עמוד 1 מתוך 1

הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ד' מאי 08, 2019 7:31 pm
על ידי שייף נפיק
בסוף ספר שמירת הלשון (חתימת הספר פרק ו') שיצא לאור בשנת תרנ''ה - שבע שנים לאחר גילויו של הרדז'ינר שהיה בתרמ''ח.
כתב הח''ח 'אם היה בזמננו תכלת'.
מסתבר מאוד שידע מהתכלת של הראז'דינר. ועם זאת כתב כן, הלא כן?

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 2:51 pm
על ידי מלבב
שייף נפיק כתב:בסוף ספר שמירת הלשון (חתימת הספר פרק ו') שיצא לאור בשנת תרנ''ה - שבע שנים לאחר גילויו של הרדז'ינר שהיה בתרמ''ח.
כתב הח''ח 'אם היה בזמננו תכלת'.
מסתבר מאוד שידע מהתכלת של הראז'דינר. ועם זאת כתב כן, הלא כן?

מה החידוש, ידוע שחלק.

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 2:57 pm
על ידי שייף נפיק
לפרסם את זה כדבר פשוט בלי שום צד אחר בספר שמיועד לכל כלל ישראל זה חידוש.
גם שהח''ח לא היה אז מזקני הדור, מסתמא הראז'דינר היה מבוגר ממנו.
איפה כתוב שחלק?

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 2:58 pm
על ידי חרסון
היה בערך בן גילו, לפי זכרוני. הראדזינער נפטר צעיר. אם כי באמת הח"ח היה פחות ידוע בציבור בשנים ההם.

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 5:14 pm
על ידי מלבב
שייף נפיק כתב:לפרסם את זה כדבר פשוט בלי שום צד אחר בספר שמיועד לכל כלל ישראל זה חידוש.
גם שהח''ח לא היה אז מזקני הדור, מסתמא הראז'דינר היה מבוגר ממנו.
איפה כתוב שחלק?

כי כך היה מקובל כדבר פשוט ב99 אחוז מכלל ישראל, ואני לא בטוח שבליטא זה היה מפורסם כבר אז.

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 5:15 pm
על ידי מלבב
שייף נפיק כתב:לפרסם את זה כדבר פשוט בלי שום צד אחר בספר שמיועד לכל כלל ישראל זה חידוש.
גם שהח''ח לא היה אז מזקני הדור, מסתמא הראז'דינר היה מבוגר ממנו.
איפה כתוב שחלק?

ידוע שלא הלך עם תכלת.

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 8:23 pm
על ידי בתבונה
שייף נפיק כתב:בסוף ספר שמירת הלשון (חתימת הספר פרק ו') שיצא לאור בשנת תרנ''ה - שבע שנים לאחר גילויו של הרדז'ינר שהיה בתרמ''ח.
כתב הח''ח 'אם היה בזמננו תכלת'.
מסתבר מאוד שידע מהתכלת של הראז'דינר. ועם זאת כתב כן, הלא כן?

על פי רב בא אסור מחלקת ולשון הרע ורכילות על ידי דבר קטן שנדמה לו ברעיוניו שפלוני נגע לו בזה והוא מעמיד את הדבר על קו הדין שלא להעביר על מדותיו ולותר כלל וממילא בא על ידי זה לידי הקפדה ומריבה וכו' אבל אם יסכים בדעתו תמיד (דהינו קדם שבא הנסיון לידו) שלמדה זו של מעביר על מדותיו (שהיא עצמה מדה של שמירת הלשון כמו שכתוב בפנים הספר) צריך להוציא מעט מעות בכל שנה כמו על שאר כל המצות ממילא לא יקפיד כלל
הגע עצמך כמו במצוה אחרת כגון מצות ציצית אם היה בזמננו תכלת וכן אתרוג וכדומה אם לא היה אפשר להשיג אם לא שיוציא על זה ארבעה וחמשה רבל כסף (אפלו אם איננו עשיר ובעשיר ביותר מזה) בודאי אין חשוד אדם מישראל שישבת מלקים המצוה מחמת זה אם לא מי שאין לו כלל חס ושלום

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ו' מאי 10, 2019 5:51 am
על ידי שבענו מטובך
שייף נפיק כתב:בסוף ספר שמירת הלשון (חתימת הספר פרק ו') שיצא לאור בשנת תרנ''ה - שבע שנים לאחר גילויו של הרדז'ינר שהיה בתרמ''ח.
כתב הח''ח 'אם היה בזמננו תכלת'.
מסתבר מאוד שידע מהתכלת של הראז'דינר. ועם זאת כתב כן, הלא כן?

ספר שמירת הלשון נדפס לראשונה בשנת תרל"ו. מהדורת תרנ"ה היא בערך הדפוס (או ד"ס) השביעי.
האם 'חתימת הספר' נוספה רק במהדורת תרנ"ה? לא בדקתי, אבל לא מסתבר לומר כן, שכן מהדורת תרנ"ה אינה אלא ד"ס של מהדורת תרמ"ד.

למחוק את האשכול??

פורסם: ו' מאי 10, 2019 1:28 pm
על ידי שייף נפיק
תודה רבה!
אני חיפשתי בה''ב וזה המהדורה הראשונה שהיתה.
אם כן דברי בטלים ומבוטלים!
למחוק את האשכול???

Re: למחוק את האשכול??

פורסם: ה' יולי 25, 2019 1:46 am
על ידי אסף128
שייף נפיק כתב:תודה רבה!
אני חיפשתי בה''ב וזה המהדורה הראשונה שהיתה.
אם כן דברי בטלים ומבוטלים!
למחוק את האשכול???

למה למחוק את האשכול? יש כאן שאלה הגיונית, ותשובה שלא כל אחד היה מוצא בעצמו (כמו שאתה לא מצאת).
מדוע לא לזכות את הציבור בתשובה הזאת?

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ה' יולי 25, 2019 8:42 am
על ידי לבי במערב
מלבב כתב:ידוע שלא הלך עם תכלת.

ידוע שלא הלך, או שלא ידוע שהלך?
יש הבדל עצום בין השניים.

Re: הח''ח חלק על הראז'דינר?

פורסם: ה' יולי 25, 2019 12:16 pm
על ידי מלבב
לבי במערב כתב:
מלבב כתב:ידוע שלא הלך עם תכלת.

ידוע שלא הלך, או שלא ידוע שהלך?
יש הבדל עצום בין השניים.

ידוע שלא אחז מהתכלת