ענין נוסף עליו נתן דעתו בשנותיו האחרונות היה מקום הנחת קשר היו"ד של התפילין, הוא השתוקק מאד להחזיר עטרה ליושנה כמנהג הקדום בפולין, שהקשר יגע בבשר היד ובתיתורא, ולא כמנהג הרווח היום שהקשר מונח מעל התיתורא ונוגע בבית עצמו (ראה שו"ת אב"נ אר"ח סי' י"ד) כהוכחה למנהג הקדום החזיק ברשותו את תמונת מכסי תפיליו של התפארת שלמה מראדומסק העשויים כסף שאינם חתוכים עבור הקשר של יו"ד
לא כ"כ ברור לי מה הכונה שיגע גם בבשר וגם בתיתורא. כלומר איך הצמידו בכל פעם את היו"ד לתיתורא.
אכן מש"כ לגבי התמונה המוכיחה שלא היה שום פתח ליו"ד. הדברים מעניינים מאד. באוסף של ביל גרוס שהזכרתי כאן, ישנם מכסי תפילין רבים, מעשה אמנות עשויים מכסף, חלקם היו שייכים לצדיקים (כנראה מהשמות המוטבעים למטה). ואף באחד מהם לא נמצא פתח לקשר של היו"ד!
כאשר עינכם תחזנה מישרים: