מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רצפה בת איה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אלי בנאי
הודעות: 256
הצטרף: ו' מאי 14, 2010 12:50 pm

רצפה בת איה

הודעהעל ידי אלי בנאי » ו' ספטמבר 03, 2010 10:33 am

פורום נכבד
את עבודת הגמר שלי אני כותב על 'רצפה בת איה'.
למעשה, כל מדרשי חז"ל על שמ"ב כ"א 14-1.
שאלתי - איה שם אביה או אימה, של רצפה.
בנוסף אשמח וגם אודה מקרב, על כל מראה מקום
שיש לו נגיעה (מדרש או איזכור), על סיפור עצוב זה.
בברכת שבת שלום
אלי בנאי
קיבוץ להב
08-9913556
054-4978989
יום שישי
ניצבים וילך
תש"ע

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' ספטמבר 03, 2010 11:35 am

האם בדקת בקונטרסו של הגר"ח קנייבסקי 'למכסה עתיק' (נדפס בסוף ספרו 'טעמא דקרא') על שמ"ב, שם?
ועיין גם בספר 'אישי התנ"ך'

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 05, 2010 1:23 am

חכם באשי כתב:האם בדקת בקונטרסו של הגר"ח קנייבסקי 'למכסה עתיק' (נדפס בסוף ספרו 'טעמא דקרא') על שמ"ב, שם?
ועיין גם בספר 'אישי התנ"ך'


באוצר אין ספר בשם "אישי התנ"ך", כנראה התכוונת ל"אנצקלופדיה לאישים בתנ"ך" (מצוי באוצר רק ח"א והספר [חלקים א+ב בכרך אחד] מצוי תח"י ובדקתי בח"ב) ושם לא מוזכר שם אמה של רצפה בת איה פלגש שאול. (רציתי לבדוק דרך האתר ב"למכסה עתיק" אך נראה שהאופציה של משתמש וסיסמה שנתנו לנו סגורה כרגע..).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 05, 2010 2:12 am

קיים ספר 'אישי התנ"ך', בהוצאת מוסד הרב קוק, כדומני, ולזכרוני, חיברו יש"י חסידה.
כמו כן יש לעיין באינקצלופדיה למקרא, הוצאת מוסד ביאליק.
(איני יודע אם נכתב משהו בענין במקומות אלו, ואני רק מציין מקורות אפשריים)

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי מור » א' ספטמבר 05, 2010 2:27 am

יאיר כתב:(רציתי לבדוק דרך האתר ב"למכסה עתיק" אך נראה שהאופציה של משתמש וסיסמה שנתנו לנו סגורה כרגע..).


אצלי עובד מצויין.

אבל, הספר טעמא דקרא (בו מופיע ה'למכסה עתיק') פתוח עכשיו בחינם באוצר המקוון. (בדקתי על הנושא, ואין שם בנושא זה).

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 05, 2010 2:45 am

אלי בנאי כתב:פורום נכבד
את עבודת הגמר שלי אני כותב על 'רצפה בת איה'.
למעשה, כל מדרשי חז"ל על שמ"ב כ"א 14-1.
שאלתי - איה שם אביה או אימה, של רצפה.
בנוסף אשמח וגם אודה מקרב, על כל מראה מקום
שיש לו נגיעה (מדרש או איזכור), על סיפור עצוב זה.
בברכת שבת שלום
אלי בנאי
קיבוץ להב
08-9913556
054-4978989
יום שישי
ניצבים וילך
תש"ע


ראו כמה חפוזים ומטושטשים אנו ולא שתנו לבנו לשאלתו של אלי..ותמהני עלינו (וגם ובעיקר על השואל):

שאלתו היתה: "איה שם אביה או אימה, של רצפה"...

ומה שמה בתנ"ך ובכותרת אשכול זה..רצפה בת איה..

נקודה (.) למחשבה..

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 05, 2010 2:48 am

ואולי אף יותר יתכן שזהו (איה) שם אביה ולא אימה כנהוג לקרוא בשם האב כמו "שרח בת אשר"..

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' ספטמבר 05, 2010 7:39 pm

יאיר כתב:ראו כמה חפוזים ומטושטשים אנו ולא שתנו לבנו לשאלתו של אלי..ותמהני עלינו (וגם ובעיקר על השואל):

שאלתו היתה: "איה שם אביה או אימה, של רצפה"...

ומה שמה בתנ"ך ובכותרת אשכול זה..רצפה בת איה..

נקודה (.) למחשבה..

יאיר, סלח נא והואל לבאר את כוונתך. אני מצטער אבל לא הבנתי את שכתבת. גם אלי ידע ששם אחד מהוריה של רצפה הוא 'איה', אלא שאין מופיע בכתוב אם זה האב או האם. ומה באת להוסיף?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 05, 2010 8:39 pm

אני אכן בוש ונכלם וחוזר בי מכל דבריי..לא הבנתי את כוונת השואל..(לא משנה מה חשבתי..).

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי גלילי » א' ספטמבר 05, 2010 9:25 pm

האם ניתן לפשוט אולי מהמקראות הקודמים שהזכירו שם האם.
שמואל ב פרק ג
(ב) וילדו וַיִּוָּלְדוּ לְדָוִד בָּנִים בְּחֶבְרוֹן וַיְהִי בְכוֹרוֹ אַמְנוֹן לַאֲחִינֹעַם הַיִּזְרְעֵאלִת:
(ג) וּמִשְׁנֵהוּ כִלְאָב לאביגל לַאֲבִיגַיִל אֵשֶׁת נָבָל הַכַּרְמְלִי וְהַשְּׁלִשִׁי אַבְשָׁלוֹם בֶּן מַעֲכָה בַּת תַּלְמַי מֶלֶךְ גְּשׁוּר:
(ד) וְהָרְבִיעִי אֲדֹנִיָּה בֶן חַגִּית וְהַחֲמִישִׁי שְׁפַטְיָה בֶן אֲבִיטָל:
(ה) וְהַשִּׁשִּׁי יִתְרְעָם לְעֶגְלָה אֵשֶׁת דָּוִד אֵלֶּה יֻלְּדוּ לְדָוִד בְּחֶבְרוֹן: פ
(ו) וַיְהִי בִּהְיוֹת הַמִּלְחָמָה בֵּין בֵּית שָׁאוּל וּבֵין בֵּית דָּוִד וְאַבְנֵר הָיָה מִתְחַזֵּק בְּבֵית שָׁאוּל:
(ז) וּלְשָׁאוּל פִּלֶגֶשׁ וּשְׁמָהּ רִצְפָּה בַת אַיָּה וַיֹּאמֶר אֶל אַבְנֵר מַדּוּעַ בָּאתָה אֶל פִּילֶגֶשׁ אָבִי:

סמ''ק
הודעות: 85
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי סמ''ק » א' ספטמבר 05, 2010 9:38 pm

א
קבצים מצורפים
2.JPG
2.JPG (79.75 KiB) נצפה 7061 פעמים

סמ''ק
הודעות: 85
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי סמ''ק » א' ספטמבר 05, 2010 9:40 pm

2.
קבצים מצורפים
2.JPG
2.JPG (75.53 KiB) נצפה 7058 פעמים

סמ''ק
הודעות: 85
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי סמ''ק » א' ספטמבר 05, 2010 9:47 pm

3.
קבצים מצורפים
2.JPG
2.JPG (80.72 KiB) נצפה 7052 פעמים

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי גלילי » א' ספטמבר 05, 2010 9:52 pm

סמ"ק כל הכבוד, וברוך שובך!
אבל, מנין הם שואבים זאת שלושת המקורות הנ"ל?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 06, 2010 12:12 am

אולי הוא משום שתמיד שמוזכר שם ושם ההורה, הוא תמיד האב..כמ"ש סרח בת אשר ועוד. (ודוקא כשכתוב פלונית בת אלמוני).

מענין לענין באותו ענין..משהו יודע תשובה עפ"י הפשט לשאלה מדוע אצל יהושע נכתב בן בחיריק ולא בסגול?..

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי חיים » ב' ספטמבר 06, 2010 12:38 am

יאיר כתב:אולי הוא משום שתמיד שמוזכר שם ושם ההורה, הוא תמיד האב..כמ"ש סרח בת אשר ועוד. (ודוקא כשכתוב פלונית בת אלמוני).

לאו דווקא, למשל יואב בן צרויה אביו היה נקרא שריה (דה"א ד, יד), וצרויה היתה אמו (דה"א ב, טז).

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 06, 2010 12:55 am

צודק..ומדוע באמת הוזכרה שם אימו ולא אביו? וכן רבה בר בר חנה מדוע הוזכרה דוקא סבתו (או סבו) ולא אביו?

מענין לענין באותו ענין..משהו יודע תשובה עפ"י הפשט לשאלה מדוע אצל יהושע נכתב בן בחיריק ולא בסגול?..

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי תולדות אדם » ב' ספטמבר 06, 2010 6:31 pm

יאיר כתב:וכן רבה בר בר חנה מדוע הוזכרה דוקא סבתו (או סבו) ולא אביו?


סנהדרין ה, א.png
סנהדרין ה, א.png (77.58 KiB) נצפה 6961 פעמים


ועל הדרוש של יהושע בן נון, צריך להבין הלא בפרשת שלח גם בהושע כתוב בִּן בחירק.
נערך לאחרונה על ידי תולדות אדם ב ב' ספטמבר 06, 2010 6:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 06, 2010 6:37 pm

כי הוא היה הנכד של חנה, ודוד שלו היה הבן ושמו רבה בר חנה כמבואר בתוספות סנהדרין ה א

סמ''ק
הודעות: 85
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי סמ''ק » ב' ספטמבר 06, 2010 6:51 pm

גלילי כתב:אבל, מנין הם שואבים זאת שלושת המקורות הנ"ל?

בוא נאמר שהיה כתוב רצפה בת צבעון, האם היה ספר שמא צבעון הוא שם אמו?
כמובן שלא, מפני שצבעון כבר הוזכר בתורה כשם של זכר.
ולכן בפשטות גם השם איה הוא שם זכר, כמ"ש בבראשית, ואלה בני צבעון ואיה וענה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 06, 2010 7:13 pm

צודק. גם אני (אע"פ שלא שמתי לבי לזה שאיה הוא שם זכר) לא הבנתי למה עלה בדעתכם שזה שם אמה ולא כתמיד שם האב

עכשיו ראיתי שכבר דברתם בזה ועניין צרויה הוא פשוט מחמת חשיבותה שהיתה אחות ישי

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי יצג » ב' ספטמבר 06, 2010 7:44 pm

על רצפה בת איה, לפי המילונים והקונקורדנציות זהו שם איש, כמו איה וענה. אולם בשו"ת שואל ומשיב קמא ח"ב סו"ס נו כתב: "אף דמצינו רצפה בת איה ונקרא בשם איה, אבל מ"מ שם איש לא מצינו בשם זה" (היינו לאחר מתן תורה, עיין שם), ז"א שנקט שהוא שם אשה (אם הבנתי היטב).

על ניקוד יהושע בן נון, עיין רמב"ן שמות לג יא:

"וטעם בן נון, בא בחירק תמורת סגול, וכן דברי אגור בן יקה (משלי ל א), שבן לילה היה ובן לילה אבד (יונה ד י), אם בן הכות הרשע (דברים כה ב). ועם כל זה אני תמה מדוע לא נמלט בשם הצדיק הזה אחד שיבא כמנהג. ואני חושב כי נהגו לקרותו כן לכבוד, כי היה הגדול בתלמידי משה רבינו ויקראו לו בינון, כלומר הנבון, כי אין נבון וחכם כמוהו, או יהיה ענינו יהושע שהבינה מוליד, יעשו נון מלשון לפני שמש ינון שמו (תהלים עב יז):"
ועיין ראב"ע דברים כה, ב; רד"ק יהושע א, א. ויש ע"ז עוד הרבה.

על יואב בן צרויה, עיין רד"ק שמואל ב ג, לט: "ובשאר מקומות שזוכר אמם ואומר יואב בן צרויה אבישי בן צרויה לפי שהיו יותר נכבדים בזכר אמם לכבוד דוד".

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 06, 2010 7:47 pm

מענין לענין, בנימין בן יעקב נקרא כן לפי שהוא בן ימין (עי' רש"י על אתר בפ' וישלח), וגם הוא מנוקד בחיריק ולא בסגול. מדוע?

זאב ערבות
הודעות: 8875
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ינואר 13, 2019 10:05 pm

מעניין שאיש לא ציין לאיה בן צבעון ואחי ענה הנזכר בברא' לו כד, דה"א א מ.
והנה בגיטין לה ע"א בתחתית העמוד מובא שמו של אדם בשם איה (ראו בתמונות מש"ס לובלין כיצד מנקדים ובלאוקמי גירסא אות ג נוסחאות שונות של השם ומעניין שבעוז והדר לא מביאים שום שינוי נוסח). וכן בב"ב קטו ע"ב תוד"ה מלמד מובא שאיה היה זכר ואילו ענה היתה אחותו!
קבצים מצורפים
איה1.jpg
איה1.jpg (48.03 KiB) נצפה 5172 פעמים
איה2.jpg
איה2.jpg (32.92 KiB) נצפה 5172 פעמים

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי שמש » א' ינואר 13, 2019 10:57 pm

סמ''ק כתב:
גלילי כתב:אבל, מנין הם שואבים זאת שלושת המקורות הנ"ל?

בוא נאמר שהיה כתוב רצפה בת צבעון, האם היה ספר שמא צבעון הוא שם אמו?
כמובן שלא, מפני שצבעון כבר הוזכר בתורה כשם של זכר.
ולכן בפשטות גם השם איה הוא שם זכר, כמ"ש בבראשית, ואלה בני צבעון ואיה וענה.

ר' זאב, זה צוין לעיל.

זאב ערבות
הודעות: 8875
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: רצפה בת איה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ינואר 13, 2019 11:24 pm

נכון, לא שמתי לב, אך לפחות חדשתי שנזכר איה בגמרא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 703 אורחים