עמוד 2 מתוך 3

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 18, 2020 2:38 pm
על ידי מלבב
שייף נפיק כתב:את מכתבו של הגרי''ש קראת? בריש קובץ תשובות חלק א'. והגרח''ק ראיתי בעיני מכתב. וכעת אינו תח''י.
הם פשוט לא אחזו שזה התכלת.

בקובץ תשובות לא כתוב כלום רק שאין לחשוש מספק רק בגלל שמדענים אומרים שזה התכלת, אבל ברור שהוא לא בירר את הדבר כלל.
רבי חיים בתקופה האחרונה חזר בו מההתנגדות ואפילו מעודד אנשים ששמים תכלת, ואמר להרב טופורוביץ שצריכים לומר שנגנז הוא לא כפשוטו.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 18, 2020 2:43 pm
על ידי מלבב
לענין כתב:מה דעתכם על הקטע הזה?
[מתוך הקובץ הנ"ל].


'במה שטוענים שאפי' אם הוא רק ספק, הרי הוא ספק דאו' ולחומרא. כבר האריכו בזה האחרונים כתשובה לד' האדמו"ר מראדזין. אמנם היום י"ל עוד סברא דלא שייך ספק דאו' דהא איכא ב' אסכולות (לפחות) הטוענות שהם מצאו את החלזון האמיתי, זה אומר אני מצאתיה וזה אומר אני מצאתיה, וא"כ לא שייך לומר שמספק נטיל תכלת, דהא לא ידעינן איזה מהם להטיל מספק. [ומה שטוענים כל העת דהדיונון של ראדזין כבר הוכח שאינו מוציא צבע אלא כחול פרוסי. הבאנו לעיל ד' הרב הרצוג שהוא הביא טענה זו, ואחרי כמה שנים כ' דהוכח לו בבירור שאינה נכונה. ע"ש'.

אין שום ת״ח רציני שהולך עם תכלת אחר מאשר מהפורפורא, ותכלת הפורפורא הולכים אלפים, וגם המתנגדים רובם מתקשים להסביר מה לא, או שבכלל לא בררו את הנושא, וכל אחד מוצא איזה סברא צדדית מתחת לאדמה למה לא, לכן לא רק ספיקא דאורייתא יש פה, רק חיוב דאורייתא יש פה.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 18, 2020 3:25 pm
על ידי שייף נפיק
מלבב כתב:
שייף נפיק כתב:את מכתבו של הגרי''ש קראת? בריש קובץ תשובות חלק א'. והגרח''ק ראיתי בעיני מכתב. וכעת אינו תח''י.
הם פשוט לא אחזו שזה התכלת.

בקובץ תשובות לא כתוב כלום רק שאין לחשוש מספק רק בגלל שמדענים אומרים שזה התכלת, אבל ברור שהוא לא בירר את הדבר כלל.
רבי חיים בתקופה האחרונה חזר בו מההתנגדות ואפילו מעודד אנשים ששמים תכלת, ואמר להרב טופורוביץ שצריכים לומר שנגנז הוא לא כפשוטו.

במו עיני ראיתי מכתב שלו מהשנתיים האחרונות או קצת יותר איך שהוא כותב נגד.
ולגבי הקובץ תשובות ניכר שלא קראת אותו כנראה. תעיין שוב ותגיד אם זה נקרא כלום

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 18, 2020 5:51 pm
על ידי מלבב
שייף נפיק כתב:
מלבב כתב:
שייף נפיק כתב:את מכתבו של הגרי''ש קראת? בריש קובץ תשובות חלק א'. והגרח''ק ראיתי בעיני מכתב. וכעת אינו תח''י.
הם פשוט לא אחזו שזה התכלת.

בקובץ תשובות לא כתוב כלום רק שאין לחשוש מספק רק בגלל שמדענים אומרים שזה התכלת, אבל ברור שהוא לא בירר את הדבר כלל.
רבי חיים בתקופה האחרונה חזר בו מההתנגדות ואפילו מעודד אנשים ששמים תכלת, ואמר להרב טופורוביץ שצריכים לומר שנגנז הוא לא כפשוטו.

במו עיני ראיתי מכתב שלו מהשנתיים האחרונות או קצת יותר איך שהוא כותב נגד.
ולגבי הקובץ תשובות ניכר שלא קראת אותו כנראה. תעיין שוב ותגיד אם זה נקרא כלום

ידוע לי שבחורף תשעט כבר חזר בו, את הקובץ תשובות קראתי כמה פעמים.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 19, 2020 8:24 am
על ידי ומלאה הארץ דעה את ה
גם אם ר' חיים לא חזר בו מוטל עליך להסביר כיצד מסתדר שמצד אחד ר' חיים אומר 'נגנז' ומצד שני אומר (מוסרט) 'מי שברור לו שזה התכלת הוא 'מחוייב מהתורה' '

למה אנשים בוחרים להתייחס רק למה שנח להם?

למה בעניין הבראקל כל אחד רץ לשאול את כל המוצים בשכונה מה דעתו וכאן יש דממה וכולם שותקים?

אולי זה קשור בעובדה שאנשים עושים מה שנכנס וזה לא כל כך קשור לטענות ענייניות
אז אני חושב שלפני שמנפנפים בגדוילים בענין התכלת כדאי לחשוב טוב טוב

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 19, 2020 10:46 am
על ידי תם מה הוא אומר
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:גם אם ר' חיים לא חזר בו מוטל עליך להסביר כיצד מסתדר שמצד אחד ר' חיים אומר 'נגנז' ומצד שני אומר (מוסרט) 'מי שברור לו שזה התכלת הוא 'מחוייב מהתורה' '


אם יש באמת הסרטה כזו אשמח אם תעלה לכאן.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 19, 2020 11:46 am
על ידי אוהב ציון
ישא ברכה כתב: [היו שהרחיקו לכת ואף נאלצו לומר שגם האמוראים לא הכירו את החילזון ואופיו על בוריו, אבל נניח לזה כעת..]

בס"ד
אולי תספר לנו מי כתב דבר כזה? כבר הערתי שכל מה שטענת כאן שכביכול תומכי התכלת 'מודים' שלא מסתדר תכלת זו עם דברי חז"ל - אינו אמת. אבל לגבי שורה זו, אם לא תפנה למקור הדברים הם ממש בבחינת הוצאת ש"ר.
יוצא פוניבז' כתב:והנה עוד דמגוגיה, "להבדיל בין קודש לחול"
מהתוספת התורנית של המודיע מע"ש האחרון
ראדזין 1.JPG

ראדזין 2.JPG



יש לשים לב, כי בתשובת האדמו"ר מבואר "את הכל ידעתי וראיתי כמו שהבאתי שהרבה מינים יש בו, אכן אין הסימנים שהבאתי רק במין אחד", והכוונה כמובן למה שמבואר בדבריו שיש מאותו בריה שהוא מצא, דיונון הרוקחים, כמה זנים, והוא החליט על אחד מהם שהוא החלזון. אך כלל וכלל לא מדובר כאן על מינים אחרים וכפי שמנסה העיתונאי להכניס לתוך פיו.
אך חזקה על מתנגדי התכלת, שבפרסומים הבאים כבר יביאו פרשנות זאת כעובדה מוחלטת...

האם מישהו יודע היכן פורסמה התכתבות זו במלואה?


תמוה! עיתון מכובד יעלה על דפיו שטויות שכאלו?
ראוי לכבוד המרצה הנפלא בעל הידע העצום הרה"ג ישראל גולדווסר שליט"א הנמנה על עדת חסידי גור, שהראה את צביעת תכלת, וכמובן שכת"ח ידען וחוקר ירא ושלם, תומך באק"ק באופן מוחלט.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 19, 2020 1:11 pm
על ידי בן מיכאל
אוהב ציון כתב:
ישא ברכה כתב: [היו שהרחיקו לכת ואף נאלצו לומר שגם האמוראים לא הכירו את החילזון ואופיו על בוריו, אבל נניח לזה כעת..]

בס"ד
אולי תספר לנו מי כתב דבר כזה? כבר הערתי שכל מה שטענת כאן שכביכול תומכי התכלת 'מודים' שלא מסתדר תכלת זו עם דברי חז"ל - אינו אמת. אבל לגבי שורה זו, אם לא תפנה למקור הדברים הם ממש בבחינת הוצאת ש"ר.
יוצא פוניבז' כתב:והנה עוד דמגוגיה, "להבדיל בין קודש לחול"
מהתוספת התורנית של המודיע מע"ש האחרון
ראדזין 1.JPG

ראדזין 2.JPG



יש לשים לב, כי בתשובת האדמו"ר מבואר "את הכל ידעתי וראיתי כמו שהבאתי שהרבה מינים יש בו, אכן אין הסימנים שהבאתי רק במין אחד", והכוונה כמובן למה שמבואר בדבריו שיש מאותו בריה שהוא מצא, דיונון הרוקחים, כמה זנים, והוא החליט על אחד מהם שהוא החלזון. אך כלל וכלל לא מדובר כאן על מינים אחרים וכפי שמנסה העיתונאי להכניס לתוך פיו.
אך חזקה על מתנגדי התכלת, שבפרסומים הבאים כבר יביאו פרשנות זאת כעובדה מוחלטת...

האם מישהו יודע היכן פורסמה התכתבות זו במלואה?


תמוה! עיתון מכובד יעלה על דפיו שטויות שכאלו?
ראוי לכבוד המרצה הנפלא בעל הידע העצום הרה"ג ישראל גולדווסר שליט"א הנמנה על עדת חסידי גור, שהראה את צביעת תכלת, וכמובן שכת"ח ידען וחוקר ירא ושלם, תומך באק"ק באופן מוחלט.

המודיע נזהר מאד שלא להרגיז את חסידי ראדז'ין/ברסלב ההולכים עם הדיונון, וכל כתבה על התכלת נשקלת במאזנים שהם יהיו מרוצים.
- קרע איתם, יכול לגרום להמודיע נזק כלכלי ותדמיתי בעולם החסידי.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 19, 2020 3:12 pm
על ידי חרסון
בן מיכאל כתב:המודיע נזהר מאד שלא להרגיז את חסידי ראדז'ין/ברסלב ההולכים עם הדיונון, וכל כתבה על התכלת נשקלת במאזנים שהם יהיו מרוצים.
- קרע איתם, יכול לגרום להמודיע נזק כלכלי ותדמיתי בעולם החסידי.


יש יותר ממניין חסידי ראדזין בעולם?

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ש' יוני 20, 2020 10:15 pm
על ידי בן מיכאל
חרסון כתב:
בן מיכאל כתב:המודיע נזהר מאד שלא להרגיז את חסידי ראדז'ין/ברסלב ההולכים עם הדיונון, וכל כתבה על התכלת נשקלת במאזנים שהם יהיו מרוצים.
- קרע איתם, יכול לגרום להמודיע נזק כלכלי ותדמיתי בעולם החסידי.


יש יותר ממניין חסידי ראדזין בעולם?

חסידים במובן שהם מעריצים את האדמו"ר מראדז'ין והולכים עם התכלת שלו יש הרבה.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: א' יוני 21, 2020 11:17 am
על ידי יוצא פוניבז'
וכדאי להזכיר דברי מהר"ח או"ז
דרשות מהרח אור זרוע פרשת קרח.JPG
דרשות מהרח אור זרוע פרשת קרח.JPG (69.54 KiB) נצפה 6641 פעמים

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: א' יולי 12, 2020 1:49 am
על ידי יוצא פוניבז'
יוצא פוניבז' כתב:פירצת מסיכות התכלת


הנה זה בא...
בעיתון יתד נאמן כבר ממליצים על מסכות התכלת בדווקא - משום דומה לים ולרקיע ולכסא הכבוד...
מוסף שב''ק חוקת.JPG
מוסף שב''ק חוקת.JPG (62.32 KiB) נצפה 6592 פעמים

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ג' יוני 01, 2021 11:30 pm
על ידי יחיא
בניסן האחרון הופץ עלון זה ובו מאמר עם הסתכלות מכיוון שונה על נושא ה"דמגוגיה" שמצדדי התכלת כה אוהבים להטיל במתנגדיהם.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ד' יוני 02, 2021 2:10 am
על ידי יוצא פוניבז'
יחיא כתב:בניסן האחרון הופץ עלון זה ובו מאמר עם הסתכלות מכיוון שונה על נושא ה"דמגוגיה" שמצדדי התכלת כה אוהבים להטיל במתנגדיהם.


אחרי כזה מאמר רווי דמגוגיה, מה יש להוסיף...

ואגב, מילא השטויות שהם כתבו, שיערב להם. זו תופעה מצויה לעטוף את כאבי הבטן האישיים באיצטלא של 'השקפה תורנית', (בחוגים פשרניים מסויימים נהוג לתת להגיגיהם גיבוי גם מאיזה שהיא 'תובנה' בפרשת השבוע, כאן ויתרו גם על זה). והפתיים שיקנו את זה הוא על אחריותם האישית בלבד.

אבל לשם מה השקרים, ומדוע צריכים לשים בפי המחזיקים בידי שומרי המצוה כהלכתה בדקדוקיה, טיעונים שלא נאמרו על ידם מעולם?
האם יש מישהו שטען שצריך כביכול 'לכפוף' את התורה למחקרים? או שיש לנו גם הלכות איך מבררים מציאות?
האם יש מישהו שטען ('תוך הזעה והתפתלות'...)כי דברי המדרש אודות גניזת התכלת אינם נראים או אינם נכונים ח"ו?

לדמגוגים הפתרונים.


Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ד' יוני 02, 2021 4:14 am
על ידי בתבונה
יוצא פוניבז' כתב:
אבל לשם מה השקרים, ומדוע צריכים לשים בפי המחזיקים בידי שומרי המצוה כהלכתה בדקדוקיה, טיעונים שלא נאמרו על ידם מעולם?
האם יש מישהו שטען שצריך כביכול 'לכפוף' את התורה למחקרים? או שיש לנו גם הלכות איך מבררים מציאות?
האם יש מישהו שטען ('תוך הזעה והתפתלות'...)כי דברי המדרש אודות גניזת התכלת אינם נראים או אינם נכונים ח"ו?

לדמגוגים הפתרונים.

לטענתו להסתמך על השכל הישר שמוכיח את התכלת זה חטא.
דהיינו לדידו אכן מוכח שזה התכלת, אלא שלדידו לפי התורה צריך לחשוב שזה לא התכלת. דהיינו לחיות בתוך משחק.
אז אם התורה היא עולם של משחק והצגה של שקר, מה הבעיה שלו גם לשחק ולשים טיעוני שקר בפי אלו שאצלם התורה היא אמת ולא משחק?

שבתך בתוך מרמה במרמה מאנו דעת אותי נאום ה'
(יעוי שם במלבי"ם)

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ד' יוני 02, 2021 2:33 pm
על ידי יחיא
זה מן הסתם נושא יותר רחב מזיהוי התכלת.
ומה עם שור הסֶבּוּ (המכונה בבני ברק "ז'אבו")?

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 12:06 pm
על ידי מלבב
יחיא כתב:בניסן האחרון הופץ עלון זה ובו מאמר עם הסתכלות מכיוון שונה על נושא ה"דמגוגיה" שמצדדי התכלת כה אוהבים להטיל במתנגדיהם.

חכמת סופרים תסרח והאמת תהא נעדרת

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 12:46 pm
על ידי מלבב
ישא ברכה כתב:
אוהב ציון כתב:בס"ד

ישא ברכה כתב:רפרפתי מלמעלה,
והאמת שהמחבר הזה כמו מחברים רבים ממתנגדי התכלת, נוגעים בנקודה שלדעתי היא אחת הסיבות שאנשים נמנעים מלקבל את חידוש התכלת.

וזאת, כי מחד הסברא ההגיונית יחד עם העדות ההיסטורית והארכיאולגית אכן מאמתים כמעט במאה אחוז שאק"ק הוא התכלת שהניחו אבותינו.
אבל כל סימני הגמרא לא מתאמים לאק"ק. הפיתרון הפשוט לזה הוא להניח שהגמרא איננה מתכוונת לתת סימני זיהוי אלא מאפיינים כלליים מדוע התכלת הינו דבר יקר וקשה לצידה וכו (מה שמאד מסתבר בפני עצמו, ומדברי הגמרא שם). אבל הרמב"ם הרי וודאי לא הבין כך את הגמרא, וכן עוד ראשונים. [היו שהרחיקו לכת ואף נאלצו לומר שגם האמוראים לא הכירו את החילזון ואופיו על בוריו, אבל נניח לזה כעת..]

כלומר בסופו של דבר זיהוי התכלת, מוביל לנקודה פחות נעימה עבור הלומד התורני, ובה צריך להניח שרבותינו הראשונים טעו, מחמת שלא הכירו את המציאות על בוריה.
אני באופן אישי סבור שאין בעיה לומר כך, ואכן מסתבר מאד לומר כך. אבל אני יכול להבין שהרבה מאד תלמידי חכמים לא יקבלו הנחה כזו בשום פנים ואופן.

לא נכון! חד ופשוט.
לא נכון שסימני חז"ל והראשונים לא מתאימים לאק"ק! מתאימים ומתאימים. וכבר נכתב על כך רבות. ואינו מן הראוי שכל פעם צריכים שוב לענות על אותן הטענות הלעוסות שכביבול 'כולם מודים' בהם.
אותם יקרים שחקרו היטב את התכלת והגיעו למסקנה שהוא זה, כבר כבתו ושנו ושילשו תגובות על כל מפקפק. ואינו מן הראוי לבקש מהם לעשות זאת שוב בשביל כל קשקשן שרוצה לעוות כמו שכתב הרב קו ירוק.
רצונך לדעת? אנא פנה לחיבורים שהתחברו עד היום ושם תמצא מענה על כל שאילותיך.


קראתי הרבה חומר על התכלת בעד ונגד. בסך הכל אני משוכנע שמסתבר מאד שזו אכן התכלת שלבשו אבותינו.
אבל חד משמעי זה לא מסתדר עם כל הסימנים שכתובים בגמרא, והראשונים חשבו שאלו סימני זיהוי.
הפיתרון של מצדדי חידוש התכלת על כך הוא שהסימנים אינם סימני זיהוי, וזה בהחלט מקובל עלי, ואני חושב שזה נכון, אבל אין תשובה יותר טובה לדבר, וזה בהחלט לא כל כך נעים שהרבה ראשונים טעו בדבר, למרות שאפשר להבין מדוע קרתה הטעות, והאמת אהובה מכל.

בכל אופן, הגישה הזו יש הרבה שקשה להם מאד לקבל אותה, ולכן הם יתקשו לקבל את ענין התכלת.
זה הכל

תביא שתי דוגמאות שלא מסתדר עם הגמרא או הראשונים

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 2:04 pm
על ידי אחרון התלמידים
יוצא פוניבז' כתב:
יחיא כתב:בניסן האחרון הופץ עלון זה ובו מאמר עם הסתכלות מכיוון שונה על נושא ה"דמגוגיה" שמצדדי התכלת כה אוהבים להטיל במתנגדיהם.


אחרי כזה מאמר רווי דמגוגיה, מה יש להוסיף...

ואגב, מילא השטויות שהם כתבו, שיערב להם. זו תופעה מצויה לעטוף את כאבי הבטן האישיים באיצטלא של 'השקפה תורנית', (בחוגים פשרניים מסויימים נהוג לתת להגיגיהם גיבוי גם מאיזה שהיא 'תובנה' בפרשת השבוע, כאן ויתרו גם על זה). והפתיים שיקנו את זה הוא על אחריותם האישית בלבד.

אבל לשם מה השקרים, ומדוע צריכים לשים בפי המחזיקים בידי שומרי המצוה כהלכתה בדקדוקיה, טיעונים שלא נאמרו על ידם מעולם?
האם יש מישהו שטען שצריך כביכול 'לכפוף' את התורה למחקרים? או שיש לנו גם הלכות איך מבררים מציאות?
האם יש מישהו שטען ('תוך הזעה והתפתלות'...)כי דברי המדרש אודות גניזת התכלת אינם נראים או אינם נכונים ח"ו?

לדמגוגים הפתרונים.

בס"ד
שוב אני מתפלא עליך שנותנים לעמי הארץ חסרי הדעת יחס.

viewtopic.php?f=55&t=46142&p=571981&hilit=%D7%A2%D7%9D+%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5+%D7%91%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%9F+%D7%97%D7%96+%D7%9C#p571981

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 2:08 pm
על ידי מגופת חבית
א. רמב"ם הלכות ציצית פרק ב
ודמו שחור כדיו ובים המלח הוא מצוי, ונותנין את הדם ליורה ונותנין עמו סממנין כמו הקמוניא וכיוצא בהן כדרך שהצבעין עושין ומרתיחין אותו ונותנין בו הצמר עד שיעשה כעין רקיע וזו היא התכלת של ציצית.
ב. תלמוד בבלי מסכת שבת דף עה עמוד א
שאני הכא דכמה דאית ביה נשמה טפי ניחא ליה כי היכי דליציל ציבעיה:

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 2:27 pm
על ידי אחרון התלמידים
מגופת חבית כתב:א. רמב"ם הלכות ציצית פרק ב
ודמו שחור כדיו ובים המלח הוא מצוי, ונותנין את הדם ליורה ונותנין עמו סממנין כמו הקמוניא וכיוצא בהן כדרך שהצבעין עושין ומרתיחין אותו ונותנין בו הצמר עד שיעשה כעין רקיע וזו היא התכלת של ציצית.
ב. תלמוד בבלי מסכת שבת דף עה עמוד א
שאני הכא דכמה דאית ביה נשמה טפי ניחא ליה כי היכי דליציל ציבעיה:

בס"ד
אם אלו שאלותיך רק הוכחת שלא למדת כלל את הנושא.
ואין טעם לחזור על כל הנאמר ונכתב והוברר פעם אחר פעם.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 3:40 pm
על ידי מגופת חבית
:)

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 4:22 pm
על ידי מלבב
מגופת חבית כתב:א. רמב"ם הלכות ציצית פרק ב
ודמו שחור כדיו ובים המלח הוא מצוי, ונותנין את הדם ליורה ונותנין עמו סממנין כמו הקמוניא וכיוצא בהן כדרך שהצבעין עושין ומרתיחין אותו ונותנין בו הצמר עד שיעשה כעין רקיע וזו היא התכלת של ציצית.
ב. תלמוד בבלי מסכת שבת דף עה עמוד א
שאני הכא דכמה דאית ביה נשמה טפי ניחא ליה כי היכי דליציל ציבעיה:

א.הנה זה ברור שהרמב״ם קורה לכחול שחור, א״כ יתכן שכוונת הרמב״ם שהוא כחול כהה כדיו היינו שהוא מאוד כהה, ובירושלמי סוטה פרק ב איתא שחול מעורב במים הוא שחור כדיו, ובוודאי חול אינו שחור כדיו רק חום כהה, בע״כ הכוונה לכהה כדיו, ועוד שהדיו שלנו שונה מהדיו של פעם ויתכן שכוונת הרמבם לדיו לח שלמעלה הוא יותר בהיר שחלק היותר שחור יורד למטה כמבואר בנדה דף כ, ויתכן שדיו במצב כזה היה צבעו סגול כהה כמו דם המיורקס, והיום עושים אותו בדרך שלא יתחלק השחור מהבהיר והסגול לכן זה תמיד נראה שחור לגמרי, וגם היום יש סוגי דיו שכשמדללים אותו נוטה לסגול, ובעבר עד לא מזמן היה שכיח סוגים של דיו שהשתמשו לסתם שהיה נוטה קצת לסגול כשהיה לח, רק אחר שיבש נעשה שחור לגמרי.

ועוד שרש"י כתב שדם החילזון הוא ירוק, וידוע שירוק כולל גם כחול, והחוות יאיר כותב שדמו סגול, ולא מסתבר שבא לחלוק על כל הראשונים, אבל לפי הנ״ל הכל מסתדר כמין חומר, שהוא גם שחור כדיו, גם כחול כהה עם נטייה לסגול.

ב. פליניוס כתב שאם היה מת קודם היה יוצא הצבע או נבלע בבשר ונתקלקל.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 4:31 pm
על ידי מלבב
אב בבינה כתב:
קו ירוק כתב:זו הטענה או הבעיה היחידה בענין. והיא צודקת. אף שיש יחידים אפילו ת"ח שחושבים שנימוקים אלו לא פוטרים.
אגב זהו תוכן מכתבו של הרב שפרן לפני כמה שנים.

ונכב"ב
viewtopic.php?f=51&t=27699
viewtopic.php?f=51&t=41249

למה צודקת

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 5:17 pm
על ידי מגופת חבית
מלבב כתב:
מגופת חבית כתב:א. רמב"ם הלכות ציצית פרק ב
ודמו שחור כדיו ובים המלח הוא מצוי, ונותנין את הדם ליורה ונותנין עמו סממנין כמו הקמוניא וכיוצא בהן כדרך שהצבעין עושין ומרתיחין אותו ונותנין בו הצמר עד שיעשה כעין רקיע וזו היא התכלת של ציצית.
ב. תלמוד בבלי מסכת שבת דף עה עמוד א
שאני הכא דכמה דאית ביה נשמה טפי ניחא ליה כי היכי דליציל ציבעיה:

א.הנה זה ברור שהרמב״ם קורה לכחול שחור, א״כ יתכן שכוונת הרמב״ם שהוא כחול כהה כדיו היינו שהוא מאוד כהה, ובירושלמי סוטה פרק ב איתא שחול מעורב במים הוא שחור כדיו, ובוודאי חול אינו שחור כדיו רק חום כהה, בע״כ הכוונה לכהה כדיו, ועוד שהדיו שלנו שונה מהדיו של פעם ויתכן שכוונת הרמבם לדיו לח שלמעלה הוא יותר בהיר שחלק היותר שחור יורד למטה כמבואר בנדה דף כ, ויתכן שדיו במצב כזה היה צבעו סגול כהה כמו דם המיורקס, והיום עושים אותו בדרך שלא יתחלק השחור מהבהיר והסגול לכן זה תמיד נראה שחור לגמרי, וגם היום יש סוגי דיו שכשמדללים אותו נוטה לסגול, ובעבר עד לא מזמן היה שכיח סוגים של דיו שהשתמשו לסתם שהיה נוטה קצת לסגול כשהיה לח, רק אחר שיבש נעשה שחור לגמרי.

ועוד שרש"י כתב שדם החילזון הוא ירוק, וידוע שירוק כולל גם כחול, והחוות יאיר כותב שדמו סגול, ולא מסתבר שבא לחלוק על כל הראשונים, אבל לפי הנ״ל הכל מסתדר כמין חומר, שהוא גם שחור כדיו, גם כחול כהה עם נטייה לסגול.

ב. פליניוס כתב שאם היה מת קודם היה יוצא הצבע או נבלע בבשר ונתקלקל.

כמו שכ' א' מן התלמידים הרבה כבר נכתב על כל הראיות, ולא הערתי רק על הלשון ''תביא שתי דוגמאות שלא מסתדר עם הגמרא או הראשונים'' כאילו אין זה הנידון
מש''כ בשם פליניוס כמדומה שכ' רק הצד הראשון שכתבת, ולא לזה כיון הגמ'

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 8:15 pm
על ידי מלבב
מגופת חבית כתב:כמו שכ' א' מן התלמידים הרבה כבר נכתב על כל הראיות, ולא הערתי רק על הלשון ''תביא שתי דוגמאות שלא מסתדר עם הגמרא או הראשונים'' כאילו אין זה הנידון
מש''כ בשם פליניוס כמדומה שכ' רק הצד הראשון שכתבת, ולא לזה כיון הגמ'

התייחסתי למה שמישהו כתב שזה באמת לא מסתדר עם הגמרא, שיביא שתי דוגמאות שלא מסתדר, לא סתם קושיא יש לו תירץ לו דחוק

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יוני 03, 2021 11:31 pm
על ידי קומי רוני
מלבב כתב:תביא שתי דוגמאות שלא מסתדר עם הגמרא או הראשונים


דומה לים לא מסתדר בקלות
ברייתו דומה לדג ג"כ
עולה א' לע' שנה ג"כ
בקיצור לא מסתדר באף א' מהסימנים.
סימן היינו דבר המזהה בבירור ובישרות
לא בתירוצים ויש ליישב וכדו'

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 04, 2021 12:49 am
על ידי מלבב
אני דיברתי על משהו שלא מסתדר לא שלא מסתדר בקלות,
כל זה ההשקפה ראשונה
אבל בהשקפה שניה הכל מסתדר בקלות
החומר הירוק הדבוק לגופו אינו יורד אפילו בקירצוף רק כמה שעות אחר המוות, אם הדוב הלבן היה נראה לבן מפני חומר לבן שדבוק לגופו ואחר המוות היה יורד והיה נתגלה שחרו, היו קוראים לו הדוב השחור?

רש"י פירוש תבנית דיוקנו דומה לדג, יש הבדל בין צורה לתבנית, תבנית הוא צורת החיתוך, וצורה החיצונה של החילזון מחותך הדג, כעין מה שכתב במדרש שאחרוג דומה ללב והדס לעין וערבה לפה ולולב לשדרה.

ידוע הפירוש של החיד"א ע"פ הרדב"ז, ובלי זה אין יכול להיות כפשוטו שיש חילזון שטבעו פעם בשבעים שנה לטייל ליבשה, בזמן ש69 שנה נמצא רק בים, בע"כ או שמדובר בנס כמו שפירש החיד"א או שמדובר ברוחות עזות בזמן שיש ריבוי חלזונות שפולטון ליבשה, וכדבר הזה נתפרסם בפלורידה לפני כמה שנים שכל החוף היה מלא חלזונות אחר רוחות חזקות שהיה שם, ואין כאן שום דוחק כלל וכלל.

כל זה אינם סימנים אבל גם סתירה אין פה, כמו שאתרוג שדומה ללב אינו סימן ואינו סתירה.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 04, 2021 1:19 am
על ידי קומי רוני
אתרוג דומה ללב בצורת חיתוכו. אבל חלזון אינו דומה לדג, אלא שדוחקים שהצל שלו - silhouette - דומה לדג ובזה הרחיקו עוד לכת מליחשב כמו סימן.
בכזה יש ליישב בדוחק'ים רק מי שנוטה לחדשנות ולשינויים ולהאמין בעיקר בחוקרי הארכיאולוגיה משוכנע ב"אמיתות" התכלת האק"ק, ואין שום צל של שאלה למה המדקדקים אינם לובשים אותו אפילו בתור לצאת מידי ספיקא, דאין שום סיבה לחשוב שעל זה דברו חז"ל כשאין הסימנים שניתנו לצורך זיהוי נראים מיד בישרות ובפשטות.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 04, 2021 2:49 am
על ידי מלבב
קומי רוני כתב:אתרוג דומה ללב בצורת חיתוכו. אבל חלזון אינו דומה לדג, אלא שדוחקים שהצל שלו - silhouette - דומה לדג ובזה הרחיקו עוד לכת מליחשב כמו סימן.
בכזה יש ליישב בדוחק'ים רק מי שנוטה לחדשנות ולשינויים ולהאמין בעיקר בחוקרי הארכיאולוגיה משוכנע ב"אמיתות" התכלת האק"ק, ואין שום צל של שאלה למה המדקדקים אינם לובשים אותו אפילו בתור לצאת מידי ספיקא, דאין שום סיבה לחשוב שעל זה דברו חס"ל כשאין הסימנים שניתנו לצורך זיהוי נראים מיד בישרות ובפשטות.

מניח הנחה ומקשה, מי גילה לך רז זה שהסימנים נכתבו לצורך זיהוי? ובדמו צובעים תכלת ולפיכך דמיו יקרים גם נכתב לצורך זיהוי?
לולב דומה יותר לשדרה מאשר החילזון לדג?
ואיך תסביר את התוספתא התכלת אינה כשרה אלא מן החילזון, ולפי כמה מפרשים בירושלמי כל מה שצריך שזה יהיה מן החי, זה שאלה גדולה על המדקדקים שמתעלמים מן הירושלמי והתוספתא בקושיות סרק, ועוברים על עשה או ספק עשה בכל רגע ורגע בכל יום ויום, בטענות סרק ושטויות, שומו שמים!!

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 04, 2021 3:24 am
על ידי לבי במערב
מלבב כתב:ועוברים על עשה או ספק עשה
[אם זו אינה דמגוגיא - לא אדע מה יכלל בזה].
מבטלים עשה בשוא"ת, לכל היותר.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 04, 2021 8:50 am
על ידי קומי רוני
מלבב כתב:
קומי רוני כתב:אתרוג דומה ללב בצורת חיתוכו. אבל חלזון אינו דומה לדג, אלא שדוחקים שהצל שלו - silhouette - דומה לדג ובזה הרחיקו עוד לכת מליחשב כמו סימן.
בכזה יש ליישב בדוחק'ים רק מי שנוטה לחדשנות ולשינויים ולהאמין בעיקר בחוקרי הארכיאולוגיה משוכנע ב"אמיתות" התכלת האק"ק, ואין שום צל של שאלה למה המדקדקים אינם לובשים אותו אפילו בתור לצאת מידי ספיקא, דאין שום סיבה לחשוב שעל זה דברו חס"ל כשאין הסימנים שניתנו לצורך זיהוי נראים מיד בישרות ובפשטות.

מניח הנחה ומקשה, מי גילה לך רז זה שהסימנים נכתבו לצורך זיהוי? ובדמו צובעים תכלת ולפיכך דמיו יקרים גם נכתב לצורך זיהוי?
לולב דומה יותר לשדרה מאשר החילזון לדג?
ואיך תסביר את התוספתא התכלת אינה כשרה אלא מן החילזון, ולפי כמה מפרשים בירושלמי כל מה שצריך שזה יהיה מן החי, זה שאלה גדולה על המדקדקים שמתעלמים מן הירושלמי והתוספתא בקושיות סרק, ועוברים על עשה או ספק עשה בכל רגע ורגע בכל יום ויום, בטענות סרק ושטויות, שומו שמים!!

לולב בהחלט דומה לשדרה בעצם צורתו הרבה יותר, א"א להכחיש את זה.
הירושלמי גם אילו ננקוט כאלו המפרשים, הרי מאימתי חוששין לירושלמי כאשר ברמב"ם מבואר שהוא ממין מסויים, הירושלמי הזה אינו להלכה, או שתפרש אחרת בירושלמי.
ומהתוספתא כבר הלכו בו הנמושות עיין באשכולות.
סוף דבר האק"ק לא מתאמת מספיק למה שבא בדברי חז"ל והכל הכל הכל הוא אך ורק ארכיאולוגיה ומה שמבוסס על ספרים חיצוניים.
ותול"מ.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 04, 2021 3:03 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
לבי במערב כתב:
מלבב כתב:ועוברים על עשה או ספק עשה
[אם זו אינה דמגוגיא - לא אדע מה יכלל בזה].
מבטלים עשה בשוא"ת, לכל היותר.

עי' בלשון תוס' ב"מ ס"א: ד"ה התולה (השני)
Screenshot_2021-06-04-14-59-17-1.png
עובר
Screenshot_2021-06-04-14-59-17-1.png (222.18 KiB) נצפה 5891 פעמים

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 04, 2021 3:42 pm
על ידי מלבב
יוֹסֵפֶר כתב:
לבי במערב כתב:
מלבב כתב:ועוברים על עשה או ספק עשה
[אם זו אינה דמגוגיא - לא אדע מה יכלל בזה].
מבטלים עשה בשוא"ת, לכל היותר.

עי' בלשון תוס' ב"מ ס"א: ד"ה התולה (השני)
Screenshot_2021-06-04-14-59-17-1.png

אתה לא מבין, כל זה היה בזמן שהיה מסורת על התכלת, אבל היום שאין מסורת, אין התכלת כי אם מצווה קיומית בעלמא, ובפרט שעלול לבא על ידי זה לעלות להר הבית, וגם יש צער בעל החיים בדרך הפקתו.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: א' יוני 06, 2021 12:39 am
על ידי יוצא פוניבז'
יוצא פוניבז' כתב:והנה עוד דמגוגיה, "להבדיל בין קודש לחול"
מהתוספת התורנית של המודיע מע"ש האחרון
ראדזין 1.JPG
ראדזין 1.JPG (48.27 KiB) נצפה 5817 פעמים
ראדזין 2.JPG
ראדזין 2.JPG (47.05 KiB) נצפה 5817 פעמים



יש לשים לב, כי בתשובת האדמו"ר מבואר "את הכל ידעתי וראיתי כמו שהבאתי שהרבה מינים יש בו, אכן אין הסימנים שהבאתי רק במין אחד", והכוונה כמובן למה שמבואר בדבריו שיש מאותו בריה שהוא מצא, דיונון הרוקחים, כמה זנים, והוא החליט על אחד מהם שהוא החלזון. אך כלל וכלל לא מדובר כאן על מינים אחרים וכפי שמנסה העיתונאי להכניס לתוך פיו.
אך חזקה על מתנגדי התכלת, שבפרסומים הבאים כבר יביאו פרשנות זאת כעובדה מוחלטת...


יוצא פוניבז' כתב:והנה ככל אשר שיערתי

ראשית במכתב הגרע"י שלזינגר כותב בדברים ברורים, "ובקשתי ממנו כי לא נסמך על הפלפולים בענין אשר איכא לברורי מן דורשי קדמוניות על מהות התכלת".
כמובן דברים אלו שלא משרתים את האינטרס של מחזיקי תכלת ראדזין כהיום הושמטו ע"י העיתונאי הנ"ל.
ברית עולם אחרון.JPG
ברית עולם אחרון.JPG (57.01 KiB) נצפה 5817 פעמים

גם לא נראה שמה ששלח אליו היה עם מסקנא שונה, שהרי נראה שהוא התכוון להציגם בספרו, ואכן כמדו' היה דעה כזו אצל איזה חוקרים בשעתו שהחלזון הוא הדיונון. ועכ"פ ודאי שלא נרמז כאן שדברים אלו הובילו למסקנא אחרת והובאו לפני האדמו"ר כהערה לשיטתו.

ועל מה דיבר האדמו"ר שיש זיהויים שלא מתאימים לדברי חז"ל?
מלבד המפורש בתשובת האדמו"ר "שהרבה מינים יש בו", הדברים ברורים יותר בדברי הגרע"י לפני שהביא את תשובת האדמו"ר:
"וכאשר העיד הגאון הנ"ל במכתבו אלי שאביא לקמן כי יש במין התכלת ט"ז מינים פסולים, ורק אחד כשר". (שו"ת רע"י יו"ד עמ' שנג)
הרי ברור כי מדובר על זניו השונים של הדיונון, ולא על חלזונות אחרים שכלל לא עלו לדיון אז.
שות רעי שלזינגר 1.JPG
שות רעי שלזינגר 1.JPG (40.33 KiB) נצפה 5817 פעמים


והשווה לדברי האדמו"ר בסוף ספרו שפוני טמוני חול
שפוני טמוני חול בסופו.JPG
שפוני טמוני חול בסופו.JPG (38.5 KiB) נצפה 5817 פעמים
שפוני 2.JPG
שפוני 2.JPG (36.62 KiB) נצפה 5817 פעמים



והנה גם זה הגיע...
מתוך חוברת שיצאה עתה ע"י חסידי ראדזין בנסיון להצדיק את שיטתם הדחויה בענין
יש לשים לב לסגנון הדברים שניכר שהועתקו בחלקם מילה במילה מהכתבה העיתונאית הנ"ל

הכנף פתיל תכלת עמ' 41.png
הכנף פתיל תכלת עמ' 41.png (145.43 KiB) נצפה 5817 פעמים
הכנף פתיל תכלת עמ' 42.png
הכנף פתיל תכלת עמ' 42.png (145.76 KiB) נצפה 5817 פעמים

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: א' יוני 06, 2021 12:58 am
על ידי בתבונה
יוֹסֵפֶר כתב:
לבי במערב כתב:
מלבב כתב:ועוברים על עשה או ספק עשה
[אם זו אינה דמגוגיא - לא אדע מה יכלל בזה].
מבטלים עשה בשוא"ת, לכל היותר.

עי' בלשון תוס' ב"מ ס"א: ד"ה התולה (השני)
Screenshot_2021-06-04-14-59-17-1.png

לץ הוא לא ענייני ולכן
בִּקֶּשׁ לֵץ חָכְמָה וָאָיִן וְדַעַת לְנָבוֹן נָקָל

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ו' יוני 11, 2021 2:21 am
על ידי מלבב
קומי רוני כתב:
מלבב כתב:
קומי רוני כתב:אתרוג דומה ללב בצורת חיתוכו. אבל חלזון אינו דומה לדג, אלא שדוחקים שהצל שלו - silhouette - דומה לדג ובזה הרחיקו עוד לכת מליחשב כמו סימן.
בכזה יש ליישב בדוחק'ים רק מי שנוטה לחדשנות ולשינויים ולהאמין בעיקר בחוקרי הארכיאולוגיה משוכנע ב"אמיתות" התכלת האק"ק, ואין שום צל של שאלה למה המדקדקים אינם לובשים אותו אפילו בתור לצאת מידי ספיקא, דאין שום סיבה לחשוב שעל זה דברו חס"ל כשאין הסימנים שניתנו לצורך זיהוי נראים מיד בישרות ובפשטות.

מניח הנחה ומקשה, מי גילה לך רז זה שהסימנים נכתבו לצורך זיהוי? ובדמו צובעים תכלת ולפיכך דמיו יקרים גם נכתב לצורך זיהוי?
לולב דומה יותר לשדרה מאשר החילזון לדג?
ואיך תסביר את התוספתא התכלת אינה כשרה אלא מן החילזון, ולפי כמה מפרשים בירושלמי כל מה שצריך שזה יהיה מן החי, זה שאלה גדולה על המדקדקים שמתעלמים מן הירושלמי והתוספתא בקושיות סרק, ועוברים על עשה או ספק עשה בכל רגע ורגע בכל יום ויום, בטענות סרק ושטויות, שומו שמים!!

לולב בהחלט דומה לשדרה בעצם צורתו הרבה יותר, א"א להכחיש את זה.
הירושלמי גם אילו ננקוט כאלו המפרשים, הרי מאימתי חוששין לירושלמי כאשר ברמב"ם מבואר שהוא ממין מסויים, הירושלמי הזה אינו להלכה, או שתפרש אחרת בירושלמי.
ומהתוספתא כבר הלכו בו הנמושות עיין באשכולות.
סוף דבר האק"ק לא מתאמת מספיק למה שבא בדברי חז"ל והכל הכל הכל הוא אך ורק ארכיאולוגיה ומה שמבוסס על ספרים חיצוניים.
ותול"מ.

ברמב"ם מבואר שזה צריך להיות מצבע העומד ביופיו, ומה שכתב שצריך חילזון יתכן שבמציאות זה היחיד שהכירו שעומד ביופיו ודיבר הכתוב בהווה, ואין זה בהכרח סתירה לירושלמי, שגם הירושלמי טעמא דקרא שכל צבעי התכלת מן החי הן מחילזון התכלת הן מחילזון הפורפורא עומדים ביופיום.

וממ"נ אם היה נפוץ באותו זמן להשתמש במיורקס, איך לא מצינו שיזהירו שזה לא כשר, ואם לא היה נפוץ, אין הכרח שזה פסול, כי מה שדברו חז"ל והרמב"ם רק מתכלת הזה, כי זה היה היחיד שכשר שהכירו.

ועוד גם המפרשים האלו לא באו לחלוק עם הרמב"ם, רק לפי שיטתם יש לנו ראיה שאין עוד בעל חי שיש בו תכלת.

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יולי 01, 2021 5:45 pm
על ידי ומלאה הארץ דעה את ה
עדות ת"ח שהגיע אליי:

שבוע שעבר, יום שלישי פרשת קרח, הלכתי אצל הרב נתן קופשיץ שליט״א בזמן קבלת קהל שלו בירושלים. שאלתי ממנו מכיון שהראיות שהתכלת שיש לנו היא התכלת האמיתי הן ראיות ברורות, אז למה העולם לא לובשים אותה. הרב שליט״א שאל ממני כמה דברים, כמו איך אנחנו יודעים מספר החוטים, ועניתי לו שודאי עלינו ללכת עפ״י רובא דרובא של הראשונים (רש״י, רבינו גרשום מאור הגולה, רבינו יעקב הזקן (רבו של רש״י), ר״ת, מהר״ם מרוטנבורג, רא״ש, טור, רבינו ירוחם, מרדכי, יראים, עיטור, סמ״ק, רבינו פרץ, ראבי״ה, רבינו יהונתן מלוניל, רבינו ישעיה הראשון (הרי״ד), נמוקי יוסף, רשב״א, וכן ניתן להוכיח מדברי הר״ן, שכולם סוברים כדעת רש״י ותוס׳. משא״כ הסוברים כראב״ד הם רק הערוך מאירי וריא״ז. והרמב״ם מצאנו רק הכו״פ רבינו פרחיה ורלב״ג עה״ת) וגם שהמ״ב בשלוש מקומות מביא פשוט כמו שיטת רש״י ותוס׳, גם הט״ז והגר״ז ומחצית השקל פוסקים כן. וגם השו״ע בריש סי׳ י״ב מבואר כן. והרב שליט״א הסכים. הוא גם שאל על צבע התכלת שכתוב שהוא כשחור ולא כחול ועניתי עפ״י הרמב״ם במורה נבוכים שכותב שאינדיג״ו הוא שחור וידוע שהוא כחול עמוק, וגם עפ״י ביה״ל בענין צבע הרצועות. ושאל עוד כמה שאלות שעניתי עליהם. ובסוף על עיקר השאלה הוא אמר לי בזה הלשון ״אתה צודק, ובאמת זו קושיא גדולה״.
כל טוב,

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: ה' יולי 01, 2021 6:13 pm
על ידי גבול ים
בשביל לומר שזו שאלה לא צריך את הרב קופשיץ, הציבור מעוניין לשמוע תשובה...

Re: חידוש מצוות התכלת - ארכיאולוגיה או דמגוגיה

פורסם: א' יולי 04, 2021 7:43 pm
על ידי ומלאה הארץ דעה את ה
אם באופן אישי אין לך תשובה טובה למה לא נוהגים בזה. אזי אתה כנראה מחוייב.