הודעהעל ידי תיקונים » ה' מרץ 13, 2014 8:33 am
נתבקשתי למסור יישר כוח למוציא עלון קב ונקי.
העלון כך לטענתו - משתפר משבוע לשבוע אמנם לדעתו עליך לתת אותו להגהה בטרם אתה מפרסמו ברבים – בתקופה הראשונה לפחות.
בעניין מה שכתבת לחקור אם העוסק וכו' צריך קרבן אם לאו.
היה עליך להבדיל בין מה שאמרו חז"ל כל העוסק בתורה לבין מה שאמר רבי יצחק במנחות כל העוסק בתורת חטאת וכו' ולבין מה שאמרו בתענית (כג עמוד ב') כבר תיקנתי להם סדר קרבנות, בזמן שקוראים בהם מעלה אני עליהם כאלו הקריבום
ואצל כל העוסק בתורה מפורש בגמרא מנחות (קי א) שאין צריך קרבן וזה לשון הגמ' שם. אמר ריש לקיש, "זאת התורה לעולה למנחה" (ויקרא ז, לז), כל העוסק בתורה כאילו הקריב עולה ומנחה. אמר רבא, האי "לעולה למנחה", 'עולה ומנחה' מבעיא ליה. אלא אמר רבא, כל העוסק בתורה אינו צריך לא עולה ולא מנחה ולא חטאת ולא אשם.
ולחינם נדחק שם המהרש"א בח"א שכתב שם בזה הלשון: יש לדקדק מה הוסיף ומה תיקן בזה וכו' אך הפשט הפשוט שאין צריך לקרבן וכפשטות דברי הגמ' שם.
והאריך הר"י ג'יקטיליא זי"ע להסביר הענין. והדברים ידועים.
ובמה שכתבת שם בזה הלשון: ובשו"ת לב חנון (סי' נג) דן אי במשלוח מנות יש משום "שונא מתנות יחיה", וכ' שאפש"ל שהמקבל קיים ג"כ מצוה, כי הוא עוזר לשולח לקיים מצוותו, וכמו שכ' הר"ן (ריש פ"ב דקידושין) שאפי' אשה אינה מצווה בפריה ורביה מ"מ יש לה מצוה במה שמסייעת לבעל, וא"כ ה"ה הכא המקבל סייע לשולח לקיים מצות משלוח מנות.
חפש אשכול העוסק לגבי מצוות האשה לישב בסוכה האיך הוכיחה זאת הגמ' ושם דנו בארוכה להקיש לפו"ר שגם העוזר לקיים את המצוות נחשב למצווה. ועדיין יש לדון בזה אם היא חייבת בדבר אם לאו ראה שם.
עלה והצלח.