בברכה המשולשת כתב:רק אציין, שכשציינתי בשבוע שעבר בשיעור שהיתה ביקורת על השש"כ בגלל הקולות שבו- הביטו בי הלומדים בעיניםפעורות ואמרו (איני מצטט כרגע את הלשון המדוייקת אלא את התוכן): והרי השש"כ הוא מחמיר מאוד, ונחשב כסמל להחמרה בהלכות שבת.
מבית ומחוץ כתב:ככל שאני קורא את ה"הערות" על קונטרס "בירור דברים" זה, נראה שהקונטרס צדק בהערותיו.
הנה ציטוט מהערה בעמוד הראשון, המראה את כיוון ההגנה של המעיר.
לאחר העיון בדברי הגרד"ל באמת גיליתי שהמחבר [כנראה "ביודעים"] הרבה דינים שהפוסקים כתבו להתיר אבל נכון וכד' להחמיר, המחבר משמיט החומרא וכותב מותר- יש ללמד זכות שמחבר חיבר ספר לבעלי בתים ודלת העם וסבר שהם לא צריכים להחמיר אלא די להם שיקיימו את עיקר הדין, ויתכן בבחינת תפסת מרובה וכו'. - מה לעשות שברבות הימים הספר נהפך להיות הספר המרכזי להלכות שבת ובאמת המחבר במהדורה שנייה תיקן את הנ"ל.
"לימוד זכות" דחוק זה, מעיד שגם המבקר את הקונטרס מאשר שבמהדורה עליה נכתבו ההערות, במקומות שנפסק בפוסקים מפורסמים "ראוי להחמיר" השש"כ השמיט דעה זו, ואם כך כמה מיותרות ההערות בהמשך על כל שורה שניה "תוקן במהדו"ב". א"כ אתה מודה שהיה מקום להערה, ועל דבר זה שם אצבע הסטייפלער שם, ולכן יצא קונט' ההערות. (זאת בלי לרדת לעומקם של דברים, יתכן שיש תשובות אחרות על כך, אבל תשובה "תוקן", היא הודאה בהערה. אם כך חוזרת התמיה מדוע נהג כך המחבר במהדורה ראשונה, ואם מישהו מחזיקה בידיו, שיראה האם בהקדמה כתב שם שאכן כך נהג והביא שכל מטרתו להביא את ההיתרים ללא חומרות, אז יש מקום להערה העקרונית, ואולי זו מחלוקת בתפיסה.)
ולגבי השש"כ עצמו, הוא אולי הספר הראשון שהרבה ממקורותיו הם שמועות, בעיקר מהגרש"ז, והרבה פעמים ללא תוספת ביאור או מקור, ולא סידור דיליה של פסקיו והבנותיו.
מבית ומחוץ כתב:דבריו של אותו מעיר או מאיר, באו ע"מ לדחות את הקונט' ולהגן על השש"כ, וא"כ גם הוא מודה, אז מה פשר ההתקפות החריפות על הקונט'.
ולגבי שמועות הגרש"ז, כוונתי היא, הוא הראשון בדרך זו של הבאת פסקים בקצרה, ללא נימוק ושאר הצדדים, אלא "כך שמעתי"
(הגרש"ז לא עבר על כל הדברים וכן הוציא אח"כ הערות)
אוהב אוצר כתב:יש פה איזה מישהו ת"ח ברמה של הרב נויבירט שליט"א שמרשה לעצמו בכלל לעשות עליו פולמוס?
להיכן הגענו ה"י.
לתת לאשכול כזה להתקיים זה בגדר זלזול בת"ח שהעונש עליו ידוע ב"מ.
גילוי כתב:למען הסר לזות שפתיים
עוד יש להעיר דבעל השש"כ וכל מעשיו ודרכיו ע"פ השו"ע, וכו' וכו' - לא כאותם שיודעים להחמיר באתרוג ובמץ ווכו' אבל ... וכבר אמר פעם הגרד"ל אמר היצר הרע קחו את סוכות ופסח ותנו לי את כל האמצע.
כן, למה זה סתירה?עד עולם כתב:גילוי כתב:למען הסר לזות שפתיים
עוד יש להעיר דבעל השש"כ וכל מעשיו ודרכיו ע"פ השו"ע, וכו' וכו' - לא כאותם שיודעים להחמיר באתרוג ובמץ ווכו' אבל ... וכבר אמר פעם הגרד"ל אמר היצר הרע קחו את סוכות ופסח ותנו לי את כל האמצע.
זה אותו הגרד"ל שהעיר עליו למה לא הביא גם את החומרות?
עד עולם כתב:כי אם הספר הוא בכיוון שאמר הגרד"ל שכן להחמיר, על מה באו ההערות שלא החמיר מספיק?
ציבור כתב:הקפצה
וז"ל עינבל - כיום מורשת החזו"א היא בקורת על רבנים, לא למהר ולהכתיר כל הונגרי מלקט לרב, וידוע הכתוב באגרות חזו"א ב קלג [דעתי כי ראוי למחזיקים בתורת השם לדעת את גודליה באופיים האמיתי ואם מותר לדבר לשה"ר על אומן באומנתו לאיש הדורש עליו לצורך, על מי שתורתו אמונתו לא כ"ש שצריך להודיע למחזיקים בתורה וצריכים לדעת כי הידיעה של חכמי הדור ליבם ומידתם הן הן גופי תורה (ב' קלג)]
וכמנהג החזו"א בעצמו שהיה משמיץ ומלגלג על הרבנים השונים שבזמנו, כמעט אף אחד לא יצא נקי, וכך מספרים אלו שמעלעלים במחברות הידועות בהם רשם ר' שמערל את כל הפנינים.
זכורני שראיתי באיזה מקום שהחזו"א ישב בוילנא עם ר' שלמה כהן ודן עמו אילו היה היום סנהדרין מי היה יושב בה, וכך התחילו למנות אחד לאחד את כל חכמי ישראל, והחזו"א מנה "שבחם" ופסל אחד אחד..כך חינך החזו"א.
מבית ומחוץ כתב: . . ראיתי את המהדורה הזו בה נכתבו מילים אלו (תשכ"ה בהוצאת פלדהיים כמדומני זו מהדורה שני') . .
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים