אוהב ספרים כתב:לכאורה הכוונה לענין הבית המקדש שאם היה נכנס משרע"ה לארה"ק ובונה הבית המקדש לא היה נחרב לעולם
עשוי לנחת כתב:אוהב ספרים כתב:לכאורה הכוונה לענין הבית המקדש שאם היה נכנס משרע"ה לארה"ק ובונה הבית המקדש לא היה נחרב לעולם
ערבך ערבא צריך; viewtopic.php?f=7&t=10629
עכ"פ לא נראה לי שזה הכיוון
זה משה ודוד שלא שלטו שונאיהם במעשיהם; דוד - דכתיב: +איכה ב+ טבעו בארץ שעריה, משה - דאמר מר: משנבנה מקדש ראשון, נגנז אהל מועד, קרשיו, קרסיו ובריחיו ועמודיו ואדניו. היכא? אמר רב חסדא אמר אבימי: תחת מחילות של היכל.
והמשכן שלא נתקן על ידי גר וזרים - נגנז ; בית המקדש שנתקן על ידי גרים וזרים - נחרב . וסימנך: "כאבני גר מנופצות" (ישעיה כ"ז ט') . 'גר' כתיב , חסר , לפי שנאמר גבי פסולי גֵר (דברים כ"ג ד'): "גם דור עשירי".
עשוי לנחת כתב:תודה לכולם, חלק מהדברים נכתבו כבר בלינק שהבאתי לאשכול אחר בנושא, ועכ"פ המגיבים כאן נכנסו לנושא ביהמ"ק שלא היה חרב אילו היה משה רבינו נכנס לארץ, או על שאר דברים שעליהם ספציפי נאמר שעמדו לעולם.
אני צריך משהו יותר כללי על מעשה ידי משה רבינו.
כמו"כ אני צריך מקור קדום למחבר, והיינו מחז"ל ואולי גם ראשונים, ודאי שלא מגלה עמוקות או שאר גדולי האחרונים.
אוהב ספרים כתב:הרי כתבת ספר ישן סתם, אז מאיפה לנו לדעת לאיזה דור אתה מתכוין
חכם באשי כתב:איזה 'משהו יותר כללי' עשה משה רבינו? אתה מתכוון גם לאוהל הפרטי שלו? הוא וודאי לא עמד לעולם.
ועכשיו אני חושב, שאולי יעזור לך המדרש המפורסם (אין לי כעת זמן לאתר את מיקומו), שאחד החכמים אמר למלך עכו"ם, שהציוויים של משה עומדים וקיימים גם הרבה זמן אחרי פטירתו ואילו ציוויי המלך - אפילו בחייו אינם מקיימים.
חכם באשי כתב:ואגב,
ראה דבר מעניין בספר גימטריאות לר' יהודה החסיד, פרשת כי תשא, סי' ד (מצוי באוצר). שם הוא תולה את גניזת אהל מועד בדבר אחר.והמשכן שלא נתקן על ידי גר וזרים - נגנז ; בית המקדש שנתקן על ידי גרים וזרים - נחרב . וסימנך: "כאבני גר מנופצות" (ישעיה כ"ז ט') . 'גר' כתיב , חסר , לפי שנאמר גבי פסולי גֵר (דברים כ"ג ד'): "גם דור עשירי".
ועי' שם בהערות.
חכם באשי כתב: ועכשיו אני חושב, שאולי יעזור לך המדרש המפורסם (אין לי כעת זמן לאתר את מיקומו), שאחד החכמים אמר למלך עכו"ם, שהציוויים של משה עומדים וקיימים גם הרבה זמן אחרי פטירתו ואילו ציוויי המלך - אפילו בחייו אינם מקיימים.
לייטנר כתב:כסתירה לכותרת, יהושע מוגדר בתענית ה ע"ב כמעשי ידיו של משה, והוא בוודאי אינו קיים לעולם (הרי אפילו בנים לא היו לו).
אוצר החכמה כתב:לייטנר כתב:כסתירה לכותרת, יהושע מוגדר בתענית ה ע"ב כמעשי ידיו של משה, והוא בוודאי אינו קיים לעולם (הרי אפילו בנים לא היו לו).
אם להמשיך עם הבדיחה הזאת, אז גם בניו של משה מוגדרים ע"י קהלת כמעשי ידיו, לפי חז"ל ופירש"י, וגם לא התקיימו לעולם.
עשוי לנחת כתב:מצאתי בספר ישן:
"ושמן המשחה לעולם עומד, שידוע שכל מעשה ידיו של משה רבינו ע"ה קיימין לעולם..."
מהיכן זה ידוע?
וכיוצא בזה שמעתי על פסוק וראה בעיניך כי לא תעבור את הירדן הזה, כי מ'שה ר'בינו ע"ה רצונו היה לעבור בארץ ולבנות הבית-מקדש על ידו מאת ה' מן השמים, ויען כי כל אשר היה משה עושה ה' מצליח בידו והוא קיים לעולם, הנה אם היה בונה ב'ית ה'מקדש לא היה חרב לעולם. ובהיות כי ישראל היו עתידי'ם לחטא לא היה ה'קדוש ב'רוך ה'וא שופך חמתו על העצי'ם והאבני'ם של ב'ית ה'מקדש תמורת ישראל, כמו שדרשו ר'בותינו ז"ל על פסוק כלה ה' את חמתו ויצת אש בציון וכו', ולכן אמ'ר ה'קדוש ב'רוך ה'וא למ'שה ר'בינו ע"ה ראה בעין שכלך שאין ראוי שתעבור הירדן ותבנה המקדש - למען אוכל לשפוך חמתי על המקדש שיעשו ישראל שאין לו קיימא ולא אעשה בהם כלה ח"ו.
וזהו שאמ'ר: עלה ראש הפסגה ושא עיניך ימה וצפונה וכו', כי למה לו לומ'ר לראות עתה ד' רוחות העולם, אלא ר"ל ראה ישראל שעתידי'ם לגלות בד' רוחות העולם בעונותם ולולי כי אני שופך חמתי על ב'ית ה'מקדש הייתי מכלה אותם ח"ו, ודי בחרבן ב'ית ה'מקדש ובגלות. וזהו ויתעבר ה' בי למענכם, הנה כי חרבן ב'ית ה'מקדש היה לטובתן של ישראל כמו שבירת הלוחות (- ראה בספרו ברית הלוי, פרק א).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 337 אורחים