מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' מרץ 13, 2013 5:17 pm

יש כאן ספיה לכאורה
ויניקה הוי מפרק כדאיתא בכתובות ויבמות

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 13, 2013 5:22 pm

עיין בשביתת השבת לר"י מלצן שהאריך בזה

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' מרץ 13, 2013 5:27 pm

זהו מפרק כלאחר יד
ראה שוע"ר סי' שכ

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' מרץ 13, 2013 5:46 pm

אינו נכון, בגמ' כתובות (מה יש בשוע"ר?) אמרו על אדם היונק מבהמה שהוא מפרק כלאחר יד, אבל אין זה שייך לתינוק שכן דרכו. ובביה"ל סי' שכ"ח הביא מי שרוצה לומר דא"כ היונק (מבוגר) מאשה הוי דאורייתא, דבאדם זהו דרכו, ונשאר בצ"ע.

מ"מ לגוף השאלה (כמדומני שר' אברום זצ"ל היה מתרעם על שאלות מסוג זה), התשובה היותר פשוטה היא שדרך אכילה לא נאסרה. ר"ל שאין שום גדר מלאכה במעשה פעולת האכילה באופן שכך דרכו.
ומינה נמצא שמה שהיונק מבהמה הוא כלאחר יד הוא גם הטעם לאסור מדרבנן - אם לא במקום צערא דהגונח - ולא רק הטעם להתיר מדאורייתא.

(עי' בדין בורר סי' שי"ט סעיף ד' בביה"ל, ושם מיירי דווקא כשעושה כן קודם למעשה האכילה, שאוחז הדג בסמוך לפיו, אבל בתוך פיו ולשונו ממש גם למהריט"ץ לא שייכא בהו שם מלאכה - וכ"ה בהדיא במהריט"ץ עצמו (סי' ר"ג, בתשובה הראשונה). ומה שהביא הרמ"א בסו"ס ש"כ דיש אוסרים למצוץ ענבים בפה משום לתא דסוחט, זהו אדרבא דאע"פ שהוא שינוי מ"מ אין זה דרך אכילה, שאינו מכניס הענבים לתוך פיו - וכמש"כ בהדיא המשנ"ב שם ס"ק י"א. וכ"ה גבי לעיסת שרף וכו', שאינו דרך אכילה, רק לועס בפיו לסיבה אחרת. וע"ע בביה"ל הנ"ל "דמה שמעכב בשעת שתיה את הפסולת שלא יכנס לתוך פיו אין זה מעין מלאכה ומותר, [ור"ל דלא שייך שם ברירה במה שמעכב ע"י פיו]...". וה"ה הכא).

הראבד
הודעות: 101
הצטרף: ד' פברואר 27, 2013 4:51 pm

Re: מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

הודעהעל ידי הראבד » ד' מרץ 13, 2013 5:47 pm

עי' בס' אור שרגא המצורף מש"כ בזה
קבצים מצורפים
אור שרגא.PDF
(356.87 KiB) הורד 205 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 14, 2013 1:12 am

רלב"ג פרשת יתרו מאריך שאכילה שהיא דבר טבעי לא תוכל להכנס בגדר מלאכה ובשביתת השבת שציין הרב אוצר משתמש בזה לבאר כמה קשיים, כמדומה שגם כותב כמענה לגאון אחד ששאל על תה"מ בשבת משום דש (!)
וזה מתקשר לאשכול השני על טבילה במקווה שיתחייב משום קוצר, והיינו דדבר טבעי לא יבוא בכלל מלאכה.
ואגב לדעת הרבה הבבלי לית כלל לדינא דירושלמי גבי שולה דג.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

הודעהעל ידי אדג » ה' מרץ 14, 2013 1:44 am

תינוק היונק הוא בר חינוך בכלל שיחולו עליו איסורי שבת?!

ואם תקשי לך ממה שאמרו במכילתא פ' יתרו על הפסוק (כ, י) "לא תעשה מלאכה אתה ובנך גו'", ד"בנך" בא להזהיר גדולים על הקטנים, הרי ודאי אין כוונתו לקטני-קטנים ממש, שאין להם דעת.

וכדמוכח ממ"ש האמרי בינה הל' שבת סי' ז, שדוקא היכא שאיכא למיחש שיבא למיסרך, אבל בקטני-קטנים, היונקים עדיין, אין שייך בכה"ג. (אבל ראה שו"ת אחיעזר סי' פא, וצ"ע). וכן ראה תרומת הדשן פסקים סי' סב שכתב דהטעם הוא בכדי שלא להרגילו, וא"כ בקטני-קטנים ממש, שאין לו דעת אין שייך בכה"ג רגילות.

אבל בשו"ת אדה"ז סי' מא כתב שאין זה מדין חינוך אלא איסור בפ"ע שלא יעבור עבירה, וע"ד שביתת בהמה. ולדעתו שבנו לאותם תי' דלעיל דהרלב"ג ושאר פוסקים.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: מה ההסבר הפשוט לכך שמותר לתינוק לינוק בשבת ולא הוי מפרק?

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' מרץ 14, 2013 6:20 am

הרב אד"ג לכאו' התעלם מאיסור ספייה (אמור ואמרת להזהיר גדולים על הקטנים - יבמות קיד.).

ולעצם העניין - במידי דהיינו רבתייהו יש להקל בצירוף הא דליכא כאן חפצא דאיסורא, ועוד שהנקה חשיב פיקו"נ כמבואר ביבמות קיד. (וכמדומה שהטעמים להתיר להניק ולהאכיל ביוה"כ קימים גם כאן, - ועי' ביביע אומר ח"ז או"ח סי' נב שהאריך בזה).

וכבר ציינו שדיבר בזה בשביתת השבת (מלאכת דש, באר רחובות, סוף אות פ, וכן במכתב הגרצ"פ פרנק - שם אות צט ד"ה ואלה דברי, וע"ע שם אות עט; וע"ע בציץ אליעזר חי"א סי' כ אות ג).
ובספר משנת השבת - בענייני המלאכות (להרב איתמר גרבוז והרב אלעזר דוד אפשטיין, בני ברק תשנ"ח), עמ' סט-ע, שהביאו לשביתת השבת הנ"ל, וכן לתשובות רבי אליעזר (להגר"א גורדון מטלז) ח"א סי' יב (הערה ו) ולאור שמח (פ"ח מהל' שבת ה"י) שעמדו בזה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 630 אורחים