כתב לי אחד החכמים, וברשותו אביא את דבריו:
מכון ירושלים, נוהגים "לתקן" ציוני המחברים, על פי דפוסים אחרונים, על אף שבעצם הדברים מופיעים בדפוסים ראשונים.
לדוגמא,
כתב הבית יוסף סימן קל"ז, וז"ל בדפוס ויניציאה שכ"ג: "וכתב מהר"י קולום בשורש קע"ח אם קראו שנים כל אחד שבעה פסוקים..."
והמעיין בשו"ת מהר"י קולון דפוס ראשון, ונציה רע"ט, שככה"נ עמד לפני הב"י, יראה שאכן הדברים מופיעים שם, בשורש קע"ח, כלשונם.
ועל פי זה כתב הבאר הגולה שם, ובצדק: "מהרי"ק בשורש קע"ח".
אמנם בבאר הגולה של מהדורת מכון ירושלים, ועל פיהם במהדורת "משנה ברורה" של עוז והדר, תיקנו: "מהרי"ק בשורש (קע"ח) [קע"ז]"
ובבאר הגולה מהדורת משנה ברורה עם חזון איש, תיקנו כן וללא כל ציון: "מהרי"ק בשורש קע"ז"
וזה כנראה על פי דפוסים מאוחרים (ופרוייקט השו"ת.....) שם מופיעים הדברים בסימן קע"ז.
וכעת תראה דבר מוזר !! במהדורת הטור של "שירת דבורה": וכתב מהר"י קולון בשורש (קע"ז) [קע"ה] אם קראו שנים..."
כביכול "הגיהו" דברי הב"י שכתב קע"ז !! אבל באמת הב"י דפו"ר כנ"ל מעולם לא כתב כן !! וכנ"ל, שהוא כתב "קע"ח".
כמו כן, מה ש"תיקנו" היפך מכולם: קע"ה !! פלא באיזה דפוס מצאו כן ??
יש בידי עוד מספר דוגמאות מעין אלו, שעורכי מכון ירושלים, "תיקנו" דברי וציוני הב"י והפוסקים, על פי דפוסים מאוחרים.