מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית הכנסת אלט ניי שוהל בפראג

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
בית שביעי
הודעות: 310
הצטרף: ב' יולי 16, 2012 8:04 pm

Re: בית הכנסת אלט ניי שוהל בפראג

הודעהעל ידי בית שביעי » ד' ספטמבר 12, 2012 9:53 pm

אוצר החכמה כתב:הזכרת את התכלת בדבריך וזו אכן אחת הבעיות הגדולות, שכן בהבדל מציצית כאן בלא בגדים חייב מיתה, ולכן כל הבירורים, שיש הרבה מה לדון עליהם גם לגבי ציצית כמו שהאריכו בזה וגם כאן בפורום באשכולות הנוגעים, קשה לסמוך עליהם לגבי חיוב דאורייתא.
היה מאמר של הגרא"י זלזניק זצ"ל במוריה וכמדומני שמסקנתו היתה שזו הבעייה המרכזית.

ואכן זה הבעיה הכי קטנטן שהיה בעולם

יש ראיות ברורות וחותכות שאפשר היה גם להתיר עגונה בהם' שהתכלת של הרצוג היא היא התכלת, וגם העדה החרדית תומך בזה [הרב אופמן].

התשובות של גאוני הדור נגדיות, ממש לא כתוב שמה עניני הלכה, אלא הוורט מבריסק על תכלת רדזין שאין הטענה רלוונטית על הרצוג, ועוד כאלה.

וע"ז יש מענה אמיתית שנוגע לענינינו:

"הרב ברנד, תלמיד חכם עצום ואיש מחשבה, קובל על הרוח שנושבת בחשיבה ההלכתית של ימינו. הוא רואה אותה עומדת במקום, ניזונה מדעות קדומות, ואינה מסוגלת לחזור אל המקורות ולשאוב מהם פסיקות הלכתיות משמעותיות. בעיניו, דברים אינם "חדשניים" חלילה, אלא כל כולם מבוססים על המקורות הקדומים ביותר שלנו. ביטויים לגישה הרווחת הזו הוא מוצא גם בעוד תחומים. המציאות שבה פתיל התכלת לא נתקבל בקרב כלל הציבור, למרות שהוא התגלה בזמן האחרון, היא תוצאת נוספת מחשיבה הלכתית שקופאת על השמרים.

בענין זה הוא מספר סיפור מפתיע מהגאון ר' שמואל אויערבך שליט"א: "וידוע שבמצוות תכלת שנתגלה בזמן האחרון, היינו ארגמון קהה קוצים, חלזון הפורפורא, (ולא הדיונון שהוא תכלת של האדמו"ר מרדזין) גדולי ישראל ע"פ רוב לא מקבלים זה, אף שיש ראיות ברורות לזה. ושמעתי שהרב אליהו טבגר שהוא בעל התכלת של דורנו, שהקים את המפעל אגודת פתיל תכלת, שהוא תלמיד רב שמואל אויערבך שליט"א, הלך אצל הרב שמואל אויערבך לבקש ממנו שימליץ בעדו שהוא ירא שמים כדי שיוכל להביא את הראיות שלו לפני גדולי ישראל שזה התכלת האמיתי, וענה לו הרב שמואל שליט"א, "אין לך כלל ללכת אצל גדולי ישראל, כי הם לא ירצו כלל לדבר אתך על זה כי כולם שמרנים ולא ירצו לשמוע דבר חדש, אתה צריך לעבוד מלמטה (היינו אנשים או ת"ח פשוטים שהם לא בגדר גדולי ישראל )".

לדבריו, הוא אינו היחיד. ישנם רבים שחושבים כמותו, אך מפחדים. הלחץ החברתי גדול מדי, והם מעדיפים להמנע מהתבטאויות מרעישות. "צריך להוסיף כאן, שמי שחושב אחרת וסובר שצריך לעשות פעולות טבעיות, הוא נרדף גם מגדולי ישראל אחרים, על כן אף שיש בודאי גדולי ישראל שחושבים שצריך לעשות פעולות טבעיות לקידום הגאולה, אבל מפחדים שיפסלו אותם, ועל כן כדאי להם לשים היד על הפה ולשתוק. וממילא בענין זה קשה לדעת מי חושב כך ומי אחרת מכיון שיש פחד של להיות נרדף. ואם אחד כן מדבר, אז כבר יש כבר מספיק אנשים ועיתונים שיורידו אותו מלהיות גדול בישראל, וממילא מי שרוצה שהציבור יחשוב אותו כגדול בישראל, כדאי לו לשתוק בענינים אלו".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בית הכנסת אלט ניי שוהל בפראג

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ספטמבר 12, 2012 11:59 pm

ש ראיות ברורות וחותכות שאפשר היה גם להתיר עגונה בהם' שהתכלת של הרצוג היא היא התכלת, וגם העדה החרדית תומך בזה [הרב אופמן].


התכלת של הרב הרצוג היא לא ארגמן קהה קוצים אלא ינטינה ומעבר לכך שלא ידוע לי שאי פעם הצליחו להוציא ממנה תכלת, גם אין היום מי שמסכים לה.

יש טענות בעד התכלת של הארגמן ק"ק ויש קשיים גדולים בטענות האלה, אבל אין מקום לטענות פוליטיות וחברתיות של בואו ונעשה מהפכה מלמטה, אנחנו לא בתחילת המאה העשרים ברוסיה הצארית.
דרכה של תורה שכל חכם רשאי להביע את דעתו ואף להתווכח בהלכה עם גדולי ישראל מתוך הכרת מעלתם, אבל לא לאפיין אותם בכינויים פוליטיים בתחום ההלכתי ולקבוע על פי זה מה הדרך הנכונה, והביטויים על חשיבה הלכתית הקופאת על השמרים, מוכרים לנו מכל אויבינו ושונאינו אשר רדפונו.

סמל אישי של המשתמש
בית שביעי
הודעות: 310
הצטרף: ב' יולי 16, 2012 8:04 pm

Re: בית הכנסת אלט ניי שוהל בפראג

הודעהעל ידי בית שביעי » ה' ספטמבר 13, 2012 1:34 am

העברתי השיחה לפי בקשת פותח האשכול לכאן

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: בית הכנסת אלט ניי שוהל בפראג

הודעהעל ידי עוקר הרים » ה' ספטמבר 13, 2012 3:14 am

עוקר הרים כתב:וסתם שאלת אגב: יש איזה מקור לכינוי 'יוסלה' של אגדת הגולם?

פורסם בהצופה:
קבצים מצורפים
יוסלה הגולם.pdf
(318.99 KiB) הורד 429 פעמים

אלטניי
הודעות: 3
הצטרף: ג' אפריל 16, 2013 12:31 pm

צ

הודעהעל ידי אלטניי » ד' מאי 08, 2013 4:48 pm

צ
נערך לאחרונה על ידי אלטניי ב ד' מאי 08, 2013 4:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אלטניי
הודעות: 3
הצטרף: ג' אפריל 16, 2013 12:31 pm

Re: בית הכנסת אלט ניי שוהל בפראג

הודעהעל ידי אלטניי » ד' מאי 08, 2013 4:53 pm

עוקר הרים כתב:עד כמה שריפרפתי במרחבי הפורום, עדיין לא מצאתי מקום העוסק בנושא דלהלן:
התפרסם היום במוסף 'מכל מקום' של 'המודיע', מאמר על בית הכנסת הנ"ל. המאמר לא מי-יודע-מה על רמה, אבל בכל זאת הוא סיפק לי כמה דקות של מחשבה.
בין היתר אבקש להתייחס לאחד הפרטים שנכתבו שם, שכבר טרדני (ואפשר לומר די קומם אותי) בעבר מספר פעמים בכל פעם שנתקלתי בו.
הכותב הנכבד, מביא שם כדברים האלו: "הסבר נוסף לשם בית-הכנסת הוא, שמשמעו "על תנאי שוהל". לפי מסורת זו, שוקעו אבנים מבית המקדש בירושלים, והבניה נעשתה "על תנאי", שכאשר יבוא המשיח יוחזרו האבנים למקומם בבית המקדש". עד כאן דברי הכותב, כשהוא מציין למקור: בשם הרה"ק רבי יצחק מסקווירא זי"ע - סיפורים נחמדים", עמ' ז.
מאידך, ביכנ"ס זה הוקם למעלה מאלף שנה אחר החורבן, קשה להאמין שנשתמרו עד אז אבנים אלו. וגם הסוברים, שגולי ירושלים בנו שם ביכנ"ס תיכף אחר החורבן מאבני בית המקדש, רק שלימים נתכסה, ואחר שנים שב ונתגלה, ומכאן לשיטתם מקור השם אלט - ניי, שהוא חדש ישן, אז ראשית, אם זה מקור השם, א"כ יורדת האפשרות הראשונה של "על תנאי" שיחזירום, כך שאין צורך ל'הדביק' את אבני ביהמ"ק לסיפור. ובכלל, סיפור גילויו של בית הכנסת מתוך האדמה, וכפי שמופיע בהרבה ספרים, נראה כלקוח יותר מאיזושהי אגדה אורבנית, שכן בהיסטוריה הכרונולגית של המקום ובמסמכים הרשמיים שלו, אין אזכור לדבר שכזה.
.

כדאי רק לצטט מספר אוצר החיים (עמו' ו:) להר"א עמדין, הדן בשאלת העוגב בבית הכנסת העתיק בפראג, ומציין שכידוע בית הכנסת ניצב כבר מימי בית שני, טרם אימצו להם הנכרים את כלי העוגב ומשכך נהגו שם היתר בנגינתו.
אגב, בשו"ת כפי אהרן לרבה של פראג (סי' כ) דן בשאילת האבנים מבית המקדש, ושאם קבלה היא נקבל אבל אם לדין יש תשובה, שכן חייבות האבנים גניזה, אם לא שנאמר שנגנזו תחת בית הכנסת ולא ששימשו לבנינו. ושמא בסתם אבני ציון וירושלים מיירי על דרך שאמרו בבי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: בית הכנסת אלט ניי שוהל בפראג

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 01, 2014 9:42 am

אני חושב שמצאתי מציאה גדולה בענין [וסליחה אם קדמוני]:

אליה רבה סימן רסג סקכ"ו: ובפראג נוהגים למשוך כל בתי כנסיות אחר בית הכנסת ישנה וחדשה [אלטניי] .


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 621 אורחים