ומבואר בדבריו דחילוקי המנהגים האם לתקוע מיום א' דר"ח או מיום ב' דר"ח תלויים במחלוקת המדרשים המבוארת בתוס' ב"ק שם אם משה עלה לרקיע בא' דר"ח ול' אב נמנה ממנין הארבעים יום, או שעלה בב' דר"ח ומשכח"ל ארבעים יום משום דעברוה לאלול של אותה שנה.כתב הח"ש ולבוש ומ"ב ושל"ה דיש להתחיל לתקוע מיום ראשון דר"ח אלול דאז הוי מ' יום שלפני יוה"כ כמו שעלה משה בהר כדאיתא בטור, וכ"כ מט"מ בשם מהרי"ל, וכתב דהנוהגים להתחיל ביום שני טעמייהו לתקוע ל' יום עם ב' ימים של ר"ה, ול"נ דהטעם כמ"ש התוס' בב"ק דף פ"ב בשם התנחומא דמשה עלה ביום שני דר"ח אלול רק שעברוה לאלול דהאי שתא, וא"כ אין לזוז מהמנהג להתחיל ביום שני.
ולכאורה להצד שמשה עלה רק ביום ב' דר"ח וכהמנהג שאנו מתחילים לתקוע רק מיום ב' דר"ח שהוא א' באלול, יום ל' באב אינו ממנין ימי הרחמים והרצון כלל, וא"כ מנין הארבעים חסר יום אחד, שרק באותה שנה שחודש אלול היה מעובר היו ארבעים יום בין עלייתו של משה עד לירידתו ביוה"כ, אבל בזמן הזה שאלול לעולם חסר אין בין יום עלייתו של משה ליוה"כ אלא ט"ל ימים בלבד.