מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי סליחות » ה' אוגוסט 09, 2012 10:11 pm

הנוסחה המפורסמת היא: "כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא".
אך קראתי בויקיפדיה:

במשנה, במסכת סנהדרין (ד, ה) נאמר: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא" [1].
זהו הנוסח בכתב יד קאופמן ובכתב יד פרמה של המשנה וגם בגרסאות דפוס של התלמוד הירושלמי מצוטטת המשנה בנוסח זה [2], אך בגרסאות דפוס של התלמוד הבבלי [3] נוספת המילה "מישראל", ומתקבל הנוסח "כל המאבד נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".
הרמב"ם, בספרו משנה תורה (הלכות סנהדרין פרק יב) [4], נותן נוסח שבו נעדרת המילה "מישראל".
היעדרה או קיומה של המילה "מישראל" מעוררים דיונים ממושכים: האם מדובר באמירה הומניסטית, המייחסת חשיבות עליונה לחייו של כל אדם ואדם, שנברא בצלם אלוהים, או שמדובר באמירה לאומית, המייחסת חשיבות עליונה רק לחייו של אדם מישראל (כלומר יהודי). קודמת לדיונים אלה השאלה מהו הנוסח המקורי, והאם ייתכן שאחד הנוסחים הוא שיבוש שנוצר במהלך השנים.
פרופ' אפרים אלימלך אורבך הציג עמדה ברורה בסוגיה זו:
קריאת המאמר במשנה בשלימותו... מורה בכיוון הנוסח שאינו גורס 'מישראל', שכן המדובר בהסקת מסקנה על חשיבותם של חיי האדם מן העובדה שהאדם הראשון נברא יחידי... ברם, המשנה מביאה את הדברים כתשובה על השאלה 'כיצד מאיימים על עדי נפשות'. עדי נפשות אלה מישראל הם, והם באו להעיד על נפש אחת מישראל שרצחה נפש אחרת מישראל. יש אפוא להבחין בין הנוסח של לימוד מוסר השכל לבין השימוש שנעשה בו בפרוצדורה של חקירת העדים. שימוש זה עשוי היה בנקל להשגיר את המלה 'מישראל' לתוך גופו של המאמר מבלי כוונה מודעת לשנות את הוראתו המקורית. אבל למרות זאת מלמדות העובדות, שאשגרתא זו אינה מצויה אלא בחלק קטן של עדי הנוסח.
– תרביץ מ, תשל"א

נוסח המשנה מצוטט גם בקוראן (5:32), תוך הסתייגות: "לפיכך כתבנו בספר לבני ישראל, כי כל המאבד נפש אחת - בלא שאיבדה נפש או ביקשה למלא את הארץ חמס - כאילו איבד מלא, וכל המקיימה כאילו קיים עולם מלא" (תרגום: אורי רובין, אוניברסיטת ת"א: 2005).


אין אני יודע מה הגירסה האמיתית, אך לפני שחקרתי את הנושא אני נוטה לחשוש מ'המשכילים' שמא מתוך שכוונתם לצנזר את היהדות - הם מסתמכים על נוסחא/ות שאין לה/ם על מה להישען, עם זאת יכול להיות שדבריהם צודקים, ולכן באתי לכאן לברר אצל מי שידוע לו הנושא.
נערך לאחרונה על ידי סליחות ב ה' אוגוסט 09, 2012 10:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כל המציל נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 09, 2012 10:32 pm

"כל המציל" הוא נוסח משובש!

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי סליחות » ה' אוגוסט 09, 2012 10:52 pm

נכון, תיקנתי
(מעניין איך טעות זו חדרה)

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 09, 2012 11:37 pm

מחיפוש קצר בתוכנת פרויקט השו"ת עלה בידי כי רוב מוחלט של הנוסחאות בדברי חז"ל במקומות שונים במדרשים, ובספרי פרשנות ושו"ת ראשונים ואחרונים גרסו 'מישראל', יתירה מזו, ברבינו בחיי ועוד מצינו פעם כך ופעם כך, תופעה שמעלה אפשרות שלילת המלה 'בישראל' אינה מכרעת כי גם נפש גוי היא 'עולם מלא'. אמנם בירושלמי סנהדרין לא מופיע 'מישראל', וכך במקורות נוספים.

אבל באמת לגופו של ענין נראה לדון, אם המאמר 'כאילו קיים עולם מלא' מושתת על 'לפיכך נברא האדם יחידי', כדברי המשנה בסנהדרין לפנינו, הרי לאדה"ר לא היה דין 'ישראל', וא"כ יש ללמוד לכל גוי, אלא א"כ איבד צלם אנוש בעבירות מסוימות. אבל באדר"נ פרק לא המאמר מושתת על כך שבעשרה מאמרות נברא העולם, 'וכי מה צריך לבאי עולם בכך, אלא ללמדך שכל העושה מצוה אחת וכל המשמר מצוה שבת אחת וכל המקיים נפש אחת [מישראל] מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא שנברא בעשרה מאמרות', לפי"ז נראה שהסגוליות של נפש אחת היא בקיום מאמר ה' בבריאה, וכמו עשיית מצוה או שמירת שבת, ושוב באו לדון אם הצלת הגוי היא מצוה, ובהא תליא מילתא.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 09, 2012 11:42 pm

עתה שמתי לבי כי ברמב"ם עצמו הל' רוצח ושמיה"נ פ"א הל' טז מופיע 'מישראל', וזאת בהקשר לדין רודף ש'מצילין אותו בנפשו', ושם ברור כי זה מופיע בדווקא, שהרי ברודף אחר הגוי להורגו לא נראה כי 'מצילין אותו בנפשו'.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי ערער בערבה » ו' אוגוסט 10, 2012 12:29 am

מהרש"א חא"ג סנהדרין שם:

ואמרינן ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל כו' דקדק לומר נפש אחת מישראל שצורת אדם שנברא יחידי היא דיוקנו של מעלה כיחידו של עולם וצורת יעקב הוא דמות דיוקנו כדאמרינן פרק חזקת הבתים אבל כותים אינן צורת אדם רק כשאר הנבראים והמאבד נפש אחד מהם אינו מאבד עולם מלא וכן המקיים נפש אחד מהם כו' דכותים לא מעלין ולא מורידין.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 10, 2012 12:44 am

לא כ"כ מובן הדיון הרי קיי"ל שגוי אין מעלין ואין מרידין וממילא אין חיוב לקיימו אא"כ כוונתכם לדון על גר תושב.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי ערער בערבה » ו' אוגוסט 10, 2012 12:47 am

ערער בערבה כתב:מהרש"א חא"ג סנהדרין שם:

ואמרינן ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל כו' דקדק לומר נפש אחת מישראל שצורת אדם שנברא יחידי היא דיוקנו של מעלה כיחידו של עולם וצורת יעקב הוא דמות דיוקנו כדאמרינן פרק חזקת הבתים אבל כותים אינן צורת אדם רק כשאר הנבראים והמאבד נפש אחד מהם אינו מאבד עולם מלא וכן המקיים נפש אחד מהם כו' דכותים לא מעלין ולא מורידין.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי סליחות » ו' אוגוסט 10, 2012 12:57 am

ערער בערבה כתב:מהרש"א חא"ג סנהדרין שם:

ואמרינן ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל כו' דקדק לומר נפש אחת מישראל שצורת אדם שנברא יחידי היא דיוקנו של מעלה כיחידו של עולם וצורת יעקב הוא דמות דיוקנו כדאמרינן פרק חזקת הבתים אבל כותים אינן צורת אדם רק כשאר הנבראים והמאבד נפש אחד מהם אינו מאבד עולם מלא וכן המקיים נפש אחד מהם כו' דכותים לא מעלין ולא מורידין.

אי מהא, לא איריא,
הרי כמעט ברור שלמהרש"א הייתה הגירסה הנפוצה של הבבלי, ובהתאם לכך פירושו.
דומני שאצל כל האחרונים הנוסח הבבלי הנפוץ, הוא המצוי, וממילא אין להאריך בכך (רק לאחרונה נמצאו כל כתבי היד ונעשו ההשוואות). אומנם ההערה לגבי לא מעלין ולא מורידין, שאותה הזכיר גם ר' אוצר החכמה, באמת גורמת לתמוה על עיקר הדיון.

אוצר החכמה כתב:לא כ"כ מובן הדיון הרי קיי"ל שגוי אין מעלין ואין מרידין וממילא אין חיוב לקיימו אא"כ כוונתכם לדון על גר תושב.

האמת שלא, אין הכוונה לדון על גר תושב, אלא עכו"ם בסתמא.
ומה שהזכרתם מלא מעלין ולא מורידין, אין הכי נמי, הוא באמת תמיהה על עיקר הדיון והפולמוס שהיה בקבצים שונים, הרי מעיקרא ליתא. וצריך עיון.

בפרט יש לשים לב למה שכתב הפרופ' המצוטט לעיל: "ברם, המשנה מביאה את הדברים כתשובה על השאלה 'כיצד מאיימים על עדי נפשות'. עדי נפשות אלה מישראל הם, והם באו להעיד על נפש אחת מישראל שרצחה נפש אחרת מישראל. "

בברכה המשולשת
הודעות: 14269
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 12, 2012 10:15 am

ולכאורה גם לפי הנוסח של כת"י קויפמן הכוונה נפש אחת , מישראל, בלי שצריך לפרש זאת כי זה פשיטא.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' אוגוסט 13, 2012 4:11 pm

1. באדם הראשון היו כלולות כל הנשנות של כל בני ישראל.
2. "אתם קרויין אדם" כו'.

וממילא ברור דזהו ביהודים.

אמנם צ"ע האם אמרו כן גם בעדות על גויים

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי סליחות » ב' אוגוסט 13, 2012 5:02 pm

יין המשמח כתב:1. באדם הראשון היו כלולות כל הנשנות של כל בני ישראל.
2. "אתם קרויין אדם" כו'.

וממילא ברור דזהו ביהודים.

אמנם צ"ע האם אמרו כן גם בעדות על גויים


1. מניין שבאדם הראשון היו כלולים דווקא נשמות של ישראל?

2. מילא כתוב "אתם קרויים אדם", אבל לא כתוב "אתם קרויים נפש והם לא", אדרבה, מצאנו נפש אפילו בבהמות וחיות "רק חזק לבלתי אכול הדם כי הדם הוא נפש ולא תאכל הנפש עם הבשר".

3. לא זכיתי להבין את מה הכוונה באמירה: "אמנם צ"ע האם אמרו כן גם בעדות על גויים" (?!)

בברכה המשולשת
הודעות: 14269
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 14, 2012 6:35 pm

[quote="סליחות] 1. מניין שבאדם הראשון היו כלולים דווקא נשמות של ישראל?[/quote]

מפורש בשער הגלגולים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 629 אורחים