עמוד 1 מתוך 1

הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ב' יולי 16, 2012 8:09 am
על ידי מתפעל
בכתבה מיום כ"ד סיון שנה זו בעיתון בשבע נכתב כך:

"יחד עם זאת, כמה מגדולי ישראל לבשו את התכלת הזו לפחות בצינעא. כך למשל נהג המהרש"ם מבערז'אן מחשובי הפוסקים באותה תקופה שאף ביקש להיקבר עם התכלת הזו, וכך גם ר' חיים עוזר גרודז'ינסקי רבה של וילנא וראש מועצת גדולי התורה ערב השואה".

פניתי אל כותב המאמר, יואל יעקובי מנין שאב האינפורמציה וענה לי כי זה כתוב בספר על התכלת של הרב בורשטיין.

האם זה ידוע שהגרח"ע אכן לבש בצינעא תכלת של ראדזין?

בכלל, מה הכוונה בצינעא, האם לא היה הולך עם ציציות בחוץ?

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ב' יולי 16, 2012 2:24 pm
על ידי יצא מפי
נדמה לי שבאחד הספרים של אדמור"י ראדזין על התכלת מעידים כן גם על ר' איצל'ה פונוביז'ער

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ב' יולי 16, 2012 11:09 pm
על ידי מאיר סובל
לא יתכן בעולם שהגרח"ע לבש ציצית תכלת ולא ידעו מזה.
כל הרבנים מקימי עולם התורה בארץ עד לאחד הסתובבו בביתו של הגרח"ע, ואף אחד מהם לא לקח את התכלת למעשה.
זה מופרך לחלוטין.

עוד היום חיים עמנו עדיין רבנים כאלו שהסתובבו בביתו. אם כי הם בודדים. ניתן לשאול אותם.
שיכתוב את זה הרב בורשטיין על רב מסתתר, לא על צומת הדרכים הראשית של הישיבות שכולם ביקרו אותו וראו וזוכרים. [אני מנסה לחטט מה יכול להיות הקשר בין הרב בורשטיין לגרח"ע שיוכל להעיד עליו, ולא מוצא קצה חוט. אולי אביו הרב בדרך עם ישיבת מיר לשנכיי אחרי פרוץ מלחמת העולם כשהיו בוילנה נכנס חגרח"ע?? אבל אם כן היו שם עוד 400 בחורים, כולם חיו ושימשו בהוראה אחרי השואה איך אף אחד לא סיפר זאת?]

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ב' יולי 16, 2012 11:29 pm
על ידי תוך כדי דיבור
תגיד, אתה לפחות הסתכלת בספר של הרב (!) בורשטיין כדי לראות במה דברים אמורים?

פורסם: ג' יולי 17, 2012 6:03 am
על ידי רשמי רשותא
המקור הוא ש. ז. שרגאי בנתיבי חסידות איזביצא-ראדזין
מקור מוסמך?

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ג' יולי 17, 2012 8:36 am
על ידי מאיר סובל
לייטנר כתב:
מאיר סובל כתב:לא יתכן בעולם שהגרח"ע לבש ציצית תכלת ולא ידעו מזה.
כל מקימי עולם התורה בארץ עד לאחד הסתובבו בביתו של הגרח"ע, ואף אחד מהם לא לקח את התכלת למעשה.
זה מופרך לחלוטין.

עוד היום חיים עמנו עדיין כאלו שהסתובבו בביתו. אם כי הם בודדים. ניתן לשאול אותם.
שיכתוב את זה הרב בורשטיין על רב מסתתר, לא על צומת הדרכים הראשית של הישיבות שכולם ביקרו אותו וראו וזוכרים. [אני מנסה לחטט מה יכול להיות הקשר בין הרב בורשטיין לגרח"ע שיוכל להעיד עליו, ולא מוצא קצה חוט. אולי אביו בדרך עם ישיבת מיר לשנכיי אחרי פרוץ מלחמת העולם כשהיו בוילנה נכנס חגרח"ע?? אבל אם כן היו שם עוד 400 בחורים, כולם חיו אחרי השואה איך אף אחד לא סיפר זאת?]


אז כבר ביטלת את כל שלמד הרב בורשטיין?!


ייש"כ הרב לייטנר.
תיקנתי.
מחילת כבוד התורה אם זה נשמע התלהמות חלילה. אני חי בין הרבנים שחיו עם הגרח"ע ובאמת שואל וחוקר.
אגב, החזון איש אמר בנוגע לתכלת (למי שהציע לו ללבוש מצד "אם לא יועיל לא יזיק") שהמשוגע של קוסובה לבש מסגרת של משקפיים בלי זגוגיות כי לא היה לו כסף. ושאלוהו למה לו המסגרת ענה: "אם לא יועיל לא יזיק". ע"כ. היעלה על הדעת שזו תהיה תגובה של מקורב וידיד נפש אמת לגרח"ע, אילו היה הגרח"ע מאלו הלובשים תכלת בצינעא?? [שהחזו"א לא ידע מה עושה הגרח"ע בהלכה למעשה בצינעא, איני מוכן לקבל].

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ג' יולי 17, 2012 9:28 am
על ידי מתפעל
מאיר, תיקנת רק חלקית , הרי כתבת על הרב בורשטיין שהוא המציא סיפור.
והנה הוא בסך הכל מביא מספר של ר' ש"ז שרגאי ז"ל. אז אם מישהו המציא, זה לא הוא.

למה לא תושפע ע"י שמך/ניקך, מאיר- מאיר פנים לכל אדם, סובל - סובל ומעלים עין מסוררים.

ולעצם הענין, רש"ז שרגאי ז"ל היה יהודי מאיר פנים ובעל חסד גדול, זכיתי שהוא היה עד קידושין בחופה שלי. אבל עד כמה מדוייקות שמועותיו, איני יודע. אולי מישהו סיפר לו ולא דייק בשמועתו. צריך לבדוק בספרו אם הוא מביא מקור לסיפור.
יש כאן באוצר ספר שלו בשם דומה: 'במעייני חסידות איז'ביצה ראדזין'. אולי גם שם זה מופיע.
למי שיש הרשאה לחפש שם, נודה לו אם ימצא את זה.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ג' יולי 17, 2012 9:33 am
על ידי מתפעל
עוד אוסיף, שהכתב יואל יעקובי שלח אלי שסיפור זה על הגרח"ע מופיע גם בכתבה: "סוד הכנף פתיל תכלת של ראדזין" - "ערב שבת" ל' בשבט תשד"מ".

אם יש למישהו גישה לזה, אולי המקור שלהם שם, הוא גם רש"ז שרגאי.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ג' יולי 17, 2012 9:53 am
על ידי מתפעל
דוקא יש את זה בהיברו בוקס

לא מביא מקור לדבריו אבל מביא עוד גדולי עולם כר"ח ברלין ומהרי"ל דיסקין שביקש לשלוח אליו פתילים.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ג' יולי 17, 2012 9:59 am
על ידי בברכה המשולשת
סגנון הדברים הוא של רש"ז שרגאי ז"ל.
את השמועה על מרן הגרח"ע ראיתי לפני שנים באחד ממאמריו (מן הסתם אלו שצוינו כאן, ויש על כך גם מאמר שלו בהצופה מפני שנים, עם תגובה של הרב שמואל אריאל שליט"א).

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ג' יולי 17, 2012 5:17 pm
על ידי ישיבה מאן דהו
כל מי ששאל פעם את הגרח"פ שיינברג זצ"ל על ענין התכלת, שמע ממנו בשם הגרח"ע גרודזינסקי זצ"ל שיש איסור לילך בתכלת, ומשכך לא רצה לדון בזה.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ד' יולי 18, 2012 12:20 am
על ידי מתפעל
מה האיסור?

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ב' יולי 23, 2012 1:17 pm
על ידי מתפעל
ראיתי כעת במאמרו של הגאון הרב פאם זצ"ל, בקובץ המתיבתא אייר תשנ"ד, עמוד תשל"ז, כותב שם שהגאון רבי איצאלע פונוביז'ער זצ"ל נהג ללבוש תכלת ראדזין בצינעא.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ב' יולי 23, 2012 7:04 pm
על ידי מיללער
מתפעל כתב:מה האיסור?


לכאורה אם אינו תכלת עובר על מה שאחז"ל:
אני הוא שהבחנתי במצרים, בין טיפה של בכור, לשאינה של בכור, אני הוא עתיד להבחין ולהיפרע מן התולה קלא אילן בבגדו ואומר תכלת הוא

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ב' יולי 23, 2012 10:16 pm
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:
מתפעל כתב:מה האיסור?


לכאורה אם אינו תכלת עובר על מה שאחז"ל:
אני הוא שהבחנתי במצרים, בין טיפה של בכור, לשאינה של בכור, אני הוא עתיד להבחין ולהיפרע מן התולה קלא אילן בבגדו ואומר תכלת הוא


בגמ' שם הכוונה למי שיודע שאינו תכלת אלא קלא אילן, ומרמה את הבריות, ולא למי שמטיל תכלת לפי הבנתו ולימודו, ואילו אחרים טוענים שאינה תכלת.

פורסם: ג' יולי 24, 2012 8:07 pm
על ידי רשמי רשותא
זהו הפשט הפשוט, אבל מדברי התוס' שם משמע קצת שיש איסור בלבישה.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ד' יולי 25, 2012 3:05 am
על ידי אליהוא
ברור שהמספר החליף בין הגר"י מפונביז' להגרח"ע מוילנא וצדקו דברי ר"מ סובל.
ועי' בספר משכנות לאביר יעקב שטוען בחריפות שיש איסור ולא עמדו דבריו.
[וכנראה מתוך הדברים שהוא זה שרדף את הגרע"י שלזינגר, וטען לאסור לטבול במקוה שהיה ממונה עי"ש באורך].

Re:

פורסם: ד' יולי 25, 2012 12:44 pm
על ידי אברך כולל
רשמי רשותא כתב:זהו הפשט הפשוט, אבל מדברי התוס' שם משמע קצת שיש איסור בלבישה.

האם ראית את דברי התוס'? או שמישהו עבד עליך? עיי"ש.

Re:

פורסם: ד' יולי 25, 2012 12:45 pm
על ידי אברך כולל
רשמי רשותא כתב:זהו הפשט הפשוט, אבל מדברי התוס' שם משמע קצת שיש איסור בלבישה.

האם ראית את דברי התוס' או שמישהו עבד עליך שיש כזה תוס'? וא"כ, עיי"ש

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ד' יולי 25, 2012 9:56 pm
על ידי רשמי רשותא
התוס' כתבו ואע"ג דעובר על מצות ציצית מ"מ איצטריך קרא לעבור עליו משעת תלייה, וממילא משמע קצת מדברי התוס' שמיירי מהלובשו בעצמו דאל"ה איך עובר על מצות ציצית? ועיין במהרש"ל ובמהרש"א ובמהר"ם שכתבו בביאור דברי התוס', ובמהר"ם שיף כתב לבאר שאותו המוכר של הקלא אילן לבשו בעצמו כדי לרמות בו את הקונים.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ד' יולי 25, 2012 10:26 pm
על ידי אוצר החכמה
בברכה משולשת לא חילק בין המוכר לאדם הלובשו, החילוק שלו היה בין הלובשו אע"פ שיודע שאינו תכלת, ורק כוונתו לרמות את הבריות שיחשבו שמהדר במצווה ומוציא ממון על התכלת, לבין הסבור שהוא תכלת או אפילו המסופק שמא הוא תכלת ומשום כך לובשו.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ד' יולי 25, 2012 11:03 pm
על ידי רשמי רשותא
ע"ז מפורש בגמ' במנחות דף מ' שאין שום איסור בלבישת קלא אילן דמקשה בגמ' ולא יהא אלא לבן שלא יהי' גרוע מלבישת חוטי לבן

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ה' יולי 26, 2012 12:55 pm
על ידי בברכה המשולשת
רשמי רשותא כתב:ע"ז מפורש בגמ' במנחות דף מ' שאין שום איסור בלבישת קלא אילן דמקשה בגמ' ולא יהא אלא לבן שלא יהי' גרוע מלבישת חוטי לבן


זה בגדרי מצות ציצית כלפי שמיא, ואילו כאן מדובר בגדרי היחס מול הבריות.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ה' יולי 26, 2012 5:32 pm
על ידי צאנזער
יעוי' שיטמ"ק שם בשם ר' אלחנן.

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: א' ינואר 29, 2017 11:59 am
על ידי בן מלך
ישיבה מאן דהו כתב:כל מי ששאל פעם את הגרח"פ שיינברג זצ"ל על ענין התכלת, שמע ממנו בשם הגרח"ע גרודזינסקי זצ"ל שיש איסור לילך בתכלת, ומשכך לא רצה לדון בזה.

אתה מספר את זה בשם אדם שבעצמו הטיל תכלת בציצית (לא בכל הציציות שלבש כהנהגתו הייחודית, אבל לפחות באחת מהן).

Re: הגרח"ע לבש תכלת ראדזין?

פורסם: ב' פברואר 20, 2017 9:45 pm
על ידי שיף
בן מלך כתב:
ישיבה מאן דהו כתב:כל מי ששאל פעם את הגרח"פ שיינברג זצ"ל על ענין התכלת, שמע ממנו בשם הגרח"ע גרודזינסקי זצ"ל שיש איסור לילך בתכלת, ומשכך לא רצה לדון בזה.

אתה מספר את זה בשם אדם שבעצמו הטיל תכלת בציצית (לא בכל הציציות שלבש כהנהגתו הייחודית, אבל לפחות באחת מהן).

כבר בטל במאה שישים