מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' אוגוסט 12, 2012 11:54 pm

לייטנר כתב:אני התכוונתי ל'ממממני', אבל העיקרון הובן.

מה פירוש המילה? לא אומרים ממימוני?


היכן בפרשה ישנן 3 מילים רצופות ששתי האותיות הראשונות בהן זהות? (דוגמא: אחד אחי אחר).

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 12:05 am

יאיר כתב:
לייטנר כתב:אני התכוונתי ל'ממממני', אבל העיקרון הובן.

מה פירוש המילה? לא אומרים ממימוני?

קבלתי את זה ממממני (מזה שמממן אותי).

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 12:12 am

יכול לבוא במשפט: "הברון רוטשילד היה ממממני היישוב היהודי בארץ ישראל".

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 12:13 am

יאיר כתב:היכן בפרשה ישנן 3 מילים רצופות ששתי האותיות הראשונות בהן זהות? (דוגמא: אחד אחי אחר).


והפרס והעזניה והראה

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 12:16 am

יפה. יש עוד אחד שכולן באותו פס'.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 12:19 am

עוקר הרים כתב:
יאיר כתב:
לייטנר כתב:אני התכוונתי ל'ממממני', אבל העיקרון הובן.

מה פירוש המילה? לא אומרים ממימוני?

קבלתי את זה ממממני (מזה שמממן אותי).


אם כך אז יש עוד אחד. ממממננו. (סה"כ שתי מילים שהן שלוש) אבל נראה שמיצינו...

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 12:22 am

יאיר כתב:יפה. יש עוד אחד שכולן באותו פס'.


אם כך יש לי ארבע. והלוי והגר והיתום והאלמנה

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 12:23 am

טוב. כנראה ש-וה' יש הרבה. אני מדבר על אותיות קצת יותר מעניינות...
:)

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 12:25 am

בשני פסוקים יש גם: ויסלף דברי צדקים, צדק צדק...

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 12:33 am

לשכן את שמו שם שמה תביאו

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 12:38 am

לזה כיונתי!

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 12:42 am

חידה נוספת:
כמה שמות בתנ"ך ישנם שנקראים מסופם לתחילתם כמתחילתם לסופם?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 12:46 am

עוקר הרים כתב:חידה נוספת:
כמה שמות בתנ"ך ישנם שנקראים מסופם לתחילתם כמתחילתם לסופם?


בתנ"ך יש סב, אב ונכד ששמם הוא פלינדרום.
אגב, לאב יש צאצא שגם שמו הוא פלינדרום.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צביב » ב' אוגוסט 13, 2012 12:52 am

לייטנר כתב:
עוקר הרים כתב:חידה נוספת:
כמה שמות בתנ"ך ישנם שנקראים מסופם לתחילתם כמתחילתם לסופם?


אגב, לאב יש צאצא שגם שמו הוא פלינדרום.

בן שנקרא נין

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 1:10 am

לייטנר כתב:
עוקר הרים כתב:חידה נוספת:
כמה שמות בתנ"ך ישנם שנקראים מסופם לתחילתם כמתחילתם לסופם?


בתנ"ך יש סב, אב ונכד ששמם הוא פלינדרום.
אגב, לאב יש צאצא שגם שמו הוא פלינדרום.

ישי,דוד ונתן.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 1:12 am

אסא.

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 1:14 am

יפה. יש עוד ארבע.

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ספרא » ב' אוגוסט 13, 2012 1:46 am

נון; גוג (ד"ה א ה ד);

(ויש גם חנך ועדה :))

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 1:36 pm

מהו שם הספר הארוך ביותר באוצר? (במילה אחת)

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 5:22 pm

יאיר כתב:
לייטנר כתב:
עוקר הרים כתב:חידה נוספת:
כמה שמות בתנ"ך ישנם שנקראים מסופם לתחילתם כמתחילתם לסופם?


בתנ"ך יש סב, אב ונכד ששמם הוא פלינדרום.
אגב, לאב יש צאצא שגם שמו הוא פלינדרום.

ישי,דוד ונתן.


מה שיפה בשמו של בן דוד, שהוא בעצם מזיווג של דוד ובת שבע וקרוי על שם הנביא שהוכיחו, כי דוד אהב את אשר הוכיח.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 7:22 pm

ספרא כתב:נון; גוג (ד"ה א ה ד);

(ויש גם חנך ועדה :))


ר' עוקר מהם השניים החסרים?

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 7:31 pm

יאיר כתב:
ספרא כתב:נון; גוג (ד"ה א ה ד);
ר' עוקר מהם השניים החסרים?


בבקשה:

(שמואל ב כג, יא) וְאַחֲרָיו שַׁמָּא בֶן אָגֵא הָרָרִי וַיֵּאָסְפוּ פְלִשְׁתִּים לַחַיָּה וַתְּהִי שָׁם חֶלְקַת הַשָּׂדֶה מְלֵאָה עֲדָשִׁים וְהָעָם נָס מִפְּנֵי פְלִשְׁתִּים:

(דה"א ז, לה) וּבֶן הֵלֶם אָחִיו צוֹפַח וְיִמְנָע וְשֵׁלֶשׁ וְעָמָל:

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 13, 2012 7:34 pm

לא הייתי עולה על זה...

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 7:49 pm

עוקר הרים כתב:
יאיר כתב:
ספרא כתב:נון; גוג (ד"ה א ה ד);
ר' עוקר מהם השניים החסרים?


בבקשה:

(שמואל ב כג, יא) וְאַחֲרָיו שַׁמָּא בֶן אָגֵא הָרָרִי וַיֵּאָסְפוּ פְלִשְׁתִּים לַחַיָּה וַתְּהִי שָׁם חֶלְקַת הַשָּׂדֶה מְלֵאָה עֲדָשִׁים וְהָעָם נָס מִפְּנֵי פְלִשְׁתִּים:

(דה"א ז, לה) וּבֶן הֵלֶם אָחִיו צוֹפַח וְיִמְנָע וְשֵׁלֶשׁ וְעָמָל:


ומה עם:

(במדבר ג כד) וּנְשִׂיא בֵית אָב לַגֵּרְשֻׁנִּי אֶלְיָסָף בֶּן לָאֵל?

(דברי הימים א ז לח) וּבְנֵי יֶתֶר יְפֻנֶּה וּפִסְפָּה וַאְרָא?

(שם פסוק כ) וּבְנֵי אֶפְרַיִם שׁוּתָלַח וּבֶרֶד בְּנוֹ וְתַחַת בְּנוֹ וְאֶלְעָדָה בְנוֹ וְתַחַת בְּנוֹ?

(שם פסוק טז) וַתֵּלֶד מַעֲכָה אֵשֶׁת מָכִיר בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּרֶשׁ וְשֵׁם אָחִיו שָׁרֶשׁ וּבָנָיו אוּלָם וָרָקֶם?
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ב' אוגוסט 13, 2012 7:58 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 7:52 pm

ספרא כתב:
(ויש גם חנך ועדה :))


ויש גם טפת...

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 7:57 pm

לייטנר כתב:ומה עם:

(במדבר ג כד) וּנְשִׂיא בֵית אָב לַגֵּרְשֻׁנִּי אֶלְיָסָף בֶּן לָאֵל?

(דברי הימים א ז לח) וּבְנֵי יֶתֶר יְפֻנֶּה וּפִסְפָּה וַאְרָא


יפה מאוד. החכמתני. ואם כבר - האם יש עוד?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 8:26 pm

עוקר הרים כתב:
לייטנר כתב:ומה עם:

(במדבר ג כד) וּנְשִׂיא בֵית אָב לַגֵּרְשֻׁנִּי אֶלְיָסָף בֶּן לָאֵל?

(דברי הימים א ז לח) וּבְנֵי יֶתֶר יְפֻנֶּה וּפִסְפָּה וַאְרָא


יפה מאוד. החכמתני. ואם כבר - האם יש עוד?



(דברי הימים א ז פסוק כ) וּבְנֵי אֶפְרַיִם שׁוּתָלַח וּבֶרֶד בְּנוֹ וְתַחַת בְּנוֹ וְאֶלְעָדָה בְנוֹ וְתַחַת בְּנוֹ

(שם פסוק טז) וַתֵּלֶד מַעֲכָה אֵשֶׁת מָכִיר בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּרֶשׁ וְשֵׁם אָחִיו שָׁרֶשׁ וּבָנָיו אוּלָם וָרָקֶם

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 9:04 pm

על כך שהאתב"ש קיים בתנ"ך אין עוררין. כך מוזכרת בבל בתור 'ששך' (ירמיה נא מא) והכשדים בתור 'לב קמי' (שם פסוק א).
יש הטוענים (ילקוט השמות הפרטיים בתנ"ך) שגם 'תחו' סבו של שמואל אינו אלא 'אסף', כפירושו באתב"ש. אם אכן כך, שם זה ממשיך שושלת ארוכה בשבט לוי עם השם אסף.

לפי זה, המרחק בין 'תחת' ל'אסא' כלל אינו רחוק!

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ג' אוגוסט 14, 2012 2:40 am

יאיר כתב:מהו שם הספר הארוך ביותר באוצר? (במילה אחת)

אבטוביבליאוגראפיה (17 אותיות)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוגוסט 14, 2012 2:48 am

נכון. אולי יש יותר?

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צביב » ג' אוגוסט 14, 2012 1:14 pm

לייטנר כתב:על כך שהאתב"ש קיים בתנ"ך אין עוררין. כך מוזכרת בבל בתור 'ששך' (ירמיה נא מא)

כן כתב רש"י
ואומנם שנער בגימטריה ששך

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 14, 2012 1:22 pm

צביב כתב:
לייטנר כתב:על כך שהאתב"ש קיים בתנ"ך אין עוררין. כך מוזכרת בבל בתור 'ששך' (ירמיה נא מא)

כן כתב רש"י
ואומנם שנער בגימטריה ששך


מעניין, אך הרמזים הגימטריים לא שייכים בתקופה זו.

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ג' אוגוסט 14, 2012 1:55 pm

לייטנר כתב:
צביב כתב:
לייטנר כתב:על כך שהאתב"ש קיים בתנ"ך אין עוררין. כך מוזכרת בבל בתור 'ששך' (ירמיה נא מא)

כן כתב רש"י
ואומנם שנער בגימטריה ששך


מעניין, אך הרמזים הגימטריים לא שייכים בתקופה זו.


הרמזים הגימטריים שייכים גם לפני תקופה זו, הן במילי דאגדה הרמוזים בתורה דוגמת "ונושנתם", והן במילי דהלכה דוגמת "יהיה" של נזיר.
ועי' במבוא התלמוד, מידה י"ט מל"ב מידות של רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 14, 2012 2:52 pm

עוקר הרים כתב:
לייטנר כתב:
צביב כתב:ואומנם שנער בגימטריה ששך


מעניין, אך הרמזים הגימטריים לא שייכים בתקופה זו.


הרמזים הגימטריים שייכים גם לפני תקופה זו, הן במילי דאגדה הרמוזים בתורה דוגמת "ונושנתם", והן במילי דהלכה דוגמת "יהיה" של נזיר.
ועי' במבוא התלמוד, מידה י"ט מל"ב מידות של רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי.


ידעתי שיהיה מי שיגיב כך.
בה במידה שהייתי אומר שהחריזה לא היתה שייכת בתקופה הזו, והיית מוצא אי אלו חרוזים בפסוקים.
יתר על כן, אין כאן אמירה שאצל הקב"ה לא שייכת גימטריה בתקופה הזו, ח"ו; אלא הבנה שאם ירמיהו פונה אל קהל שומעיו, הם אמורים להבין את מה שהוא אומר. מכך מובן שכנראה אתב"ש היה מקובל באותה תקופה (לפחות ברמה כזו או אחרת, וכבר ציינתי באשכול אחר את הקשר בין השם 'תחו' לשם 'אסף'). קשה לומר כן גם על הגימטריה, הגם שכפי שכתבת זהו כלי ללימוד משהו נסתר יותר שלא הובא במפורש בכתובים, כמו 'סתם נזירות'.
מעצמך תבין, שאם הייתי שואל אותך 'ששך' בגימטריה לאיזו ממלכה הכוונה, לא היית מגיע לזה.

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עוקר הרים » ג' אוגוסט 14, 2012 2:56 pm

אם הבנתי נכון את דבריך, אזי כוונתך שבגימטריא השמים הם הגבול מה אפשר להדביק לה, אבל בא"ת ב"ש, הרי יש כללים איזו מילה מתקבלת.
בכל זאת עדיין קשה במקצת, כיצד על העם השומע לדעת באיזו תיבה יתכוון המשורר לא"ת ב"ש, מתוך הטקסט הארוך של הנבואה. הרי הוא לא אמר להם שבתיבה ששך מסתתר רמז, אם כן כיצד ידעו לפענחה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 14, 2012 2:58 pm

עוקר הרים כתב:חידה נוספת:
כמה שמות בתנ"ך ישנם שנקראים מסופם לתחילתם כמתחילתם לסופם?


אחרי שכבר הבנו שיש עוד שמות פלינדרומים בתנ"ך, אני עובר שלב:

שם פלינדרום בן חמש אותיות
רמז: עיינו בדברי הימים.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צביב » ג' אוגוסט 14, 2012 2:59 pm

מהו לא היו שייכים בתקופה זו
הרי נתקבלה מסיני
ומה שלא מצינו כן זה משום שבמקום זה היה עדיף להם רמז אחר

ומשום שמדובר כאן בנבואה
[עיין בזוה"ק תחילת ויקרא כיצד משה קיבל כל מילה בנבואה
ובספר הברית ביאר מעט בענין זה]
הרי מכיון שנמסר כך ללמוד את לשון הקודש, יכלו גם ללמוד את דבריו בדרך גימטריה

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 14, 2012 3:11 pm

צביב כתב:מהו לא היו שייכים בתקופה זו
הרי נתקבלה מסיני
ומה שלא מצינו כן זה משום שבמקום זה היה עדיף להם רמז אחר

ומשום שמדובר כאן בנבואה
[עיין בזוה"ק תחילת ויקרא כיצד משה קיבל כל מילה בנבואה
ובספר הברית ביאר מעט בענין זה]
הרי מכיון שנמסר כך ללמוד את לשון הקודש, יכלו גם ללמוד את דבריו בדרך גימטריה


לייטנר כתב:
אין כאן אמירה שאצל הקב"ה לא שייכת גימטריה בתקופה הזו, ח"ו; אלא הבנה שאם ירמיהו פונה אל קהל שומעיו, הם אמורים להבין את מה שהוא אומר. מכך מובן שכנראה אתב"ש היה מקובל באותה תקופה (לפחות ברמה כזו או אחרת, וכבר ציינתי באשכול אחר את הקשר בין השם 'תחו' לשם 'אסף'). קשה לומר כן גם על הגימטריה, הגם שכפי שנכתב זהו כלי ללימוד משהו נסתר יותר שלא הובא במפורש בכתובים, כמו 'סתם נזירות'.
מעצמך תבין, שאם הייתי שואל אותך 'ששך' בגימטריה לאיזו ממלכה הכוונה, לא היית מגיע לזה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 14, 2012 3:12 pm

עוקר הרים כתב:אם הבנתי נכון את דבריך, אזי כוונתך שבגימטריא השמים הם הגבול מה אפשר להדביק לה, אבל בא"ת ב"ש, הרי יש כללים איזו מילה מתקבלת.
בכל זאת עדיין קשה במקצת, כיצד על העם השומע לדעת באיזו תיבה יתכוון המשורר לא"ת ב"ש, מתוך הטקסט הארוך של הנבואה. הרי הוא לא אמר להם שבתיבה ששך מסתתר רמז, אם כן כיצד ידעו לפענחה.


אכן, זו הסיבה שקיימת ההנחה שעם ישראל השתמש באותה תקופה באתב"ש (ולפחות כלפי שמות/ביטויים מסויימים), בלעדי זאת ירמיהו לא היה יכול להצפין משהו בדבריו בלי שירמוז על כך.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צביב » ג' אוגוסט 14, 2012 3:14 pm

גימטריה היתה מקובלת אז [מסיני]
וקהל שומעיו היה צריך להבין את דבריו גם באופן זה

ומ"מ כיון שהנבואה נכתבה לדורות הרי נכתבה גם להבנה זו


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 791 אורחים