מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יעקב'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יעקב'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 21, 2013 12:15 am

בשערי תשובה (הלכות ט"ב סימן תקנה) מובא כדלהלן משו"ת שבות יעקב,
ועיין בשבו"י ח"ב סי' ל"ז בט"ב שנדחה וחולה שאין בו סכנה כ"כ התענה עד אחר חצות ונחלש עד שצוה הרופא שלא יתענה יותר והורה המורה שיתפלל מנחה גדולה ואח"כ יאכל ולפי שהתפלל ביחידות שכח להניח תפילין והשיב דיפה פסק המורה שיאכל אחר מנחה גדולה כיון שנדחה א"צ להשלים אפילו בחולה קצת וכן נהגתי להורות ביולדת תוך למ"ד או במעוברת ומיחוש קצת דהא אפילו משום כבוד המילה התירו כמבואר בסימן תקנ"ט כ"ש במקום חשש חולה (וצ"ל דלא הי' מקום סמיכה על אמירת הרופא כ"כ דלא הי' רופא מובהק וכיוצא דאל"כ לא היה צריך להך טעמא) ולענין תפילין בודאי אם יכול לילך לבה"כ או לצרף מנין ביתו בזמן מנחה יצרף עמהם בהנחת תפילין ויכוון עם הש"ץ בחזרת תפלה עם סדר קדושה ואח"כ יחלוץ אותם כמ"ש בתשובה ח"ב ואם א"א לצרף מנין אזי יתפלל ערבית מבע"י וילבש התפילין ויתפלל בהם ערבית ק"ש עם ברכותיו ואחר כך יחלוץ התפילין קודם שיתפלל י"ח אף על גב דכתבתי שם בתשובה דאין להתפלל ערבית עם תפילין מכל מקום כאן ששכח מחמת אונס חולי רשאי לעשות כן כדי שלא יהיה כקרקפתא כו' ע"ש ולא ידעתי ק"ש וברכותיו למה וכי אין די שילבש תפילין קודם התחלת ערבית ויקרא בהם ק"ש כמו שנוהגים לעשות בתפילין של ר"ת.


עיון במקור הדברים בשבות יעקב ח"ג שם (ולא ח"ב כמצוטט בטעות) מעלה כי הציטוט מדויק! והדברים הפלא ופלא, וכי בכדי לקיים מצות תפילין כהלכתה זקוקים אנו לקיום מצוה נוספת עם התפילין דוגמת אמירת קדושה עם הציבור, או פתרון מיוחד בשעת הדחק של תפילת ערבית מוקדמת?! ומדוע לא ימהר הלה להניח תפילין על מנת לקיים המצוה ולצאת בכך מידי קרפרפתא דלא מנח תפילין.

(שמעתי מפי ידידי הגאון רבי מנחם כהן שליט"א, ר"מ בישיבת נתיב הדעת ובעל מח"ס 'שם אבותי')

ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' יולי 21, 2013 12:42 am

ברוך מחיה המתים...

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' יולי 21, 2013 12:47 am

ברוך מקיץ מתנמנמים...

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי ברזילי » א' יולי 21, 2013 1:01 am

אכן חידוש גדול. אולי הוא מפרש את ההלכה "נהגו שלא להניחן כל היום" (אלא בשעת ק"ש ותפלה) לא כמנהג להקל, אלא כמנהג איסור - שאסור להניחם מחוץ לשעת ק"ש ותפלה כדי שלא יבוא להסח הדעת.

ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' יולי 21, 2013 1:03 am

עשוי לנחת כתב:ברוך מקיץ מתנמנמים...

נו נו,
דומני שבתוך יממה (או קצת יותר) אין בכך עדיין משום ברכה לבטלה...

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי דניאל » א' יולי 21, 2013 1:46 am

ולמה הוא אומר שבלי הקרקפתא דל"מ תפילין היה אסור להתפלל בהם מעריב מבעו"י? הוא שולח לח"ב אבל גם שם לא מצאתי הסבר.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » א' יולי 21, 2013 12:38 pm

נוטר הכרמים כתב:בשערי תשובה (הלכות ט"ב סימן תקנה) מובא כדלהלן משו"ת שבות יעקב,
ועיין בשבו"י ח"ב סי' ל"ז בט"ב שנדחה וחולה שאין בו סכנה כ"כ התענה עד אחר חצות ונחלש עד שצוה הרופא שלא יתענה יותר והורה המורה שיתפלל מנחה גדולה ואח"כ יאכל ולפי שהתפלל ביחידות שכח להניח תפילין והשיב דיפה פסק המורה שיאכל אחר מנחה גדולה כיון שנדחה א"צ להשלים אפילו בחולה קצת וכן נהגתי להורות ביולדת תוך למ"ד או במעוברת ומיחוש קצת דהא אפילו משום כבוד המילה התירו כמבואר בסימן תקנ"ט כ"ש במקום חשש חולה (וצ"ל דלא הי' מקום סמיכה על אמירת הרופא כ"כ דלא הי' רופא מובהק וכיוצא דאל"כ לא היה צריך להך טעמא) ולענין תפילין בודאי אם יכול לילך לבה"כ או לצרף מנין ביתו בזמן מנחה יצרף עמהם בהנחת תפילין ויכוון עם הש"ץ בחזרת תפלה עם סדר קדושה ואח"כ יחלוץ אותם כמ"ש בתשובה ח"ב ואם א"א לצרף מנין אזי יתפלל ערבית מבע"י וילבש התפילין ויתפלל בהם ערבית ק"ש עם ברכותיו ואחר כך יחלוץ התפילין קודם שיתפלל י"ח אף על גב דכתבתי שם בתשובה דאין להתפלל ערבית עם תפילין מכל מקום כאן ששכח מחמת אונס חולי רשאי לעשות כן כדי שלא יהיה כקרקפתא כו' ע"ש ולא ידעתי ק"ש וברכותיו למה וכי אין די שילבש תפילין קודם התחלת ערבית ויקרא בהם ק"ש כמו שנוהגים לעשות בתפילין של ר"ת.


עיון במקור הדברים בשבות יעקב ח"ג שם (ולא ח"ב כמצוטט בטעות) מעלה כי הציטוט מדויק! והדברים הפלא ופלא, וכי בכדי לקיים מצות תפילין כהלכתה זקוקים אנו לקיום מצוה נוספת עם התפילין דוגמת אמירת קדושה עם הציבור, או פתרון מיוחד בשעת הדחק של תפילת ערבית מוקדמת?! ומדוע לא ימהר הלה להניח תפילין על מנת לקיים המצוה ולצאת בכך מידי קרפרפתא דלא מנח תפילין.

(שמעתי מפי ידידי הגאון רבי מנחם כהן שליט"א, ר"מ בישיבת נתיב הדעת ובעל מח"ס 'שם אבותי')


שלמא רבא!

בדוחק אפשר דס"ל להשבו"י שהדין בט"ב הוא להניח תפילין דווקא בשעת תפילה. והטעם, אולי ע"פ מה דאיתא במס' סופרים פי"ח דבמנחה דט"ב מקילים לומר קדיש וקדוש - וא"כ י"ל דבתפילין נמי (שהגר"א סי' תקנ"ה ציין למס' סופרים הנ"ל כמקור להנחת תפילין במנחה) ההיתר הוא בתוך התפילה. וכמו שהותר רק בתוך התפילה לומר פסוקים ופרשיות וכו' (ועי' ברכ"י סי' תקנ"ה). [ועי' בשעה"צ שם סק"ד שדחה בכעין זה את מה שכתב כאן השע"ת בסוף הדברים לתמוה על השבו"י דלמה לא יקרא ק"ש עם התפילין קודם ערבית - דהרי אסור לקרוא ק"ש בט"ב אם לא בתוך סדר התפילה. וכ"כ בשו"ת בנין עולם סי' ל', דבט"ב אפילו במנחה אסור לקרוא ק"ש בשביל התפילין]. [ולכאו' היה אפש"ל בדעת השבו"י שהוא ע"ד מה שהביא בשע"ת סו"ס ל"ח מהמחב"ר שצריך לומר הד' פרשיות כשהתפילין עליו, וא"כ מסתבר שאין להתיר זה בט"ב אלא בצירוף לתפילה (שכן בתפילה התירו לומר פסוקים וכו') דאל"כ הוי כד"ת (ולדעת המשנ"ב אסור אף בכה"ג) - אבל אינו נראה, דהשבו"י לא הזכיר כלל עניין הד' פרשיות אלא רק תפילה].

וע"ז באה השאלה, לההוא שהתפלל ביחיד ושכח להניח, מה תקנתו. הרי אינו יכול להתפלל שוב מנחה בשביל התפילין. וע"ז כתב שאם יכול להצטרף למניין בשעת מנחה קטנה מה טוב, שאז מקיים העניין של הנחת תפילין במנחה. ולזה הצריך עכ"פ שיכוון עם הש"ץ בחזרה אחר הקדושה, שבזה נחשב כמתפלל עמהם.
ורק אם אינו יכול זה, אזי יקדים להתפלל ערבית כדי לצרף עמה הנחת התפילין (ולא נהיר לומר בהכרח שלדעת השבו"י תפילת ערבית אחר פלג המנחה היא בגדר שעה"ד). ובזה אינו צריך מניין, שהרי הצריכות היא רק לעצם התפילה.

כולי האי ואולי.
נ.ב. דניאל, מה שציין השבו"י לח"ב הוא בסי' כ"ד, עיי"ש גבי הצד שאסור להתפלל ערבית בתפילין אף מבעו"י.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי דניאל » א' יולי 21, 2013 12:50 pm

תוך כדי דיבור כתב:.ב. דניאל, מה שציין השבו"י לח"ב הוא בסי' כ"ד, עיי"ש גבי הצד שאסור להתפלל ערבית בתפילין אף מבעו"י.

אני יודע שזה בסימן כ"ד אבל לא ראיתי שם שום דבר לגבי מעריב מבעוד יום.
אני לא יודע אם אני לא רואה טוב או שאתה רואה יותר מדי טוב, תוכל לצטט לשון?

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » א' יולי 21, 2013 1:00 pm

לפמש"כ שאין להניח תפילין בערבית, א"כ אין נפק"מ מבעו"י או לא. ויתרה מזה מהרי"ל היה מסיר התפילין בט"ב מייד אחר הקדושה במנחה - אף שהוא מבעוד יום. ובזה מיירי השבו"י.
ויעויין בשו"ע סי' ל' סעיף ה' ומשנ"ב שם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 21, 2013 1:56 pm

ברזילי ותוכ"ד, אכן זהו הכיוון, ויאושר חילו של תוכ"ד שהשכיל להרחיב את היריעה.
ועדיין הדבר לא יצא מכלל תעלומה, שכן לבינתיים לא נמצא מקור לחדש כהנחת יסוד פשוטה שתפילין הותרו רק בשעת תפילה!

המשיב
הודעות: 2
הצטרף: א' יולי 21, 2013 8:11 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי המשיב » א' יולי 21, 2013 8:15 pm

קבצים מצורפים
1111 - עותק.jpg
1111 - עותק.jpg (298.68 KiB) נצפה 2135 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת? – תעלומה ב'שבות יע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 21, 2013 9:22 pm

ייש"כ גדול.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 575 אורחים