עמוד 12 מתוך 24

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 4:47 pm
על ידי הרואה
לייטנר כתב:
נוטר הכרמים כתב:אינני מבין את כל הפולמוס כאן. 'חרדי' אינו תואר אישי למישהו, כמו גם 'חסיד' או 'בן תורה'. 'חרדים' זוהי הגדרה רבת שנים לציבור מסוים שקו האופי הבולט ביותר שלו, מעבר לשמירת תורה ומצוות בשלימות, היא ההתבדלות משאינם שומרי תורה ומצוות, וההתבדלות מוחלטת מתרבותם. מי שאינו מתבדל לגמרי מן החברה החילונית ותרבותה (כמו למשל, ספרות; עיתונות; צבא; וכל כיוצ"ב) אינו עונה להגדרת 'חרדי'. ומכאן שברוב המקרים חרד"ל / חרד"ק וכד' הינם מושאלים ואינם מדויקים כלל.

לפי דבריך אלה, זכאי במידה מסויימת הרש"ר הירש לתואר 'חרדי' (לו היה קיים התואר הסוציולוגי הזה בימיו'), בניגוד לנצי"ב.

רש"ר הירש נחשב בקרב רוב ככל החרדים לחרדי.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 4:48 pm
על ידי לייטנר
הגם שלא התבדל מהתרבות של אותם שלא שמרו תו"מ, מה שקרוי 'תורה עם דרך ארץ'.

אני כמובן לא מזדהה כלל עם הגדרתו של נוטר.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 4:50 pm
על ידי הרואה
רש"ר הירש הכי התבדל, יותר מרוב החרדים בגרמניה של זמנו, הוא בכלל פרש לגמרי מהקהילה כידוע, יחד עם פחות מעשרה אנשים.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 4:52 pm
על ידי לייטנר
הרואה כתב:רש"ר הירש הכי התבדל, יותר מרוב החרדים בגרמניה של זמנו, הוא בכלל פרש לגמרי מהקהילה כידוע, יחד עם פחות מעשרה אנשים.

לייטנר כתב:הגם שלא התבדל מהתרבות של אותם שלא שמרו תו"מ, מה שקרוי 'תורה עם דרך ארץ'.

אני כמובן לא מזדהה כלל עם הגדרתו של נוטר.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 6:11 pm
על ידי שכניה בן יחיאל
יושב ירושלים כתב:
קו ירוק כתב:ריבונו של עולם, לאיפה הגענו.
אותם 'חרדים' מצאו הזמן מתאים ביותר להתכנסותם בכ"ח אייר.
בושנו וגם נכלמנו.

ממאמרו של הגאון ר' שריה דבליצקי ב'המעיין' בשנת תשכ"ח:
הדבר גרם לאבסורד. כמעט מזעזע יותר מאשר מצחיק, שמידת חרדיותו ויראת השמים של אדם שתמיד נקבעה בעיני ההמון על ידי ריבוי תפילות, ברכות, ואמירת תהילים, נמדדה אשתקד ובשנה זו על ידי אלה שרואים הכל בראי עקום, באופן הפוך ממש. אלה שמשום מה לא הביעו שבח ותודה לבורא ית"ש אף במלה אחת, הם הם החרדים ביותר. ואלה שהודו כן נצרכים לבדיקה.

ועל כגון דא אמרו: כל מילה מיותרת..
המאמר המלא מצורף בזה:


לא ראיתי את דברי הרש"ד, אך כמדומני שכל תקנת פורים בישראל היא אחרי שנגמר כל הסכנה (כמו בנס פורים המקורי, שלא קבעו כלום על כתיבת האיגרות השניות). ובמלחמת ששת הימים המלחמה נגמרה בב' בסיון, כך שלענ"ד אין טעם לחגוג בכ"ח אייר. (ואשמח לשמוע אם הרש"ד סובר כך).

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 7:35 pm
על ידי יושב ירושלים
יושב ירושלים כתב:
רבותיי כתב:על כרחינו [דהיי' כיוון שהרב 'קו ירוק' שהוא חרדי באמת אמר כך והגאון המופלא הנ"ל העיז לומר היפך דבריו הרי ש...] צריך לומר, שגם הגאון המופלא ר' שריה - 'חרדי' במרכאות.
וזאת עלינו לדעת: מידת חרדיותו של אדם נמדדת רק לפי התאמתו לדעת התורה שנמסרה מסיני על ידי רבנים מסויימים דייקא, וכמו שהתבאר היטב כאן [http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=33811#p365296.]

שוב ראיתי שגם הרב "רבותיי" התכוון באירוניה, אך לצערנו הרב כבר א"א להבדיל כאן בין אירוניה למציאות כואבת.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 7:46 pm
על ידי יושב ירושלים
קו ירוק כתב:מה הקשר בין האשמתי החמורה פה: viewtopic.php?f=55&p=365494#p365255
לתגובות שאחריה.
מישהו מדבר שם על 'נס הצלה' שאינו קשור למאורע פוליטי של 'שחרור' ירושלים (שגם ע"ז לרבותינו יש דברים ברורים בנושא),
או למשהו לאומני של ממש ??

אודה ולא אבוש, לא הבנתי דיי את פשרם של המושגים 'מאורע פוליטי' 'לאומני' ובוודאי לא 'לאומני של ממש'!! אם תוכל להואיל בטובך להסביר לנבערים שכמותי, למה העובדה שעיר הקודש והמקדש חזרה להיות ברשותנו [ולאלו שאינם יודעים לחשוב באופן עצמוני: כלשונם של מרנן הגר"י אברמסקי והגריש"א (במכתב משנת תשכ"ז) והגר"י לווינשטיין (צוטט ב'קדושת ציון' החודש)] אינה סיבה מספקת לשמחה, לפחות כמו 'הצלת הגופים'???

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 7:49 pm
על ידי קו ירוק
הרואה כתב:אם הבנתי נכון, אתה לא רואה בעיה עקרונית בציונות שבאה מתוך התורה, אלא רק בציונות אפיקורסית שלוקחת ערכים בפ"ע שלא נובעים מהתורה.
אתה רק אומר שיש כאן בעיה שהציונות התורנית גורמת להתקרב גם קצת לחילוניות בסופו של דבר. אם כך,
אני ממליץ לך לבוא לכינוס שלהם מחר, בטוח ב100% שתתבדה לחלוטין, חלק גדול מהאנשים שיהיו שם לא יודעים מה זה אינטרנט ואין להם אפילו תאוה לזה, והם חושבים על ראשי המדינה בדיוק כמוך, מתוכם גם כמה שלא לוקחים תקציבים מהמדינה, יהיו שם גם כמה וכמה מתלמידי ובוגרי ישיבת מעלות התורה.

חזרנו שוב..
ציונות מתוך התורה.
ריבונו של עולם, מאיזה בארות, בארות נשברים יונקת אגודה זו.

וכיון שהזכירו פה את אחד המיוחד רבי שמשון ב"ר רפאל הירש זצ"ל
הדברים עתיקים שהוא לא בא להפוך הקערה על פיה אלא לנסות להציל, ולא בא עם הצעתו לידידו ר' יצחק אלחנן, שכך ראוי לעשות בליטא, אלא שכך ראוי בגרמניה לפי שעתה ועיתה. גם הוא ידע מה האידאלי, אך גם מה הפרקטי לזמנו.
אין טעם בשרבוב הדמגוגי של שמו זצ"ל - לכאן.

יושב ירושלים (או יושב חושך)
עד שהנך מוצא סיבות מספיקות לשמחה, אני מוצא לבכות על בתולי חרדיותכם שנגוזה ואיננה. איש הישר בעיניו יעשה.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 7:59 pm
על ידי יושב ירושלים
נוטר הכרמים כתב:אינני מבין את כל הפולמוס כאן. 'חרדי' אינו תואר אישי למישהו, כמו גם 'חסיד' או 'בן תורה'. 'חרדים' זוהי הגדרה רבת שנים לציבור מסוים שקו האופי הבולט ביותר שלו, מעבר לשמירת תורה ומצוות בשלימות, היא ההתבדלות משאינם שומרי תורה ומצוות, וההתבדלות מוחלטת מתרבותם. מי שאינו מתבדל לגמרי מן החברה החילונית ותרבותה (כמו למשל, ספרות; עיתונות; צבא; וכל כיוצ"ב) אינו עונה להגדרת 'חרדי'. ומכאן שברוב המקרים חרד"ל / חרד"ק וכד' הינם מושאלים ואינם מדויקים כלל.

התרשמותי מהגליונות קדושת ציון וכל השיח הכלול בהם, שאף כי מבחינת קיום תורה ומצוות המסר הוא חרדי לגמרי, מבחינת ההתבדלות מן הציונות שהיא חלק עיקרי בתרבות החילונית הרוח אינה חרדית כלל, גם לאחר הנסיון לבדל את אהבת הארץ וכו' מן הציונות החילונית, עדיין הרבה מוטיבים זהים, ואכמ"ל.

כמי שמכיר אותם מקרוב יכולני להעיד [בתקווה שאני כשר לעדות אחרי ה'האשמה החמורה'], שראשי אגודת 'קדושת ציון' מתאימים באופן מפליא ממש להגדרות של הרב ה'נוטר' [וכידוע שחלק מהם אף משתייכים למחנה של הרב ה'נוטר'].
וכבר העיר האיש הגלילי שדווקא יום זה אינו שייך כלל לתרבות החילונית.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:01 pm
על ידי יושב ירושלים
קו ירוק כתב:יושב ירושלים (או יושב חושך)
עד שהנך מוצא סיבות מספיקות לשמחה, אני מוצא לבכות על בתולי חרדיותכם שנגוזה ואיננה. איש הישר בעיניו יעשה.

א. הכינוי בא ללעוג לי או לירושלים??
ב. אני מבין שהסבר פשוט לנבערים כמוני אין.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:03 pm
על ידי יושב ירושלים
הרואה כתב:
קו ירוק כתב:מה הקשר בין האשמתי החמורה פה: viewtopic.php?f=55&p=365494#p365255
לתגובות שאחריה.
מישהו מדבר שם על 'נס הצלה' שאינו קשור למאורע פוליטי של 'שחרור' ירושלים שגם ע"ז לרבותינו יש דברים ברורים בנושא,
או למשהו לאומני של ממש ??

כגון:
המשגיח ר' יחזקאל לוינשטיין זצוק"ל:
(אור יחזקאל ח"א מכתב רב) "הלא ידוע דברי הרמב"ן בפ' בא ז"ל כי אין לאדם חלק בתורת משה רע"ה עד שיאמין כי כל דברינו ומקרינו כולם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם וכו', וכאשר אני רואה כי ארצינו הק' מתרבה ומתרחב בכל יום ויום בבנינים חדשים אשר למעלה מכפי השערתינו, כמעט מי שאין רואה זה לא יאמין זה, ואני אומר ע"ז בונה ירושלים ד' נדחי ישראל יכנס, וזו שמחה גדולה לנו כי בטח ירחם ד' ית' עלינו בקרוב ונזכה כולנו לראות ישועות ד' במהרה.
"והנה כאשר נתבונן נראה בעליל שימים אלו הם ימות המשיח... והנה עתה ארץ ישראל נבנית בצורה שלא נבנית מעולם, ויתכן שנבנית למען מטרה זו שתבוא הגאולה בהיות ארץ ישראל מיושבת. זכורני בעת הצהרת בלפור שהחפץ חיים ז"ל אמר שזו התעוררות לגאולה אך מאוד צריך לדאוג מי יחטוף את הארץ שלא יעשו הם לבעלים עליה, עאכו"כ עתה שרואים אנו בנין ארץ ישראל ודאי שזו הכנה לגאולה, ולכן מחובתינו להתחזק באמונה ויראה להקדים פני משיח מלכנו". (או"י ח"ג עמ' רעט).
ע"ד ההתעוררות הגדולה אשר היה במדינתכם וביותר בישיבתכם ע"ד הניסים הגלוים אשר הראה לנו [במלחמת ששת הימים שבחודש שקדם לו]. כי כמדומני כי אין לכם לשער, כפי אשר מוסרים לנו מקום הניסים אשר הי' נגלה ונראה לעיני כל, אף להפוקרים ח"ו כולם צועקים ניסים ניסים, אך כנראה כי כל זה הוא עוד מהלשון שבילקוט על ישעיה לה, יששום מדבר וציה מה הקב"ה עושה נגלה עליהם "קימעא" "קימעא". יתן ד' שנהי 'אנחנו וכל בית ישראל מהזוכים "המה יראו כבוד ה'" (מכתב תלז)
אחרי אשר הראונו כל זאת בעינינו בדורנו, וכל העולם משתומם למראה הנפלאות, גוים מתחילים לדבר על ישועת ה', מספרים שחיילים מצריים ששבו חיל יהודי - תוך כדי הליכתם עמו למקומם, התישבו בדעתם, ואמרו לו שהם משחררים אותו ויכול לחזור למקומו. "אחר שראינו שה' נלחם לכם - אמרו הם - אתה יכול לחזור למקומך", ומאחר שסירב שיעזבוהו לנפשו באמצע המדבר, ליווהו עד מקום ישוב ושחררוהו. מה גדלה התגלות ה' בזה עד ש[ה]מצרים [ה]נלחמים - נמצא מהם מי שהכיר זאת. (שם עמוד לו).
"הנה כשמונה מאות שנה היתה ארץ ישראל שממה בלי יושב, רבים מאומות העולם רצו לכובשה ולקבל בה חלק, אולם לא עלתה בידם ולא הצליחו לכובשה ולהתנחל בה, וכל זה מחמת שהבטיח לא"י, והארץ נבנית שלא כדרך – לנו זאת הקב"ה בתוכחת משה, ולפתע פתאום זכינו עם ישראל הטבע.. וא"כ עלינו להתעורר ולצפות לגאולה ולמלך המשיח" (אור יחזקאל ח"ז עמ' צד)
והמתבונן עתה יראה שהארץ נבנית משעה שהגיעה ליד עם ישראל, מה שלא היתה משך כל הזמן, ע"כ שכיון שהגיעה לידינו יש בזה כבר סימנים לגאולה". (ח"ז עמ' צה). "ואף עתה רק אנו שולטים בארץ ישראל ,וכל הדורות באו אומות העולם ולא הצליחו להתיישב בה, ורק כלל ישראל נוחלים אותה ,וכל זה מפני ההבטחה שהבטיח השי"ת לישראל". (ח"ז עמ' קי)

וכהנה רבות בדבריו המתוקים עיי"ש

כמדומני שטעות סופר נפלה בדברי ה'קו ירוק', וצ"ל 'רבינו' ולא 'רבותינו', והכוונה היא למרן הגראמ"מ אשר זו היתה דעתו.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 12:35 am
על ידי הרואה
אני חשבתי עוד אופציה: אפשר לומר שר' יחזקאל כבר היה אז פארקאלאך, והכל יבוא על מקומו בשלום.
כמובן מלבד הטענה המסורתית של "מזוייף".

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 1:03 am
על ידי קו ירוק
'כי לא אשר יראה האדם, אף ע"פ שקראת לעצמך רואה וכו' כאן אני מודיעך שאינך רואה'.

ר' חצק'ל לא הזכיר את 'מלחמת ששת הימים' שאתה מכניס בסוגר מרובע. הוא בהחלט מזכיר שניצלו מפרעות ומיתה. ולא בגלל רשעי ישראל אלא מצד רחמי השם. תוך כדי שמציין שגם הפוקרים מודים שהיו פה ניסים, ולא מעשיהם.
והשמחה היא ע"ז שהקב"ה על מציאות נדחי ישראל יכנס.
רק שיש מי שרואה מה שרוצה לראות, וע"ז נאמר אל תביט אל מראהו. הנגיעות מראות לאדם מה שרוצה לראות.
אין גדול אמיתי אחד שחשב אחרת ממה שלימד הרב שך את הדור כולו.

לשמחה בכ"ח אייר, מה זו עושה ?

נציין שהחזו"א לא הסכים על יום צום כללי אודות המלחמה העולמית השניה, כי אנו יתמי דיתמי. ולכן הרב שך לא הסכים עם קינות חדשות לתשעה באב, כי אנו יתמי דיתמי.
ואף אחד לא התקין יום שמחה על שיושבי א"י ניצלו ממות בטוח (מוחשי הרבה יותר מאשר בתשכ"ז, למי ששמע מכלי ראשון מה היה פה) כשרומל נפל בפאתי מצרים בדרך נס.
ואף אחד לא מתקין יום שמחה לכלל על דברים חדשים, כי יתמי דיתמי אנן.

וגם מי ששמח על מה שהיה שהוא ניצל ממות לחיים בתשכ"ז, איך שמחה זו קשורה לאגודת (קדושת) [חוגגי] ציון, ועל איזו שמחה הם חוגגים בדיוק בכ"ח אייר, מלבד שהוא בשבילם יום לאומי-ציוני-חרדי (על פי לשונם בתגובות לעיל).

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 1:38 am
על ידי הרואה
קו ירוק כתב:'כי לא אשר יראה האדם, אף ע"פ שקראת לעצמך רואה וכו' כאן אני מודיעך שאינך רואה'.

ר' חצק'ל לא הזכיר את 'מלחמת ששת הימים' שאתה מכניס בסוגר מרובע. הוא בהחלט מזכיר שניצלו מפרעות ומיתה. ולא בגלל רשעי ישראל אלא מצד רחמי השם. תוך כדי שמציין שגם הפוקרים מודים שהיו פה ניסים, ולא מעשיהם.
והשמחה היא ע"ז שהקב"ה על מציאות נדחי ישראל יכנס.
רק שיש מי שרואה מה שרוצה לראות, וע"ז נאמר אל תביט אל מראהו. הנגיעות מראות לאדם מה שרוצה לראות.
אין גדול אמיתי אחד שחשב אחרת ממה שלימד הרב שך את הדור כולו.

לשמחה בכ"ח אייר, מה זו עושה ?

נציין שהחזו"א לא הסכים על יום צום כללי אודות המלחמה העולמית השניה, כי אנו יתמי דיתמי. ולכן הרב שך לא הסכים עם קינות חדשות לתשעה באב, כי אנו יתמי דיתמי.
ואף אחד לא התקין יום שמחה על שיושבי א"י ניצלו ממות בטוח (מוחשי הרבה יותר מאשר בתשכ"ז, למי ששמע מכלי ראשון מה היה פה) כשרומל נפל בפאתי מצרים בדרך נס.
ואף אחד לא מתקין יום שמחה לכלל על דברים חדשים, כי יתמי דיתמי אנן.

וגם מי ששמח על מה שהיה שהוא ניצל ממות לחיים בתשכ"ז, איך שמחה זו קשורה לאגודת (קדושת) [חוגגי] ציון, ועל איזו שמחה הם חוגגים בדיוק בכ"ח אייר, מלבד שהוא בשבילם יום לאומי-ציוני-חרדי (על פי לשונם בתגובות לעיל).

טוב שאתה מודיע לי, הבעיה שגם את זה אני לא רואה.
ר' חצקל דיבר על מלחמת ששת הימים, עיין שם בתאריך של המכתב.
ברור שאין גדול אמיתי אחד שחשב אחרת. אם חשב אחרת סימן מובהק שאינו גדול אמיתי.
כמובן שלא מדובר פה על קביעת חג אלא על כינוס. וכי יעלה על הדעת שתפסול כינוס ביא"צ של הרב שך כי אנן יתמי דיתמי?

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 9:41 am
על ידי ברוז
כעת פרסמו בשמחה על השתתפותו של הגר"מ מאזוז בכינוס המדובר.
יש בכך כדי ללמד סופית על אופיה הציוני לאומני של אותה אגודה ועל ניתוקה באופן מוחלט מהשקפת היהדות החרדית וגדוליה מצד לצד.
אמור לי מי חבירך ואומר לך מי אתה...
(איני חולק ח"ו על גדלותו של הגר"מ מאזוז כשם שאיני מעז להרהר על הרב קוק, אך השקפת גדולי הדור שונה בתכלית).

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 9:50 am
על ידי ברוז
יושב ירושלים כתב:ממאמרו של הגאון ר' שריה דבליצקי ב'המעיין' בשנת תשכ"ח:
הדבר גרם לאבסורד. כמעט מזעזע יותר מאשר מצחיק, שמידת חרדיותו ויראת השמים של אדם שתמיד נקבעה בעיני ההמון על ידי ריבוי תפילות, ברכות, ואמירת תהילים, נמדדה אשתקד ובשנה זו על ידי אלה שרואים הכל בראי עקום, באופן הפוך ממש. אלה שמשום מה לא הביעו שבח ותודה לבורא ית"ש אף במלה אחת, הם הם החרדים ביותר. ואלה שהודו כן נצרכים לבדיקה.

ועל כגון דא אמרו: כל מילה מיותרת..
המאמר המלא מצורף בזה:


viewtopic.php?f=55&t=22156&start=200#p366080

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 12:49 pm
על ידי קו ירוק
ברוז כתב:
יושב ירושלים כתב:ממאמרו של הגאון ר' שריה דבליצקי ב'המעיין' בשנת תשכ"ח:
הדבר גרם לאבסורד. כמעט מזעזע יותר מאשר מצחיק, שמידת חרדיותו ויראת השמים של אדם שתמיד נקבעה בעיני ההמון על ידי ריבוי תפילות, ברכות, ואמירת תהילים, נמדדה אשתקד ובשנה זו על ידי אלה שרואים הכל בראי עקום, באופן הפוך ממש. אלה שמשום מה לא הביעו שבח ותודה לבורא ית"ש אף במלה אחת, הם הם החרדים ביותר. ואלה שהודו כן נצרכים לבדיקה.

ועל כגון דא אמרו: כל מילה מיותרת..
המאמר המלא מצורף בזה:


http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 00#p366080

תבא עליך ברכה שפרסמת את המכתב הנ"ל.
כי אני לא הצלחתי להסביר שכוונתו היתה ליום פדות ממוות, וזה כו"ע מודו שהיה פדות (רק לא הסכימו לציין, כי אנן יתמי דיתמי ועוד טעמים) אך עכ"פ לא ליום לאומני, ואילו הדמויות שבאשכול האריכו למעניתם שכן כן כוונתו ליום המיוחד הזה.. ושהוא באמת יום בהיר כלשהוא לדעתם

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 1:12 pm
על ידי איש גלילי
2213955626045415886-account_id=1.jpg
2213955626045415886-account_id=1.jpg (60.48 KiB) נצפה 6076 פעמים

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 1:17 pm
על ידי קו ירוק
זה לא יעזור כלום... הם יאמרו העדה 'קנאים'..
אבל חובת מחאה נדרשת

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 2:43 pm
על ידי נוטר הכרמים
ראיתי את התגובות לעיל בדבר השתייכותם המגזרית / הפוליטית של הדורשים למיניהם. למותר לציין, שזה לא משכנע בכלל. לדוגמא, דעת מו"ר הגרש"א שליט"א ברורה, כפי שבאה לידי ביטוי מפורש בביטאון המייצג אותו ביום ו' האחרון.
אדרבה, מעניין לראות אישיות חרדית תורנית מקובלת הנותנת גיבוי לאותם צעירים משולהבים. אגב, ר"י שוורץ, המוזכר במודעה עומד מאחורי יוזמות משונות נוספות דוגמת חידוש הסנהדרין, והינו מרבני מסלולי הנח"ל. הוא כמו גם ר"י ברנד, שהינם ת"ח מופלגים לכשעצמם, אינם אמורים לייצג את החרדיות המסורתית.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 7:18 pm
על ידי נעמן
[url]
נוטר הכרמים כתב:ראיתי את התגובות לעיל בדבר השתייכותם המגזרית / הפוליטית של הדורשים למיניהם. למותר לציין, שזה לא משכנע בכלל. לדוגמא, דעת מו"ר הגרש"א שליט"א ברורה, כפי שבאה לידי ביטוי מפורש בביטאון המייצג אותו ביום ו' האחרון.
אדרבה, מעניין לראות אישיות חרדית תורנית מקובלת הנותנת גיבוי לאותם צעירים משולהבים. אגב, ר"י שוורץ, המוזכר במודעה עומד מאחורי יוזמות משונות נוספות דוגמת חידוש הסנהדרין, והינו מרבני מסלולי הנח"ל. הוא כמו גם ר"י ברנד, שהינם ת"ח מופלגים לכשעצמם, אינם אמורים לייצג את החרדיות המסורתית.
[/url]
הרב הנוטר, אחרי המחילה, ובודאי שאין להכחיש את אחריותו של הגר"ש להפלס,
מי שילמד מכל כתבת "מחאה וזעקה" ואפילו ממאמר מערכת מפורש, את דעותיו של הגר"ש עצמו, הרי הוא טומן ראשו בחול, וככסיל בחושך הולך.
לא שהגר"ש תומך באגודה, וודאי שאין דעתו נוחה מדגש ציבורי על נושאי א"י והמסתעף, אבל אין לכחש שדעותיו בנושא הם אינם אחת לאחת שוות לדעות הרב שך, וק"ו לדרכו של נתי גרוסמן בהנחלת דעותיו.
נ.ב פעם שוחחתי עם נתי על דרך הפלס (הנלוזה לדעתי) בסיקור נושאי א"י, וטען שקיבל הוראה כללית מהגר"ש שימשיך לדווח ולסקר בדרך הרב שך, לדעת לנבון נקל, שאין הוראה כללית זו מהווה הסכמה והתאמה מוחלטים לדעותיו הוא.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 9:23 pm
על ידי אליעזר בלוי
מישהו יוכל להביא מה קורה שם מה מדברים ומי
ומי התח שהגיעו שבבחינת חידוש אפילו יחסי

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 9:29 pm
על ידי ברזלים
הפתעת הערב אמור להיות הרב הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ד' מאי 24, 2017 10:41 pm
על ידי שצב
לשיטתם אולי היה צריך לקבוע יום צום ואבל על איבוד ההזדמנות לבנות את בית המקדש בתשכ"ז

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ה' מאי 25, 2017 2:51 am
על ידי הרואה
אליעזר בלוי כתב:מישהו יוכל להביא מה קורה שם מה מדברים ומי
ומי התח שהגיעו שבבחינת חידוש אפילו יחסי

הייתי שם בחצי השני של האירוע, לא היו שם חידושים מופלגים, הרב מאזוז ברגע האחרון נמנע מלהגיע מסיבות פוליטיות, בחוץ היה הרבה אקשן, נטורי קרתא צילמו את כל מי שנכנס לשם ואיימו לפרסם, כמה נערי שולים הכו כמה מנטורי קרתא, הגיעה משטרה, היתה דרשה מעניינת מת"ח אחד שאיני זוכר את שמו אודות לימודי ה"יהדות" של משרד החינוך, שזה בעצם רפורמים וכדו', היתה דרשה מעניינת של הרב שריקי ראש מוסדות רמח"ל בדבר העניין שכל ההשפעות באות מאבן השתיה ומשם לביהמ"ק ומשם לכלל חלקי ארץ ישראל, ורק אח"כ לשאר העולם, דרשה מר' יהודה אפשטיין על המאבקים החרדיים מול המדינה שלטענתו צריך להפסיק להתכופף בפני החילונים אלא להלחם אתם כבעלי בית כי אכן התורה הקדושה היא בעלת הבית כאן על ארץ ישראל, זהו פחות או יותר.
לדעתי היה מאד מעניין לראות הרבה אנשים מכל המגזרים החרדיים (אבל ממש מכל הגוונים החרדיים) שכולם שותפים לרעיון, ממש כמעט ואין ישיבה מוכרת ליטאית חסידית או ספרדית שלא היה לה שם נציגות מכובדת של בוגרים וכו'.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ה' מאי 25, 2017 2:58 am
על ידי ברזלים
כמה אנשים בערך השתתפו?

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ה' מאי 25, 2017 9:23 am
על ידי הרואה
לא היו שם הרבה אנשים מהתחלה ועד הסוף, רוב האנשים באו לחצי שעה שעה, ולכן קשה להעריך. אני משער סביבות ה400, משהו כזה.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ה' מאי 25, 2017 12:35 pm
על ידי נוטר הכרמים
נעמן כתב:[url]
נוטר הכרמים כתב:ראיתי את התגובות לעיל בדבר השתייכותם המגזרית / הפוליטית של הדורשים למיניהם. למותר לציין, שזה לא משכנע בכלל. לדוגמא, דעת מו"ר הגרש"א שליט"א ברורה, כפי שבאה לידי ביטוי מפורש בביטאון המייצג אותו ביום ו' האחרון.
אדרבה, מעניין לראות אישיות חרדית תורנית מקובלת הנותנת גיבוי לאותם צעירים משולהבים. אגב, ר"י שוורץ, המוזכר במודעה עומד מאחורי יוזמות משונות נוספות דוגמת חידוש הסנהדרין, והינו מרבני מסלולי הנח"ל. הוא כמו גם ר"י ברנד, שהינם ת"ח מופלגים לכשעצמם, אינם אמורים לייצג את החרדיות המסורתית.
[/url]
הרב הנוטר, אחרי המחילה, ובודאי שאין להכחיש את אחריותו של הגר"ש להפלס,
מי שילמד מכל כתבת "מחאה וזעקה" ואפילו ממאמר מערכת מפורש, את דעותיו של הגר"ש עצמו, הרי הוא טומן ראשו בחול, וככסיל בחושך הולך.
לא שהגר"ש תומך באגודה, וודאי שאין דעתו נוחה מדגש ציבורי על נושאי א"י והמסתעף, אבל אין לכחש שדעותיו בנושא הם אינם אחת לאחת שוות לדעות הרב שך, וק"ו לדרכו של נתי גרוסמן בהנחלת דעותיו.
נ.ב פעם שוחחתי עם נתי על דרך הפלס (הנלוזה לדעתי) בסיקור נושאי א"י, וטען שקיבל הוראה כללית מהגר"ש שימשיך לדווח ולסקר בדרך הרב שך, לדעת לנבון נקל, שאין הוראה כללית זו מהווה הסכמה והתאמה מוחלטים לדעותיו הוא.

על רגל אחת, ומבלי להיגרר ל'עניני השעה', אנסה להסביר דבר שהוא מהותי לענ"ד בשימוש ובהבנת דרכם והשקפתם של חכמים. ניקח לשם דוגמא את מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הרי אין ספק שהלך רוחו ומחשבתו האישיים לא עלו בקנה אחד עם השקפותיו של מרן הגרא"מ שך זצ"ל אחת לאחת, ומ"מ אין חולק בדבר שבכל הקשור להנהגה הציבורית נקט שאין לשנות במאום מכל מה שהיה מקובל מתקופתו של הרב שך. לאמור, כי יתכן ותהא דעתו האישית של חכם שונה מאשר יורה לרבים, וזאת מכמה סיבות, א' אין דומה הנהגת ציבור להנהגת יחיד, כלפי ציבור יש לנקוט במשנה זהירות ובדרך סלולה ובטוחה יותר, גם אם יש לכך מחירים, יחידים יכולים לילך בין הטיפות. ב' בהנהגה ציבורית, כל שינוי ממה שהיה מקובל טומן בחובו סכנה גדולה הנגזרת מעצם הדבר שיש שינוי.

בנוגע ליבלחט"א הגרש"א שליט"א, אין לי ידיעה ברורה בדיעותיו ביחס לארץ ישראל, אולם גם אם ננקוט כי דעותיו שונות ממשנתו של הרב שך בענין (משנת הרב שך ברורה ופרוסה בהמוני מכתבים ודרשות המופיעים בספרי מכתבים ומאמרים ומחשבת זקנים), אין לכך דבר וחצי דבר עם דעותיו ביחס להתנהלות הציבור בענין זה. סמך לדבר, יעויין בנוסח מכתבו שהובא כאן באשכול על העליה להר הבית [וכן צוטט בכתבה בעיתון ביום שישי על הכינוס], ותרוה נחת.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ה' מאי 25, 2017 2:33 pm
על ידי עולה מן הארץ
יהא אשר יהיה ההסבר להנהגת הגרש"א. אם הסיפור שסופר בשם נתי גרוסמן נכון הרי שהכתוב בעיתון הפלס בעניינים אלו אינו דעת הגרש"א אלא מה שהעורכים חושבים שהרב שך היה אומר.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ה' מאי 25, 2017 2:46 pm
על ידי קו ירוק
אבל לפי הידוע הוא כן שימש דוקא את הגריש"א, והגריש"א הורה לו לנקוט בדרכו זאת, ועל דעתו, ולא משנה מה דעתו האישית של הגריש"א (אם אפשר לומר כך), כמו שהעיר הרב נוטר.
ראיה לדבר: ההנתגדות לנ.ג. אצל כמה מגדולי התורה בשעתו, ביתד נאמן, והחלצותו של הגרמי"ל אל הגריש"א שהרינונים עליו באו מסיבות אחרות. והגריש"א הכריע כמובן.

לעצם הענין, אין חולק שהן ביתד נאמן והן בהפלס ההתנהלות הציבורית כנגד הרעיונות הנותנים דגש מיוחד על אהבת הארץ וגאולת הארץ וקדושת ציון וכל השאר, הם התנגדות גורפת (כמובן גם בעיתון המודיע והמבשר, אלא שהמודיע לפחות ידוע כל השנים כיותר ליבלרי ביחסו האוהד או הסלחני לכוחי ועצם ידי של צה"ל, וקרבתם של רבים מחבריו לתנועת פא"י ההיסטורית, אינני יודע מה קורה בהמבשר).

לומר שהדעות המובעות בעיתונים, בכל העיתונים, הינם פרי מחשבות אישיות של הסופרים, זו שגיאה ידועה, ואולי אפילו סתם התרסה.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ה' מאי 25, 2017 5:45 pm
על ידי יושב ירושלים
נוטר הכרמים כתב:ראיתי את התגובות לעיל בדבר השתייכותם המגזרית / הפוליטית של הדורשים למיניהם. למותר לציין, שזה לא משכנע בכלל. לדוגמא, דעת מו"ר הגרש"א שליט"א ברורה, כפי שבאה לידי ביטוי מפורש בביטאון המייצג אותו ביום ו' האחרון.
אדרבה, מעניין לראות אישיות חרדית תורנית מקובלת הנותנת גיבוי לאותם צעירים משולהבים. אגב, ר"י שוורץ, המוזכר במודעה עומד מאחורי יוזמות משונות נוספות דוגמת חידוש הסנהדרין, והינו מרבני מסלולי הנח"ל. הוא כמו גם ר"י ברנד, שהינם ת"ח מופלגים לכשעצמם, אינם אמורים לייצג את החרדיות המסורתית.

לא ציינתי את העובדה שחלק מראשי הארגון שייכים למגזר מסויים כדי להוכיח שדעת המגזר נוחה ממעשיהם, אלא כדי להוכיח שלא מדובר באנשים שאינם מתבדלים מהרשעים, אלא להיפך, מדובר בחלק גדול מהמקרים באנשים ששייכים למגזר היותר מתבדל, ובבחינה הזו הם משתייכים באמת ובתמים למגזר זה, ודווקא מתוך המקום הזה הם באים, ללחום ב'ערב רב', ולהקים מלכות שתונהג ע"פ התורה בארץ ישראל, ודבר זה מובהר היטיב לכל מי שעיין בעלונים [לא ברפרוף] במקומות אין ספור, אלא שאני יכול להוסיף בעדותי שהדברים לא נכתבים כמס שפתיים, אלא זוהי דעתם האמיתית, וכך הם חיים גם בחייהם האישיים.
נ.ב. בשלמא אם היית מגדיר 'חרדי' אדם שאינו פועל פעולות (ציבוריות?) שאינם לרוח גדולי ישראל, אכן יש מקום גדול לדון האם הם 'חרדים', אך לפי הגדרתך כמדומני שאינני מכיר 'חרדי' יותר מהם. ואכן זו הסיבה שהם הוצרכו להביא לכינוס רבנים כמו הגר"י שוורץ, שעל אף שבעניינים אלו הם רחוקים ממנו כרחוק מזרח ממערב [כמו שניתן לראות במאמר שכתבו בעניין הגיוס בא' העלונים], כיוון שהם זקוקים לדמות רבנית שתזדהה איתם בגלוי.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ה' מאי 25, 2017 9:23 pm
על ידי בתבונה
הרב שך מאוד כאב את החילוניות ואת העברה על הדת של עדות המזרח על ידי השלטונות.
הוא לא ראה את אנשי השלטון הציוני כיושבים על כיסא ה' בעולם
הרב שך כן ראה את זה שהערבים לא ניצחו אותנו כישועת ה'.
הוא לא סבר שבטלו הג' שבועות (מחשש סכנה) אבל סבר שעד כמה שיש הסכמה של האומות זה לא נחשב מרידה באומות. ולכן התחשב מאוד בהחלטת האו"ם לגבי דרום לבנון.
הרב שך לא הסכים להיפגש עם שמעון פרס בעקבות השנאת ישראל שהוסיף בעולם בפעילותו להקמת ועדת חקירה לחקירת טבח סברה ושתילה
(שזה הרבה פחות גרוע מהפעילות של חלק קטן מרבני הנטורי קרתא שנפגשו עם אחמדניגאד ומוסיפים שנאת ישראל בעולם ככל יכולתם)
ההנהגה לגבי תהליך השלום הייתה במשקפיים של פיקוח נפש מה יתרום יותר לביטחון.
לגבי הר הבית קרא לאחר מלחמת ששת הימים שלא לעלות בזמנו בהיתר, דהיינו בטהרה ובמחנות המותרים כפי שכתב משום חילול ה' שאז זה ברור שזה היה גורם לאחרים לעלות בריש גלי בטומאה למקום המקדש עצמו.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ו' מאי 26, 2017 2:41 am
על ידי קו ירוק
דברים נכונים כמעט כולם (כמו"כ מלבד פרשנות שנתת לדבריו במק"א, ומלבד דבר נוסף: שכל דבר אצלו היה בפרופורציה הנכונה, וזה עיקר מאוד חשוב בליבון דברים מסוג זה).
אבל מסתבר שמתהפך בקברו על שבאו אנשים הנקראים חרדים ועשו כנס אגודת ציון בכ"ח אייר, שוזה כנראה גם חלק מההתבדלות שלהם מהערב רב השולט כאן...

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: ו' מאי 26, 2017 5:28 pm
על ידי מנחם
על קדושת הר ציון ששמם.pdf
(1.64 MiB) הורד 306 פעמים

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: א' מאי 28, 2017 12:05 am
על ידי נקדש את שמך בעולם
מנחם כתב:
על קדושת הר ציון ששמם.pdf

במאמר הנ''ל אין שום דבר מלבד להדגיש משפטים מתוך העלון ולכתוב שפשוט שזה סילוף,
המשפטים המודגשים הינם הדעות הרשמיות של האגודה ואין בכך 'גלוי דעותיהם האמיתיות',
לדעתי המאמר נכתב בסגנון פשקוויל/עיתונאי רדוד ולא בסגנון של נסיון להסביר נושא בשורשו
חבל שמי שאינו יכול להתמודד עם העלון בצורה עניינית מעדיף לעבוד עם פשקווילים והפגנות.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: א' מאי 28, 2017 1:32 am
על ידי בתבונה
מנחם כתב:
על קדושת הר ציון ששמם.pdf

כמעט לא הצצתי בעלוני קדושת ציון ולכן אין לי דעה לגביהם
אבל הסתכלתי קצת בקובץ הנ"ל שם מצוטטים רח"ל ה"השקפות החמורות" כדלהלן:
1. הם סבורים שהקמת המדינה וכיבוש ירושלים הוא נס ולדעתם יש להודות לה' על כך
2. הם בעד שלטון ההלכה
3. הם בעד חידוש הסמיכה באם יתאפשר על ידי הסכמת כל חכמי ארץ ישראל כפי דעתו של הרמב"ם על פי הכרעתו המעשית של הב"י והמהר"י בירב.
4. הם בעד בניין בית המקדש רח"ל.
5. אפשר לפרש בדבריהם שאולי הם חולמים לפתוח מפלגה רח"ל.

כמובן שאליבא דגדול דורינו מר לוי הם עבירות השקפתיות חמורות מאוד.
אבל רק אציין שהיו כמה שאולי לא הגיעו לדרגתו של מר לוי וחלקו עליו לפחות בשתי סעיפים
הב"י והמהר"י בירב פעלו למען החטא הנורא של סמיכה בזה"ז.
ב"הסתה" לקרבנות בזה"ז "הסיתו והדיחו בזה" הר"י מפריז מבעלי התוס' , רבים מהאחרונים בראשם הגאון רבי עקיבא איגר החתם סופר בשות חת"ס יו"ד ב רלו
החזון איש אבה"ע ב' ז' ועוד (זה בלי להוסיף את התנאים האמוראים והראשונים שפסקו להלכה שמקריבים בזה"ז)

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: א' מאי 28, 2017 1:59 am
על ידי הרואה
מנחם כתב:
על קדושת הר ציון ששמם.pdf

מדהים! אפילו לא טענה עניינית אחת.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: א' מאי 28, 2017 9:14 am
על ידי קו ירוק
א"צ בהסברים וטענות. מה שכתוב שם בדפי "על קדושת הר ציון ששמם" מבהיל.
אלא מאי ? נאמר על ... שאפילו על פתחו... אינן חוזרים. ומלפפתם והולכת עד יום ...
ועל דא פירש הגר"א בהגדש"פ 'ואף אתה הקהה את שיניו ואמר לו' - לבן החכם היושב לימינו, כי ל... אין להשיב בכלל.

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: א' מאי 28, 2017 11:57 am
על ידי נקדש את שמך בעולם
קו ירוק כתב:א"צ בהסברים וטענות. מה שכתוב שם בדפי "על קדושת הר ציון ששמם" מבהיל.
אלא מאי ? נאמר על ... שאפילו על פתחו... אינן חוזרים. ומלפפתם והולכת עד יום ...
ועל דא פירש הגר"א בהגדש"פ 'ואף אתה הקהה את שיניו ואמר לו' - לבן החכם היושב לימינו, כי ל... אין להשיב בכלל.

טענה ניצחת, אני סבור שבכך הכרעת את הדיון וכולם מבינים את רשעותם וטיפשותם של אנשי קדושת ציון.

בכל אופן אולי תשיב תשובה עניינית למען הבנים החכמים היושבים בפורום לימין הקדושצי''ם

Re: גליונות קדושת ציון - דעותיו של הרב מאיר כהנא הי"ד

פורסם: א' מאי 28, 2017 12:36 pm
על ידי קו ירוק
נקדש את שמך בעולם כתב:
קו ירוק כתב:א"צ בהסברים וטענות. מה שכתוב שם בדפי "על קדושת הר ציון ששמם" מבהיל.
אלא מאי ? נאמר על ... שאפילו על פתחו... אינן חוזרים. ומלפפתם והולכת עד יום ...
ועל דא פירש הגר"א בהגדש"פ 'ואף אתה הקהה את שיניו ואמר לו' - לבן החכם היושב לימינו, כי ל... אין להשיב בכלל.

טענה ניצחת, אני סבור שבכך הכרעת את הדיון וכולם מבינים את רשעותם וטיפשותם של אנשי קדושת ציון.

בכל אופן אולי תשיב תשובה עניינית למען הבנים החכמים היושבים בפורום לימין הקדושצי''ם

'רשעותם וטפשותם' - גם אם אתה מעניק תואר זה, אני מתנגד לו.
אבל טעותם החמורה כן. ושורשה - איש הישר בעיניו יעשה. וההתרחקות מ"צאי לך בעקבי הצאן".

מכיון שבקשת אכתוב - אף שאני מצהיר את הפשוט וידוע מראש. שום תשובה לא תגרום לאף אחד מכל באי האגודה אף לא להרהור קל שמא טעות בידם. ואני כותב עבור הבן החכם כדברי הגר"א.
תשובותי לפי מספורם שלך כאן: viewtopic.php?f=55&t=30888&p=367141#p367040
א. הקמת המדינה אינה נס אלא הצלחה של הסיטרא אחרא, וכמו שאמר הח"ח שהוא חושש החפשים יקלקלו (להבדיל מקיבוץ גלויות מאז הצהרת בלפור, שאין לה קשר למציאות הציונית, ואין לנו חלק בהם) ואין חולק על זה בין כל גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. גם כיבוש ירושלים - אמרו דעתם מרנן הסטייפלער והרב שך זיע"א.
ב. לא ראליים, הזויים. לא נעים לראות אנשים מגוחכים.
ג. הוכרעה ההלכה ע"י מהרלב"ח נגד הסמיכה, וכל התופש במה הלכתית לעצמו כדעה שלא התקבלה ה"ה מתחייב בנפשו, כמו שאמרו לר' טרפון שהטה כדברי בית שמאי.
ד. זו התגרות באומות. וג' שבועות השביע וכו'. ולא כל הרוצה ליטול את השם יבא ויטול. וכבר השיב באופן דומה הגרי"ח זוננפלד.
ה. שיפתחו. זה כדאי מאוד. כהנא כבר הקדימם. אלא שמאימתי יהודים חרדים לדבר ה' מותרים להתחבר לרשעים שלא על פי הנחיותיהם המדויקות של רבותינו מצוקי ארץ, ובדיוק לפי הוראותיהם?

לגבי ההוספת הלא ממוספרות: ממתי אנו נוקטים הלכה כמאן דאמר אחד, כשכל גדולי הדור הכריעו לא כך ?