עמוד 1 מתוך 2

הגה"ק ר' חיים לייב אוירבך זצ"ל - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 7:22 pm
על ידי בית שביעי
הגאון ר' חיים לייב אוירבך זצ"ל היה מחזוני שיבת ציון החרדים ביישוב הישן בירושלים, והלך כשד"ר לאמריקה ודרש בבתי כנסיות לטובתה, וגם סיפר להם על ההצלחה של היהודים העולים ארצה בכל העולם, וגם מהצהרת בלפור שמפיח רוח חדשה בירושלים, וכל שנה ושנה עושים יום טוב ביום שנעשתה ההצהרה בכל הבתי מדרשים בירושלים!

אולי מישהו יודע יותר על ההופעה הזאת ובאיזה יום בלוח עברי זה חל?

בכלל האם בנו הגרש"ז או יבלחט"א נכדו הגר"ש משוללים דרך זו?



הוא גם מסר שהערבים מתחרטים כשעוקרים יישובים יהודיים ומבקשים מהיהודים לחזור אבל אז כבר אינם רוצים.

גם מסר שהערבים הם בעלי חוב גדולים ליהודים ועל כן באה צרת הערבים שמנסים לפרוק עול חובותיהם מצאוריהם.
קטעים מאד מעניינים

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 8:23 pm
על ידי לייטנר
(אינני יודע אם מותר לומר זאת, אבל) להבדיל א"א הבדלות.
בן יהודה היה מונה 'לגאלת ישראל' החל מתאריך הצהרת בלפור.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 10:03 pm
על ידי בברכה המשולשת
לייטנר כתב:(אינני יודע אם מותר לומר זאת, אבל) להבדיל א"א הבדלות.
בן יהודה היה מונה 'לגאלת ישראל' החל מתאריך הצהרת בלפור.


כמדומני שגם רבי חיים הירשנזון.
אני חושב שזו היתה תופעה אז.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2012 1:40 am
על ידי ישעיהו לוריא
בית שביעי כתב:הגאון ר' חיים לייב אוירבך זצ"ל היה מחזוני שיבת ציון החרדים ביישוב הישן בירושלים, והלך כשד"ר לאמריקה ודרש בבתי כנסיות לטובתה, וגם סיפר להם על ההצלחה של היהודים העולים ארצה בכל העולם, וגם מהצהרת בלפור שמפיח רוח חדשה בירושלים, וכל שנה ושנה עושים יום טוב ביום שנעשתה ההצהרה בכל הבתי מדרשים בירושלים!

אולי מישהו יודע יותר על ההופעה הזאת ובאיזה יום בלוח עברי זה חל?

בכלל האם בנו הגרש"ז או יבלחט"א נכדו הגר"ש משוללים דרך זו?



הוא גם מסר שהערבים מתחרטים כשעוקרים יישובים יהודיים ומבקשים מהיהודים לחזור אבל אז כבר אינם רוצים.

גם מסר שהערבים הם בעלי חוב גדולים ליהודים ועל כן באה צרת הערבים שמנסים לפרוק עול חובותיהם מצאוריהם.
קטעים מאד מעניינים


איני יודע לקרוא אנגלית , מפני חרם הרבנים הקדמונים על לימוד שפות זרות בבתי הספר בירושלים, אבל עיתון מטיבו ומטבעו אינו מדייק ואולי הגרחי"ל לא היה עד כדי כך מ'חזוני שיבת ציון' כפי שכתבת.

בכ"א אני מסכים איתך שהיה מאוד מקורב לדעתו של הרב קוק, ובהקשר לשאלתך גם הגרש"ז היה תלמיד גדול של הרב קוק אם כי נראה לי שהיה כבר רחוק מהשקפתו המדינית-פוליטית. נ"ל.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2012 1:47 am
על ידי ישעיהו לוריא
לייטנר כתב:(אינני יודע אם מותר לומר זאת, אבל) להבדיל א"א הבדלות.
בן יהודה היה מונה 'לגאלת ישראל' החל מתאריך הצהרת בלפור.


נ"ל כי כל המניין לבריאת העולם התחילו כשרבו הכופרים רח"ל בעם ישראל. ולחיזוק העניין כתבו כן. לפני כן כתבו כמו דאי' בגמ' תענית וע"ז "למלוך המלך פלוני" או "למלכות יוון" וכו' .

ובן יהודה, אף כי איני סנגורו בשכר... חשב בשכלו לחדש זאת. כך שלא מדובר באיזה כופר שאומר 'עולם ישן עדי יסוד נחריבה' (והוא היה מאלו, אבל בעניין התאריך -) זה רק עוד אמירה של 'אתחלתא דגאולה' ומתחילים א"כ למנות כביכול ל'מלכות ישראל' הבאה לידי ביטוי בהצהרת בלפור שנתנה ליהודים את 'מלכותם. '

גם כתב כב' איני יודע אם מותר לומר זאת אבל 'להבדיל', ודאי התכוין שאינו יודע האם מותר לומר 'להבדיל' בין יהודי א' לחבירו. הרבה הרעיש ע"כ הרבי מלובאביטש שאסור לומר כן על יהודי. אך ודאי צודק שהמרחק בין הגרחי"ל הקדוש לבין בן-יהודה רחוק שמים מארץ...

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2012 2:39 am
על ידי גם זו לטובה
הרבה סיפורים ממספרים על רחי"ל -מחלקם נראה שהוא לא היה אומר את האמת בצורה מדויקת - אם זה נכון- יתכן שגם מה שסיפר לבני חו"ל אינה האמת וכו'

כמובן יתכן מאוד שבאמת כן הייתה דעת הגרחי"ל כן וכמו שהזכירו את קירבתו לראי"ה

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2012 10:26 am
על ידי לייטנר
ישעיהו לוריא כתב:
לייטנר כתב:(אינני יודע אם מותר לומר זאת, אבל) להבדיל א"א הבדלות.
בן יהודה היה מונה 'לגאלת ישראל' החל מתאריך הצהרת בלפור.


גם כתבת' איני יודע אם מותר לומר זאת אבל 'להבדיל', ודאי התכוין שאינו יודע האם מותר לומר 'להבדיל' בין יהודי א' לחבירו. הרבה הרעיש ע"כ הרבי מלובאביטש שאסור לומר כן על יהודי. אך ודאי צודק שהמרחק בין הגרחי"ל הקדוש לבין בן-יהודה רחוק שמים מארץ...


לכך בדיוק נתכוונתי. יודעני שאין להבדיל בין יהודי ליהודי, אך היה קשה לי לציין את שמו של בן יהודה לרב אויערבך בלי לציין הסתייגות כלשהי.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ג' אוגוסט 21, 2012 5:32 pm
על ידי משכיל אל דל
נחזור לשאלה שבפתיחה לאשכול, ובדיון על אמיתת העובדות -
אולי מישהו ייגש לאחד הנכדים לשאול?
ר' שמואל,
ר' עזריאל,
ר' (שכחתי) מטבריה,
??

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ג' אוגוסט 21, 2012 7:46 pm
על ידי דענטיסט
אם העובדא אודות הגרחי"ל אמיתית אז זה לשון הרע
ואם העובדא שקרית הרי זה סתם מוציא שם רע....

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ג' אוגוסט 21, 2012 7:47 pm
על ידי לייטנר
דענטיסט כתב:אם העובדא אודות הגרחי"ל אמיתית אז זה לשון הרע
ואם העובדא שקרית הרי זה סתם מוציא שם רע....


בהנחה שאתה יותר גדול ממנו, ויודע מה נכון ומה לא נכון.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ג' אוגוסט 21, 2012 7:58 pm
על ידי דענטיסט
תגיד לי אצל מי היום הצהרת בעל פעור מעורר רגשי יום טוב?

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ג' אוגוסט 21, 2012 8:48 pm
על ידי לייטנר
דענטיסט כתב:תגיד לי אצל מי היום הצהרת בעל פעור מעורר רגשי יום טוב?


היום?! זה כלל לא רלוונטי.
אבל לפני שתמשיך להתלהם, אנא הקש בחיפוש כאן בפורום את המילה 'בלפור', אני משער שיעניין אותך לגלות שרבים מגדולי ישראל התייחסו להצהרת בלפור כאל מאורע גדול. אחד הידועים שבהם - רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, אם שמעת עליו.

מכתב ה"אור שמח"

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 1:59 am
על ידי בית שביעי
"הנה מאז הכיר האחד אברהם אבינו את בוראו, היה קושר כל תקותו והבטחתו בהנחילו את ארץ הקדושה לבניו, והלך לה לארכה ולרחבה ונטע אשל (בראשית כ"א), ואחריו יצחק זרע בה וחפר בארות מים (שם כ"ו), וכן יעקב בנה בית (שם ל"ג), וכל פסגת תקותם היתה כי בניהם ישבו בארץ המוריה.

ומיום מתן תורתנו הקדושה לא פסקה הנבואה מלצוות על ישוב הארץ, ואין לך פרשה שבתורה שלא נזכרת בה ארץ ישראל, ואף במצוות של חובת הגוף נאמר: "כי יביאך" - "כי תבואו" - עשה מצוה זו (כדי שתבוא אל הארץ) [שבשבילה תיכנס לארץ] (קידושין ל"ז ע"ב), ואף במצוות מושכלות ונוהגות בכל מקום ובכל זמן, כמו כיבוד אב ואם, נאמר: "למען יאריכון ימיך על האדמה" וגו' (שמות כ, יב).

והקפיד השם יתברך על כבוד הארץ יותר מעל כבודו כביכול, עד שבעשיית העגל, אחרי שובם מחל להם השם יתברך, "וינחם השם על הרעה אשר דבר לעשות" (שמות לב, יד). ועל הוציאם דבת הארץ וימאסו בארץ חמדה נשבע ד' ולא ינחם, כמו שנאמר: "אל תעלו כי אין ה' בקרבכם" (במדבר יד, מב).

ומיום שנבחרו ציון וירושלים, דוד בתהילותיו, ישעיה בחזיונותיו, ירמיה בתוכחותיו, ויחזקאל במשליו, לא פסקו מלהפליג במצות ישוב הארץ, ולהשתפך נפשם בחרדת הקודש אשר בתוככי ירושלים, ואמר הנביא: "הציבי לך ציונים וגו', שובי אל עריך אלה וגו', אכרים ונסעו בעדר" (ירמיה לא, כ - כג). ודניאל, ואחריו אנשי כנסת הגדולה, שמו לחוק לכל ישראל להתפלל תלת זמנין ביום (דניאל ו, יא ; ברכות לא ע"א), על כי ירחם ה' עמו וישיב שבות ציון וירושלים, וכן בברכת המזון, בכל עת להתפלל על הארץ וירושלים...

ומצאנו לרב יהודה...

אולם זה במאה הזאת זרחו קוי אור ע"י גדולי המעש, כמו מונטיפיורי וכיו"ב בהתעוררות
רבה, ומהרבנים ר' צבי הירש מטאהרן ור' אליהו מגריידיץ, לבנות ולשכלל ירושלים
ולהסיר שוממותיה, כמעט עד כי התרחב הדבר ע"י הנלהבים. ורבנים הרבה עמדו
מנגד, ואף אותם שהיה בלבם לקרב את הדבר שמו יד לפה, מפני כי חרדו מהנלהבים
שלא יגדישו הסאה, ומהג' שבועות שהשביע לבנות ירושלים (כתובות קיא, א ושיה"ש
רבה ב', פסוק השבעתי אתכם בנות ירושלים).

אמנם כעת הסבה ההשגחה אשר באספת הממלכות הנאורות בסאן רעמא, ניתן צו אשר
ארץ ישראל תהיה לעם ישראל, וכיון שסר פחד השבועות וברשיון המלכים קמה מצוות
ישוב ארץ ישראל ששקולה כנגד כל מצוות שבתורה (ספרי פ' ראה) - למקומה. ומצוה
על כל איש לסייע בכל יכולתו לקיים מצוה זו. ואולי על זה נאמר: "עד מתי תתחמקין"

(ירמיה ל"א), ואם ייתן השי"ת ויתרחב הדבר ויגדל ויפרח כשושנה כמו שנגדלו בימי
ארתחששתא, אשר היו נתונים תחת פרס, דובא-ניידא (קידושין ע"ב) ואף כעת תחת
ממשלת ארץ האי עם בריטניה המתונה - אז בטח הוא עניין העומד ברומו של עולם.

הן אמנם, שאז היו הנביאים בנבואה מן השמים, מחזקים אותם. מי יודע - אולי כמו
חרבן הבית השני היה שלא עפ"י הנבואה, (אשר מהאי טעמא כשגלו לא בטלה קדושת
הארץ, כדברי נועם של התוספות יו"ט, בעדיות פ' ח', משנה ו') - כן יהיה הנחת אבן פנה
שלא עפ"י נביאים וכנטילתו - כך נתינתו. אכן במופלא ממך אל תחקור, כי זה תלוי
בהופעת אור אלקי לראות אשר כל עניינים הכלליים וקניינים הציבוריים יהיו על טהרת
הקודש והצניעות, וכמו שעשו אנשי כנה"ג.

אבל יהי' איך שיהיה, מצוות ישוב ארץ ישראל לא נפטר מזה, כל מי שבכוחו יעשה
וזכות מצוה הזאת תגן על עמו ישראל בכל מקומות מושבותיהם להצילן מכל רעה,
ועיניהם ועינינו תחזינה בשובו לציון ולשמוע בעת יאמר לציון מלך אלקיך בב"א.
דברי המצפה לראות בתשועת ישראל,

חותם פה דווינסק
מאיר שמחה כהן"

התור תרפ"א

וראה כאן תוכן הסיפור איך כתב המכתב הלז

היום יומא דהילולא של ה"אור שמח"!

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 6:52 pm
על ידי בית שביעי
נולד בשנת התר"ג 1843, נפטר בשנת התרפ"ו 1926. מחכמי ליטא ומגדולי רבניה, ונחשב לארי בחבורת חכמי דורו. גאונותו המבריקה ניכרה עוד בהיותו בגיל צעיר. כשהתפרסם ספרו "אור שמח" על "משנה תורה" של הרמב"ם, נודע שמו בשערים כגאון ולמדן חריף. בספרו זה אף הפגין בקיאות עצומה, עמקנות והגיון נוקב. ר' שמחה הוזמן לשמש כרבה של דווינסק, משרה אותה נשא במשך 40 שנה. כאשר נתבקש לבוא לשמש כרב בירושלים ב-1906 - סירב, בשל התנגדות בני קהילתו. ספר נוסף שחיבר "משך חכמה" - פירוש על התורה, זכה לתפוצה רבה.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 7:00 pm
על ידי אוצר החכמה
נראה לי שהכותבים כאן מעריכים את האור שמח כגדלו, ואינם זקוקים לציטוט מויקיפדיה על גאונותו.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 8:00 pm
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:נראה לי שהכותבים כאן מעריכים את האור שמח כגדלו, ואינם זקוקים לציטוט מויקיפדיה על גאונותו.

אז אולי כבודו יסכים להקלד כל המכתב של הגרש"מ כולל קטע על רב יהודה, שלא נמצא בכל הרשת כולו! [פשוט ככה חביבים על כלל ישראל דברי גדוליה... כי מה שרוצים לשמוע, מוקלד ומופץ בכל הרשת ובכל מקום...ומה שלא מתעניינים בו פשוט מניחים בדף האחרון של העיתון...]

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 8:06 pm
על ידי צאנזער
אגב, לפני כעשור ראיתי מכתב של ר' חיים ליב אויערבאך (כעשרים עמודים מוקלדים במכונת כתיבה וחתומה בחתימת ידו ממש) שכתב לרב מימון בענין הקמת הסנהדרין בא"י, שנחלקו אז הדעות בין הרבנים בא"י, ודעתו של הגרחי"ל היתה לחיוב והוא עודד את הרב מימון לקדם את הרעיון.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 10:11 pm
על ידי אוצר החכמה
בית שביעי כתב:
אוצר החכמה כתב:נראה לי שהכותבים כאן מעריכים את האור שמח כגדלו, ואינם זקוקים לציטוט מויקיפדיה על גאונותו.

אז אולי כבודו יסכים להקלד כל המכתב של הגרש"מ כולל קטע על רב יהודה, שלא נמצא בכל הרשת כולו! [פשוט ככה חביבים על כלל ישראל דברי גדוליה... כי מה שרוצים לשמוע, מוקלד ומופץ בכל הרשת ובכל מקום...ומה שלא מתעניינים בו פשוט מניחים בדף האחרון של העיתון...]



לא הבנתי מאיפה אקליד?

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 10:47 pm
על ידי ישעיהו לוריא
צאנזער כתב:אגב, לפני כעשור ראיתי מכתב של ר' חיים ליב אויערבאך (כעשרים עמודים מוקלדים במכונת כתיבה וחתומה בחתימת ידו ממש) שכתב לרב מימון בענין הקמת הסנהדרין בא"י, שנחלקו אז הדעות בין הרבנים בא"י, ודעתו של הגרחי"ל היתה לחיוב והוא עודד את הרב מימון לקדם את הרעיון.


אולי אפשר להראות זאת או לציין מקור שנראה. תודה מראש.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 11:09 pm
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:
בית שביעי כתב:
אוצר החכמה כתב:נראה לי שהכותבים כאן מעריכים את האור שמח כגדלו, ואינם זקוקים לציטוט מויקיפדיה על גאונותו.

אז אולי כבודו יסכים להקלד כל המכתב של הגרש"מ כולל קטע על רב יהודה, שלא נמצא בכל הרשת כולו! [פשוט ככה חביבים על כלל ישראל דברי גדוליה... כי מה שרוצים לשמוע, מוקלד ומופץ בכל הרשת ובכל מקום...ומה שלא מתעניינים בו פשוט מניחים בדף האחרון של העיתון...]



לא הבנתי מאיפה אקליד?


http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 38_153.pdf

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2012 11:17 pm
על ידי אוצר החכמה
למה שאני אקליד, ולמה צריך להקליד, מי שרוצה להפיץ את זה יכול להפנות לדף הזה כפי שעשית אתה? אבל למה אתה לא מפנה לספר עצמו?

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 4:54 pm
על ידי דענטיסט
עוד לשון הרע שהסכים לסאנהעדרין.....
געוואלד!

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 5:10 pm
על ידי גוראריה
דענטיסט כתב:עוד לשון הרע שהסכים לסאנהעדרין.....
געוואלד!

צ"ל 'לאשען הארע'...

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 5:23 pm
על ידי לייטנר
דענטיסט כתב:עוד לשון הרע שהסכים לסאנהעדרין.....
געוואלד!

לייטנר כתב:
דענטיסט כתב:אם העובדא אודות הגרחי"ל אמיתית אז זה לשון הרע
ואם העובדא שקרית הרי זה סתם מוציא שם רע....


בהנחה שאתה יותר גדול ממנו, ויודע מה נכון ומה לא נכון.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 5:43 pm
על ידי דענטיסט
האם הגרי"ז לא היה בר הכי לברר את מהות הסאנהעדרין?

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 6:00 pm
על ידי ישעיהו לוריא
דענטיסט כתב:האם הגרי"ז לא היה בר הכי לברר את מהות הסאנהעדרין?


ברור. וברור שהציבור החרדי בכללותו וכן העיתונות דאז החרדית (היה רק עיתון אחד) הלכו כהגרי"ז. השאלה האם מותר להגרחי"ל להביע עמדה הלכתית או השקפתית שונה מהגרי"ז או שמא זה כמו מה שהולך באחרונה בעניין קו התאריך ואכמ"ל.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 6:09 pm
על ידי דענטיסט
ויותר ברור כיום שאין חרדי שפוי אחד שיראה באור חיובי סאנהעדרין תחת הציונים
פוק חזי הסאנהעדרין של היום מאן חתים עלה....
ואם כן לכל היותר יש כאן טעות מהגרחי"ל
ואם כן למה לגלות טעויות כאלו ברבים?

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 6:52 pm
על ידי בית שביעי
דענטיסט כתב:ויותר ברור כיום שאין חרדי שפוי אחד שיראה באור חיובי סאנהעדרין תחת הציונים
פוק חזי הסאנהעדרין של היום מאן חתים עלה....
ואם כן לכל היותר יש כאן טעות מהגרחי"ל
ואם כן למה לגלות טעויות כאלו ברבים?

בודאי אם לא קיבלו הסנהדרין אז בודאי אין לזה תוקף...

אבל השאלה אם הדבר כשלעצמו היא דבר רצוי, ובזה הסכימו רוב גדולי הדור שהיא דבר רצוי ומשובח, אבל בתנאי שלא יהא יד החילונים באמצע...
ולכן אין הדרך לצנזר, אלא להביא כל התמונה, ואפי' הפוסקים שסברו שאין לפחד מהציונים והרשימה ארוכה, אבל כשיש מתנגדים אין ברירה אלא לחכות על הזדמנות נוספת ולראות אם כהיום אפשר להיעשות גם לפי שיטת הגרי"ז או ששיטתו אז לא נוגע להמצב של היום ולכן ראוי להסתכל מה יש לעשות בזמן הזה.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 6:58 pm
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:למה שאני אקליד, ולמה צריך להקליד, מי שרוצה להפיץ את זה יכול להפנות לדף הזה כפי שעשית אתה? אבל למה אתה לא מפנה לספר עצמו?

נכנסו לבוץ....

לא לזה התכונתי, כוונתי היתה ששאלת למה הכנסתי תווי חייו ולמה צריך להודיע גדולתו, ועל זה עניתי שאכן גדלותו מודיעים אבל דברי דעת תורתו לא מודיעים, אלא רואים לנכון לצנזר אותו ולהגיד שהיה טעות בדבריו [עפ"ל] וכהיום היה מודה להמצב... וכו' כל תירוצי סרק והבל.

ולכן לא רציתי שתקליד, אלא השאלה היתה למה אין הרצון לידע דעת תורתו, אלא רוצים לידע גדולתו ולהיעלם מכל דבריו למען ציון וירושלים.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2012 7:54 pm
על ידי דענטיסט
בית שביעי כתב:
אוצר החכמה כתב:למה שאני אקליד, ולמה צריך להקליד, מי שרוצה להפיץ את זה יכול להפנות לדף הזה כפי שעשית אתה? אבל למה אתה לא מפנה לספר עצמו?

נכנסו לבוץ....

לא לזה התכונתי, כוונתי היתה ששאלת למה הכנסתי תווי חייו ולמה צריך להודיע גדולתו, ועל זה עניתי שאכן גדלותו מודיעים אבל דברי דעת תורתו לא מודיעים, אלא רואים לנכון לצנזר אותו ולהגיד שהיה טעות בדבריו [עפ"ל] וכהיום היה מודה להמצב... וכו' כל תירוצי סרק והבל.

ולכן לא רציתי שתקליד, אלא השאלה היתה למה אין הרצון לידע דעת תורתו, אלא רוצים לידע גדולתו ולהיעלם מכל דבריו למען ציון וירושלים.


תודה על הברכה החמה שנתת לי....

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2012 7:49 pm
על ידי בית שביעי
דענטיסט כתב:
בית שביעי כתב:
אוצר החכמה כתב:למה שאני אקליד, ולמה צריך להקליד, מי שרוצה להפיץ את זה יכול להפנות לדף הזה כפי שעשית אתה? אבל למה אתה לא מפנה לספר עצמו?

נכנסו לבוץ....

לא לזה התכונתי, כוונתי היתה ששאלת למה הכנסתי תווי חייו ולמה צריך להודיע גדולתו, ועל זה עניתי שאכן גדלותו מודיעים אבל דברי דעת תורתו לא מודיעים, אלא רואים לנכון לצנזר אותו ולהגיד שהיה טעות בדבריו [עפ"ל] וכהיום היה מודה להמצב... וכו' כל תירוצי סרק והבל.

ולכן לא רציתי שתקליד, אלא השאלה היתה למה אין הרצון לידע דעת תורתו, אלא רוצים לידע גדולתו ולהיעלם מכל דבריו למען ציון וירושלים.


תודה על הברכה החמה שנתת לי....


סליחה, לא התכוונתי לך בפרטיות אלא בכלליות, ולא התכוונתי ממש אלא לתת לזה הדגשה להתבונן בהדברים המופרכים עד היכן זה נוגעת לציפור נפש היהדות.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: א' אוגוסט 26, 2012 4:52 pm
על ידי בית שביעי
לייטנר כתב:
דענטיסט כתב:תגיד לי אצל מי היום הצהרת בעל פעור מעורר רגשי יום טוב?


היום?! זה כלל לא רלוונטי.
אבל לפני שתמשיך להתלהם, אנא הקש בחיפוש כאן בפורום את המילה 'בלפור', אני משער שיעניין אותך לגלות שרבים מגדולי ישראל התייחסו להצהרת בלפור כאל מאורע גדול. אחד הידועים שבהם - רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, אם שמעת עליו.

מצאנו מונים "שנה שניה להכרת ממלכות הברית את זכיותנו לארץ ישראל" בספר מלכי בקודשמאת הג"ר חיים הירשנזוהן

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ב' אוגוסט 27, 2012 8:38 am
על ידי בברכה המשולשת
בית שביעי כתב:
לייטנר כתב:
דענטיסט כתב:תגיד לי אצל מי היום הצהרת בעל פעור מעורר רגשי יום טוב?


היום?! זה כלל לא רלוונטי.
אבל לפני שתמשיך להתלהם, אנא הקש בחיפוש כאן בפורום את המילה 'בלפור', אני משער שיעניין אותך לגלות שרבים מגדולי ישראל התייחסו להצהרת בלפור כאל מאורע גדול. אחד הידועים שבהם - רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, אם שמעת עליו.

מצאנו מונים "שנה שניה להכרת ממלכות הברית את זכיותנו לארץ ישראל" בספר מלכי בקודש


במחילה מכתר"ה, כבר הזכרתי זאת לעיל, בתחילת האשכול.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ב' אוגוסט 27, 2012 7:12 pm
על ידי בית שביעי
בברכה המשולשת כתב:במחילה מכתר"ה, כבר הזכרתי זאת לעיל, בתחילת האשכול.


צודק מאה אחוז, פשוט דלגתי עליה.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: א' ספטמבר 02, 2012 9:55 pm
על ידי בית שביעי
כשהקב"ה מראה לנו ועדת פיל והצהרת בלפור היינו צריכים לדלג על ההרים תתן אמת ליעקב

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ג' ספטמבר 11, 2012 7:04 pm
על ידי בית שביעי
בספר לב אליהו מהג"ר אליהו לופיאן זצ"ל מובא מכתב שכתב בשנת תש"ח ומזהיר שצריכים להיות ער להנסים שהקב"ה עושה עם ישראל, ולא כמו שהזניחו לראות את יד הקב"ה אצל סן רימו שהביא כל אומות העולם להצהיר על זכות היהודים לא"י

גם מצאנו אזהרה לציונים שישמרו השבת בירושלים שחל בדיוק לפני פרשת אחרי קדושים

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2012 8:45 pm
על ידי בית שביעי
מעניין מאד לציין כי הסיבה לשולל זכות היהודים לא"י שנשקפת בהצהרת בלפור מבואר היטב במכתב האפיקורוס הליברלי הישראלי ששימש בפרלימנט הבריטי אדון מונטיגיו, ותסמר שערות ראש כי הסיבות שמחשב שם היא ממש תואם עם הכופרים השמאלנים של היום בלי שום מגרעת כלל וכלל

ולכן מובן היטב השמחה שהיה להיהודים היראים באה"ק כי הסתמכות ההצהרה היא על יסוד תוה"ק ועל יסודות המאמינים בקיום עם היהודי מאז ומקדם עד עולם ובאמונה בהקב"ה עושה שמים וארץ

חבל שלא מוקלד הדברים שנראה לעין כל את פני הדברים כהווייתן

כאן באנגלית

ולמשל אביא את מה שכותב בציניות כי אם הולכים לשיטת ה"פנטים" אז ילכו עם שיטתם עד הסוף וזה שמאמינים כי יהיה באחרית הימים משהו על טבעי בהנהגה אלקית בקיום הנבואות של החזרת מלכות ישראל לימי קדם והרשע "אינו רואה שום מעשה נסים" בהצהרת בלפור....
הבנתם? הנס הכי גדול שקיים בעולם שהקב"ה מבטיח שאדמת ישראל יוחזר לעם ישראל באחרית הימים, ועם הזה חי וקים ונושם, ומלכות בריטניה שהיא המשך למלכות אדום גם מכיר בזה ונותנו להם, זה לא די להרשע הלזה, אלא מחכה למשהו נסית ואחרי שזה יקרה אז גם ינהג כעמלק לומר שאין זה נס כמו שאומרים על קרי"ס שלא היה נס, אז הגלגל הולך ומתגלגל ואין לדבר סוף ולא ניתנה תורה והעולם לטיפשים [הסבר הרמב"ם] ולכן נפתח עינינו ונחזור למקורות לקדם את דברי נבואינו בכל נבואותיהם ולא להיות "נאורים" ולהגיד כי אם ייעשה על ידי אדם אז זה כמו נבואות שמתגשמים מעצמן כ self fullfilling prophecy אלא אם הקב"ה נותן התשועה וזורם בנו כח לנשום הוא גם יזרום בנו כח והיכולת האלקי לעשותן

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2012 11:41 pm
על ידי בית שביעי
למעשה דבר פלא ראינו לגבי השוואתו להצהרת כורש.

מהכופרים של היום צוחקים על מה שכתוב בנביא ששלח השי"ת גאולה ע"י משיחו כורש בהצהרתו שמרשה לחזור לבנות ביהמ"ק ולהנהגה אוטונומית יהודית בארץ ישראל, ובהצהרת כורש שנמצאו בארכיאולוגיה כתוב שכורש מרשה לכל הדתות לעבוד כפי ראות עיניהם ובכללם בני ישראל, וצוחקים כי נביאינו ראו בזה שליח ה' מיוחד לבני ישראל.

והאמת היא כי אכן נביאנו כתבו כפי ראות עיני שכל יהודי מאמין בה' שהכל בעולם היא בשביל ישראל ולכך נתייחסו לזה באופן זה

ולהשמרנים שידחקו שכלם לקיר באמרם שבוודאי יש עוד מכתב מכורש מיוחד לבני ישראל ובזה יתורץ הקושיא, אגיד להם אולי צודקים, אבל למה "צריך" דוקא שיהא בדרך זו? מה רע לכם בדרך שכולם ישמחו בו? יש ענין לזה?

וכן היא בהצהרת בלפור להכופר לא יסופק שום דבר עד שהעולם יתהפך כל רגע בניסי נסים להרגיע את "מצפונו" שיש מנהיג לבירה, אבל יהודי מאמין די בזה.

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2012 6:41 pm
על ידי בית שביעי
מתוך המאמר של ד"ר דיינארד בספרו חרפת בריטניא משתקפת היטיב את מהלך מחשבת העם היהודי הליברלי בארה"ב בימים ההם ובכל קהילות הריפורמים והיהודים הכופרים שרצו להשתלב בארצות הגולה ולאסוף הון וכסף בארציהם, והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל היה לצנינים בעיניהם וגם היום בחוגי הכופרים ביהדותם המדינה לא נותנת לנשמותיהם מנוחה

תמונה

Re: ר' חיים לייב אוירבך - יום שמחה שנתי להצהרת בלפור

פורסם: ד' נובמבר 14, 2012 11:26 pm
על ידי בית שביעי
גם ר' משה בלוי כותב בספרו אודות הגה"ק ר' יוסף חיים זוננפלד זי"ע:
״כאשר באה המשלחת ה אמריקאית לארץ ישראל לשאול את התושבים על המנדט האנגלי על ׳הבית הלאומי׳, נקרא
גם רבנו זיע״א לפני המשלחת. חבריה העמידו לפניו שורה של שאלות בדבר יחסו אל ישוב ארץ ישראל. תשובותיו היו
ברורות ומסוימות, ויחסו אל תנועת ההתיישבות ואל השיבה לציון היח כת חיובי ומלהיב, עד שגם העתונות החפשית
התפארה בתשובותיו והרימו אותן על נס

״כאשר נחתם המנדט על א״י ואושר בסן־רמו ע״י מלכי אומות העולם, ה יה אדיר חפצו של רבנו זיע״א, שיהודי
ארץ ישראל יחתמו כתב אמנה כאשר עשו בימי עזרא הסופר, בכדי שהבית הלאומי יוכר גם ע״י מלך מלכי המלכים"

בוינה התרכזו אז הרבה פליטים וביניהם גדולי ישראל מכל ארצות אירופה. עם פרסום ההצהרה קבלו ראשי הקהלה מכתב
מהממשלה עם דרישה לכנס אסיפת רבנים. באסיפה הופיע נציג הממשלה האוסטרית (שלחמה לצד גרמניה נגד ״מעצמות ההסכמה׳׳) וטען שהצהרת בלפור
אין בה ממש, ואינה אלא תמרון פוליטי לקרב את היהודים לצד אנגליה ובנות בריתה. ומכיון שעל היהודים להפגין נאמנותם לממשלה, הוא דורש שאסיפת
הרבנים תפרסם כרוז נגד הצהרת בלפור, וכי היהודים מוותרים עליה. אחרי שסיים.את דברו עזב את האסיפה, בכדי שהרבנים יוכלו לדון בדבר בינם
לבין עצמם.
בויכוח שהיה אח״כ תמכו חסידי מונקאטש בהצעת הממשלה, וטענו.שאין לדחוק את הקץ וזה עון פלילי לקחת את הגאולה בעצמנו. בין הרבנים היו
שלשת גדולי הדור: הגאון רבי יוסף ענגיל, הגאון רבי מאיר אריק, והגר״מ שטיינברג, אב״ד ברודי. השלשה פרשו לקרן זוית והתיעצו ביניהם. עם תום
הויכוח קם הגאון רבי יוסף ענגיל והכריז בקול תקיף ונמרץ: היד החותמת תיקצץ! והאסיפה נתפזרה בדחיית פנייתו של נציג הממשלה האוסטרית (מפי
הרב לייטער מפיטסבורג, תלמידו של רבי מאיר אריק; פורסם בספר ״שיחו בכל נפלאותיו״ להר״מ כשר, עמי 19).

מקור