבות כתב:[ מי טען שזה לא חוקי. או שאני רוצה לשבור את השוק? טענתי שאם בארץ 40 וכאן 120, מישהו עושה רווחים הגונים. מי שרוצה לשלם, שישלם. גם אני רק הלכתי לחנות לבדוק מחירים ומה המחיר בארץ לא נוגע לי כמו שלך לא נוגע מה המחיר כאן.


מחילה התכוונתי שאולי מכיון שזה חיה מוגנת יש תעריף סיכון
והצעתי לך לשבור את השוק אגוטע פרנסה

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 27, 2024 3:42 am

אם יש אותה בשפע מדוע היא מוגנת? ואם אסור לצוד אותה וצדים באופן לא חוקי, אז אסור לקנות ולא משנה מה המחיר.

פלוריש
הודעות: 2478
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי פלוריש » ה' מאי 30, 2024 12:40 pm

זאב ערבות כתב:אם יש אותה בשפע מדוע היא מוגנת? ואם אסור לצוד אותה וצדים באופן לא חוקי, אז אסור לקנות ולא משנה מה המחיר.

במדינת ישראל זה חיה מוגנת, באירופה לא ולכן אפשר לקנות את זה בשוק כדי להכין מרק חלזונות (אצל גוים כמובן)

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' מאי 31, 2024 4:55 pm

זאב ערבות כתב:אם יש אותה בשפע מדוע היא מוגנת? ואם אסור לצוד אותה וצדים באופן לא חוקי, אז אסור לקנות ולא משנה מה המחיר.

אם החוק לא מאפשר לקנות ציצית אז לא קונים ציצית?

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מאי 31, 2024 5:06 pm

פעם גזרה המלכות לא ללבוש תפילין... אבל לא שמעתי על גזירה לא ללבוש ציצית שזה דבר שניתן להחביא תחת הבגד, ואם לא לובשים בגד של ארבע כנפות אז אין חיוב ללבוש, אך לא ידוע לי שיש חיוב ללבוש תכלת כאשר לא ידוע בוודאות מהו התכלת, ובבקשה אל תתחיל שוב עם כל הראיות שכן ידוע, מה שידוע זה לא מאה אחוז ללא שום ספק ופקפוק, שכן אם זה היה כך היו כל הפוסקים מחייבים. ונניח יודעים בוודאות מהו התכלת ואתה נמצא במקום שלא ניתן להשיג פתיל תכלת, האם אתה פטור מללבוש ציצית?

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 02, 2024 1:09 am

יש הרבה רבנים שסוברים שסוברים שזה וודאי, או שסה מספיק מבוסס לחייב מדאורייתא, מי שחושב שזה לא מספיק מסבוסס לחייב לא חייב גם אם זה חוקי, מי שחושב שזה כן חיוב חייב גם נגד החוק.
מי שאין לו תכלת פטור ומותר לו ללבוש ציצית בלי תכלת, מי שיש לו לא יכול להיפטר בגלל החוק.

עכ''פ
הודעות: 223
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי עכ''פ » א' יוני 02, 2024 5:37 am

מלבב כתב:
עכ''פ כתב:
מלבב כתב:viewtopic.php?f=52&t=59941&start=720#p772045
וגם אתה בעצמך הבאת בקונטרס מד״ר קורן על האריג ממור על שיתכן והוסיפו לו קלא אילן

אם הוסיפו קלא אילן בהכרח שזה היה כדי לייצר סגול? או אולי כדי לעשות הסגול יותר כחול?

מה זה משנה, העיקר שאפשר לצבוע ע"י תערובת שניהם ואעפ"כ בחרו בדרך היקרה, בע"כ שיש איזה סיבה גם לחלק הכחול למה דווקא רצו בחילזון ולא בקלא אילן, או בגלל מה שרוי הופמן אומר שגם קלא אילן באופן מיקצועי זה לה זול משמעותי, או בגלל שבכל זאת יש איזה הבדל בעמידות, או בגלל שלא בכל מקום היה מצוי קלא אילן, יהיה ההסבר אשר יהיה.

מה זה משנה העובדות. הם השתמשו בקלא אילן לכחול ובאק"ק רק לסגול.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' יוני 02, 2024 6:29 am

מלבב כתב:יש הרבה רבנים שסוברים שסוברים שזה וודאי, או שסה מספיק מבוסס לחייב מדאורייתא, מי שחושב שזה לא מספיק מסבוסס לחייב לא חייב גם אם זה חוקי, מי שחושב שזה כן חיוב חייב גם נגד החוק.
מי שאין לו תכלת פטור ומותר לו ללבוש ציצית בלי תכלת, מי שיש לו לא יכול להיפטר בגלל החוק.

"סוברים" שזה וודאי... (סוברים) שזה מספיק מבוסס...
כשידעו בוודאות תודיע לנו.

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 02, 2024 1:51 pm

גם כשיש שני עדים, רוב, או חזקה, או סימנים וכו' זה לא וודאי, אבל אם התורה מחייבת לסמוך על דברים אלה מה זה משנה, שום דבר לא וודאי רק שיום אחד נמות, ואז נצטרך לתת דין וחשבון גם על המצווה של תכלת, ואם יתגלה שבמצווה דאורייתא אחד סמכנו על המקילים האלה ובמצווה דאורייתא אחרת כל מקילים אחרים היפך הכלל שבדאורייתא הלך אחר המחמיר, אז לא יהיה נעים.

בכל אופן מה שידוע לי שיש תקליט של הרב בעלסקי שאומר שלדעתו זה וודאי, והרב צבי שכטר אומר שעדיף ללכת בלי ציצית בכלל מאשר ללכת בטלית בלי תכלת, והרב זילברמן כותב במכתב שזה יצא מכלל ספק.

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 02, 2024 2:01 pm

עכ''פ כתב:
מלבב כתב:
עכ''פ כתב:
מלבב כתב:viewtopic.php?f=52&t=59941&start=720#p772045
וגם אתה בעצמך הבאת בקונטרס מד״ר קורן על האריג ממור על שיתכן והוסיפו לו קלא אילן

אם הוסיפו קלא אילן בהכרח שזה היה כדי לייצר סגול? או אולי כדי לעשות הסגול יותר כחול?

מה זה משנה, העיקר שאפשר לצבוע ע"י תערובת שניהם ואעפ"כ בחרו בדרך היקרה, בע"כ שיש איזה סיבה גם לחלק הכחול למה דווקא רצו בחילזון ולא בקלא אילן, או בגלל מה שרוי הופמן אומר שגם קלא אילן באופן מיקצועי זה לה זול משמעותי, או בגלל שבכל זאת יש איזה הבדל בעמידות, או בגלל שלא בכל מקום היה מצוי קלא אילן, יהיה ההסבר אשר יהיה.

מה זה משנה העובדות. הם השתמשו בקלא אילן לכחול ובאק"ק רק לסגול.

עובדות משונות שאתה המצאת שלא עלה על דעת אדם מעולם, שמצד אחד תכלת זה רק כחול טהור ומצד שני מאוד נזהרו לא להשתמש בזה לכחול טהור.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' יוני 02, 2024 5:39 pm

מלבב כתב:גם כשיש שני עדים, רוב, או חזקה, או סימנים וכו' זה לא וודאי, אבל אם התורה מחייבת לסמוך על דברים אלה מה זה משנה, שום דבר לא וודאי רק שיום אחד נמות, ואז נצטרך לתת דין וחשבון גם על המצווה של תכלת, ואם יתגלה שבמצווה דאורייתא אחד סמכנו על המקילים האלה ובמצווה דאורייתא אחרת כל מקילים אחרים היפך הכלל שבדאורייתא הלך אחר המחמיר, אז לא יהיה נעים.

בכל אופן מה שידוע לי שיש תקליט של הרב בעלסקי שאומר שלדעתו זה וודאי, והרב צבי שכטר אומר שעדיף ללכת בלי ציצית בכלל מאשר ללכת בטלית בלי תכלת, והרב זילברמן כותב במכתב שזה יצא מכלל ספק.

מה הקשר בין עדות למציאות מהו החלזון האמיתי? יבואו שני עדים ויעידו שזה הוא החלזון, האם נקבל את דעתם? מנין להם? בדקו את כל החלזונות בעולם? ומה זה קשור למיקילים ומחמירים? מקילים ומחמירים זה בעניני הלכה שלכל אחד יש את הפוסק עליו הוא מסתמך, לפתוח בקבוק בשבת או לא לפתוח, אך אף אחד לא מחולק שמדובר בפקק. כאן מדובר בחלזון שלמרות כל ההוכחות, עדיין יש ספק אם הוא החלזון שממנו הפיקו תכלת, וזו הסיבה שיש פוסקים שלא קבלו את ההוכחות, אז מדוע איני יכול לקבל את דעתם? לו הייתי סומך על דעתי ואומר שאיני סבור שזה התכלת מכל סיבה שלא תהיה, אז יש לך טענה שכן מי אני שמוכן לבטל מצוה דאורייתא, ומה זה קשור שבדאורייתא הולכים אחר המחמיר? לפני שנים יצא קונטרס ובו הוא מוכיח שמכירת חמץ לגוי לא תופס ומי שעושה זאת חייב על אכילת חמץ שעבר עליו הפסח! אז מדוע אינך מחמיר כדעתו?
אף אחד לא מיקל בענין התכלת אלא כל אחד הולך עפ"י דעת רבו, וכל עוד רבו סובר שזה לא התכלת האמיתי שתהיה הסיבה אשר תהיה, אין עליו תלונה ולא עובר על שום דבר.
ומה שאתה חוזר כל הזמן כמו תקליט שבור על שמועות והקלטות וסברות אין לזה שום משמעות. מי שהרב בעלסקי הוא רבו, שילבש תכלת, ואם הרב צבי שכטר הוא רבו שלא ילבש ציצית... והרב קנייבסקי אמר שצריך מסורה ואין! ומה שאמר הרב טופורביץ ששינה את דעתו אין לזה משמעות שלא פוסקים עפ"י שמועות ולא ידוע שהתחיל ללבוש תכלת. לו היה לובש תכלת אז היתה לך אולי טענה שהנה יש הוכחה שחזר בו. ולכל הפלפולים שלך בנושא אין שום משמעות וחשיבות כלשהם, בפרט שלא יודעים מי אתה. אם היינו יודעים אולי היה איזה משקל וחשיבות לדבריך.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' יוני 02, 2024 6:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כשתילי זיתים
הודעות: 791
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » א' יוני 02, 2024 6:21 pm

זאב ערבות כתב: מי שהרב בעלסקי הוא רבו, שילבש תכלת

הוא אף פעם לא פסק שחייבים ללבוש תכלת, והוא עצמו לא לבש בטלית גדול.
אני זוכר שבנו הרב אלימלך שליט"א היה מגיע לישיבת מיר לפעמים, ובחורים שאלו אותו למה הוא לא לובש תכלת, כדעת אביו, והוא ענה שאביו אמר לו שהוא לא מגיד לאף אחד ללבוש. אז הבחורים אמרו לו מסתמא כעת חזר בו, אחר שיש הרבה ראיות, ונתן הסכמה לספר לבוש הארון וכו' וכו' וכו' ושישאל שוב. והוא אכן שאלו עוד פעם, והוא ענה לו כבראשונה שהוא לא פוסק לאף אחד שילבש, ויעשה מה שהוא רוצה.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' יוני 02, 2024 6:26 pm

איני מתמצא בנבכי פרשת התכלת, מי מתיר ומי לא, מי חזר בו ומי לא וכו' אך דבריך מוכיחים שכל דברי מלבב הם הבלים ותו לא.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' יוני 03, 2024 3:09 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עכ''פ
הודעות: 223
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי עכ''פ » א' יוני 02, 2024 7:53 pm

כשתילי זיתים כתב:
זאב ערבות כתב: מי שהרב בעלסקי הוא רבו, שילבש תכלת

הוא אף פעם לא פסק שחייבים ללבוש תכלת, והוא עצמו לא לבש בטלית גדול.
אני זוכר שבנו הרב אלימלך שליט"א היה מגיע לישיבת מיר לפעמים, ובחורים שאלו אותו למה הוא לא לובש תכלת, כדעת אביו, והוא ענה שאביו אמר לו שהוא לא מגיד לאף אחד ללבוש. אז הבחורים אמרו לו מסתמא כעת חזר בו, אחר שיש הרבה ראיות, ונתן הסכמה לספר לבוש הארון וכו' וכו' וכו' ושישאל שוב. והוא אכן שאלו עוד פעם, והוא ענה לו כבראשונה שהוא לא פוסק לאף אחד שילבש, ויעשה מה שהוא רוצה.

הוא היה אומר תחילה תקיים שאר ה612 מצוות ואח"כ תוכל ללבוש... (שמעתי מפי בנו הר"א שליט"א ואולי גם ממנו)

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2024 2:07 pm

אין דבר כזה שפטורים ממצווה וודאית, אלא מה הוא לא רצה לפסוק לרבים בעניין מטעמים מובנים.

כשתילי זיתים
הודעות: 791
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ב' יוני 03, 2024 2:18 pm

מלבב כתב:אין דבר כזה שפטורים ממצווה וודאית, אלא מה הוא לא רצה לפסוק לרבים בעניין מטעמים מובנים.

וכן לא רצה לפסוק לעצמו על הטלית גדול.....

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2024 4:06 pm

באמת לא מובן
במחשבה שניה זה לא קשה, כי יש אלפי אנוסים שהולכים בתכלת בצנעא, מה עושים בטלית גדול, או שמשאילים טלית, או שמחביאים את התכלת בכנף.
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב ב' יוני 03, 2024 4:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3270
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יוני 03, 2024 4:20 pm

מלבב כתב:אין דבר כזה שפטורים ממצווה וודאית, אלא מה הוא לא רצה לפסוק לרבים בעניין מטעמים מובנים.

נכון לגמרי!
יש לכך תיעודים רבים (בהם אף מסביר בפשיטות טעמו בטלית גדול).
לדוגמא, ראה:
Rabbi Yisroel Belsky ZT"L - Murex is Vadai - Techeiles
https://www.youtube.com/watch?v=KHEdPy364d0
At one point, Rabbi Barkin asked Rav Belsky if he should start wearing techeiles, and if so, how many strings of blue he should include in his tzitzis
Rav Belsky instructed his nephew precisely, noting that the only reason he didn’t wear techeiles on his tallis gadol was to avoid making a public statement
...“However,” he said, “since you are not a public figure, you should wear them
Rav Yisroel Belsky was certain of the Murex. “It’s a vadai — it’s certain,” he says in the film

At the request of a friend’s son, I asked Rav Belsky about his approach to Techeiles. Rav Belsky told me, “It’s the real thing…there are Kama V’Kama Rayos
When I asked him if he recommends wearing them, he said that, in general, he doesn’t tell people what do, and did not want to become the “public advocate” of Techeiles
I asked Rav Belsky about scientifically restoring lost elements of the Mesorah. He said that with solid Rayos, it’s “K’Ilu there is a Mesorah

In his words to Yehoshua Yankelewitz, “little can be learned from people who’s Reshus HaYachid is in the Reshus HaRabim.” But he also felt that others that weren’t as public didn’t need to face that type of pressure and therefore could wear Techeiles publicly
...
קבצים מצורפים
הסכמת-הרב-ישראל-בעלסקי-www.techeiles.org-.pdf
(345.37 KiB) הורד 15 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' יוני 04, 2024 2:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1310
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי בתבונה » ב' יוני 03, 2024 5:21 pm

זאב ערבות כתב:מה שידוע זה לא מאה אחוז ללא שום ספק ופקפוק, שכן אם זה היה כך היו כל הפוסקים מחייבים.

לענ"ד, המציאות קצת יותר מורכבת.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 03, 2024 6:12 pm

מלבב כתב:אין דבר כזה שפטורים ממצווה וודאית, אלא מה הוא לא רצה לפסוק לרבים בעניין מטעמים מובנים.

אפילו אם היה פוסק לרבים, רב בעלסקי לא היה גדול הדור שכולם חייבים להשמע לפסקיו, ואפילו בימי החזון איש לא כולם היו מחוייבים לפסקיו אלא כל אחד הולך לפי רבו, והטעמים בין מובנים בין לא לא מעלים ולא מורידים. הטענה היחידה שלך היתה יכולה להיות אם כל הפוסקים ללא יוצא מן הכלל היו בדעה אחת שזו התכלת, אז לא היתה ברירה ואי אפשר היה ללכת נגדם, ושוב אני מזכיר בתור דוגמא את קו התאריך, שלמרות שהחזון איש היה גדול הדור, לא נתקבלה שיטתו אצל הרוב חוץ מאצל תלמידיו וההולכים בדרכו, ולמשל שמיטה כל ההולכים בדרכו של הרב עובדיה יוסף לא קיבלו את דעת החזון איש לאיסור היתר מכירה ודוגמאות רבות אחרות, אז במה שונה התכלת? אלא מאי, יש אנשים שנהיו מכורים לדבר מסויים ומנסים לשכנע את כל העולם בדרכם ושיטתם ולא נחים ולא שקטים ומטרללים בפורומים ובקונטרסים וחוברות וספרים ושמועות וסברות וכו' ולמשל הבסלבים שכל מי שהם פוגשים מנסים לשכנע שרבם הוא הגדול מכולם וכולם צריכים ללכת בדרכו ושיטתו ויש דוגמאות נוספות.
בקיצור, חדל לך, שכן לא תצליח לשכנע מי שלא אוחז מהמורקס שהוא התכלת שהוא הוא התכלת ולא משנה כמה הוכחות תביא לו וכמה עדויות של רבנים שכן הוא יביא לך לךעומתם רבנים אחרים שאומרים לא כך.

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2024 7:04 pm

אין בעיה למי שהולך אחרי רב שלו לקולא ולחומרא, אבל מי שבפיאות סומך לקולא בדאורייתא על רב בעלקי ורב חי"ד ווייס נגד גדולי הדור, ובתכלת סומך לקולא בדאורייתא על רב אלישיב והגר"ח קנייבסקי שפסקו לאיסור בפיאות, נגד הרב בעלסקי והגרחי"ד ווייס, זה כבר בעיה לכאורה.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 03, 2024 7:45 pm

מלבב כתב:אין בעיה למי שהולך אחרי רב שלו לקולא ולחומרא, אבל מי שבפיאות סומך לקולא בדאורייתא על רב בעלקי ורב חי"ד ווייס נגד גדולי הדור, ובתכלת סומך לקולא בדאורייתא על רב אלישיב והגר"ח קנייבסקי שפסקו לאיסור בפיאות, נגד הרב בעלסקי והגרחי"ד ווייס, זה כבר בעיה לכאורה.

נכון, ואף אחד מהרבנים הנ"ל אינו הרב שלי האוחז שפיאות מהודו מותר ולא הולך עם תכלת, כך שאין כאן בעיה ואין סתירה. ובכלל, מה הקשר בין פאות לתכלת?

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2024 8:24 pm

אם אתה עושה כל החומרות של הרב שאתה סומך עליו בעניין התכלת אז אתה בסדר, בתנאי שהרב שלך חקר את הנושא היטב, אם לא אז הדעה שלו לא שווה כלום, וחזרינן להכלל שבדאורייתא הלך אחר המחמיר.

באמונתו
הודעות: 3270
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » א' יוני 09, 2024 6:45 pm

מאת ר' רפי הכט (תרגום גוגל):
ליידע את כולם, שדיברתי לאחרונה עם ד"ר ישראל אירווינג זיידרמן.
הוא הודיע ​​לי שהוא סבל משבץ לפני 2-3 שבועות, ושהוא מרגיש לא טוב.
שלחו לו מייל לכתובת ziderman@smile.net.il ו/או iziderman@gmail.com לאחל לו רפואה שלימה.
קוראים לו: ישראל בן מרים.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יוני 14, 2024 4:57 pm

מלבב כתב:אם אתה עושה כל החומרות של הרב שאתה סומך עליו בעניין התכלת אז אתה בסדר, בתנאי שהרב שלך חקר את הנושא היטב, אם לא אז הדעה שלו לא שווה כלום, וחזרינן להכלל שבדאורייתא הלך אחר המחמיר.

ב"ה שקבלתי הסכמה ממך שאני בסדר. האם כל רב חוקר כל נושא הבא אליו? לפעמים סומכים על אחרים שחקרו, אך לומר שהדעה שלו לא שווה כלום זה בזיון, כמו שתאמר מכיוון שהגרח"ק לא חקר את נושא התכלת הדעה שלו לא שווה כלום.
בכל אופן כעת אסתום את כל טענותיך. ר' עמיחי טופורוביץ, אביו של ר' חזקיה גר במאנסי לא הרחק מאתנו, יש לו מנין ותיקין בביתו ואחד המתפללים שם הוא ר' אשר שוורץ (אחיו של ר' יצחק שוורץ מסלובודקה), הוא מתגורר אצלו בדירה כבר עשרים שנה ומכיר אותו עוד מהארץ ומכיר את כל המשפחה היטב באופן אישי. מדי כמה שבועות הוא בא לספרייתי והגיע ביום שני של שבועות. שאלתי אותו לגבי מה שאתה אמרת "ששמעת" שר' חזקיה אמר שהגרח"ק שינה את דעתו בענין התכלת, ואמר שר' עמיחי אביו היה עמו אצל הגרח"ק ואמר שניסו לשכנע את הגרח"ק, אך בפירוש "לא קבל את דעתם" ורק אמר להם שאם הם סבורים שזה התכלת - שילבשו, וכמו שאמר החזון איש אם לא יועיל לא יזיק.
וזה בא להוכיח לך מה ערכן של שמועות וכן כל שאר השמועות שאתה מביא שלא שוות קליפת השום. ודרך אגב סיפר לי (הנ"ל, שדרך אגב לובש תכלת) שר' מרדכי אדרת קנה בארץ מאות סטים של תכלת עבור אנשי קהילתו הפרסית בניו יורק ואצל כולם הצבע התחיל לדהות! והראה את זה לגרח"ק ואמר לו שיחזיר למוכר, ומסתבר שאפילו "אם נניח" שהתכלת שלכם הוא אמיתי, או שיש זיופים או שלא יודעים כיצד להכין את הצבע, מכיוון שהתכלת האמיתי אינו דוהה.
(וכעת הוספתי פסיק לאחר תיבת למוכר).
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' יוני 16, 2024 8:04 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3270
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יוני 14, 2024 5:25 pm

והראה את זה לגרח"ק ואמר לו שיחזיר למוכר ומסתבר שאפילו "אם נניח" שהתכלת שלכם הוא אמיתי, או שיש זיופים או שלא יודעים כיצד להכין את הצבע, מכיוון שהתכלת האמיתי אינו דוהה.
הרי מכאן ראיה נוספת, שמרן לא שלל עיקר זיהוי התכלת מכל וכל משום "נגנז", שכן עדיין נתן מקום לאפשרות שהתכלת אמת, אלא עיקר מניעתו, מצד העדר קבלה ומסורת דווקא, ע"ד לשונו המודגש בדעת נוטה, ושם בהערה.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יוני 14, 2024 6:06 pm

באמונתו כתב:
והראה את זה לגרח"ק ואמר לו שיחזיר למוכר ומסתבר שאפילו "אם נניח" שהתכלת שלכם הוא אמיתי, או שיש זיופים או שלא יודעים כיצד להכין את הצבע, מכיוון שהתכלת האמיתי אינו דוהה.
הרי מכאן ראיה נוספת, שמרן לא שלל עיקר זיהוי התכלת מכל וכל משום "נגנז", שכן עדיין נתן מקום לאפשרות שהתכלת אמת, אלא עיקר מניעתו, מצד העדר קבלה ומסורת דווקא, ע"ד לשונו המודגש בדעת נוטה, ושם בהערה.

הערה נכונה לפי העדר פסיק לאחר התיבות שיחזיר למוכר, אך מהמלים ומסתבר ואילך זה לא לשון הגרח"ק אלא הוספה שלי, כך שאין מקום להערתך שהגרח"ק לא שלל עיקר הזיהוי מכל וכל.

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 16, 2024 7:23 pm

זאב ערבות כתב:
מלבב כתב:אם אתה עושה כל החומרות של הרב שאתה סומך עליו בעניין התכלת אז אתה בסדר, בתנאי שהרב שלך חקר את הנושא היטב, אם לא אז הדעה שלו לא שווה כלום, וחזרינן להכלל שבדאורייתא הלך אחר המחמיר.

ב"ה שקבלתי הסכמה ממך שאני בסדר. האם כל רב חוקר כל נושא הבא אליו? לפעמים סומכים על אחרים שחקרו, אך לומר שהדעה שלו לא שווה כלום זה בזיון, כמו שתאמר מכיוון שהגרח"ק לא חקר את נושא התכלת הדעה שלו לא שווה כלום.
בכל אופן כעת אסתום את כל טענותיך. ר' עמיחי טופורוביץ, אביו של ר' חזקיה גר במאנסי לא הרחק מאתנו, יש לו מנין ותיקין בביתו ואחד המתפללים שם הוא ר' אשר שוורץ (אחיו של ר' יצחק שוורץ מסלובודקה), הוא מתגורר אצלו בדירה כבר עשרים שנה ומכיר אותו עוד מהארץ ומכיר את כל המשפחה היטב באופן אישי. מדי כמה שבועות הוא בא לספרייתי והגיע ביום שני של שבועות. שאלתי אותו לגבי מה שאתה אמרת "ששמעת" שר' חזקיה אמר שהגרח"ק שינה את דעתו בענין התכלת, ואמר שר' עמיחי אביו היה עמו אצל הגרח"ק ואמר שניסו לשכנע את הגרח"ק, אך בפירוש "לא קבל את דעתם" ורק אמר להם שאם הם סבורים שזה התכלת - שילבשו, וכמו שאמר החזון איש אם לא יועיל לא יזיק.
וזה בא להוכיח לך מה ערכן של שמועות וכן כל שאר השמועות שאתה מביא שלא שוות קליפת השום. ודרך אגב סיפר לי (הנ"ל, שדרך אגב לובש תכלת) שר' מרדכי אדרת[][/] קנה בארץ מאות סטים של תכלת עבור אנשי קהילתו הפרסית בניו יורק ואצל כולם הצבע התחיל לדהות! והראה את זה לגרח"ק ואמר לו שיחזיר למוכר, ומסתבר שאפילו "אם נניח" שהתכלת שלכם הוא אמיתי, או שיש זיופים או שלא יודעים כיצד להכין את הצבע, מכיוון שהתכלת האמיתי אינו דוהה./]
(וכעת הוספתי פסיק לאחר תיבת למוכר).

הסיפור עם רבי עמיחי היה לפני כ15 שנה, הסיפור עם הבן רבי יחזקאל היה לפני כמה,שנים, הוא לא חזר בו שחייבים ללבוש תכלת, רק חזר בו מטענת נגנז.
וכן מי שלא חקר את הנושא דעתו בטלה לגבי מי שכן חקר את הנושא.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 17, 2024 12:04 am

מלבב כתב:הסיפור עם רבי עמיחי היה לפני כ15 שנה, הסיפור עם הבן רבי יחזקאל היה לפני כמה,שנים, הוא לא חזר בו שחייבים ללבוש תכלת, רק חזר בו מטענת נגנז.
וכן מי שלא חקר את הנושא דעתו בטלה לגבי מי שכן חקר את הנושא.

כך הוא טוען, שחזר בו מטענת נגנז. האם יש לך איזה הוכחה בכתב על כך? ואפילו אם נקבל את דבריו שאכן חזר בו הגרח"ק מטענת נגנז, אז מה? זה ענין שולי בכל הסוגיה ותלוי מה משמעות נגנז, כך שיתכן שהגרח"ק זרק לו סוכריה שיחשוב שהשיג משהו.
ומה תאמר על מי שחקר את הנושא והגיע למסקנה שהמורקס זה לא התכלת? הלא יש כאלה, ובמה עדיפה חקירת המחייבים על חקירת השוללים? חקירה זו חקירה ופעמים רבות בחקירות מגיעים למסקנות הפוכות, וכן לעתים קרובות מפריכים דברי חוקרים ומסקנותיהם. זה דבר מצוי ומקובל במדע, וזיהוי המורקס כחילזון התכלת זה הלא זיהוי מדעי ותו לא, לא זיהוי תורני שמקובל על פי המסורה מדור דור. אז ממתי עלינו לקבל תוצאות מחקרים מדעיים? אם נקבל את טענות החוקרים והמדענים בענין התכלת, מדוע שלא נקבל את תוצאות מחקרם שתקופת מלכי פרס היתה 10 מלכים? הלא זה דבר ברור ומוסכם אצל כולם עם הוכחות ברורות שלא ניתן להפריך. וכן מדוע שלא נקבל את דעתם בענין זיהוי השפן שזה דבר ברור ללא עוררין? וניתן להביא דוגמאות נוספות אך די בכך.
ומדוע מי שלא חקר את הנושא בצורה מדעית דעתו בטלה? האם מוהל צריך לעשות חקירה בענין המילה אם היא מסוכנת או לא בשביל להיות מוהל?

מלבב
הודעות: 3476
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 17, 2024 1:44 pm

אין לי הוכחה ואתה לא חייב לקבל, יש לי רק עדות של ת"ח יר"ש ואני לא חושד בו לשקר, וגם שמעתי עוד עדויות דומות אבל לא מכלי ראשון, כך שהוכחה חותכת אין לי, סבירות גבוה יש לי, ותו לא מידי.

דעת כל החוקרים מסכימים לזיהוי, כל רבותינו מדורות שעברו שחקרו את הנושא חוץ מהראדזינר, היעבץ, השלטי גבורים, החוות יאיר, הרש"ר הירש, מסכימים לזיהוי, כל המתנגדים זה רק אנשים חרדיים שמנסים להצדיק את רבותיהם או שמפחדים שיעלו על הר הבית וכדומה סיבות לא ענייניות.

אם אתה לא מקבל את המחקר למה אתה מקבל את המחקר בעניין רפואה? יש מחקר של השערות גרידא, ויש מחקר שכל החוקרים סוברים שזה וודאי או קרוב לוודאי, אבל לעניינינו לא צריך להגיע למחקר, רק כמו שמתירים אשת איש ע"י סימן מובהק כש"כ שמחייבים מצווה דאורייתא ע"פ סימנים מובהקים, ואפילו ע"י סימנים בינוניים.

בעל חי שיש בו צבען כחול שצבעו בו בימינ קדם יש רק אחד מתוך מיליונים, אין לך סימן מובהק גדולה מזו, ואם תתעקש שזה רק סימן בינוני, גם זה מחייב.

גם פשטות דברי התוספתא שהתכלת אינה כשרה אלא מן החילזון מורים שאין חילזון פסול, וכיון שהתברר שניתן להוציא מזה כחול ע"י כמה דרכים פשוטים, לא יתכן שחז"ל לא ידעו מזה או התעלמו מזה.

זאב ערבות
הודעות: 8793
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 17, 2024 5:36 pm

מלבב כתב:אין לי הוכחה ואתה לא חייב לקבל, יש לי רק עדות של ת"ח יר"ש ואני לא חושד בו לשקר, וגם שמעתי עוד עדויות דומות אבל לא מכלי ראשון, כך שהוכחה חותכת אין לי, סבירות גבוה יש לי, ותו לא מידי.

דעת כל החוקרים מסכימים לזיהוי, כל רבותינו מדורות שעברו שחקרו את הנושא חוץ מהראדזינר, היעבץ, השלטי גבורים, החוות יאיר, הרש"ר הירש, מסכימים לזיהוי, כל המתנגדים זה רק אנשים חרדיים שמנסים להצדיק את רבותיהם או שמפחדים שיעלו על הר הבית וכדומה סיבות לא ענייניות.

אם אתה לא מקבל את המחקר למה אתה מקבל את המחקר בעניין רפואה? יש מחקר של השערות גרידא, ויש מחקר שכל החוקרים סוברים שזה וודאי או קרוב לוודאי, אבל לעניינינו לא צריך להגיע למחקר, רק כמו שמתירים אשת איש ע"י סימן מובהק כש"כ שמחייבים מצווה דאורייתא ע"פ סימנים מובהקים, ואפילו ע"י סימנים בינוניים.

בעל חי שיש בו צבען כחול שצבעו בו בימינ קדם יש רק אחד מתוך מיליונים, אין לך סימן מובהק גדולה מזו, ואם תתעקש שזה רק סימן בינוני, גם זה מחייב.

גם פשטות דברי התוספתא שהתכלת אינה כשרה אלא מן החילזון מורים שאין חילזון פסול, וכיון שהתברר שניתן להוציא מזה כחול ע"י כמה דרכים פשוטים, לא יתכן שחז"ל לא ידעו מזה או התעלמו מזה.

הלא זה כל הענין, שאין לך הוכחה. כמובן שזכותך לקבל עדות של ת"ח "ששמע" וכן עדויות דומות "ששמעו", אך זכותי לא לקבל, ואפילו אם הם ת"ח יר"ש! שכך מקובלני מרבותי, אלא אם כן מובא בכתב מהמאן דאמר, אין חיוב לקבל שמועות שנאמרות בשמו, בפרט לא בעניני הלכה. ואכן הרבה שמועות התבררו בסופו של דבר כלא נכונות או לא מדויקות. וכמו כן גם לסבירות גבוהה אין שום משמעות.
ובקשר לחוקרים, אני שואל שוב, מדוע אינך מקבל את דעת החוקרים שמסכימים פה אחד שגיל העולם 5 בליון שנים ושהתקופה הפרסית היתה ארוכה ב186 שנים מהמקובל אצלינו? מה ההבדל בין חוקרים אלו לחוקרים אלו? האם אתה מוכן לקבל רק את אותם מחקרים שנוחים לך ולהתעלם מאלו שלא?
וזו התשובה לשאלתך מדוע אני מקבל מחקרים בענין רפואה, יש מחקרים שאני מקבל ויש שאיני מקבל, כל מחקר לגופו, יש מחקרי רפואה שהוכחו כנכונים ומרפאים אנשים או מונעים מחלות, כמו למשל חיסונים, ויש כאלו שהוכחו שאינם מועילים ונזנחו וזה לא קשור כלל וכלל ועניני הלכה כגון להתיר עגונה שלא קשור כלל וכלל לעניני מחקר.
ואני חוזר שוב על דברי, גם אם יש הוכחה נצחת שהמורקס הוא התכלת, כל עוד הרב שלי לא מקבל זאת אין לי חיוב ללבוש תכלת, בפרט שהרבה רבנים לא מקבלים זאת וכל אחד מהסיבות שלו, ועובדה שרוב הציבור לא לובש תכלת, והעובדה שלובשי התכלת מתרבים לא מעלה ולא מורידה, ובפרט שאיני יודע מה זה מתרבים, אתמול היו אלף שלבשו והיום אלף ומאה, זה אמנם ריבוי של 10 אחוז אך ריבוי אפסי לעומת כלל הציבור החרדי, וזה מזכיר כיצד מחזירי בתשובה מסוימים טוענים שכבר החזירו מליון אנשים בתשובה... ושיש להם מליוני עוקבים בפייסבוק וכדומה. כל עוד אין לך מספרים קונקרטיים אין להצהרות האלו שום משמעות, בפרט שאותי לא מענין מה הציבור עושה אלא מה שמורה הרב שלי, בפרט אם הוא מגדולי פוסקי הדור ולא איזה פוסק זוטר שאיש לא שמע ממנו. כך שלצערי כל ההוכחות לא מחייבות אף אחד, מי שרוצה ללבוש שילבש, ומי שלא רוצה שלא ילבש.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים