וראיתי מעש"ר של ת"ח אחד שמקדים לברך ספה"ע לפני הש"ץ שלא ייצא בברכתו.
יענק'ל כתב:כוונה הפכית שלא לצאת מהני לכו"ע ואף למ"ד מצוות אין צריכות כוונה. ודין זה מוסכם ללא חולק ואף מסתבר טובא וכי ניתן לכפות עליו לצאת יד"ח וכמדו' דין זה נפסק בב"י בשם הרא"ה.
אוצר החכמה כתב:עוד יש לי פליאה איך דימה השו"ע הרב דין ספירת העומר וברכות לתקיעת שופר וכו'
אוצר החכמה כתב:אין קושייה עלי כי שם הרי כתוב שצריך כוונה, ואפשר לומר שהגמרא מקשה דווקא משופר. אבל כשתדוק בדבר תראה שהבאת ראייה חזקה לקושייתי עליו. כי הגמרא מתרצת שם כסבור חמור בעלמא, ואיך יתכן זה במגילה. אבל לדברי, ממגילה בלאו הכי לא קשה לרבא כי צריך שומע כעונה, ואין צריך לתירוץ הזה.
דניאל כתב:צריך לחפש באוצר לא יתכן שאף אחד לא חשב על זה...
טייטל כתב:חלק ממה שכתבתי לאחרונה כשעסקתי בזה, (ולא בדקתי אם אני כופל מה שנכתב כבר בפורום כאן):
אשבמבש כתב:טייטל כתב:חלק ממה שכתבתי לאחרונה כשעסקתי בזה, (ולא בדקתי אם אני כופל מה שנכתב כבר בפורום כאן):
יישר כח.
העולה מסיכומך שדברי הגר"ז תמוהים כי אם סוברים שלמ"ד מצוות א"צ כוונה לא מריך כוונת שומע ומשמיע אז מוכח מדר"ז שהלכה כמ"ד מצוות צריכות כוונה. ודעת הסוברים שמצוות א"צ כוונה (ומחמירים כוותייהו) היא שמ"מ צריך כוונת שומע ומשמיע. א"כ מה כוונת הגר"ז שיוצא בברכה הלי כוונה הא ממ"נ לא יתכן?
דניאל כתב:אוצר החכמה כתב:עוד יש לי פליאה איך דימה השו"ע הרב דין ספירת העומר וברכות לתקיעת שופר וכו'
מה עם מגילה? במגילה צריך שומע כעונה, לא?
טייטל כתב:אשבמבש כתב:טייטל כתב:חלק ממה שכתבתי לאחרונה כשעסקתי בזה, (ולא בדקתי אם אני כופל מה שנכתב כבר בפורום כאן):
יישר כח.
העולה מסיכומך שדברי הגר"ז תמוהים כי אם סוברים שלמ"ד מצוות א"צ כוונה לא מריך כוונת שומע ומשמיע אז מוכח מדר"ז שהלכה כמ"ד מצוות צריכות כוונה. ודעת הסוברים שמצוות א"צ כוונה (ומחמירים כוותייהו) היא שמ"מ צריך כוונת שומע ומשמיע. א"כ מה כוונת הגר"ז שיוצא בברכה הלי כוונה הא ממ"נ לא יתכן?
לכאורה התשובה לקושייתך היא משום דברכות הם דרבנן ואז חוששים לדעת האומרים דבדרבנן אי"צ כוונה (עיין מגא סי' ס' סק"ג) וממילא אין צריך כוונת שומע ומשמיע, וכ"כ השועה"ר גבי ספירת העומר,סי' תפ"ט סי"ב.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 315 אורחים