מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רש"י כ"פוסק הלכה"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' אוגוסט 14, 2012 2:43 am

אין מן הצורך להאריך בייחודיותו וגדולתו של פירוש רש"י על הש"ס, ואף נדמה כי יחיד ומיוחד הוא אשר זכה שפירושו יהיה לתל תלפיות, למן גדולי הגדולים ועד הלומד הפשוט ביותר, כולם צמאים לדבר ד', ולומדים בשקיקה את דבריו בכדי לרוות את צימאונם, ו"תורה נתבקשה ונתחדשה ונדרשה מפיו ותורת אמת היתה בפיהו והעמיד לעולם רגל שלישית" (ראב"ן קז), וראש לכל החיבורים הם פירושי רש"י (שם הגדולים מע' ש).

ברצוני לברר ולבקש את עזרת חו"ר מדרש אוצה"ח, כי הבחנתי שיש כו"כ מקומות שרש"י מכריע ופוסק את ההלכה,
(ואין כוונתי לשאול, האם ניתן לפסוק הלכה מפרשנותו של רש"י, שכן בזה כבר נחלקו גדולי ההלכה, שהבית יוסף (או"ח סימן י) כתב, כי רש"י הוא מפרש ולא פסקן, וכ"כ הרדב"ז (ח"ד סימן קח) "כל שכן שיש בידינו כלל גדול כי רש"י ז"ל מפרש הוא לא פוסק, ויותר יש לסמוך על בעלי הפסק". ויש חולקים וסוברים שחס לו לרש"י שיפרש הסוגיא שלא לפי ההלכה, וכמו למשל, מש"כ הברכי יוסף (או"ח סימן י) דעת מהר"ר יחיאל קאסטילאץ בתשובה כ"י, שהפליא להתמרמר וזקוקין דנורא נפקי מפומיה על מש"כ הב"י דלענין הלכה רש"י הוא מפרש ולא פסקן, ותמה מאד הרב הנז' היכי אפיק מרן סברת רש"י מן המנין, ומי לנו גדול, עכ"ל. ובעניין זה כבר דשו, ולא השאירו לנו להפוך בה).

שאלתי ומשאלתי היא איפוא, לברר א"כ מה נשתנה באותם המקומות [להלן אציין מן הרשימה שתח"י], והאם יש בהם סיבה מסוימת וייחודיות, שמחמת זאת נאלץ רש"י להכריע, או שמא אין משמעות מיוחדת לחריגות אלו.

ואלו הן פסקי ההלכה מבית מדרשו של רש"י,
[אולי יש יותר, ועדיין לא שזפתם עיני]:

ברכות כא,א (ד"ה ולואי).
ברכות מח,א (ד"ה עד).
עירובין לט,ב (ד"ה פסק).
עירובין מ,ב (ד"ה קדושת). - נ.ב. מוקף בסוגריים עגולות.
בבא בתרא ה,א (ד"ה הגה"ה).
ע"ז עב,ב (ד"ה דגואי).

.

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי עוקר הרים » ג' אוגוסט 14, 2012 2:55 am

מאמר מעניין בנושא.
קבצים מצורפים
י פרשן או פסקן.PDF
(1.06 MiB) הורד 698 פעמים

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' אוגוסט 14, 2012 3:26 am

עוקר, תודה רבה.

אך כנראה לא שמת לב שלא זה העניין, המאמר שהעלית נסוב על שני נקודות, הא', האם הב"י חזר בו ממש"כ שרש"י מפרש ולא פוסק. והב', בעניין הקס"ד של רש"י.

לעומת זאת, שאלתי נוגעת בעניין אחר, ותן לבך לזאת.

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי אוצרניק » ג' אוגוסט 14, 2012 10:13 am

זה לשון המאירי, בהקדמה לפירושו על אבות:
וראש לכל החיבורים שנתחברו דרך פירוש הם פי' רש"י ז"ל, ואם רבו הלוחמים עליו כלי זיינו עליו ותשובתו מתוך דבריו, כולם נכונים למבין, אין מעלתו נכרת רק ליחידים, כי במלה אחת יכלול לפעמים תירוצים של חבילי קושיות. אלא שלא כיוון בהם לענין פסק הלכה כלל.
ומשמעות דבריו הם באופן כללי, שרש"י לא נתכוין לפסק. (וידוע שהרבה מאד פעמים מפרש המשניות כלל לא לפי מסקנת הגמ', ויש לזה דוגמאות למכביר). אבל כשכותב במפורש פסק, ודאי שמכוין לפסק.
(ד"א, עי' רש"י ביצה כ"ד ע"ב ד"ה ולערב, שם יש ויכוח מעניין מאד להלכה, ואכן ב' השיטות מובאות בהלכה).

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי צביב » ג' אוגוסט 14, 2012 12:48 pm

כמדומה לי שיש בזה באגרות החזון איש

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' אוגוסט 14, 2012 2:10 pm

מנחות בסוגיא דתפילין
בכ"מ בקידושין
פ"י פסחים
ועוד [בד"כ כשהגמ' כותבת "הלכתא"]

בברכה המשולשת
הודעות: 14266
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 14, 2012 6:31 pm

ובייחוד מצויים פסקי הלכה בפירוש רש"י למסכת חולין.

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' אוגוסט 14, 2012 11:35 pm

יין המשמח,
בהני דוכתי שציינתי לעיל, לא נזכר בגמ' "והילכתא", ומכל מקום מצא רש"י לנכון להתייחס לפן ההלכתי כמאמרם לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא.

אוצרניק,
ברור שיוצא מן הכלל בכה"ג שרש"י כותב להדיא "פסק", השאלה היא מה נשתנה, האם יש סיבות מסוימות וייחודיות שמחמת זאת נאלץ רש"י להכריע בסוגיות אלו, או שמא אין משמעות מיוחדת לחריגות אלו.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' אוגוסט 15, 2012 12:37 am

לא כתבתי שלא כותב במקומות אחרים,
אלא שבמקומות כאלו כותב.

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' אוגוסט 21, 2012 10:01 pm

גם בעירובין נ ע"א (ד"ה והרי מעשר) חובש רש"י את מגבעת ה"פוסק", ושם בניסוח ייחודי: ולבי אומר דאינו מברך על התנופה ועל הסמיכה דלא ליהוי ברכה לבטלה..

בעוד מקום אחד מלבד הנ"ל מתבטא רש"י כך, אבל לא בפסיקה כי אם בפרשנות (שמות כח, ד), בנוגע לתיאור האפוד – "לא שמעתי ולא מצאתי בברייתא פירוש תבניתו, ולבי אומר לי שהוא חגור לו מאחוריו, רחבו כרוחב גב איש, כמין סינר שקורין פורציינ"ט בלעז [חגורה] שחוגרות השרות כשרוכבות על הסוסים".

מקדש שביעי כל שביעי
הודעות: 53
הצטרף: ש' נובמבר 02, 2019 8:45 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי מקדש שביעי כל שביעי » ה' אוקטובר 29, 2020 8:25 pm

צביב כתב:כמדומה לי שיש בזה באגרות החזון איש


איפה?

גיזונטע קאפ
הודעות: 926
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ה' אוקטובר 29, 2020 9:22 pm

רש"י מסכת שבת דף לז עמוד ב
ואנן דמשהינן קדירה על גבי כירה שאינה גרופה - אדחנניה סמכינן, הואיל ותנן סתם מתניתין כוותיה, כדאמר הא קרמו שרי, ואף על גב דלא בישל כל צרכו, ואמר רב ששת משמיה דר' יוחנן כוותיה, דמתניתין דפרקין משום חזרה הוא דבעי גרופה, אבל לשהות לא, וכל הני אמוראי דאסרי סברי: מתניתין לשהות תנן.

גל של אגוזים
הודעות: 1267
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: רש"י כ"פוסק הלכה"

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' אוקטובר 29, 2020 11:55 pm

יורה דעה כתב:גם בעירובין נ ע"א (ד"ה והרי מעשר) חובש רש"י את מגבעת ה"פוסק", ושם בניסוח ייחודי: ולבי אומר דאינו מברך על התנופה ועל הסמיכה דלא ליהוי ברכה לבטלה..

בעוד מקום אחד מלבד הנ"ל מתבטא רש"י כך, אבל לא בפסיקה כי אם בפרשנות (שמות כח, ד), בנוגע לתיאור האפוד – "לא שמעתי ולא מצאתי בברייתא פירוש תבניתו, ולבי אומר לי שהוא חגור לו מאחוריו, רחבו כרוחב גב איש, כמין סינר שקורין פורציינ"ט בלעז [חגורה] שחוגרות השרות כשרוכבות על הסוסים".


לבי אומר לי שאין למילים לבי אומר לי קשר לענין פסק הלכה [וגם לא ל'מגבעת הפוסק' כלשונך], בפרט כאשר ב' הדוגמאות שהבאת אינם נוהגין בזה"ז. [הגם שהדוגמא הראשונה נידון הרבה בהלכה לגבי ספיקת הבית הלוי והגר"ח לגבי ב' אתרוגים, אחד ספק מורכב אבל הדר ואחד שאינו כ"כ הדר אבל ודאי אתרוג, ואכ"מ].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: טפח ו־ 732 אורחים