חכם באשי כתב:כמו היעב"ץ, שאף כתב הגהות בשולי הספר, והם נתפרסמו לאחרונה באיזה קובץ תורני היוצא בארה"ב.
הזעצער כתב:זכורני שבספרו של בניהו על החיד"א מובא כי החרם על מאור עיניים התפרסם על ידי החיד"א, והוא מציין שעם זאת החיד"א מציין מדבריו.
לייטנר כתב:נדב שנרב (שהוזכר באשכול אחר) הציע כי הרעיון (שהוזכר באשכול אחר) שהחזיר עתיד לחזור ולהיות כשר (וכבר דשו בו רבים), מקורו בבדיחה מליצתית שמופיעה אצל עמנואל.
נראה שכל מי שהביא את הרעיון הזה במפורש, חי לאחר עמנואל הרומי.
http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?w ... um_id=1364
תוכן כתב:היה על זה מאמר בדאצ'ה בענין דברי הטור על התורה שחוה נתנה לאדם מן העץ.
חכם באשי כתב:לייטנר כתב:נדב שנרב (שהוזכר באשכול אחר) הציע כי הרעיון (שהוזכר באשכול אחר) שהחזיר עתיד לחזור ולהיות כשר (וכבר דשו בו רבים), מקורו בבדיחה מליצתית שמופיעה אצל עמנואל.
נראה שכל מי שהביא את הרעיון הזה במפורש, חי לאחר עמנואל הרומי.
http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?w ... um_id=1364
קדמו לו רבים.
עי' אלפא ביתא תניתא לר"ש זעירא, בפרקו הרחב שנתייחד לו.
- - -
אבל שוב,
חברים נכבדים, אולי אל תסיטו את האשכול מעניינו?
דרושים לי חכמים תורניים (שלא מבני הדור הנוכחי) שהשתמשו ב'מחברות עמנואל'.
מישהו יכול לעזור לי בפרט הזה?
החזן כתב:תוכן כתב:היה על זה מאמר בדאצ'ה בענין דברי הטור על התורה שחוה נתנה לאדם מן העץ.
כאן: http://www.datshe.co.il/blog/2010/05/21 ... %A8%D7%94/
חכם באשי כתב:ידועים דברי מרן, בשו"ע, האוסר את הקריאה ב'מחברות' של עמנואל הרומי.
שאלתי היא,
האם ידועים חכמים תורניים מדורות קודמים (היינו, שלא מבני הדור הזה) שכן השתמשו והביאו ל'מחברות'?
גביר כתב:בפשטות לא אסר מרן אלא את הקריאה בשירי העגבים שבו, אבל לא את שירי הקדושה והאמונה שגם הם ישנם בו
גביר כתב:אם כי הפיוט 'יגדל' [של חכם איטלקי אחר בן אותה תקופה, רבי דניאל] קצר יותר משירו הנזכר של ר' עמנואל, דומה שאין הוא בהכרח 'קיצור' כלומר יצירה שקוצרה מתוך יצירה אחרת ותלויה בה, אלא יצירה עצמאית השייכת גם היא לאותה סוגה של שירי אמונה דידקטיים.
דהינו שלפני שהרמח"ל קרא בו הוא הביא "לגוי של שבת" לעבור עליו ולסמן לו איזה קטעים לדלג...גביר כתב:בפשטות לא אסר מרן אלא את הקריאה בשירי העגבים שבו, אבל לא את שירי הקדושה והאמונה שגם הם ישנם בו, והשתא לא קשה ולא מידי על רמח"ל שהמליץ לקרוא בו
ברזילי כתב:כמה כותבים לעיל הניחו כי מחברות עמנואל כוללות דברי חשק ועגבים, ועוד הוסיפו כי אפשר שלא אסר מרן אלא את דברי החשק שבו. מלשון השו"ע קצת משמע להפך, שהרי כתב "ספרי מלחמות וכן מליצות ומשלים של שיחת חולין כגון ספר עמנואל, ואין צריך לומר דברי חשק, אסור לקרותן בשבת... ואף בחול אסור...". היינו, מליצות שיחת חולין של עמנואל לחוד ודברי חשק לחוד.
תוכן כתב:בהקדמת דפוס וילנא יש רשימה ארוכה של חכמי ישראל שהביאו למ"ע.
דהינו שלפני שהרמח"ל קרא בו הוא הביא "לגוי של שבת" לעבור עליו ולסמן לו איזה קטעים לדלג...יעקב כהן כתב:גביר כתב:בפשטות לא אסר מרן אלא את הקריאה בשירי העגבים שבו, אבל לא את שירי הקדושה והאמונה שגם הם ישנם בו, והשתא לא קשה ולא מידי על רמח"ל שהמליץ לקרוא בו
צודק. עצלות שהיתה בי (שהעתקתי מהמובאה הראשונה של גוגל, באתר לא אמין) גרמה לי. הנוסחה שטעיתי לייחס לשו"ע היא משו"ע-הרב, ואינני יודע מדוע שינה מלשון השו"ע, והאם יש בזה כוונה מסויימת. לגופו של ענין, האמנם יש אצל עמנואל דברי חשק יותר מאשר בשירת ספרד? (זו שאלה ולא קושיה, לא קראתי במחברותיו)יעקב כהן כתב:ברזילי כתב:כמה כותבים לעיל הניחו כי מחברות עמנואל כוללות דברי חשק ועגבים, ועוד הוסיפו כי אפשר שלא אסר מרן אלא את דברי החשק שבו. מלשון השו"ע קצת משמע להפך, שהרי כתב "ספרי מלחמות וכן מליצות ומשלים של שיחת חולין כגון ספר עמנואל, ואין צריך לומר דברי חשק, אסור לקרותן בשבת... ואף בחול אסור...". היינו, מליצות שיחת חולין של עמנואל לחוד ודברי חשק לחוד.
לשון השו"ע הוא "מְלִיצוֹת וּמְשָׁלִים שֶׁל שִׂיחַת חֻלִּין וְדִבְרֵי חֵשֶׁק, כְּגוֹן סֵפֶר עִמָּנוּאֵל, וְכֵן סִפְרֵי מִלְחָמוֹת, אָסוּר לִקְרוֹת בָּהֶם בְּשַׁבָּת וכו',
חכם באשי כתב:ידועים דברי מרן, בשו"ע, האוסר את הקריאה ב'מחברות' של עמנואל הרומי.
שאלתי היא,
האם ידועים חכמים תורניים מדורות קודמים (היינו, שלא מבני הדור הזה) שכן השתמשו והביאו ל'מחברות'?
ובמאמר מוסגר:
אל יהא הדבר כה תמוה בעיניכם:
כיוצא בכך מצאנו בנוגע לספר 'מאור עיניים' לר' עזריה מן האדומים, שגם קריאתו נאסרה ע"י מרן (אם כי שלא נלווה לכך התוקף ההלכתי שכנגד ה'מחברות', כי איסור זה לא מופיע בשו"ע), ואם כל זאת מצאנו לגדולי הדורות שעיינו בו. כמו היעב"ץ, שאף כתב הגהות בשולי הספר, והם נתפרסמו לאחרונה באיזה קובץ תורני היוצא בארה"ב.
הוד_והדר כתב:בספר אור החיים לר"י יעבץ הביא משיריו אם כי לא משמו
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 150 אורחים