מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קנה חפץ ע"י גניבת דעת המוכר האם נחשב החפץ כגזולה בידו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
טייטל
הודעות: 332
הצטרף: ו' יולי 06, 2012 8:55 pm

קנה חפץ ע"י גניבת דעת המוכר האם נחשב החפץ כגזולה בידו

הודעהעל ידי טייטל » ד' אוגוסט 21, 2013 8:46 pm

נפשי בשאלתי האם כאשר אדם קונה חפץ מחבירו ע"י שגנב דעתו, כגון סוחר אתרוגים ששומר אתרוגים מובחרים עבור אנשים חשובים ומכובדים, ונכנס אדם פשוט ורוצה לקנות ממנו אתרוג מהודר מאוד ומשלם לו את מלוא המחיר שהוקצב ע"י המוכר, אך מכיון שהמוכר אינו מסכים למכור אתרוג זה לכל אדם אפי' למי שמשלם לו את מלוא הסכום, מפני שהוא שומר אותו לרבנים ואדמור"ים וכדומה, לכן גונב הקונה את דעתו ואומר לו שהאתרוג מיועד לרבי פלוני או לראש ישיבה פלוני, וכך יסכים המוכר למוכרו לו.
האם חוץ מאיסור גניבת דעת שעבר כאן, נחשב גם החפץ כגזולה בידו לגבי דין לכם?
אולי תלוי אם גניבת דעת דאורייתא או דרבנן.
וכמובן שהדבר נוגע גם למצות בליל פסח וכדומה וכדומה.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: קנה חפץ ע"י גניבת דעת המוכר האם נחשב החפץ כגזולה בידו

הודעהעל ידי אדג » ד' אוגוסט 21, 2013 9:14 pm

אם עשה תנאי במכירה - מעכב וגזול. אם לא עשה תנאי, ורק על דעת כן - גניבת דעת בלחוד. כך או כך, מצוה הבאה בעבירה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6418
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קנה חפץ ע"י גניבת דעת המוכר האם נחשב החפץ כגזולה בידו

הודעהעל ידי מיללער » ד' אוגוסט 21, 2013 9:42 pm

טייטל כתב:נפשי בשאלתי האם כאשר אדם קונה חפץ מחבירו ע"י שגנב דעתו, כגון סוחר אתרוגים ששומר אתרוגים מובחרים עבור אנשים חשובים ומכובדים, ונכנס אדם פשוט ורוצה לקנות ממנו אתרוג מהודר מאוד ומשלם לו את מלוא המחיר שהוקצב ע"י המוכר, אך מכיון שהמוכר אינו מסכים למכור אתרוג זה לכל אדם אפי' למי שמשלם לו את מלוא הסכום, מפני שהוא שומר אותו לרבנים ואדמור"ים וכדומה, לכן גונב הקונה את דעתו ואומר לו שהאתרוג מיועד לרבי פלוני או לראש ישיבה פלוני, וכך יסכים המוכר למוכרו לו.
האם חוץ מאיסור גניבת דעת שעבר כאן, נחשב גם החפץ כגזולה בידו לגבי דין לכם?
אולי תלוי אם גניבת דעת דאורייתא או דרבנן.
וכמובן שהדבר נוגע גם למצות בליל פסח וכדומה וכדומה.

יש לחלק בין גניבת דעת סתם לגניבת דעת בענין הזה של 'מי הוא הלקוח האמיתי' מפני שאם נתכוון המוכר למכור לאותו הרבי או ראש ישיבה, יכול להיות שהמכירה אינו חלה רק לו ולא להשליח (המטעה) עי' בב"ק בהסוגיא של וכי מי הודיעו.
משא"כ אם גנב דעתו לדוגמא שאומר שהוא רבי או ראש ישיבה, זה כמו המקדש את האשה ע"מ שהיא כהנת, וצריכים לירד לסוף דעתו של המוכר אם זה היה תנאי בהמכירה וממילא הווה המקח טעות או שרק מראה מקום הוא לו, והדברים עתיקים.

טייטל
הודעות: 332
הצטרף: ו' יולי 06, 2012 8:55 pm

Re: קנה חפץ ע"י גניבת דעת המוכר האם נחשב החפץ כגזולה בידו

הודעהעל ידי טייטל » ד' אוגוסט 21, 2013 10:03 pm

לגבי "מצוה הבאה בעבירה" באיסור דרבנן יש מחלוקת.
ולגבי מקח טעות, אם הוא מקח טעות הוא גזול בידו?

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: קנה חפץ ע"י גניבת דעת המוכר האם נחשב החפץ כגזולה בידו

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' אוגוסט 22, 2013 1:12 am

איני מבין מה השאלה, מצוה הבאה בעבירה ממש: הוא הוציא שקר גמור מפיו ועבר על איסור, מה הספק כאן?

טייטל
הודעות: 332
הצטרף: ו' יולי 06, 2012 8:55 pm

Re: קנה חפץ ע"י גניבת דעת המוכר האם נחשב החפץ כגזולה בידו

הודעהעל ידי טייטל » ה' אוגוסט 22, 2013 1:24 am

אוהב אוצר כתב:איני מבין מה השאלה, מצוה הבאה בעבירה ממש: הוא הוציא שקר גמור מפיו ועבר על איסור, מה הספק כאן?

- המצוה יכולה להתקיים בלי העבירה של שקר, כיון שהיה יכול לצאת בו גם היה שייך לאדמו"ר, עי' תוס' סוכה דף ל' ע"א, אך באמת לאחר העיון אין זה נקרא יכולה להתקיים גם בלתי השקר.
- בשעת המצוה כבר נגמרה העבירה - מחלוקת אחרונים, וכו' וכו'
וקיצרתי מחוסר הפנאי


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot], מצליח ו־ 731 אורחים