מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש התורה לר"מ מקוצי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

פירוש התורה לר"מ מקוצי

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 09, 2013 3:30 pm

נתבקשתי לברר:

כתב החיד"א בספרו שם הגדולים חלק גדולים מערכת מ אות קעט:
ר"ם מקוצי - בספר מנחת יהודה מביא פירושים ממנו וחידושים כמעט בכל פרשה. ולפום ריהטא היה נראה שהוא רבינו בעל הסמ"ג שחיבר פירוש על התורה, אך ממ"ש במנחת יהודה פרשת דברים [דברים ב כח] שמביא שר"ם מקוצי הקשה קושיא, ואחר כך מביא דברי הסמ"ג [לאוין קיג-קיד], וכתב ומתוך דברי הסמ"ג זו הקושיא לא קשיא כלל. מזה מוכח שר"ם מקוצי שמזכיר אינו רבינו בעל הסמ"ג. ודוק הטב.

(המשפט "ומתוך דברי הסמ"ג זו הקושיא לא קשיא כלל" אינו כתוב בספר מנחת יהודה לריב"א שם, וכנראה החיד"א כתב כן מהזכרון. ועיין בספרו פתח עינים יבמות עו ב ד"ה דרכו).
מעניין לציין לדברי החיד"א בספרו פתח עינים בסנהדרין צו ב ובשומר הפתח שם.
האם באמת פירוש ר"מ מקוצי לתורה אינו לבעל הסמ"ג?

לנגה בהקדמתו לפירוש ר"ח פלטיאל עמ' י, כתב בפשיטות שהסמ"ג כתב על התורה, והוא הר"מ מקוצי הנ"ל.
ויש עוד לעיין אצל פוזננסקי, מבוא לחכמי צרפת מפרשי המקרא.
ובכלל כל מידע שיאיר יועיל יתקבל בשמחה.

הבינני
הודעות: 63
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 6:23 pm

Re: פירוש התורה לר"מ מקוצי

הודעהעל ידי הבינני » ג' יולי 30, 2013 5:59 pm

הריב"א בדברים יז טז מצטט את ר"מ מקוצי הוא הסמ"ג.
האם זה לא ראיה כי הוא אותו ר"מ מקוצי?


(12) פירוש הריב"א על דברים פרק יז פסוק טז
ולא ישיב את העם מצרימה וגו'. לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד. גרסינן בירושלמי לישיבה אי אתה חוזר אבל אתה חוזר לפרקמטיא ולסחורה ולכבוש הארץ, ויש תימא על כמה קהלות השוכנים שם גם הרמב"ם הלך ולמד שם, ושמא טעמו מפני שהלך סנחריב ובלבל כל העולם וגם מצרים נתבלבלה כדאיתא בקדושין א"ל ר' עקיבא למנימין המצרי כבר עלה סנחריב ובלבל וכו', אמנם מצינו ר"ג ור' יהושע שנחלקו עליו במסכת ידים בתוספות אומ' שם למצרים נתן הקב"ה קצבה שנאמר מקץ ארבעים שנה אקבוץ מצרים מן העמים אשר נפוצו שם וישבו על אדמתם, גם בסוכה פרק החליל אומ' (דף נא ע"ב) ואלכסנדריא של מצרים מאי טעמא איענוש משום דעברו אהאי קרא לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד, ואותו מעשה היה אחר בלבול סנחריב ואין לו טעם להתיר א"ל נפרש כפי' הר"ר אליעזר ממיץ לא תוסיפון וגו' לא אסרה תורה אלא בדרך כלומר מארץ ישראל לארץ מצרים אבל משאר ארצות מותר כך מצאתי בסמ"ג אשר יסד ר"מ מקוצי:

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2134
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: פירוש התורה לר"מ מקוצי

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' יולי 30, 2013 6:06 pm

הרואה יראה בפירוש המהרש"ל על הסמ"ג שכתב שכוונת הסמ"ג שם לתרץ הקושיא שהקשה הריב"א.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2134
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: פירוש התורה לר"מ מקוצי

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' אוגוסט 05, 2013 12:57 pm

גם המהרי"ק בפירושו עה"ת (דברים ב:כט) מביא חידוש בענין זה בשם הר"מ מקוצי שלא נמצא בסמ"ג עיי"ש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פירוש התורה לר"מ מקוצי

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 28, 2013 5:49 pm

בפירוש על התורה שקטעים ממנו נדפסו ב'אוצר טוב' לשנים תרמה-תרמו, הובא "ואומר רבי בשם רבי' משה מקונצי" (עמ' 14), וכנראה צ"ל: ר' משה מקוצי. ופירוש משמו של ר"מ מקוצי הובא עוד שם, סוף עמ' 17.
על פירוש זה, ראו: שבלי הלקט חלק שני, עמ' 69-68.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 725 אורחים