מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 20, 2010 2:26 am

אם בור אתה בעינך חכם אתה בעיננו. ליתר דיוק ר' אשר לעמיל הורה לו לחלל שבת והרעש היה אחרי ההוראה המחודשת, יש גם אמרה מהאבנ"ז בענין.

בור ועם הארץ
הודעות: 301
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:57 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי בור ועם הארץ » ב' ספטמבר 20, 2010 10:41 am

בור ועם הארץ כתב:בשנת תרט"ז נסע ר' שמואל סלנט לחו"ל לאסוף כספים. באותו זמן התעורר בירושלים הפולמוס הידוע אודות גר שמל ולא טבל אם מותר לו לשמור שבת, ע"י המו"ץ ר' אשר לעמיל (אחיו של ר' נחום שאדיקר) שטען בתוקף שאסור לו לשמור. הפולמוס הגיע לחו"ל, ור' שמואל ששהה אז כמדומני בווארשא שיגר תשובה להתיר. התשובה נדפסה בכתבי ר"ש סלנט (שי"ל בתש"ס ע"י רנ"א טיקוצינסקי). הדי אותו פולמוס נמצאים בעוד ספרים מהתקופה, דוגמת שו"ת בנין ציון ועוד.

עיינתי בבנין ציון סי' צ"א, ושם רשום התאריך תר"ט. משום מה זכור לי שהר"ש סלנט נסע בתרט"ז, ואולי נסע פעמיים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 20, 2010 10:46 am

ישנו סיפור גם עם פגישתו עם ר' ישכר דב מבעלז. מתי זה היה?

בור ועם הארץ
הודעות: 301
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:57 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי בור ועם הארץ » ב' ספטמבר 20, 2010 10:57 am

איני יודע, אבל אביו המהר"י נפטר רק בתרנ"ד. ודאי לא מסתבר שהרש"ס נסע אז בשלהי ימיו.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי תולדות אדם » ג' ספטמבר 21, 2010 10:24 am

ע"פ הזכור לי (כמדומה מספר "אדמור"י בעלזא" שקראתי לפני כט"ו שנה), כשעלה הגר"ש לא"י בצעירותו אז עבר דרך בעלזא ונפגש עם השר שלו' ואז ריפה אותו הש"ש מכאבי הגב [אם לסיפור זה כוונתך].

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי אליהוא » ג' ספטמבר 21, 2010 11:07 am

האגדה הנ"ל לא ברור מקורה, אך יש מכתב מענין של תלמיד רבינו הגר"א ה"ה הגרמ"מ משקלוב זיע"א שכתב בתוך דבריו "שאלו את שלום ירושלים אתם אוהבי ציון ושמחו בבנין בית כנסת זה.. כי נתן לנו ה' ישיבה של קבע בעיר הקדושה לבנות לו לשמו מקדש מעט, ואחרי ש'מקדש מעט' זה יהיה בנוי על תילו יבנה ה' את בית מקדשו וישיב את העבודה לדביר ביתו".
מכתב זה תרגם והדפיס הד"ר אריה מורגנשטרן מתוך תיק החקירה של רש"ז פלונסקי שנשלח ע"י הגרמ"מ משקלוב לאסוף כספים לבנית החרובה ונעצר ע"י השלטונות הרוסים, נדפס בציון ס"א תשנ"ו ובספריו של מורגנשטרן גאולה בדרך הטבע והשיבה לירושלים.
גם במכתב תלמידי הגר"א שנדפס אצל גרייבסקי מגנזי ירושלים ב' עמ' ג' כתוב "ובנידון החורבה... ב"ה כי כך עלתה בימינו אתחלתא דגאולה....כי עת לחננה לרצות את אבניה ואת עפרה יחוננו ובהתערותא דלתתא תליא מילתא לעורר התערותא דלעילא לבנות הנהרסות.. בנה ה' ציון נחם חרבותיה".
יצויין עוד כי בספר תולדות חכמי ירושלים מביא על הגרמ"מ משקלוב שאמר על מקום אחד בירושלים שאם יצמח בו עשב יבוא משיח.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי אליהוא » ג' ספטמבר 21, 2010 11:15 am

בנוגע להגר"ש מסלנט עי' בזכרון לחובבים הראשונים חוברת ח' [חסר באוצר!] עמ' 36 שטר השליחות של הגר"ש סלנט משנת תר"ח.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי יאיר » ש' ספטמבר 25, 2010 11:17 pm

יאיר כתב:שאלה לחכמי הפורום ובפרט לחכם באשי..

בסנהדרין צח. מובא:
סנהדרין צח.jpg


ומספרים שהגר"א אמר לתלמידיו שהמשיח יבוא כשביה"כ "החורבה" של ר"י החסיד יפול ויבנה,יפול ויבנה,יפול ויבנה ושוב יפול..וכידוע שכבר נפל ונבנה 3 פעמים ויש מי שאמר דבריו מכוונים לגמ' זו (למרות שבזמן ר' יוסי בן קסמא עדיין לא נבנתה "החורבה" אך י"ל שמדובר על שער שהיה שם כבר בזמנו..ומה שכתב רש"י שם שהשער נמצא ברומי כבר יש שהשיגו עליו שהרי מערת פמייס המוזכרת שם נמצאת בא"י)..

ורציתי לדעת אם ידוע למשהו מקור הדברים ואם יש למישהו מה להוסיף על כך..


נ.ב רש"י: "שער זה: של רומי" - אותיות - ירושל[י]ם. (כמוזכרת בתנ"ך-ירושלם).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 26, 2010 12:07 am

יאיר כתב:נ.ב רש"י: "שער זה: של רומי" - אותיות - ירושל[י]ם. (כמוזכרת בתנ"ך-ירושלם).


מעולם לא שמענו כי ניתן לדרוש נוטריקונים, ראשי וסופי תיבות, וחילופי אותיות וכדומה בנוסח התלמוד בבלי.
יש אומרים שניתן לדרוש כן בלשון הזוהר, וגם זה מספיק מחודש ואין לך אלא חידושו!

הכהן מקולוניא
הודעות: 43
הצטרף: ו' ספטמבר 17, 2010 12:39 am

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי הכהן מקולוניא » א' ספטמבר 26, 2010 1:03 am

חכם באשי כתב:מעולם לא שמענו כי ניתן לדרוש נוטריקונים, ראשי וסופי תיבות, וחילופי אותיות וכדומה בנוסח התלמוד בבלי.
יש אומרים שניתן לדרוש כן בלשון הזוהר, וגם זה מספיק מחודש ואין לך אלא חידושו!
נערך לאחרונה על ידי הכהן מקולוניא ב ב' ספטמבר 27, 2010 12:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 26, 2010 1:58 am

חכם באשי כתב:
יאיר כתב:נ.ב רש"י: "שער זה: של רומי" - אותיות - ירושל[י]ם. (כמוזכרת בתנ"ך-ירושלם).


מעולם לא שמענו כי ניתן לדרוש נוטריקונים, ראשי וסופי תיבות, וחילופי אותיות וכדומה בנוסח התלמוד בבלי.
יש אומרים שניתן לדרוש כן בלשון הזוהר, וגם זה מספיק מחודש ואין לך אלא חידושו!


לא דרשתי ולא אמרתי שמישהו דרש אלא רק התכוונתי לציין שיש כאן אולי רמז (שלא מסתבר שרש"י כיוון אליו)..

וכמו ששמעתי פעם שיש שאמרו (באחד מכתבי החסידות) בדרך רמז על רש"י בתורה: "אם יעקב ועשו" רש"י:"איני יודע מה מלמדנו".

ואמרו כך: איני יודע? (שרבקה היא אם יעקב ועשו) מ"ה -מכירת הבכורה מלמדנו. (ולכן הקדים יעקב לעשו).

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: חורבת ר' יהודה החסיד כסימן לבוא המשיח

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' ספטמבר 26, 2010 11:10 am

הכהן מקולוניא כתב:
חכם באשי כתב:מעולם לא שמענו כי ניתן לדרוש נוטריקונים, ראשי וסופי תיבות, וחילופי אותיות וכדומה בנוסח התלמוד בבלי.
יש אומרים שניתן לדרוש כן בלשון הזוהר, וגם זה מספיק מחודש ואין לך אלא חידושו!

ראשית יש להסביר את פשר הפרשנות של הגימטריאות בכלל, ורק אז נוכל לדון האם יש מקום לפרשנות זו גם בתלמוד.
היש ביד מי מחכמי ה'פורום' ביאור לדרך פרשנות זו?

פרשנות אין בידי. אבל גימטריאות נדרשות בגמרא לא פחות מעשרים וחמש פעם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 781 אורחים