עמוד 5 מתוך 5

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: א' יולי 05, 2020 9:21 pm
על ידי ידידך - נעים ההליכות
בתבונה כתב:1. האיסטיס אינו אלא שם צמח ממנו הפיקו את האינדיגו שהופק מהניל ומהאיסטיס, וגם הוא כמו התכלת מהפורפורה הוא לפעמים מעט יותר סגלגל ולפעמים פחות, מדובר בסגנון הבדלים מינוריים שמאפיינים את כל הצבעים ממקור ביולוגי.
2.לגבי הטענה שמא הקלא אילן דומה לתכלת רק בתוספת צבע אחר, טענה ישנה - בניגוד לדברי הרמב"ם שזהה לאיסטיס ודברי היוונים ופשטות דברי חז"ל.
הוכיחו שמדובר באותו צבע מהגמ' מנחות דף מא עמוד ב
"ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא ואם הביא כשר" והטעם דחיישינן דלמא מצריך לטלית אחריתי ושקיל הנך דתכלת מהכא ותלי לה התם וליכא הכא אלא קלא אילן אי נמי שקיל הנך דקלא אילן ותלי בה או מטעם "דאשני מראות שבה קפדינן ואלו מראיהן שוין.
ושם הרי מדובר באדם שסתם צובע את בגדיו בקלא אילן ולא בזייפן ומוכח כדברי הראשונים ודברי היוונים שהצבעים זהים.
(בדיוק כמו הממצאים הארכיאולוגיים)

גם הארגמן שונה מתולעת שני בהבדל מינורי, ואעפ"כ ההבדל המינורי משנה להקרא בשם ארגמן, וכיון שהראשונים אומרים לנו שיש איזה חילוק בין הים להתכלת, אין אנו יכולים לדעת מה בדיוק ההבדל, האם בדרגת העומק, האם שקצת נוטה לאדום או לירוק, והרי גם קלא אילן לפעמים יוצא נוטה לירוק.

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: א' יולי 05, 2020 9:23 pm
על ידי ידידך - נעים ההליכות
בתבונה כתב:תוספת לגבי הכהות
בחז"ל מתואר הגוון דומה לים וים דומה לרקיע וברש"י לא דמי לרקיע כל כך אלא דומה לדומה כמו תכלת דומה למראה הים ואנן קחזינן דים דומה למראה הרקיע.
דהיינו שתכלת הים כהה יותר מתכלת הרקיע ואם כן בתכלת הציצית כדי לדמות אותו לרקיע חז"ל היו צריכים לעבור דרך הדמיון לים ואם כן משמע שבד"כ התכלת כהה יותר מתכלת הים (כמו הכהות הרגילה באינדיגו ובתכלת) (וכמו בממצאים הארכיאולוגיים).

כמדומה שהתכלת של הפורפורה לא עמוק יותר מהים, לכן יתכן שהתכלת צריך להיות יותר עמוק.

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ב' יולי 06, 2020 2:01 am
על ידי בתבונה
ידידך - נעים ההליכות כתב:
בתבונה כתב:1. האיסטיס אינו אלא שם צמח ממנו הפיקו את האינדיגו שהופק מהניל ומהאיסטיס, וגם הוא כמו התכלת מהפורפורה הוא לפעמים מעט יותר סגלגל ולפעמים פחות, מדובר בסגנון הבדלים מינוריים שמאפיינים את כל הצבעים ממקור ביולוגי.
2.לגבי הטענה שמא הקלא אילן דומה לתכלת רק בתוספת צבע אחר, טענה ישנה - בניגוד לדברי הרמב"ם שזהה לאיסטיס ודברי היוונים ופשטות דברי חז"ל.
הוכיחו שמדובר באותו צבע מהגמ' מנחות דף מא עמוד ב
"ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא ואם הביא כשר" והטעם דחיישינן דלמא מצריך לטלית אחריתי ושקיל הנך דתכלת מהכא ותלי לה התם וליכא הכא אלא קלא אילן אי נמי שקיל הנך דקלא אילן ותלי בה או מטעם "דאשני מראות שבה קפדינן ואלו מראיהן שוין.
ושם הרי מדובר באדם שסתם צובע את בגדיו בקלא אילן ולא בזייפן ומוכח כדברי הראשונים ודברי היוונים שהצבעים זהים.
(בדיוק כמו הממצאים הארכיאולוגיים)

גם הארגמן שונה מתולעת שני בהבדל מינורי, ואעפ"כ ההבדל המינורי משנה להקרא בשם ארגמן, וכיון שהראשונים אומרים לנו שיש איזה חילוק בין הים להתכלת, אין אנו יכולים לדעת מה בדיוק ההבדל, האם בדרגת העומק, האם שקצת נוטה לאדום או לירוק, והרי גם קלא אילן לפעמים יוצא נוטה לירוק.

ידידך - נעים ההליכות כתב:כמדומה שהתכלת של הפורפורה לא עמוק יותר מהים, לכן יתכן שהתכלת צריך להיות יותר עמוק.

הארגמן רחוק מאוד מאוד מהתולעת שני. זה סגול פרפל וזה אדום כתמתם.
כאמור המנעד בצבע כאמרו בצבעים ביולוגיים יש מנעד קטנטן, וכך זה גם בתכלת מהחילזון כמו בתכלת מהקלא אילן, ובשניהם התכלת היא בד"כ קצת יותר עמוקה מהים.
וכך הוא גם בממצאים הארכיאולוגיים. (כך גם בחפירות העיר דורא אירפוס שבדרום סוריה נמצא בית כנסת עתיק מימות התנאים ובו ציור עתיק של כהן גדול עם הבגדים והמעיל תכלת בצבע כחול עמוק כמו התכלת בימינו)

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ב' יולי 06, 2020 2:02 pm
על ידי ידידך - נעים ההליכות
בתבונה כתב:
ידידך - נעים ההליכות כתב:
בתבונה כתב:1. האיסטיס אינו אלא שם צמח ממנו הפיקו את האינדיגו שהופק מהניל ומהאיסטיס, וגם הוא כמו התכלת מהפורפורה הוא לפעמים מעט יותר סגלגל ולפעמים פחות, מדובר בסגנון הבדלים מינוריים שמאפיינים את כל הצבעים ממקור ביולוגי.
2.לגבי הטענה שמא הקלא אילן דומה לתכלת רק בתוספת צבע אחר, טענה ישנה - בניגוד לדברי הרמב"ם שזהה לאיסטיס ודברי היוונים ופשטות דברי חז"ל.
הוכיחו שמדובר באותו צבע מהגמ' מנחות דף מא עמוד ב
"ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא ואם הביא כשר" והטעם דחיישינן דלמא מצריך לטלית אחריתי ושקיל הנך דתכלת מהכא ותלי לה התם וליכא הכא אלא קלא אילן אי נמי שקיל הנך דקלא אילן ותלי בה או מטעם "דאשני מראות שבה קפדינן ואלו מראיהן שוין.
ושם הרי מדובר באדם שסתם צובע את בגדיו בקלא אילן ולא בזייפן ומוכח כדברי הראשונים ודברי היוונים שהצבעים זהים.
(בדיוק כמו הממצאים הארכיאולוגיים)

גם הארגמן שונה מתולעת שני בהבדל מינורי, ואעפ"כ ההבדל המינורי משנה להקרא בשם ארגמן, וכיון שהראשונים אומרים לנו שיש איזה חילוק בין הים להתכלת, אין אנו יכולים לדעת מה בדיוק ההבדל, האם בדרגת העומק, האם שקצת נוטה לאדום או לירוק, והרי גם קלא אילן לפעמים יוצא נוטה לירוק.

ידידך - נעים ההליכות כתב:כמדומה שהתכלת של הפורפורה לא עמוק יותר מהים, לכן יתכן שהתכלת צריך להיות יותר עמוק.

הארגמן רחוק מאוד מאוד מהתולעת שני. זה סגול פרפל וזה אדום כתמתם.
כאמור המנעד בצבע כאמרו בצבעים ביולוגיים יש מנעד קטנטן, וכך זה גם בתכלת מהחילזון כמו בתכלת מהקלא אילן, ובשניהם התכלת היא בד"כ קצת יותר עמוקה מהים.
וכך הוא גם בממצאים הארכיאולוגיים. (כך גם בחפירות העיר דורא אירפוס שבדרום סוריה נמצא בית כנסת עתיק מימות התנאים ובו ציור עתיק של כהן גדול עם הבגדים והמעיל תכלת בצבע כחול עמוק כמו התכלת בימינו)

התכלת של הראדזינר הוא אולי יותר עמוק קצת מהים, לא התכלת מהפורפורא.

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ב' יולי 06, 2020 4:24 pm
על ידי בתבונה
ידידך - נעים ההליכות כתב:התכלת של הראדזינר הוא אולי יותר עמוק קצת מהים, לא התכלת מהפורפורא.


שתי תמונות של ים ורקיע ותמונה של תכלת.png
שתי תמונות של ים ורקיע ותמונה של תכלת.png (5.88 MiB) נצפה 6216 פעמים

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ה' יולי 09, 2020 3:17 pm
על ידי מלבב
בתבונה כתב:
ידידך - נעים ההליכות כתב:התכלת של הראדזינר הוא אולי יותר עמוק קצת מהים, לא התכלת מהפורפורא.


שתי תמונות של ים ורקיע ותמונה של תכלת.png

בתמונה נראה רק קצה הרקיע ולא האמצע, אמצע הרקיע יותר כהה ממה שנראה הים בתמונה הזאת.

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ה' יולי 09, 2020 3:19 pm
על ידי מלבב
בתבונה כתב:
ידידך - נעים ההליכות כתב:
בתבונה כתב:1. האיסטיס אינו אלא שם צמח ממנו הפיקו את האינדיגו שהופק מהניל ומהאיסטיס, וגם הוא כמו התכלת מהפורפורה הוא לפעמים מעט יותר סגלגל ולפעמים פחות, מדובר בסגנון הבדלים מינוריים שמאפיינים את כל הצבעים ממקור ביולוגי.
2.לגבי הטענה שמא הקלא אילן דומה לתכלת רק בתוספת צבע אחר, טענה ישנה - בניגוד לדברי הרמב"ם שזהה לאיסטיס ודברי היוונים ופשטות דברי חז"ל.
הוכיחו שמדובר באותו צבע מהגמ' מנחות דף מא עמוד ב
"ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא ואם הביא כשר" והטעם דחיישינן דלמא מצריך לטלית אחריתי ושקיל הנך דתכלת מהכא ותלי לה התם וליכא הכא אלא קלא אילן אי נמי שקיל הנך דקלא אילן ותלי בה או מטעם "דאשני מראות שבה קפדינן ואלו מראיהן שוין.
ושם הרי מדובר באדם שסתם צובע את בגדיו בקלא אילן ולא בזייפן ומוכח כדברי הראשונים ודברי היוונים שהצבעים זהים.
(בדיוק כמו הממצאים הארכיאולוגיים)

גם הארגמן שונה מתולעת שני בהבדל מינורי, ואעפ"כ ההבדל המינורי משנה להקרא בשם ארגמן, וכיון שהראשונים אומרים לנו שיש איזה חילוק בין הים להתכלת, אין אנו יכולים לדעת מה בדיוק ההבדל, האם בדרגת העומק, האם שקצת נוטה לאדום או לירוק, והרי גם קלא אילן לפעמים יוצא נוטה לירוק.

ידידך - נעים ההליכות כתב:כמדומה שהתכלת של הפורפורה לא עמוק יותר מהים, לכן יתכן שהתכלת צריך להיות יותר עמוק.

הארגמן רחוק מאוד מאוד מהתולעת שני. זה סגול פרפל וזה אדום כתמתם.
כאמור המנעד בצבע כאמרו בצבעים ביולוגיים יש מנעד קטנטן, וכך זה גם בתכלת מהחילזון כמו בתכלת מהקלא אילן, ובשניהם התכלת היא בד"כ קצת יותר עמוקה מהים.
וכך הוא גם בממצאים הארכיאולוגיים. (כך גם בחפירות העיר דורא אירפוס שבדרום סוריה נמצא בית כנסת עתיק מימות התנאים ובו ציור עתיק של כהן גדול עם הבגדים והמעיל תכלת בצבע כחול עמוק כמו התכלת בימינו)

האם יש מקור תורני שהארגמן הוא סגול ולא אדום כפשטות לשון הרמבם והראשונים חוץ מהראבד?

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ה' יולי 09, 2020 6:57 pm
על ידי בתבונה
מתמונה אחרת שמצאתי.png
מתמונה אחרת שמצאתי.png (637.21 KiB) נצפה 6178 פעמים

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ה' יולי 09, 2020 6:59 pm
על ידי בתבונה
מלבב כתב:האם יש מקור תורני שהארגמן הוא סגול

בעל העיטור (הלכות ציצית דף סו טור ב) בשם רב נחשון גאון מפורש שצבע ארגמן הוא סגול.

וז"ל ספר העיטור: "בשאלה לר' נחשון ריש מתיבתא תכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד ושמו על שם ערבי למאסמ"א וארגמן בנפסגא"ה".
התרגום של למאסמא הוא צבע השמים וזה תכלת, והמילה בנפסגאה, זה מילה מוכרת היום בערבית بنفسجي

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 1:25 am
על ידי פולסברג
דברי הרבנים המרדניים באמריקה בחיזוק התכלת

https://www.yutorah.org/lectures/lectur ... -and-more/

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ה' מאי 06, 2021 12:47 am
על ידי פולסברג
מוטב שלא ללבוש ציצית כלל מללבוש בלי תכלת בזמה''ז, דקעבר אבל תגרע

https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=20&book=64099

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ה' יוני 03, 2021 4:57 pm
על ידי נטיעות
מהדורה חדשה של התייחסות ראדזין לעניני התכלת

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ג' יוני 07, 2022 4:59 pm
על ידי מלבב
בתבונה כתב:
יוצא פוניבז' כתב:3. בירושלמי רפ״ט דכלאים דרשינן מה שני תולעת דבר שיש בו רוח חיים אף כל דבר שיש בו רוח חיים ובדרך חכמה (כלי המקדש פ"ח הל' י"ג בביאו"ה ד"ה ותכלת) מבאר שדרשת הירושלמי היא למעט קלא אילן שאינו בעל חיים, וא"כ לגבי הפורפורא שהוא בעל חיים די שיתברר שהצבע המופק הוא צבע זהה לקלא אילן, דהיינו שהאינדיגו הוא הקלא אילן (והאינדיגו לא אבד).

.[/size]

מוזר להביא ראיה ממי ששולל את תכלת הארגמון, ועוד שבפירושו לירושלמי פירוש בדרך אחר.

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ד' יוני 08, 2022 1:31 pm
על ידי בתבונה
מלבב כתב:
בתבונה כתב:
יוצא פוניבז' כתב:3. בירושלמי רפ״ט דכלאים דרשינן מה שני תולעת דבר שיש בו רוח חיים אף כל דבר שיש בו רוח חיים ובדרך חכמה (כלי המקדש פ"ח הל' י"ג בביאו"ה ד"ה ותכלת) מבאר שדרשת הירושלמי היא למעט קלא אילן שאינו בעל חיים, וא"כ לגבי הפורפורא שהוא בעל חיים די שיתברר שהצבע המופק הוא צבע זהה לקלא אילן, דהיינו שהאינדיגו הוא הקלא אילן (והאינדיגו לא אבד).

.[/size]

מוזר להביא ראיה ממי ששולל את תכלת הארגמון, ועוד שבפירושו לירושלמי פירוש בדרך אחר.

הבאתי ראיה לחלק התורני לא לידיעת המציאות (עיין יבמות צב. "הורו בית דין ששקעה חמה ולבסוף זרחה אין זו הוראה אלא טעות")
(וזה לא רק פירוש שלו)
לגבי סתירה בין הדרך חכמה לפירוש לירושלמי
את הדרך חכמה כתב הגרח"ק בעצמו, והוא ספר הלכה, ונכתב בשנת תשס"ח,
הביאור לירושלמי נכתב על ידי שומעים מתמלול שיעור מהיר שמסר על הירושלמי, הרבה לפני הדרך חכמה.
כך שזה גם בתראה גם מוסמך יותר וגם להלכה יותר
ומה גם שאין בהכרח סתירה בין השיעור לבין הספר שיתכן שהכוונה שגם הנצבע הוא מהחי וגם החמר הצובע מהחי.

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ד' יוני 08, 2022 4:15 pm
על ידי מלבב
בתבונה כתב:
מלבב כתב:
בתבונה כתב:
יוצא פוניבז' כתב:3. בירושלמי רפ״ט דכלאים דרשינן מה שני תולעת דבר שיש בו רוח חיים אף כל דבר שיש בו רוח חיים ובדרך חכמה (כלי המקדש פ"ח הל' י"ג בביאו"ה ד"ה ותכלת) מבאר שדרשת הירושלמי היא למעט קלא אילן שאינו בעל חיים, וא"כ לגבי הפורפורא שהוא בעל חיים די שיתברר שהצבע המופק הוא צבע זהה לקלא אילן, דהיינו שהאינדיגו הוא הקלא אילן (והאינדיגו לא אבד).

.[/size]

מוזר להביא ראיה ממי ששולל את תכלת הארגמון, ועוד שבפירושו לירושלמי פירוש בדרך אחר.

הבאתי ראיה לחלק התורני לא לידיעת המציאות (עיין יבמות צב. "הורו בית דין ששקעה חמה ולבסוף זרחה אין זו הוראה אלא טעות")
(וזה לא רק פירוש שלו) מי עוד?
לגבי סתירה בין הדרך חכמה לפירוש לירושלמי
את הדרך חכמה כתב הגרח"ק בעצמו, והוא ספר הלכה, ונכתב בשנת תשס"ח,
הביאור לירושלמי נכתב על ידי שומעים מתמלול שיעור מהיר שמסר על הירושלמי, הרבה לפני הדרך חכמה.
כך שזה גם בתראה גם מוסמך יותר וגם להלכה יותר
ומה גם שאין בהכרח סתירה בין השיעור לבין הספר שיתכן שהכוונה שגם הנצבע הוא מהחי וגם החמר הצובע מהחי.

אז איך הוא לא ראה שיש סתירה בין פירושו בירושלמי לפסקו בעניין התכלת

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ד' יוני 08, 2022 7:59 pm
על ידי בתבונה
מלבב כתב:מי עוד?

תראה המהר"א פודלא במקום
השאלת דוד לגבי תכלת בבגדי כהונה.
מצורף גם הדרך חכמה האמור
Screenshot_20220608-195454_Adobe Acrobat.jpg
הדרך חכמה האמור
Screenshot_20220608-195454_Adobe Acrobat.jpg (1.21 MiB) נצפה 4029 פעמים


מלבב כתב:איך הוא לא ראה שיש סתירה בין פירושו בירושלמי לפסקו בעניין התכלת

לכל היותר הוא חזר בו מדבריו באותו שיעור שתומלל לפירוש
(וכבר כתבתי שאין הכרח שזה סותר שאפשר לומר שגם הצבע וגם הנצבע מהחי)

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ה' יוני 09, 2022 12:30 am
על ידי מלבב
בתבונה כתב:
מלבב כתב:מי עוד?

תראה המהר"א פודלא במקום
השאלת דוד לגבי תכלת בבגדי כהונה.
מצורף גם הדרך חכמה האמור
Screenshot_20220608-195454_Adobe Acrobat.jpg


מלבב כתב:איך הוא לא ראה שיש סתירה בין פירושו בירושלמי לפסקו בעניין התכלת

לכל היותר הוא חזר בו מדבריו באותו שיעור שתומלל לפירוש
(וכבר כתבתי שאין הכרח שזה סותר שאפשר לומר שגם הצבע וגם הנצבע מהחי)

באיזה סימן השאלת דוד?
התכוונתי לומר שזה סותר פסקו שהארגמון פסול הרי זה מן החי

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

פורסם: ב' יוני 27, 2022 5:32 pm
על ידי מלבב
בתבונה כתב:
מלבב כתב:מי עוד?

תראה המהר"א פודלא במקום
השאלת דוד לגבי תכלת בבגדי כהונה.
מצורף גם הדרך חכמה האמור
Screenshot_20220608-195454_Adobe Acrobat.jpg


מלבב כתב:איך הוא לא ראה שיש סתירה בין פירושו בירושלמי לפסקו בעניין התכלת

לכל היותר הוא חזר בו מדבריו באותו שיעור שתומלל לפירוש
(וכבר כתבתי שאין הכרח שזה סותר שאפשר לומר שגם הצבע וגם הנצבע מהחי)

לא הבנת, אני אומר שדבריו בדברי אמונה סותרים פסקו שתכלת מהארגמון פסול, הרי לפי פירושו כל תכלת מן החי צריך להיות כשר