מרחביה כתב:גוף הדבר הרי הביאו בסנהדרין ק ב מספר בן סירא: "זלדקן קורטמן".
זקן ששכח כתב:מרחביה כתב:גוף הדבר הרי הביאו בסנהדרין ק ב מספר בן סירא: "זלדקן קורטמן".
סמך נאה. אבל לא נאמר בפירוש אודות שלמה המלך ע"ה.
זקן ששכח כתב:יערות דבש, ח"א, דרוש י:
"אנשים בעלי זקנים הם בעלי מדע".
האם אין משמעות דבריו היפך הדברים הנזכרים, שדווקא חוסר הזקן ודלילותו מעידים על חכמה?!
חכם באשי כתב:זקן ששכח כתב:יערות דבש, ח"א, דרוש י:
"אנשים בעלי זקנים הם בעלי מדע".
האם אין משמעות דבריו היפך הדברים הנזכרים, שדווקא חוסר הזקן ודלילותו מעידים על חכמה?!
יתכן שכוונתו לשלול את הסריס - החסר זקן לחלוטין,
וכידוע, הסריס נתפס כשוטה חסר תקנה (עי' לדוגמא, בספר שעשועים, הנ"ל, וגם בספר המיוחס לאביו של רלב"ג ששמו פרח לי מזכרוני).
זקן ששכח כתב:יאיר, לא הבנתי מה קשה לך, היש את נפשך להסבירני?
איש_ספר כתב:שער השמים?
יאיר כתב:זקן ששכח כתב:יאיר, לא הבנתי מה קשה לך, היש את נפשך להסבירני?
הגמרא בסנהדרין שם מגיעה למסקנה שאסור לקרוא בבן סירא משום דברים אלו וכפרוש רשי שהם דברי הבל וכו
וחזינן דנכתבו הדברים אף בתקוני הזהר, אם כן מדוע אמרה הגמרא כן?
זקן ששכח כתב:יאיר כתב:זקן ששכח כתב:יאיר, לא הבנתי מה קשה לך, היש את נפשך להסבירני?
הגמרא בסנהדרין שם מגיעה למסקנה שאסור לקרוא בבן סירא משום דברים אלו וכפרוש רשי שהם דברי הבל וכו
וחזינן דנכתבו הדברים אף בתקוני הזהר, אם כן מדוע אמרה הגמרא כן?
לא עיינתי היטב, כהצעה אני אומר, האם יתכן שחלק מן הדברים אינם הבל אלא חלקם ובמיוחד האחרונים שבהם. ואפשר שפרט מסויים שאינו הבל הועתק לתקו"ז.
אך זלדקן, נראה שהוא סימן אמיתי על פי הרוב, אך לא בהחלט.
ומי שאין לו זקן דעתו קלה כאשה, לפיכך הסריס אין לו שיער בזקנו כאשה.
חכם באשי כתב:גבי דברי היעב"ץ, מעניין לציין, כי לאביו, ה'חכם צבי', היה זקנקן קטן. כך בתמונה המיוחסת לו.
וכנראה, גם ליעב"ץ עצמו!
אכשר דרא כתב:כל המקורות מתכוונים לכאורה, וכנראה זו גם כוונת ר' יעקב עמדין עצמו, שאדם דל זקן מטבעו הוא חסר חכמה כאשה (1), כגון סריס, אבל כמובן שאין הדברים אמורים כלפי המקצץ בזקנו. ומי יימר שהחכמים הללו לא סידרו את זקנם יפה?(2)
לסתותיו פנויות משערות כאילו היה מגולח וזקנו עשוי מקיף מאוזן לאוזן, כעטרה מתחת ללחיו - כערוגת הבושם, ושיבולת הזקן ארוך, דק ומחודד לשניים.
מרחביה כתב:ז"ל ריעב"ץ על אתר:אך זלדקן, נראה שהוא סימן אמיתי על פי הרוב, אך לא בהחלט.[/.
יאיר כתב:זקן ששכח כתב:מרחביה כתב:גוף הדבר הרי הביאו בסנהדרין ק ב מספר בן סירא: "זלדקן קורטמן".
סמך נאה. אבל לא נאמר בפירוש אודות שלמה המלך ע"ה.
לכאורה קשה ביותר, שהרי דברים אלו מובאים בתקוני הזהר דלעיל והיאך הגמרא בסנהדרין אומרת שהם דברי הבל?!
ואשרי המיישב..
יאיר כתב:http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26721&&page=138 אות ב'
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 716 אורחים