יאיר כתב:כל מה שברא למעלה ברא למטה שמות רבה לג, ד (לה) - ריש תרומה.
זה"ל שם: ד ד"א ויקחו לי תרומה רבי ברכיה פתח (ד"ה =דברי הימים= א כט) לך ה' הגדולה והגבורה וגו' כי כל בשמים ובארץ, אתה מוצא כל מה שברא הקדוש ברוך הוא למעלן ברא למטן, למעלן זבול וערפל שנאמר (ישעיה סג) וראה מזבול קדשך, ערפל ומשה נגש אל הערפל, וכתיב (איוב כב) הבעד ערפל ישפוט, למטן (מלכים א ח) אז אמר שלמה ה' אמר לשכון בערפל, וכתיב בנה בניתי בית זבול לך, למעלן (ישעיה ו) שרפים עומדים ממעל לו, למטן עצי שטים עומדים, למעלן כרובים שנאמר (שם /ישעיהו/ לז) יושב הכרובים, למטן ויהיו הכרובים, למעלן (יחזקאל א) והאופנים ינשאו לעומתם, למטן ומעשה האופנים כמעשה אופן המרכבה, וכן (שם /יחזקאל א'/) והנה אופן אחד בארץ, למעלן (תהלים יא) ה' בהיכל קדשו, למטן היכל ה', למעלן (שם /תהלים/ סח) מלכי צבאות ידודון ידודון, למטן (שמות יב) יצאו כל צבאות ה', למעלן (בראשית א) יהי רקיע בתוך המים, למטן (שם /שמות/ כו) והבדילה הפרוכת לכם, למעלן כסא ה', למטן (ירמיה יז) כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו, למעלן (איוב כה) היש מספר לגדודיו, למטן (שמואל ב ד) ושני אנשים שרי גדודים, למעלן (בראשית טו) וספור הכוכבים, למטן (דברים א) והנכם היום ככוכבי השמים לרוב, למעלן (יחזקאל ט) והנה האיש לבוש הבדים, למטן כתונת בד קודש ילבש, למעלן (תהלים לד) חונה מלאך ה', ולמטן (מלאכי ב) כי מלאך ה' צבאות הוא, למעלן (שם /ישעיה ו/) במלקחים לקח מעל המזבח, ולמטן מזבח אדמה תעשה לי, למעלן (שם /ישעיהו/ מ) וימתחם כאהל לשבת, למטן (במדבר כד) מה טובו אוהליך יעקב, למעלן (תהלים קד) נוטה שמים כיריעה, ולמטן עשר יריעות, למעלן (דניאל ב) ונהורא עמיה שרא, למטן שמן זית זך כתית למאור ולא עוד אלא שחביבין כל מה שלמטן משל למעלן, תדע לך שהניח מה שלמעלן וירד בשלמטן שנאמר ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, הוי (ד"ה =דברי הימים= א כט) כי כל בשמים ובארץ, ואומר (חגי ב) לי הכסף ולי הזהב אמר ה' צבאות.
אם אתה שם לב, כל הדוגמאות של המדרש הן רק לגבי השראת השכינה ומעלת ישראל, שכל קדושת השם שיש למעלה עשה לישראל למטה.
ולכאו' המחפש חיפש לעניין הבריאה הגשמית, ועכ"פ לא השראת השכינה שישנה רק בישראל ולא בים.