הודעהעל ידי הקיק » ג' פברואר 12, 2013 12:37 am
'קרית ספר' מוקדם...
מגילה במוקפות חומה. מקרא מגילה בירושלים ובערי ארץ ישראל המוקפות חומה מימות יהושע בן נון. ירושלים, תשע"ג. 470 עמ'. (1-599-581-581)
פורים הוא חג מוזר. בין המוזרויות שבו נמצא הפיצול שלו לשני ימים תחליפיים, מפני שכאשר אירע הנס חגגו אותו במקום אחד – שושן הבירה - יום אחרי שאר העולם; ועוד יותר מוזר לכאורה הקריטריון התמוה לערים החוגגות ביום השני: דווקא אלו שהיו מוקפות חומה בימי יהושע בן נון קוראות וחוגגות בט"ו, למרות שבאותה תקופה כל הערים האלו עמדו למעשה בחורבנן! וידוע שבתלמוד הירושלמי יש לכך הסבר: 'לחלוק כבוד לארץ ישראל' – אם הקריטריון היה יותר 'טכני', מוקפות חומה מימי אחשוורוש, הרבה ערים בעולם היו חוגגות ביום השני - ואף לא עיר אחת מארץ ישראל; לכן באו חז"ל והחליטו ללכת על קריטריון שונה – מוקפות חומה מזמן כיבוש הארץ ע"י יוצאי מצרים. מכל זה ברור שקיים 'עניין' לחגוג את פורים ביום השני יותר מאשר ביום הראשון, אחרת 'מה לי הכא – מה לי התם'! ואם כן – חשוב מאוד לברר היכן הם המקומות בארץ ישראל, שב"ה הולכת ומתיישבת בימינו, שבהם יש לשמוח דווקא ביום השני, החשוב יותר.
הרב יהודה זולדן, לשעבר ר"מ בישיבות ומחבר ספרים ומאמרים חשובים, ועתה המפקח המרכזי ללימודי תושבע"פ באגף החינוך הדתי במשרד החינוך, ירד לעומק שאלה זו; במחקר הלכתי-היסטורי מקיף-ביותר הוא מציג לנו תמונה שלמה: אחרי שהוא מברר את הבסיס ההלכתי לסוגיא מיוחדת זו, הוא פונה ובודק את המסורות הקשורות בקיום חג פורים בירושלים, המקום היחיד בעולם בימינו שמקיימים בו את חג הפורים ביום ט"ו מוודאי ולא מספק. היציאה מהחומות החלה בשנת תר"ך (1860), אבל השכונות הראשונות היו ללא-ספק סמוכות ונראות לעיר, ולכן גם בהם חגגו מוודאי את 'שושן פורים' עם העיר העתיקה; אך בשנת תרל"ז נבנתה השכונה הראשונה הרחוקה יותר, שכונת 'בית יעקב' (היום היא חלק ממרכז העיר, סמוכה לשוק 'מחנה יהודה'), ואז התחילו להתעורר ספיקות: מהו 'סמוך' ומהו 'נראה', הגדרות מצומצמות והגדרות מרחיבות, שיקולים הלכתיים-חברתיים וחשבונות היסטוריים, מחלוקות פוסקים ו'לחצים מהשטח', את הכל מתאר ומסביר הרב זולדן באופן חי וברור, מדויק וקריא.
התרחבות שכונות ירושלים משנת תרס"ב הוסיפה לשיח ההלכתי שמות וכינויים שהפכו מאז לחלק מכל דיון הלכתי בנושא: 'מושב הזקנים הכללי' שהיה אז בכניסה לעיר (באיזור התחנה המרכזית של היום) ושכונות 'שערי ירושלים' (סמוך לבית החולים 'שערי צדק' הישן, היום מבני רשות השידור) ו'עץ חיים' (היום מעין 'שמורת טבע' לרגלי גשר המיתרים) ועוד, ובעיקר 'בית היתומים דיסקין' בגבעת שאול, שדקדוק בדברי הרב הגדול מהרי"ל דיסקין, שקבע שהוא חלק מירושלים, הביא למסקנה שגם לגבי דיני פורים הוא חלק מהעיר, למרות שהוא נמצא הרחק ממערב לעיר העתיקה, לא 'סמוך' ולא 'נראה'. לא עזרו הסבריו ולחציו ותחנוניו ושכנועיו של הרב יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי, מייסדם ומבררם של מנהגי ירושלים; דעתו בנושא, המצמצמת את שטח העיר שבו נחגג פורים בט"ו לרצועה של 'מיל' סביב העיר, לא נתקבלה.
המחבר ממשיך איתנו בימים שאחרי מלחמת השחרור וכיבוש העיר העתיקה ע"י הערבים, מצב שהעלה ספק אם העיר החדשה יכולה להיחשב 'סמוכה ונראית' לעיר העתיקה שבה אין אף קורא מגילה אחד, ובספיקות שהתעוררו לגבי חלות פורים ב'הדסה' עין כרם ובשכונת 'בית וגן'. בהמשך בימים שאחרי מלחמת ששת הימים ותנופת הפיתוח בעיר – הבירורים בעניין השכונות החדשות נוה יעקב ופסגת זאב, הר נוף ורמות, הר חומה ונוה יעקב ועוד, ה'חיבורים' ההלכתיים על פי הלכות שבת ועירובין מחד - או על פי סברת השיתוף הפרוצדוראלי עם עיריית ירושלים, שהוא המחבר את העיר לאחת, מאידך, ובגבולות ההלכתיים של 'עוטף ירושלים' לעניין זה.
ומכאן לשאר ערי ישראל - בירור מסורות ודעות הלכתיות מתקופת הראשונים ועד לעידן החדש לגבי בית שאן וביריה, עזה וחברון, שכם ומירון ועוד, ובעיקר האפשרות והצורך לחדש את קריאת המגילה בלעדית בט"ו - או לפחות גם בט"ו מספק - בעשרות-עשרות ישובים חדשים, ביניהם בית אל ושילה, מבוא חורון ושעלבים, קדומים ושבי שומרון, מודיעין ומודיעין עילית, בית שמש ורמת בית שמש המתרחבת, עין גדי שבמדבר יהודה והושעיה שבגליל - הסמוך ונראה לציפורי, ועוד ועוד. בכישרון מיוחד מצליח הרב זולדן לחבר באופן מרתק את ההלכה והמציאות, השכל ההלכתי והרגש ההנהגתי, העבר וההווה והעתיד, ודעות פוסקי הלכה מכל קצוות הקשת ההלכתית והציבורית, ובאופן חריג לתת לקורא את ההרגשה שהוא נמצא עתה בעיצומו של בירור הלכתי 'מתגלגל', שאחריתו מי ישורנו...
הספר מסתיים בתיאור דמותו של אבי המחבר, ר' ראובן אליהו זולדן ז"ל, אוד מוצל מהשואה, שעלה לארץ לפני קום המדינה כשרק כותנתו לעורו, לחם במלחמות ישראל והקים בס"ד בעשר אצבעותיו משפחה למופת; הנחת והאושר שזכה להם ממשפחתו הן הפירות שזכה להם בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא. תנצב"ה.