מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'נתקוטטו במלונה'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יולי 29, 2013 6:11 pm

אחד הראשונים, בדברו בגנות המחלוקות כותב, בין היתר:
וְרַב חִסְדָּא וְרַב הוּנָא / נִתְקוֹטְּטוּ בִּמְלוּנָה,
הִתְעַנּוּ אַרְבָּעִים / מִמַּעֲשִׂים הָרָעִים.

וכוונת הדברים לבבא מציעא לג ע"א: "בעי מיניה רב חסדא מרב הונא: תלמיד וצריך לו רבו מאי?", כלומר: מה דינו של תלמיד שרבו צריך לו מפני שיש בידו שמועות מפי אחרים, האם גם רב כזה קודם לאביו להשבת אבידה. השיב לו רב הונא: "חסדא חסדא, לא צריכנא לך! את צריכת לי עד ארבעין שנין. איקפדי אהדדי ולא עיילי לגבי הדדי. יתיב רב חיסדא ארבעין תעניתא משום דחלש דעתיה דרב הונא, יתיב רב הונא ארבעין תעניתא משום דחשדיה לרב חסדא". היינו: "חשב רב הונא בדעתו, כי רב חסדא על עצמו שאל, וכי הוא בעיניו תלמיד שצריך לו רבו, וכעס, והשיבו: רב חסדא, לא צריכנא לך לא לחדודך ולא לפלפולך! אתה צריך ללמוד ממני עד מלאת לך ארבעים שנה..." (שיטה מקובצת בשם פירוש רבינו חננאל).
אמנם איני יודע מהו 'נתקוטטו במלונה'. ושמא 'מלונה' משמש כאן בהוראת בית אכסניה או מקום לינה (בשונה מהוראתו המקורית: סוכה קטנה בשדה ללינת השומר; עי' ישעיה א ח, כד כ, ובמפרשים), ומסורת היתה בידי רבינו שהם נתקוטטו בבית האכסניה ולא, לדוגמא, בבית המדרש. ושמא יש לקרוא: 'נִתְקוֹטְּטוּ כַּמְּלוּנָה', ו'כמלונה' מתאר את ההתקוטטות גופא, כמו: "נוֹעַ תָּנוּעַ אֶרֶץ כַּשִּׁכּוֹר, וְהִתְנוֹדְדָה כַּמְּלוּנָה" (ישעיה כד כ), שהמלונה "עשויה מעצים קלים... וכשהרוח מכה באותה מלונה, היא מתנודדת אילך ואילך" (פירוש רד"ק, שם). ועדיין צ"ע.
אשמח לשמוע את דעת החברים בנוגע ל'נתקוטטו במלונה'.

כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי כותב בדמע » ב' יולי 29, 2013 6:28 pm

ודלמא מלשון תלונה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יולי 29, 2013 6:37 pm

בכתה"י מפורש 'מלונה' (ורק גבי האות הראשונה קיים ספק אם היא ב' אות כ').
והאם אתה רוצה לפרש את 'במלונה' מלשון תלונה? האם זה ייתכן? אינני בקי בתורת הדקדוק.

שנת ישרים
הודעות: 28
הצטרף: ה' יולי 18, 2013 12:40 pm

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי שנת ישרים » ב' יולי 29, 2013 9:06 pm

חכם באשי כתב:האם אתה רוצה לפרש את 'במלונה' מלשון תלונה? האם זה ייתכן? אינני בקי בתורת הדקדוק.
ג''א אינני בקיא בה בעוה''ר, ואולי יש להביא ראיה מלה''כ תלונות בנ''י אשר המה מלינים עלי, אם יסכימו איתה בעלי דקדוק.

תוכן
הודעות: 6270
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי תוכן » ב' יולי 29, 2013 9:18 pm

זה משחק מילים על לשון הפסוק, והתנדדה כמלונה, היינו משהו רעוע, כך נתקוטטו כמלונה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי הגהמ » ב' יולי 29, 2013 9:27 pm

שנת ישרים כתב:
חכם באשי כתב:האם אתה רוצה לפרש את 'במלונה' מלשון תלונה? האם זה ייתכן? אינני בקי בתורת הדקדוק.
ג''א אינני בקיא בה בעוה''ר, ואולי יש להביא ראיה מלה''כ תלונות בנ''י אשר המה מלינים עלי, אם יסכימו איתה בעלי דקדוק.

לא נצרכה בקיאות בדקדוק לדעת שמ'מ' הפעולה של מלינים לא נוצר שם דבר 'מלונה', רק שנצרך בקיאות בחכמת השיר והפיוט לדעת אם אפשר לעשות שימוש כזה לצורך החרוז וכדו', ואם אין בפי החכם מענה אנן מה נעני אבתריה. והעיקר נראה כד' הר' תוכן.

אויצרניק
הודעות: 40
הצטרף: ב' יולי 01, 2013 11:37 pm

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי אויצרניק » ד' יולי 31, 2013 12:23 am

הבא לקמן הוא בדרך-אפשר בלבד, ואשמח לראות כאן דברי ידענים וגדולים ממני.
רב הונא היה ראש ישיבת סורא. ישיבת סורא, כישיבה הגדולה היותר בזמנה, כללה אגפים שונים כדי לאכלס את תלמידיה המרובים. החלקים היו: "אכסדרא", "קיטון", "גינתא" ו"ציפי". הגינתא היא מקום גידולי ירקות, ששימשו לכלכלת הישיבה והאכלת התלמידים. שמא ניתן להניח שדיון הלכתי זה היה בגינת הישיבה, אותה מכנה אותו ראשון "מלונה" מלשון "מלונה במקשה" (ישעיהו א) שפתרונו סוכת השומר בגינה, שם עמדו בצל הרב והתלמיד ודנו בהלכות.
ולא באתי אלא להעיר.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 31, 2013 12:34 am

מי בדיוק סיפר לך שהייתה שם גינה? אולי היה שם גם קפיטריה וחדר כושר?...

אויצרניק
הודעות: 40
הצטרף: ב' יולי 01, 2013 11:37 pm

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי אויצרניק » ו' אוגוסט 02, 2013 12:12 am

ויקיפדיה סיפרה לי. ואפילו שם לא חשבו על קפיטריה וחדר כושר, למרות שלא טרחו לציין מקור...

אבל באמת היה מעניין יותר לו נכתב:
וְרַב חִסְדָּא וְרַב הוּנָא / נִתְקוֹטְּטוּ בחדר כושר,
הִתְעַנּוּ אַרְבָּעִים / ומאז חיים באושר.

או למשל:
וְרַב חִסְדָּא וְרַב הוּנָא / נִתְקוֹטְּטוּ בבית-קפה,
הִתְעַנּוּ אַרְבָּעִים / ואמרו שלום יפה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' אוגוסט 02, 2013 2:20 am

פיספסת את החריזה הפנימית שבכל טור.

הוגה ומעיין
הודעות: 1981
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: 'נתקוטטו במלונה'

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוגוסט 04, 2013 2:12 pm

שמא מלשון המושאלת, כפי שמביא אב"י בערכו, במשמעות העברת זמן לזמן קצר: "ליני במלונת שביה/ תמה אמה עבריה/ עתה אכרית נכריה/ בת צר קוסם ומעונן" (ר"י נג'ארה, יונה על קן). ופירושו שנתקוטטו לזמן קצר בלבד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 749 אורחים