עמוד 2 מתוך 2

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 11:48 am
על ידי אליעזר בלוי
עדיין חיים איתנו אנשים שזוכרים מה היה לפני החזוא
אפשר לברר

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 5:11 pm
על ידי אליעזר בלוי
יש כאן ב' נושאים...
לומר שהחזו"א הועיל לעם שבשדות...
ובכל חלקי התורה....
נכון
ואכהמ"ל למה הישוב הישן לא הצליח כ"כ איתם
אבל לומר שבישוב הישן לא נהגו בתרו"מ
הס מלהזכיר
וזה חוטא לאמת
...
ואשמח להסבר בדברי מרן בעל החו"ש
אני מעריך מאוד את החזו"א וחוגו
ומשו"כ מענין אותי אם יש בכתובים מהחזו"א עצמו בנושא זה ואפילו רק בדומה לכך

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 5:25 pm
על ידי אוצר החכמה
אם מדובר בחוט השני שהובא לעיל באשכול אין צורך להסביר. הוא רק אומר שהמצוות השתכחו והחזירן החזו"א. הוא לא אמר שקודם אכלו טבלים או שאנשי היישוב הישן לא עישרו. הכוונה פשוטה שלדעתו הרבה הלכות הקשורות בתרו"מ היו עמומות ורק אחרי שהחזו"א דן בהן התבררו.

אפשר לקבל או לחלוק על זה אבל לא מובן לאן זה התפתח באשכול.

(כששאלתי מקודם כתבו שהדיון אינו על דברי הגרנ"ק אלא אלא הכותבים באשכול. לזה אני לא נכנס אבל אתה שואל הסבר בדברי הגרנ"ק אז פשוט אין קושי בדבריו)

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 6:07 pm
על ידי מלבב
אוצר החכמה כתב:אם מדובר בחוט השני שהובא לעיל באשכול אין צורך להסביר. הוא רק אומר שהמצוות השתכחו והחזירן החזו"א. הוא לא אמר שקודם אכלו טבלים או שאנשי היישוב הישן לא עישרו. הכוונה פשוטה שלדעתו הרבה הלכות הקשורות בתרו"מ היו עמומות ורק אחרי שהחזו"א דן בהן התבררו.

אפשר לקבל או לחלוק על זה אבל לא מובן לאן זה התפתח באשכול.

(כששאלתי מקודם כתבו שהדיון אינו על דברי הגרנ"ק אלא אלא הכותבים באשכול. לזה אני לא נכנס אבל אתה שואל הסבר בדברי הגרנ"ק אז פשוט אין קושי בדבריו)

מסכים שצריך לומר שזה כוונתו, אבל יש קושי בדבריו ״כדוגמת מצוות שביעית ותרו״מ שנשתכחו והחזירן החזו״א בפלפולו וברו״ק״

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 8:34 pm
על ידי אליעזר בלוי
[quote="אוצר החכמה"]אם מדובר בחוט השני שהובא לעיל באשכול אין צורך להסביר. הוא רק אומר שהמצוות השתכחו והחזירן החזו"א. הוא לא אמר שקודם אכלו טבלים או שאנשי היישוב הישן לא עישרו. הכוונה פשוטה שלדעתו הרבה הלכות הקשורות בתרו"מ היו עמומות ורק אחרי שהחזו"א דן בהן התבררו.

אם כך
הרי שכל דברי בטלים ומבוטלים
לא הגבתי אלא על פשוטו
(הגם שגם עז יש לחלוק
וכי משום שהיו גדולי ישראל כגון הגרשזא וכו .. שסברו אחרת אפשר לכתוב בלשון הזה
אבל אפשר להבין ב צדדים בזה ואיני מתוכח בדבר שיש בו ב צדדים)

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 5:32 pm
על ידי גבול ים
הרב"צ יאדלר היה ממונה לעשר את התוצרת החקלאית במושבות.
אבל כלל הציבור שהיה קונה באופן פרטי, או קונה מיבול גויים באופן שגמ"מ נעשה ע"י הקונה לא ידע את הל' תו"מ.
עובדה היא שעד שעורר החזו"א מיד בעלותו ארצה את הבעי' של חילול מע"ש ששויו פחות מפרוטה, ועד שפתר את הבעיה באמצעות פרוטה חמורה,לא מצאנו מי שדן בבעיה זו או פשטה מאותה גמרא מפורשת בב"מ.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 2:58 am
על ידי יתן חן
גבול ים כתב:1. הרב"צ יאדלר היה ממונה לעשר את התוצרת החקלאית במושבות.
2. אבל כלל הציבור שהיה קונה באופן פרטי, 3. או קונה מיבול גויים באופן שגמ"מ נעשה ע"י הקונה לא ידע את הל' תו"מ.
4. עובדה היא שעד שעורר החזו"א מיד בעלותו ארצה את הבעי' של חילול מע"ש ששויו פחות מפרוטה, ועד שפתר את הבעיה באמצעות פרוטה חמורה,לא מצאנו מי שדן בבעיה זו או פשטה מאותה גמרא מפורשת בב"מ.
1-2 לא רק, אלא היו חנויות תחת פיקוח העדה"ח, מה שנכון שקבעו חכמי ירושת"ו שכיון שאסור לפדות מע"ש בי-ם ע"כ עדיף לעשר במושבות, ולצורך זה טרחו למנות משגיחים להפריש ולפדות המע"ש כבר במושבות, ולתקן את כל ישראל מאכילת טבלים.
3. נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.
4. הבעיה התעוררה רק אחרי הקביעה שאין היום 'חבר', וכ"א מחוייב להפריש מע"ש לעצמו, בכמויות קטנות. אבל כלל ישראל שסומך וסמך על כשרויות, לא היה לו את השאלה הזו.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 3:20 am
על ידי יתן חן
קו ירוק כתב:התגובות 'הקנאיות' והילדותיות למיניהם (בתוספת מחמאות שרחוקות מלהקרא 'פה קדוש'), לא משנות את המציאות העגומה מאוד שהיתה בימים ההם, בקרב כל הישוב החדש של יהודים יראים ושלמים שעלו מן הגולה.
רוב רובו של הציבור החרדי בארץ (בשלהי התקופה הבריטית, ועם כינונה של המדינה הציונית) הוא לא מבני הישוב הישן. כולם הגיעו מחו"ל, והדברים לא היו מוכרים לחלוטין, ואף היו שהתנגדו או זלזלו בענין המעשרות, כי מה זה בכלל - כמו שסיפרתי.
אין צורך להכביר במילים שועד הכשרות של העה"ח היה מצומצם למדי אף בירושלים.
ואין כל ספק שהחזו"א פעל ועורר בעקביות והכניס את המודעות לענין באופן מעורר התשאות, ואלו דבריו של הגרנ"ק שליט"א.
קמים נערים צעירים אחרי 3 דורות ומכריזים בבורות לא היו דברים מעולם.. בשופטני עסקינן?
לאיזה חוג זה קשור בדיוק.

כמאחז"ל על מקומו של עז פנים, המשכתב הסטוריה ומשמיץ שוב ושוב דורות שלמים, ובלבד להגדיל את רבו.
אינך יודע מתי הוקם ועד הכשרות על תרו"מ של העדה"ח, כיצד פעל, ופריסת השפעתו. כפי שהוכחת בתגובתיך לעיל.
אבל להכפיש - למה לא?

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 10:19 am
על ידי קו ירוק
גבול ים כתב:הרב"צ יאדלר היה ממונה לעשר את התוצרת החקלאית במושבות.
אבל כלל הציבור שהיה קונה באופן פרטי, או קונה מיבול גויים באופן שגמ"מ נעשה ע"י הקונה לא ידע את הל' תו"מ.
עובדה היא שעד שעורר החזו"א מיד בעלותו ארצה את הבעי' של חילול מע"ש ששויו פחות מפרוטה, ועד שפתר את הבעיה באמצעות פרוטה חמורה,לא מצאנו מי שדן בבעיה זו או פשטה מאותה גמרא מפורשת בב"מ.

זה אכן עוד פרט שלא זכרתיו.
הרי ירושלים ניזונה באופן גורף מפירות שהובאו מערבים בעיקר מעמק שכם ומחברון, שהיה המקור הגדול של תוצרת חקלאית, ולא מכמה המושבים שבעמק יזרעאל שהיו בידי יהודים פורקי העול. ולכן לא היו מעשרים זה המנהג הפשוט בירושלים למעט כמה מדקדקים, שלא מעשרים הלקוח ונתמרח ביד הנכרי.
גם לאחר שקמו מושבות בשרון ובשפלה תוצרתם היתה בטלה ברוב בירושלים (אולי תפוזים והדר היו בעיקר של יהודים).

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 7:48 pm
על ידי קו ירוק
יתן חן כתב:
קו ירוק כתב:.

כמאחז"ל על מקומו של עז פנים, המשכתב הסטוריה ומשמיץ שוב ושוב דורות שלמים, ובלבד להגדיל את רבו.
אינך יודע מתי הוקם ועד הכשרות על תרו"מ של העדה"ח, כיצד פעל, ופריסת השפעתו. כפי שהוכחת בתגובתיך לעיל.
אבל להכפיש - למה לא?

'דברי חכמים בנחת נשמעים מזעקת מושל בכסילים'

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 7:57 pm
על ידי שלמה משלם
כפי הנראה משטחיות העיון, הרב קו ירוק ענה במענה לנתון שהוצג כי היה הרב ידלר ממונה לעשר מטעם העד"ח, שהחזו"א עלה כבר לארץ אז.
ואחר שהסבירו כי הרב ידלר נתמנה ע"י האדר"ת ורש"ס בעוד החזו"א היה נער צעיר, לפו"ר לא ראיתי תגובה מנומקת לזה.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 8:02 pm
על ידי קו ירוק
רב"צ ידלר התמנה בשביל לסדר במושבות הפרשת תו"מ, כפי שסיפרו פה (וענו בזה על שאלתך), בשביל להציל אותם ואחרים שקבלו מהם סחורה.
לא היו חנויות של 'הבד"ץ' בירושלים כמו היום (אולי מתי מעט, וגם לא היתה סיבה לכך), הסחורה הגיעה ברובה מערבים ובי-ם לא נהגו לעשר מנכרי.
אך אני מספר סיפור שלא נתון לספק: הבד"צ תולה מודעות כמו 'המעוררים' בירושלים שצריך לעשר (לא נכנסתי לפרטים את מה לעשר ומתי).
וזה היה כבר אחרי ביאת החזו"א לארץ, אך לפי קום המדינה.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 8:10 pm
על ידי גבול ים
יתן חן כתב:
גבול ים כתב:1. הרב"צ יאדלר היה ממונה לעשר את התוצרת החקלאית במושבות.
2. אבל כלל הציבור שהיה קונה באופן פרטי, 3. או קונה מיבול גויים באופן שגמ"מ נעשה ע"י הקונה לא ידע את הל' תו"מ.
4. עובדה היא שעד שעורר החזו"א מיד בעלותו ארצה את הבעי' של חילול מע"ש ששויו פחות מפרוטה, ועד שפתר את הבעיה באמצעות פרוטה חמורה,לא מצאנו מי שדן בבעיה זו או פשטה מאותה גמרא מפורשת בב"מ.
1-2 3. נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.



הפרשת תרו"מ מיין שנעשה מענבים שנקחו מגוי

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 8:37 pm
על ידי אליעזר בלוי
אליעזר בלוי כתב:עדיין חיים איתנו אנשים שזוכרים מה היה לפני החזוא
אפשר לברר

שאלתי נותרה ללא מענה
כנראה שחוששים לברר
ומעדיפים להסתמך על חצאי שמועות של מורות מחול וכדומה..

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 8:42 pm
על ידי קו ירוק
אבל לדידך גם אלו שחיים עמנו זה חצאי שמועות... שהרי לא נחה דעתך אף ש:
קראת פה viewtopic.php?f=52&t=41177#p478117 ולא נחה דעתך, אפילו שהמדובר על בעלי המעשה,
קראת בחוט שני שגם היה חי בתקופה זו ומתאר אותה כהוויתה.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 8:52 pm
על ידי אליעזר בלוי
קו ירוק כתב:אבל לדידך גם אלו שחיים עמנו זה חצאי שמועות... שהרי לא נחה דעתך אף ש:
קראת פה viewtopic.php?f=52&t=41177#p478117 ולא נחה דעתך, אפילו שהמדובר על בעלי המעשה,
קראתי בחוט שני שגם היה חי בתקופה זו ומתאר אותה כהוויתה.

אני כן שמעתי שלא כן
ואדרבא לא ראיתי עדויות מוחצות
ועדות נשים
יודע אתה התוקף שלהם

דבר מוזר
אני היחיד שהוא צאצא לאנשי ירושלים היראים שבדור הקודם
שכואב לו הנושא הנל

האם מהגרשד זצל. שמעו כהנל
או מאנשים אחרים שחיו אז
האם אא לברר מה דעת הגרע אוירבך על הנל
וכו..
חסר דרכים לברר?
האם לדעת מה היה בירושלים
צריך לברר בבב?

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 8:57 pm
על ידי קו ירוק
אני יודע שאשה מצויה בבית ולכן היא נתבעת על חלה.. הנשים עוד ידעו יותר מהאנשים..
עדות אשה, נו נו. גם עדות איש היתה לך שם, ולא הטרידך.
במקום לשער, תחקור ותברר.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 9:44 pm
על ידי אליעזר בלוי
קו יצרוק כתב:אני יודע שאשה מצויה בבית ולכן היא נתבעת על חלה.. הנשים עוד ידעו יותר מהאנשים..
עדות אשה, נו נו. גם עדות איש היתה לך שם, ולא הטרידך.
במקום לשער, תחקור ותברר.

נו נו
עדות שכילד לא הסבירו לו שמעשרים...
אוי ואבוי אם אלו המקורות

יש מושג של חילוקי דעות
וכידוע היו גם היו
עע שמירת שבת כהלכתה מהדוק
אבל לומר שכולם גיששו כעיורים באפילה
זה קצת מוגזם ...
דבר א זה לומר שאשה לא הבינה מודעה שברחוב ובעלה לא בירר מספיק וגם זה לא חסר היום או להגיד שבתא המצב היה יותר גרוע
נו אפשר להבין
וגדול זכותו של החזוא ששלח רבנים והעמיד התורה בהרבה מקומות וציבורים (וזה היה בכל התורה כידוע)
אולם דבר אחר זה לומר
שמצוות התלויות בארץ היו כמת מצוה עקב הרגל מחול
גם במקומות שגדולי ישראל שמפיהם אנו חיים הנהיגום וכל רז לא שגב מהם
(וכעין מה שנאמר בחזקיה עם הבמות)
עז צריך הוכחה גדולה יותר
ואם יהיה אודה ולא אבוש

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 10:39 pm
על ידי יבנה
כמה עובדות.
אם מחפשים באוצר בנושאים בהלכה ובתת נושאי מצוות התלויות בארץ, ובשנים תר- תש, יש כמאה ספרים שהתחברו בעניינים אלו.
רבני ירושלים ויפו החל לפחות משנות תרמו העמידו פיקוח והורו לעם במצוות התלויות הארץ. כמבואר בספר טוב ירושלים הנ"ל פרק ט' ועוד מקומות. שם מבואר שהיה א' ממונה להפריש תרו"מ ושנתן תעודה על כך למוכרים, ושהרבנים הורו לדרוש מהמוכר להראות את התעודות, ע"ש. גם מבואר שרבני יפו היו אחראים על עניינים אלו ובשיתוף פעולה עם רבני ירושלים, ובכללם ר' קוק.

מסע הרבנים בכל מושבות הגליל התקיים בשנת תרע"ד כשבין מטרות המסע היה מצוות התלויות בארץ. א' מועדת הרבנים היה הר' בן ציון יאדלר הממונה הראשי על המעשרות שבא"י. כפי המתועד בספר אלה מסעי http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=, ולאחר מסע זו היו עוד כמה מסעות https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%95%D7%AA וכאן https://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/11165.
מדרש בני ציון בראשות ר' פרנק היה כולל שהוקדש למצוות התלויות בארץ, ולמדו בו הרבה מאלו שהפכו בהמשך לגדולי ישראל. הם הוציאו כמה כרכי כרם ציון עם חידושיהם ופסקיהם שהראשון נדפס בשנת תרצה.
בית מדרש לתורת ארץ ישראל נוסד בפתח תקוה בתרצ"ד וגם בו למדו הרבה מגדולי ישראל לעתיד.
גם הרידב"ז התעסק בדברים אלו.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 10:43 pm
על ידי יתן חן
יבנה כתב:כמה עובדות.
אם מחפשים באוצר בנושאים בהלכה ובתת נושאי מצוות התלויות בארץ, ובשנים תר- תש, יש כמאה ספרים שהתחברו בעניינים אלו.
רבני ירושלים ויפו החל לפחות משנות תרמו העמידו פיקוח והורו לעם במצוות התלויות הארץ. כמבואר בספר טוב ירושלים הנ"ל פרק ט' ועוד מקומות. שם מבואר שהיה א' ממונה להפריש תרו"מ ושנתן תעודה על כך למוכרים, ושהרבנים הורו לדרוש מהמוכר להראות את התעודות, ע"ש. גם מבואר שרבני יפו היו אחראים על עניינים אלו ובשיתוף פעולה עם רבני ירושלים, ובכללם ר' קוק.

מסע הרבנים בכל מושבות הגליל התקיים בשנת תרע"ד כשבין מטרות המסע היה מצוות התלויות בארץ. א' מועדת הרבנים היה הר' בן ציון יאדלר הממונה הראשי על המעשרות שבא"י. כפי המתועד בספר אלה מסעי http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=, ולאחר מסע זו היו עוד כמה מסעות https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%95%D7%AA וכאן https://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/11165.
מדרש בני ציון בראשות ר' פרנק היה כולל שהוקדש למצוות התלויות בארץ, ולמדו בו הרבה מאלו שהפכו בהמשך לגדולי ישראל. הם הוציאו כמה כרכי כרם ציון עם חידושיהם ופסקיהם שהראשון נדפס בשנת תרצה.
בית מדרש לתורת ארץ ישראל נוסד בפתח תקוה בתרצ"ד וגם בו למדו הרבה מגדולי ישראל לעתיד.
גם הרידב"ז התעסק בדברים אלו.

ישר כח.
אמנם העובדות לא ישנו למשמיץ הידוע מחוג מסוים. אבל לפחות ששאר הקוראים יקראו ויראו את כל ונוכחת.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 10:48 pm
על ידי יתן חן
גבול ים כתב:
יתן חן כתב: נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.
הפרשת תרו"מ מיין שנעשה מענבים שנקחו מגוי
יפה. ועתה היכן ההוכחה שיצרני היין בירושלים לא ידעו שהם צריכים להפריש תרו"מ.
אגב, על יצרני השמן במושבות יש סיפורים עם התווכחותם עם רבני העה"ח, שהרבנים דרשו להפריש מכל השמן שיוצר, והיצרנים לא הסכימו אלא על השמן הנמכר בי-ם, ולכך לא רצו לתת להם הכשר כלל, וכו'.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 11:33 pm
על ידי פרנקל תאומים
באמתחת הוריי שליט"א ישנו דף מצהיב וממורט בכתב ידו של סבא רבא שלנו זצ"ל בו הורה ופירט לבתו (סבתי ע"ה) את סדר ונוסח הפרשת תרו"מ. סבתי היתה בת ירושלים מדורי דורות, נולדה בתחילת שנות התר"פ.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ב' אוגוסט 20, 2018 12:19 am
על ידי איש_ספר
אני מתנצל שאין לי סבלנות לקרוא את כל האשכול, אבל לכתוב שעד החזו"א לא הפרישו תרו"מ זו בדותא פרימיטיבית ממש. (והר"ז אחד מהרגעים הלא מעטים שאנו חשים בחסרנו של אלופינו ר"א הנקין הי"ד, שעינו היתה פקוחה לרווחה, ודברים מהסוג הזה היו מוציאים ממנו את המיטב שבמיטב, חבל חבל על דאבדין ולא משתכחין!)
נראה שהניתוק מספרות השו"ת לענפיה, ובכלל מספרות ההלכה שאינה ממש "אונזערע", היא היא שמולידה ילדי הבל ורוח כיו"ב.

די ליטול את שלושת כרכי אר"י בספרות השו"ת של ר"י שצ'פינסקי, כדי להווכח בשאלות החמורות והמעשיות שנידונו בפרטי הדינים, זה חמש מאות שנה ויותר; בספרי רבני הספרדים כגון ברכי יוסף, שלחן גבוה, פרי האדמה ועוד, באו הרבה מנהגים שנהגו באר"י בענייני הפרשת תרו"מ (דרך משל בענין הפרשה מיין מענבים שנקנו מהערבים ועוד הרבה); הגה"צ ר' שמואל מדאהילנוב פרסם בסו"ס שערי דמעה קיצור הלכות הפרשת תרו"מ והם היו נפוצים מאד כמו שיעידו הדיונים בספרי רבני ירושלים אודותם; לפני איזה שנים התפרסם יומנו של האדר"ת "הר המוריה ואזני ירושלים", וחלקים רבים מתוכו עוסקים בשאלות מציאותיות הקשורות להפרשת תרו"מ וקודם לכן נדפס קונטרס רחב ממנו (קונטרס שבח הארץ) בענינים אלו בסה"ז בשמן רענן; בס' תורת ר"ש סלאנט נאספו הרבה הוראות מהגרש"ס בשאלות של הפרשת תרו"מ; בס' אזכרה ח"ה בא תיאור רחב של הנידון בענין הפרשת תרומ"ע מיין הנעשה במושבות שהתחדשו ע"י הברון; גם בס' אר"י של הגרימ"ט מביא הרבה מסורות ופסקים מרבנן קשישאי בענינים אלו. (ולא הזכרנו את כל הספרים החשובים שנכתבו בשנים ההם סביב תרו"מ כספרי הרמ"נ כהנוב ועוד שכן אין ללמוד מהם על מציאותם בפועל, אכן אחרי כל הנאמר יש לצרף גם אותם). ולא כתבתי אלא כפי שעלה בזכרון בשעת כתיבת הדברים, ובאמת נפוזו זרועי ידי ונפוג ליבי למלאכה נמבזה זו, אך למען ציון לא אחשה ולמען ירושלים לא אשקוט וגו'.

ומה שהזכירו כאן מענין הפרוטה חמורה, אין משם שום ראיה אלא לנקודה אחת, שהפרשת תרו"מ היתה בשווקים ולא בבתים הפרטים ולפיכך שאלה זו (של פדיון מע"ש פחות משו"פ) לא היתה מצויה כמעט. וכבר כתב ע"כ תלמידו של החזו"א, מי שעמד על האבניים על נוסח חזו"א הנפוץ כיום, הרה"ג ר' קלמן כהנא (בספרו חקר ועיון ח"ג ודבריו מצ"ב), אחר שהעלה על נס השתדלותם של רבני ירושלים לתקן השווקים, כתב שלפיכך לא היתה שאלה זו מעשית, עד התלאות והמלחמות שקלקלו את הסדרים והיתה שערוריה וכו' יעו"ש בכל דבריו.
פרוטה חמורה.PDF
(570.28 KiB) הורד 113 פעמים


והנה מציאות זו שהפרשת תרו"מ היא בעיקר ענין ליצרנים, בעיקרה לא נשתנתה גם בימנו, ועיקר מצוות הפרשת תרו"מ נעשית בשווקים ובבתי האריזה ובירקנים ולא במשקי הבית הפרטיים. ורוב גדול של שומרי תו"מ אינם מפרישים תרו"מ מסחורה העומדת תחת הכשר הגון. חלקו ויחודו של מרן החזו"א הוא כמובן בבירור הלכות התלויות בארץ בהיקף וברוחב באופן שלא היה לפניו. כמובן וכפשוט, וראוי לדון על חלק זה בפנ"ע, ולא כמלעיז ומלעיג על ראשונים.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' ספטמבר 30, 2018 6:12 pm
על ידי בתבונה
עושה חדשות כתב:
חוט שני מועדים עמודים שפו - שפז - תכלת.gif

כעין זה שמעתי בשם הגר"ד לנדו, שסבור שלו אין את הכישורים הטכנים לברר מהי האמת העובדתית בזה.
ולעצם דברי החוט השני (שמייצגים את ההשקפה הכללית), בדור של התלמידי חכמים הצעירים הנושא הרבה יותר מבורר, ורובא דרובא מסכימים עם הזיהוי .

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ה' פברואר 07, 2019 12:17 pm
על ידי יוצא פוניבז'
דברי החוט שני, שנדפסו כבר בסוף הכרך על מועדים, ושוב בכרך של הלכות ציצית, נדפסו כעת פעם שלישית בכרך החדש של חובות הלב.
ולכל התמהים אם אכן כתב כן - התשובה היא שלילית. מי שכתב זאת אינו הגרנ"ק - אלא חתנו הגרמ"מ. (יתכן שהגרנ"ק עבר ע"ז ואישר שיודפס בספר).

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: א' פברואר 10, 2019 11:48 pm
על ידי יוצא פוניבז'
נזכרתי שסברא מעין זו הביאו במעשה שנמצאו קברים בהר מירון, והיו שרצו להקל לכהנים להכנס אף בלא בדיקה דשכונת קברות המבואר במתני' וברמב"ם, ומשום שאין אנו בקיאין בבדיקה זו, ועל כן יש להתיר אף בלא בדיקה. (ומסתמא רק "עד שיעמוד חכם גדול ויזכה בפלפולו וברוח קדשו לברר דין זה לאשורו ויתקבלו דבריו בעיני רוב חכמי ישראל").

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ב' פברואר 11, 2019 1:54 pm
על ידי מלבב
שמעתי סיפור יפה, היה איש תלמיד חכם שהיה מאנשי הרב שך החזקים האלה עם כל ההשקופה והמסורה וכו׳, יום אחד הוא התחיל ללבוש תכלת, שאלו אותו איך בדיוק אתה שאתה כל הזמן עסוק עם המסורה וההשקפה לובש תכלת, הרי אתה היית צריך להיות האדם האחרון שילבש תכלת, הוא ענה כל הדברים האלה טוב ויפה עד מצווה דאורייתא.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ב' פברואר 11, 2019 1:58 pm
על ידי אליעזר בלוי
יוצא פוניבז' כתב:נזכרתי שסברא מעין זו הביאו במעשה שנמצאו קברים בהר מירון, והיו שרצו להקל לכהנים להכנס אף בלא בדיקה דשכונת קברות המבואר במתני' וברמב"ם, ומשום שאין אנו בקיאין בבדיקה זו, ועל כן יש להתיר אף בלא בדיקה. (ומסתמא רק "עד שיעמוד חכם גדול ויזכה בפלפולו וברוח קדשו לברר דין זה לאשורו ויתקבלו דבריו בעיני רוב חכמי ישראל").

האכן נמצאו ככ ריבוי של קברים שצריך להגיע לפלפול הזה
ואם אפשר
מפה מפורטת של כל המקומות של הקברים דשם
שנוכל להתחיל ולדון ע"כ

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ב' פברואר 11, 2019 4:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
אליעזר בלוי כתב:
יוצא פוניבז' כתב:נזכרתי שסברא מעין זו הביאו במעשה שנמצאו קברים בהר מירון, והיו שרצו להקל לכהנים להכנס אף בלא בדיקה דשכונת קברות המבואר במתני' וברמב"ם, ומשום שאין אנו בקיאין בבדיקה זו, ועל כן יש להתיר אף בלא בדיקה. (ומסתמא רק "עד שיעמוד חכם גדול ויזכה בפלפולו וברוח קדשו לברר דין זה לאשורו ויתקבלו דבריו בעיני רוב חכמי ישראל").

האכן נמצאו ככ ריבוי של קברים שצריך להגיע לפלפול הזה
ואם אפשר
מפה מפורטת של כל המקומות של הקברים דשם
שנוכל להתחיל ולדון ע"כ


למיטב ידיעתי, כל הר מירון מוחזק בקברים בדורותינו

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ב' פברואר 11, 2019 5:48 pm
על ידי קו ירוק
מלבב כתב:שמעתי סיפור יפה, היה איש תלמיד חכם שהיה מאנשי הרב שך החזקים האלה עם כל ההשקופה והמסורה וכו׳, יום אחד הוא התחיל ללבוש תכלת, שאלו אותו איך בדיוק אתה שאתה כל הזמן עסוק עם המסורה וההשקפה לובש תכלת, הרי אתה היית צריך להיות האדם האחרון שילבש תכלת, הוא ענה כל הדברים האלה טוב ויפה עד מצווה דאורייתא.

סיפור בעל נינוח משכילי. תמיד יש 'מספרים' כאלו..

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ב' פברואר 11, 2019 6:19 pm
על ידי מלבב
קו ירוק כתב:
מלבב כתב:שמעתי סיפור יפה, היה איש תלמיד חכם שהיה מאנשי הרב שך החזקים האלה עם כל ההשקופה והמסורה וכו׳, יום אחד הוא התחיל ללבוש תכלת, שאלו אותו איך בדיוק אתה שאתה כל הזמן עסוק עם המסורה וההשקפה לובש תכלת, הרי אתה היית צריך להיות האדם האחרון שילבש תכלת, הוא ענה כל הדברים האלה טוב ויפה עד מצווה דאורייתא.

סיפור בעל נינוח משכילי. תמיד יש 'מספרים' כאלו..

למה משכילי? זה לא טענה חזקה?

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ב' פברואר 11, 2019 8:34 pm
על ידי יוצא פוניבז'
המשכילות היא לעשות את השמרנות והמסורת כביכול סותרת לדקדק ולהחמיר במצוות, בזמן שאדרבה להיפך.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 2:57 am
על ידי קו ירוק
מלבב כתב:למה משכילי? זה לא טענה חזקה?

ענה לך לפני, יוצא פוניבז'.

ולהיתממותך, אכן זו טענה חזקה..
קרח גם טען טענה חזקה שלקחו לה לאלמנה חלקים מן השדה, ואח"כ הכהן והלוי, והיא נשארה בלי כלום במצוקת החיים..

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 8:06 am
על ידי לענין
גבול ים כתב:
יתן חן כתב:
גבול ים כתב:.
1-2 3. נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.

הפרשת תרו"מ מיין שנעשה מענבים שנקחו מגוי


אהל מרדכי.PNG
אהל מרדכי.PNG (314.2 KiB) נצפה 1950 פעמים

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 8:37 am
על ידי לענין
היות ונבהלתי מאד מהשמועה ההזויה שהובאה כאן בתור עובדה בלתי ניתנת לערעור כי 'הבד"ץ בירושלים תלה מודעות בשם המעוררים על כך שצריך לעשר', אמרתי אעלה נא לפניכם את הכרוזים של הבד"ץ, ויוכיחו נא את אוולת המתעתעים [משתקף מהכרוזים כי אכן היה 'רפיון' בדבר, מחמת שהקונים סמכו על המוכרים, והמוכרים על הקונים, אך לא יותר מזה. כל שומר שבת ידע שחייבים להפריש, והמודעות מכוונות רק לאנשי המושבות שסמכו על הקונים שיפרישו בעצמם. אין כל ספק שהחזו"א העלה את רמת המודעות, כמו גם בעוד נושאים, וגם בירר הרבה פרטים וכו' וכו' וכו' אבל לומר שאנשי ירושלים לא ידעו שצריך לעשר זו בורות וטפשות ורשעות, במחילה].
אגב מהכרוז הרביעי אנו לומדים על התמנותו של רב"צ ידלר עוד קודם תרנ''ט.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 10:32 am
על ידי מלבב
יוצא פוניבז' כתב:המשכילות היא לעשות את השמרנות והמסורת כביכול סותרת לדקדק ולהחמיר במצוות, בזמן שאדרבה להיפך.

מה קשר פה מסורת ושמרנות, צריך לדון לגופו של עניין, אם יש לנו מספיק ראיות שזה התכלת או לא, ואם לולא השמרנות היו צריכים ללבוש תכלת האיך נפטר עצמינו ממצווה דאורייתא בגלל שמרנות.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 9:53 pm
על ידי גבול ים
לענין כתב:
גבול ים כתב:
יתן חן כתב:
גבול ים כתב:.
1-2 3. נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.

הפרשת תרו"מ מיין שנעשה מענבים שנקחו מגוי


אהל מרדכי.PNG

אכן לזה כוונתי, ובזכרוני שהדברים מובאים בספר אזני ירושלים של האדר"ת

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 10:20 pm
על ידי לענין
קו ירוק כתב:שמעתי היום בניחום אבלים אצל הרבנית פלמן ע"ה מעשה שיאיר את הפן ההיסטורי של חוסר הידיעה של הציבור בענין, ואת מאמציו של החזו"א.
הרבנית רוטשטיין (אמהּ של הרבנית פלמן, ובתו של רבי חזקיהו יוסף קרלנשטיין זצ"ל מקורבו של החזו"א) גרה בירושלים, וראתה מודעה מטעם הבד"צ שצריך להפריש תו"מ, מאז הפרישה חתיכת ירק מכל קניה שעשתה. לימים נזדמנה לביתו של החזו"א, ואמרה לו שראתה מודעה מטעם הבד"צ שצריך לעשר והיא חותכת חתיכה ואומרת זה למעשר ומשליכה. האם נוהגת כראוי. השיבה החזו"א שזה מועיל בדיעבד, ושאלתו אז איך מעשרים ושאיננה מכירה את הענין...
נוסח הפרשת תו''מ של החזו''א.jpg


שאלתי כמה מבני המשפחה, והם לא שמעו על כך שהבאבע אלטע ברכה היתה פעם אצל החזון איש!
(אצל מי שאני ביררתי. כמובן שהמידע הוא חלקי, אבל מספרים שם כל היום וכל הלילה את ההיסטוריה מי היה אצל החזו''א ומתי וכ' וכו', ואילו על זה לא שמעו)

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 10:41 pm
על ידי קו ירוק
לא שמענו אינו ראיה. וזה לא המקום.
בתה ובעלה הגרב"צ פלמן זצ"ל שהוא אשר דאג לפרסם את הדף, יחד עם חותנו רא"י רוטשטיין זצ"ל (שמימן לו את ההפצה אז), סיפרו זאת לכל שבט ילדיהם.

Re: תמיהה בספר חוט השני

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 11:46 pm
על ידי פרנצויז
מלבב כתב:"וכן עד דור אחרון מצינו גדולי העם שהחזירו הלכות שנשכחו ע"י פלפולן ורוח קדשם, וכדוגמת מצוות שביעית ותרו"מ שנשתכחו והחזירן מרן החזו"א בפלפולו וברוח קדשו,

יש שתי אפשרויות לפרש את המילים "מצוות שביעית ותרו"מ שנשתכחו", אפשר להבין (כמו שרצו לפרש כמה חברים כאן) שהכוונה היא ש"כל" מצוות שביעית ותרו"מ נשתכחו, אך הרבה יותר מסתבר לפרש שהכוונה ש"יש" מצוות שביעית ותרו"מ שנשתכחו והחזירן מרן החזו"א וכו'.
והכוונה בעיקר על החלק של החקלאים, שכשהתחדשה מציאות של חקלאות של שומרי מצוות, והיו הרבה שאלות חדשות שלא היו קיימות בדורות הקודמים, לא היו הרבה שרצו להורות בזה, וכל השאלות ההלכתיות של היישובים החדשים הגיעו למרן החזון איש. והדברים ידועים.
אמנם יש כאן חברים שלא יכולים להתאפק מלהשמיץ את החוגים האחרים, אך לזה אין פתרון (בינתיים).