מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 04, 2010 1:45 pm

רש"י, חולין דף קטז ע"ב כותב:
ואני הייתי נוהג היתר עד הנה ובלבד שלא יתנו בה חלב אחר, וטועה הייתי בכך.
מתוך דבריו משמע כאילו אכל דבר איסור, והלא איתא (גיטין דף ז ע"א ועוד) השתא בהמתן של צדיקים אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה על ידם צדיקים עצמן לא כל שכן. ונתבאר הדברים בתוספות (שבת דף יב ע"ב) אומר ר"ת דלא פריך בשום מקום אלא גבי אכילת איסור שגנאי הוא לצדיק ביותר.
לכאורה עידות רש"י על עצמו תמוהה, כיצד יתכן כזאת?

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי קונה הכל » ד' אוגוסט 04, 2010 1:50 pm

מדובר שם באיסור ממש או בחומרא?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 04, 2010 2:00 pm

קונה הכל כתב:מדובר שם באיסור ממש או בחומרא?

וכי היה רש"י כותב והייתי טועה בזה אילו היתה זו חומרא ולא דין? ולעצם הענין, טוב יעשה מר אם יעיין בפנים. כרגע אין זה בידי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 04, 2010 2:02 pm

אני לא מבין הלא תוספות מביא מירושלמי על אמוראים אחרונים

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ד' אוגוסט 04, 2010 2:05 pm

במסכת שקלים הביאוהו התוס' שם בחולין ה' ע"ב, אם ראשונים כמלאכים אנחנו כבני אדם, ואם כבני אדם אנחנו כחמורים ולא כחמורו של פנחס בן יאיר.
כלומר, לא כחמורו של פנחס בן יאיר שלא בא לידי תקלה במידי דאכילה. ואם האמוראים העידו על עצמם שלא הגיעו לדרגתו של חמורו של פנחס בן יאיר, ואיתרע לפעמים שבאים לידי תקלה, כל שכן רש"י יכול להעיד על עצמו שנכשל בכך.
חוץ מזה יתכן מאד מאד לומר, שרש"י מעיד על עצמו שהתיר לאחרים, אבל יתכן שהוא עצמו לעולם נהג בזה איסור מצד איזה חומרות יתירות שהיה מחמיר על עצמו או משום מידת חסידות. ויש לזה דוגמאות הרבה בש"ס.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 04, 2010 2:09 pm

ווונדערלעך כתב:חוץ מזה יתכן מאד מאד לומר, שרש"י מעיד על עצמו שהתיר לאחרים, אבל יתכן שהוא עצמו לעולם נהג בזה איסור מצד איזה חומרות יתירות שהיה מחמיר על עצמו או משום מידת חסידות. ויש לזה דוגמאות הרבה בש"ס.

האם אין צורך במקור לחידוש זה?!

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי קונה הכל » ד' אוגוסט 04, 2010 2:52 pm

זקן ששכח כתב:
ווונדערלעך כתב:חוץ מזה יתכן מאד מאד לומר, שרש"י מעיד על עצמו שהתיר לאחרים, אבל יתכן שהוא עצמו לעולם נהג בזה איסור מצד איזה חומרות יתירות שהיה מחמיר על עצמו או משום מידת חסידות. ויש לזה דוגמאות הרבה בש"ס.

האם אין צורך במקור לחידוש זה?!


יתכן והמקור הינו הגמרא שהבאת, שצדיקים אין הקב"ה מביא תקלה במידי דאכילה, ואשר על כן מוכרח שרש"י בעצמו לא נכשל...


ובאותו ענין מקשים על אדם הראשון שנכשל באכילה מעץ הדעת, והלא אין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים במידי דאכילה.

שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ד' אוגוסט 04, 2010 3:56 pm

לגבי אדם הראשון, וודאי הכוונה של חז"ל היא לשוגג.

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי קונה הכל » ד' אוגוסט 04, 2010 4:01 pm

שמואל ברמה כתב:לגבי אדם הראשון, וודאי הכוונה של חז"ל היא לשוגג.



ומה היה אצל אדה"ר?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 04, 2010 4:14 pm

אצל אדה"ר הוא ידע שהדבר אסור ואין זה נחשב שוגג..

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי קונה הכל » ד' אוגוסט 04, 2010 4:24 pm

בכל המקומות בחז"ל מדובר בדברים ידועים כאיסור, כמו אבר מן החי, עיי"ש.



אני ראיתי פעם תירוץ [כמדומני בספר אור דוד], כי תוס' בגיטין מביאים דהא דאין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים במידי דאכילה, היינו כשהמאכל אסור, אבל לא במקרה שהמאכל מותר ורק הזמן אסור, כמו אכילה ביו"כ או לפני הבדלה, שבזה עלולים להיכשל.
והנה למ"ד שעץ הדעת גפן היה, הרי שבשבת היה מותר לאדה"ר להשתמש בו בשביל קידוש, ואם כן האיסור היה בזמן ולא בעצם הפרי, ובזה לא אמרינן דאין הקב"ה מביא תקלה.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ד' אוגוסט 04, 2010 6:29 pm

זקן ששכח כתב:
ווונדערלעך כתב:חוץ מזה יתכן מאד מאד לומר, שרש"י מעיד על עצמו שהתיר לאחרים, אבל יתכן שהוא עצמו לעולם נהג בזה איסור מצד איזה חומרות יתירות שהיה מחמיר על עצמו או משום מידת חסידות. ויש לזה דוגמאות הרבה בש"ס.

האם אין צורך במקור לחידוש זה?!

בודאי שאין צריך מקור. מה החידוש כאן, וכי אם רש"י חשב עד היום שמותר ועכשיו חזר בו - זה מכריח שנכשל באכילה? אולי הוא בכלל לא אהב גבינות כאלו? ואדרבה, אתה שהקשית את הקושיא, אתה הוא שצריך קודם כל להביא ראיה שרש"י אכל, ורק אח"כ להקשות השתא בהמתן של צדיקים וכו'.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 04, 2010 8:31 pm

ווונדערלעך כתב:
זקן ששכח כתב:
ווונדערלעך כתב:חוץ מזה יתכן מאד מאד לומר, שרש"י מעיד על עצמו שהתיר לאחרים, אבל יתכן שהוא עצמו לעולם נהג בזה איסור מצד איזה חומרות יתירות שהיה מחמיר על עצמו או משום מידת חסידות. ויש לזה דוגמאות הרבה בש"ס.

האם אין צורך במקור לחידוש זה?!

בודאי שאין צריך מקור. מה החידוש כאן, וכי אם רש"י חשב עד היום שמותר ועכשיו חזר בו - זה מכריח שנכשל באכילה? אולי הוא בכלל לא אהב גבינות כאלו? ואדרבה, אתה שהקשית את הקושיא, אתה הוא שצריך קודם כל להביא ראיה שרש"י אכל, ורק אח"כ להקשות השתא בהמתן של צדיקים וכו'.

אם רש"י החליט היום שהיתה זו טעות, האם אין הכוונה שהאכילה היתה אכילת איסור? אדרבה, אשמח אם תסביר את הענין.
ולתשובתך השניה, זו המשמעות הפשוטה של דבריו.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ד' אוגוסט 04, 2010 9:03 pm

זקן ששכח כתב:אם רש"י החליט היום שהיתה זו טעות, האם אין הכוונה שהאכילה היתה אכילת איסור? אדרבה, אשמח אם תסביר את הענין.
ולתשובתך השניה, זו המשמעות הפשוטה של דבריו.

רש"י החליט שהיתה זו טעות, ובאמת האכילה היתה איסור כדבריך, אבל לא האכילה של רש"י. מי אמר שרש"י אכל?
"ולתשובתך השניה וכו', זו המשמעות הפשוטה של דבריו": מה שפשוט לך, לי פשוט שאינו כך. ובטח שלא פשוט עד כדי לעשות מזה קושיא.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי תולדות אדם » ד' אוגוסט 04, 2010 9:19 pm

הרי מדובר שם בדבר שיש בו מחלוקת הפוסקים ואף רש"י עצמו מביא שיש הפוסקים כך ובתחילה סבר רש"י לפסוק כמותם אך לבסוף חזר בו והורה לאיסור. כך שבכל אופן לא מדובר באיסור מוחלט.

שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ד' אוגוסט 04, 2010 11:01 pm

קונה הכל כתב:בכל המקומות בחז"ל מדובר בדברים ידועים כאיסור, כמו אבר מן החי, ועיי"ש.


אין כוונתי לדברים הידועים באיסורם, אלא שבאבר מן החי זה היה בטעות. וכי אינך מבחין בין שוגג למזיד?! 

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אוגוסט 05, 2010 3:48 am

קונה הכל כתב:בכל המקומות בחז"ל מדובר בדברים ידועים כאיסור, כמו אבר מן החי, עיי"ש.אני ראיתי פעם תירוץ [כמדומני בספר אור דוד], כי תוס' בגיטין מביאים דהא דאין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים במידי דאכילה, היינו כשהמאכל אסור, אבל לא במקרה שהמאכל מותר ורק הזמן אסור, כמו אכילה ביו"כ או לפני הבדלה, שבזה עלולים להיכשל.
והנה למ"ד שעץ הדעת גפן היה, הרי שבשבת היה מותר לאדה"ר להשתמש בו בשביל קידוש, ואם כן האיסור היה בזמן ולא בעצם הפרי, ובזה לא אמרינן דאין הקב"ה מביא תקלה.


הא דעץ הדעת היה מותר בשבת ואדה"ר אכלה פגה כמדומה שאע"פ שנזכר הרבה אין לו מקור בדרז"ל.

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי בנשק » ה' אוגוסט 05, 2010 5:02 am

האוכל עפ"י הוראת חכם מסתמא אי"ז מאכ"א, ויל"ע בנדון דרש"י.

התי' על אדם הראשון, מלבד מש"כ איש ספר דאין לכך מקור, הרי הוא מביא לידי גיחוך כמבו' למעיין הישר.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי גלילי » ה' אוגוסט 05, 2010 12:06 pm

איש_ספר כתב:
קונה הכל כתב:בכל המקומות בחז"ל מדובר בדברים ידועים כאיסור, כמו אבר מן החי, עיי"ש.אני ראיתי פעם תירוץ [כמדומני בספר אור דוד], כי תוס' בגיטין מביאים דהא דאין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים במידי דאכילה, היינו כשהמאכל אסור, אבל לא במקרה שהמאכל מותר ורק הזמן אסור, כמו אכילה ביו"כ או לפני הבדלה, שבזה עלולים להיכשל.
והנה למ"ד שעץ הדעת גפן היה, הרי שבשבת היה מותר לאדה"ר להשתמש בו בשביל קידוש, ואם כן האיסור היה בזמן ולא בעצם הפרי, ובזה לא אמרינן דאין הקב"ה מביא תקלה.


הא דעץ הדעת היה מותר בשבת ואדה"ר אכלה פגה כמדומה שאע"פ שנזכר הרבה אין לו מקור בדרז"ל.

אם לא מקור, לפחות הסמיכו חידוש זה על המדרש.
הבאתי ממלקט למען לא אצטרך להרבות בציטוטים, ומן הסתם שבחומש אור החיים של "עוז והדר" הרחיבו בזה על אתר, ואינו תח"י.
קבצים מצורפים
ScreenShot002.jpg
ScreenShot002.jpg (51.06 KiB) נצפה 7853 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 05, 2010 2:10 pm

בנשק כתב:האוכל עפ"י הוראת חכם מסתמא אי"ז מאכ"א, ויל"ע בנדון דרש"י.

התי' על אדם הראשון, מלבד מש"כ איש ספר דאין לכך מקור, הרי הוא מביא לידי גיחוך כמבו' למעיין הישר.

למה גיחוך? סבורני שעלינו להפנים שלא הכל אנו מבינים, ומכאן תשובה גם לכל מגיבי ספר קושיות. חוששני מאד מלהיות מלגלג על דברי חכמים.
ואגב, בזכרוני שחידוש זה מופיע בכתבי האר"י ז"ל

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי יצג » ה' אוגוסט 05, 2010 4:41 pm

"מר קשישא" לבעל חוות יאיר:
מר קשישא.png
מר קשישא.png (3.52 KiB) נצפה 7826 פעמים


"נשמת כל חי" למחבר בן דורנו:
נשמת כל חי.png
נשמת כל חי.png (52.53 KiB) נצפה 7827 פעמים

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי בנשק » ה' אוגוסט 05, 2010 6:17 pm

ר' זקן,
כמדומה שלא הבין כונתי.

לא דברתי על עצם האמרה שהותר לו לקידוש, אלא על ההיקש מזה לאיסור התלוי בזמן, דגם א"נ שהותר פ"א בשבוע עדיין האיסור הוא עצמי מחמת המאכל ולא האוכל, ופשוט.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ה' אוגוסט 05, 2010 6:39 pm

יישר כח ר' יצג, רק לנדוננו חבל מאד שלא הבאת את סוף דברי מר קשישא שסיים וז"ל: ומ"מ מגמרא דאין הקב"ה מביא תקלה וכו' לא קשיא עכ"ל.
ובאמת צ"ב בדבריו, אם לא קשיא מההיא דאין הקב"ה מביא תקלה. מאיזה צד כן קשיא? הרי מצינו בכמה וכמה מקומות שצדיקים נכשלו, דמש"ה הוצרכו התוס' לתרץ דדוקא במידי דאכילה אין הקב"ה מביא תקלה על ידם. וצ"ב.

שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ה' אוגוסט 05, 2010 9:18 pm

יצג כתב:"מר קשישא" לבעל חוות יאיר:
מר קשישא.png


"נשמת כל חי" למחבר בן דורנו:
נשמת כל חי.png


ותמה אני, האם מזה שרש"י פסק שזה מותר זה יהיה מותר? איפה מצינו את זה, ואיך יקיש סנהדרין לרש"י?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 05, 2010 9:18 pm

בנשק כתב:ר' זקן,
כמדומה שלא הבין כונתי.

לא דברתי על עצם האמרה שהותר לו לקידוש, אלא על ההיקש מזה לאיסור התלוי בזמן, דגם א"נ שהותר פ"א בשבוע עדיין האיסור הוא עצמי מחמת המאכל ולא האוכל, ופשוט.

אם כן התנצלותי הכנה.
לעצם חילוקך, לדעתי אינו כן. שלכאורה זהו חידושם של בעלי התוס'.
אגב, משאר דברי לעיל איני חוזר. מעט ענוה לא הזיקה מעולם לאף אחד.

שלימות
הודעות: 20
הצטרף: א' ספטמבר 08, 2013 1:58 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי שלימות » ב' ספטמבר 09, 2013 1:33 am

זקן ששכח כתב:רש"י, חולין דף קטז ע"ב כותב:
ואני הייתי נוהג היתר עד הנה ובלבד שלא יתנו בה חלב אחר, וטועה הייתי בכך.
מתוך דבריו משמע כאילו אכל דבר איסור, והלא איתא (גיטין דף ז ע"א ועוד) השתא בהמתן של צדיקים אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה על ידם צדיקים עצמן לא כל שכן. ונתבאר הדברים בתוספות (שבת דף יב ע"ב) אומר ר"ת דלא פריך בשום מקום אלא גבי אכילת איסור שגנאי הוא לצדיק ביותר.
לכאורה עידות רש"י על עצמו תמוהה, כיצד יתכן כזאת?

ראשית, מר"ת לכאו' ל"ק מידי דהא שיטת רש"י גופיה לא כן עי' חולין ה: דפי' וז"ל היאך יגרום שום שטן לפני צדיקים ע"י שוגג שום דבר עוון.
משמע להדיא דלאו דוקא במידי דאכילה.
ומעתה ק' טפי. אך י"ל דחזי' שיטתו דע"י שוגג אין בא תקלה אך בחולין קט''ז לכאו' אי"ז נקרא שוגג דהביא חלב גמור הוא מדתנא במתני' וכו'
ותניא נמי וכו' ואולי חשיב כשגגת תלמוד.
ובודאי שלא מוכרח שרש"י הק' אכל דבר איסור וכמו שכ' קודמי

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 09, 2013 10:59 am

יש על כך מאמר בקובץ הכי אתמר (מצוי באוצר) חוברת ב

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: תקלה במידי דאכילה, היתכן?!

הודעהעל ידי קראקובער » ב' יוני 26, 2017 8:07 pm

לא כל כך מובן מה השאלה, הרי רש"י לא אחז את עצמו כצדיק ואולי כלפי האמת כילדותיה מסתברא ואם השאלה כלפי דידן שנפסוק הלכה שמותר כו'"ע מודים שאי אפשר לפסוק על סמך זה שצדיקים אין הקב"ה וכו'


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 550 אורחים